Ärsyttää maksaa eläkemaksuja, varsinkin nyt kun on varmaa ettei eläkkeitä voida maksaa tulevaisuudessa.
Rahat eläkkeiden maksuun loppuu 30 vuoden päästä. Vanhuksia on vain liikaa.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Tuleva eläkeläinen kirjoitti:
Hyvä, että joku kirjoittaa faktaakin tähän ketjuun pelkkien omien mielikuvien sijaan. Tosin 28 vuoden työura on kovin lyhyt. Keskimääräinen työura Suomessa on jo nyt 37,6 vuotta ja pitenee koko ajan pikkuhiljaa.
Pointti olikin siinä, että vasta 28 vuoden jälkeen se pienipalkkainen alkaa saada jotain itselleen, enemmän kuin se, joka on jäänyt kotiin pössyttelemään ja pelaamaan videopelejä. Jos jaksaa tehdä töitä sen 38 vuotta, on eläke 1140€. Siihen saa päälle vielä 120€ kansaneläkettä. Palkinto 38 vuoden työurasta on siis 420€ suurempi eläke kuin sillä, joka ei lyönyt tikkua ristiin. Minusta kannustimet ahertamiseen saisivat olla hieman suuremmat. Pienillä tuloilla ei ihan helposti kerätä mittavaa sijoitusomaisuutta.
On muuten harvinaisen typerä systeemi. Sitten jos on erehtynyt ostamaan asunnon niin jää ilman asumistukia. Jotka kuitenkin se ikänsä sohvalla maannut todennäköisesti saa, koska ei omista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon tehnyt jo sen päätöksen, että ennen eläkeikää lähden täältä oman käden kautta, jos en muuten. T. N28
Mikäs järki tossa olisi, maksat koko työikäsi eläkemaksuja ja ennen samapuolelle siirtymistä päätät päiväsi
Jos tuossa kohtaa joutuu toteamaan, ettei jaksa enää venyttää penniä kun on koko ikänsä sitä tehnyt ja tulot tippuvat eläkkeellejäännin myötä entisestään. En pysty tuomitsemaan.
Monet pienipalkkaiset työt ovat myös niin fyysisiä, että jos eläkeikään jaksaa niitä hommia painaa, niin ne eläkevuodet voi olla penninvenytyksen lisäksi olla täynnä kipua ja särkyä. Kuka sellaista jaksaa?
Muistan tosin itsekin ajatelleeni tuon ikäisenä, että 75v on ihan maksimi mitä haluan elää. Nyt viisikymppisenä sitä ajattelee, että ehkä 80v asti vielä menisi. Nykyisin monet 75-vuotiaat on ihan virkeitä ja hyväkuntoisia. Minulla on suuri ihailu ja kunnioitus heitä kohtaan, että ovat saaneet pidettyä itsensä kuosissa ja toimintakykyisinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo en näin 88 syntyneenä odota ikinä pääseväni eläkkeelle. Tulojen ja menojen sarake ei valtion tasolla täsmää niin että meille riittäisi mitään. Ehkä jos 99 vuotiaana jäätäis niin vois jonkun satasen saada
Olen syntynyt 1996 enkä usko että meidän vanhuudessamme on enää edes vanhainkoteja, eläkkeistä ja vanhusten terveydenhuollosta nyt puhumattakaan.
Uskon että ainoa verovaroin kustannettu vanhustenpalvelu tulee olemaan eutanasiapiikki, ja siitä jos kieltäytyy niin on oman onnensa nojassa.
Nuorempana tämä olisi ollut kauhea ajatus, mutta nyt viisikymppisenä sitä suorastaan toivoo, että mentäisiin tuohon suuntaan. Jossain vaiheessa kaikille tulee se kohta, kun tuntuu että minulla on ollut hyvä elämä, olen jo valmis lähtemään pois. Tai vaihtoisesti voi tuntua, että olen jo pitkään jaksanut taistella, en jaksa enää, päästäkää minut jo pois täältä. Molemmissa tapauksissa pitäisi saada lähteä arvokkaasti ja sen pitäisi olla iloinen ja hyväksyttävä asia. Että ne jälkeenjäävät läheisetkin voisivat hyväksyä, että tämä riittää jo, kiitos kaikista yhteisistä vuosista ja onnea matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi eläkekatto 3500 eur/kk? Esim. Fortumin Liliuiksen kk-eläke on nyt 60 00 eur/kk. Ihan kiva säästö tulisi jo tuosta leiklauksesta.
Eläkekatto tarkottaisi vääjäämättä myös eläkemaksukattoa. Ne, jotka ovat jo eläkemaksuillaan kartuttaneet itselleen 3500€ eläkkeen, eivät jatkossa maksaisi enää eläkemaksuja. Heille tämä varmaan sopisi, koska luultavasti heillä olisi jo muitakin eläkesäästöjä ja voisivat sijoittaa itselleen ne eläkemaksut, jotka aiemmin olisivat menneet palkasta.
Miehelläni tuo 3500€ tulee täyteen noin 56-vuotiaana. Eläkemaksuun hänellä menee omasta palkasta 900€/kk ja lisäksi työnantaja maksaa 1700€/kk. Jos tuo 1700€/kk tippuisi pois, työnantaja voisi lisätä sen miehen palkkaan ja sitten hänelle jäisi kuukaudessa 2600€ sijoitettavaksi eläkepäiviä varten. Toki verottaja haukkaisi tuosta varmaan puolet, mutta 1300€ olisi kyllä hyvä lisä.
Mutta milläs ne maksussa olevat eläkkeet sitten maksettaisiin, jos osa palkansaajilta tulevista eläkemaksuista tipahtaisi pois?
Vierailija kirjoitti:
Eläkejärjestelmä on suurten ikäluokkien suuri pyramidihuijaus. Itse ovat pyramidin huippu ja me muut ollaan ikäjärjestyksessä siitä alaspäin........
Ei pidä paikkaansa. Eläkejärjestelmä on kestävällä pohjalla nyt ja vielä tulevaisuudessakin niin pitkään kunnes viimeinenkin suuriin ikäluokkiin kuulunut on kuollut. Eläkerahastot kasvavat koko ajan, eli et voi väittää että nuo ikäluokat olisivat ne tyhjentäneet. Suuret ikäluokat jättävät rahastot terveelle pohjalle ja vauraammiksi kuin ne ovat ikinä ennen olleet. Jos heidän jälkeensä tulee kestävyysongelmia niin niihin on syylliset haettava muualta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ärsyttänyt mua jo pitkään. Eläkemaksuja menee joka palkasta, ja kuitenkaan en tule itse eläkepäiviä näkemään. Ihan siis siksi, että eläkeikää hinataan ylemmäs ja ylemmäs. Nytkin se on mulla melkein 70v. Ja tämän olen tiennyt koko sen 13v jonka olen töitä tehnyt.
Voisin vaihtaa valtion minulle tarjoaman eläkkeen siihen, että saisin pitää palkastani tällä hetkellä pidätettävät eläkemaksut. Voisin sitten säästää ne itse ja määritellä itse koska olen ollut riittävän pitkään työelämässä. Olen nyt 29, joten tuonne 70v on todella pitkä aika. Työrupeamaakin siinä vaiheessa yli 50v. Mielestäni olen oman osani tehnyt jo aiemmin.
Jos haluat vaikka 65-vuotiaana pois työelämästä, niin kyllähän ne työt on siinä kohtaa mahdollista lopettaa. Eläke alkaa juosta vasta kun olet sen 70v, eli sinun täytyy säästää vain sen verran rahaa, mitä viiden vuoden aikana tarvitset elämiseen. Jos arvelet, että 2000€/kk riittää, niin tarvitset 12000€. Toki 35 vuoden päästä se nykyinen 2000€ on jo jotain ihan muuta, mutta myös niiden sijoitusten arvo nousee tässä matkalla ja osakkeet on hyvä inflaatiosuoja, koska yritykset pystyvät kasvattamaan tulosta ajan myötä.
Nyt kun alat säästää 200€/kk, niin maltillisella 4% reaalituotto-odotuksella (josta inflaatio on siis jo vähennetty) pitäisi 30 vuoden päästä olla 140000€ kasassa.
Tämä on tiedetty jo vuosia. Silti joku jaksaa paasata ”Mites eläke??” Kun teen osa-aikatyötä jotta on enemmän aikaa olla lasten kanssa. Herätkää, meistä nykyisistä 30 vuotiaista ei tule kukaan saamaan eläkettä, tai se on kaikilla jonkinnäköisen takuueläkkeen suuruinen. Turhaan pilaatte elämänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo en näin 88 syntyneenä odota ikinä pääseväni eläkkeelle. Tulojen ja menojen sarake ei valtion tasolla täsmää niin että meille riittäisi mitään. Ehkä jos 99 vuotiaana jäätäis niin vois jonkun satasen saada
Olen syntynyt 1996 enkä usko että meidän vanhuudessamme on enää edes vanhainkoteja, eläkkeistä ja vanhusten terveydenhuollosta nyt puhumattakaan.
Uskon että ainoa verovaroin kustannettu vanhustenpalvelu tulee olemaan eutanasiapiikki, ja siitä jos kieltäytyy niin on oman onnensa nojassa.Nuorempana tämä olisi ollut kauhea ajatus, mutta nyt viisikymppisenä sitä suorastaan toivoo, että mentäisiin tuohon suuntaan. Jossain vaiheessa kaikille tulee se kohta, kun tuntuu että minulla on ollut hyvä elämä, olen jo valmis lähtemään pois. Tai vaihtoisesti voi tuntua, että olen jo pitkään jaksanut taistella, en jaksa enää, päästäkää minut jo pois täältä. Molemmissa tapauksissa pitäisi saada lähteä arvokkaasti ja sen pitäisi olla iloinen ja hyväksyttävä asia. Että ne jälkeenjäävät läheisetkin voisivat hyväksyä, että tämä riittää jo, kiitos kaikista yhteisistä vuosista ja onnea matkaan.
Olen täysin samaa mieltä. Olisi kaikkein armollisinta, että ihminen saisi itse päättää, kun on aika lähteä ja silloin myös suotaisiin vastaava kivuton lähtö kuin lemmikkieläimille eläinlääkärissä. Käsittämätöntä oikeastaan, että se ei ole jo todellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ärsyttänyt mua jo pitkään. Eläkemaksuja menee joka palkasta, ja kuitenkaan en tule itse eläkepäiviä näkemään. Ihan siis siksi, että eläkeikää hinataan ylemmäs ja ylemmäs. Nytkin se on mulla melkein 70v. Ja tämän olen tiennyt koko sen 13v jonka olen töitä tehnyt.
Voisin vaihtaa valtion minulle tarjoaman eläkkeen siihen, että saisin pitää palkastani tällä hetkellä pidätettävät eläkemaksut. Voisin sitten säästää ne itse ja määritellä itse koska olen ollut riittävän pitkään työelämässä. Olen nyt 29, joten tuonne 70v on todella pitkä aika. Työrupeamaakin siinä vaiheessa yli 50v. Mielestäni olen oman osani tehnyt jo aiemmin.
Jos haluat vaikka 65-vuotiaana pois työelämästä, niin kyllähän ne työt on siinä kohtaa mahdollista lopettaa. Eläke alkaa juosta vasta kun olet sen 70v, eli sinun täytyy säästää vain sen verran rahaa, mitä viiden vuoden aikana tarvitset elämiseen. Jos arvelet, että 2000€/kk riittää, niin tarvitset 12000€. Toki 35 vuoden päästä se nykyinen 2000€ on jo jotain ihan muuta, mutta myös niiden sijoitusten arvo nousee tässä matkalla ja osakkeet on hyvä inflaatiosuoja, koska yritykset pystyvät kasvattamaan tulosta ajan myötä.
Nyt kun alat säästää 200€/kk, niin maltillisella 4% reaalituotto-odotuksella (josta inflaatio on siis jo vähennetty) pitäisi 30 vuoden päästä olla 140000€ kasassa.
No aikaisempaa eläkettä varten säästänkin. Mutta koska mun eläkeikä on NYT se n. 70v, se ei arvatenkaan ole 70v neljänkymmenen vuoden kuluttua, vaan enemmän.
Säästäisinkin mieluummin ne tällä hetkellä palkastani otettavat eläkemaksut noiden nykyisten pikkusäästöjen lisäksi, koska en tosissaan oleta eläväni viralliseen eläkeikääni asti. Todennäköisesti voisin 60v pitää jonkin 10v vapaan ja palata sen jälkeen vielä pariksi kymmeneksi vuodeksi työelämään, jos rahat loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon että ainoa verovaroin kustannettu vanhustenpalvelu tulee olemaan eutanasiapiikki, ja siitä jos kieltäytyy niin on oman onnensa nojassa.Nuorempana tämä olisi ollut kauhea ajatus, mutta nyt viisikymppisenä sitä suorastaan toivoo, että mentäisiin tuohon suuntaan. Jossain vaiheessa kaikille tulee se kohta, kun tuntuu että minulla on ollut hyvä elämä, olen jo valmis lähtemään pois. Tai vaihtoisesti voi tuntua, että olen jo pitkään jaksanut taistella, en jaksa enää, päästäkää minut jo pois täältä. Molemmissa tapauksissa pitäisi saada lähteä arvokkaasti ja sen pitäisi olla iloinen ja hyväksyttävä asia. Että ne jälkeenjäävät läheisetkin voisivat hyväksyä, että tämä riittää jo, kiitos kaikista yhteisistä vuosista ja onnea matkaan.
Olen täysin samaa mieltä. Olisi kaikkein armollisinta, että ihminen saisi itse päättää, kun on aika lähteä ja silloin myös suotaisiin vastaava kivuton lähtö kuin lemmikkieläimille eläinlääkärissä. Käsittämätöntä oikeastaan, että se ei ole jo todellisuutta.
Tuo on jotenkin ihme juttu, että eläintä nimenomaan ei pakoteta kärsimään, mutta ihminen kyllä. Kehityksen luulisi menevän toisin päin.
Ei jonkun syöpäsairaan viimeiset kuukaudet ole kuin kärsimystä. Jos eläintä pitäisi samanlaisessa tilassa kun kuolevia ihmisiä, saisi ihan järjettömät sakot ja eläintenpitokiellon kaupan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeiden maksu suurille ikäluokille pitäisi katkaista heti. Tämä huijaus selvitettäväksi!
Sitten verot nousee, kun eläkeläiset on nuorten kanssa toimeentulotukiluukulla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tiedetty jo vuosia. Silti joku jaksaa paasata ”Mites eläke??” Kun teen osa-aikatyötä jotta on enemmän aikaa olla lasten kanssa. Herätkää, meistä nykyisistä 30 vuotiaista ei tule kukaan saamaan eläkettä, tai se on kaikilla jonkinnäköisen takuueläkkeen suuruinen. Turhaan pilaatte elämänne.
Jep. Pamin 2019 lakon jälkeen meidän työpaikan siivooja valitti kun nuoret olivat lakossa vain päivän. Kysyin miksi olisivat sen kauempaa? Eivät he tule saamaan eläkettä tai mitään muutakaan vanhuuden etua, joten on järkevämpää tehdä töitä niin, että tässä hetkessä pystyy elämään mukavasti. Ei osannut siivooja vastata.
Miksei eläkkeisiin voi käyttää höylää? Olisi pitänyt tehdä tarvittavia toimia heti, kun alkoi olla selvää, että järjestelmä ei kestä. Miksi romutetaan ennemmin koko Suomen talous, kuin otetaan euroakaan suurten ikäluokkien ylisuurista eläkkeistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on jotenkin ihme juttu, että eläintä nimenomaan ei pakoteta kärsimään, mutta ihminen kyllä. Kehityksen luulisi menevän toisin päin.
Ei jonkun syöpäsairaan viimeiset kuukaudet ole kuin kärsimystä. Jos eläintä pitäisi samanlaisessa tilassa kun kuolevia ihmisiä, saisi ihan järjettömät sakot ja eläintenpitokiellon kaupan päälle.
Aivan totta. Ehkä ollaan vaan niin ylivarovaisia sen suhteen ettei kukaan vaan saisi eutanasiaa väärin perustein, kuten esim. jos todellisuus on hämärtynyt ja katsotaan, että kuolintoive ei todellinen. Mutta on se kuitenkin käsittämätöntä, että tämän takia mahdollisuus suljetaan pois myös niiltä kärsiviltä kuolemansairailta.
Kyllähän siellä rahaa on sitä vain ei haluta maksaa.
Ennuste olettaa että 2060 luvulla keskimääräinen elinikä on 90. Ei näillä terveydenhuollon resursseilla varmaan tule olemaan.
"Kestämätön järjestelmä"
Ihme uutisointia. Ennusteessa todetaan että rahoitus on kestävällä pohjalla, jos eläkemaksuja korotetaan nyt 2.3 prosenttiyksikköä.
Kuka on aloittajan neuvolat, koulutuksen ja terveydenhuollon, lapsilisät ynnä muut kustantanut? Aivan! Eläkeläiset.
Minua ärsyttää se, että yli 20 vuotta olen töissä käynyt, veroja maksanut ilman mitään yhteiskunnan tukia ja lapsettomana elättänyt näitä perheitä, joista on kasvanut itsekkäitä iniseviä nuoria. Raha on kyllä kelvannut, mutta mitään ei olla valmiita itse antamaan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka on aloittajan neuvolat, koulutuksen ja terveydenhuollon, lapsilisät ynnä muut kustantanut? Aivan! Eläkeläiset.
Minua ärsyttää se, että yli 20 vuotta olen töissä käynyt, veroja maksanut ilman mitään yhteiskunnan tukia ja lapsettomana elättänyt näitä perheitä, joista on kasvanut itsekkäitä iniseviä nuoria. Raha on kyllä kelvannut, mutta mitään ei olla valmiita itse antamaan takaisin.
TÄMÄ!!!💪
Pointti olikin siinä, että vasta 28 vuoden jälkeen se pienipalkkainen alkaa saada jotain itselleen, enemmän kuin se, joka on jäänyt kotiin pössyttelemään ja pelaamaan videopelejä. Jos jaksaa tehdä töitä sen 38 vuotta, on eläke 1140€. Siihen saa päälle vielä 120€ kansaneläkettä. Palkinto 38 vuoden työurasta on siis 420€ suurempi eläke kuin sillä, joka ei lyönyt tikkua ristiin. Minusta kannustimet ahertamiseen saisivat olla hieman suuremmat. Pienillä tuloilla ei ihan helposti kerätä mittavaa sijoitusomaisuutta.