Ärsyttää maksaa eläkemaksuja, varsinkin nyt kun on varmaa ettei eläkkeitä voida maksaa tulevaisuudessa.
Rahat eläkkeiden maksuun loppuu 30 vuoden päästä. Vanhuksia on vain liikaa.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo en näin 88 syntyneenä odota ikinä pääseväni eläkkeelle. Tulojen ja menojen sarake ei valtion tasolla täsmää niin että meille riittäisi mitään. Ehkä jos 99 vuotiaana jäätäis niin vois jonkun satasen saada
Olen syntynyt 1996 enkä usko että meidän vanhuudessamme on enää edes vanhainkoteja, eläkkeistä ja vanhusten terveydenhuollosta nyt puhumattakaan.
Uskon että ainoa verovaroin kustannettu vanhustenpalvelu tulee olemaan eutanasiapiikki, ja siitä jos kieltäytyy niin on oman onnensa nojassa.
Alan kallistua sille kannalle että ainoa mahdollisuus elää 65 vuotiaasta katkeraan loppuun on säästää ja hankkia omaa maata, metsää ja vettä. Niiden avulla voi sitten omavaraisena kitua kunnes piikki armahtaa. Mutta verorahoilla lepäämään me ei päästä, toisin kuin nykyiset eläkeläiset.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä ap. tosiaan mitään eläkkeitä maksa, vaan se on läpikulkuerä palkassa, jonka valtio hyvittää sinulle takaisin verotuksessa.
Näin valtio tukee työnantajia, pienimmillä palkan sivukuluilla, kun eläkevakuutusyhtiöt ovat yksityisiä yhtiöitä, paitsi Keva.
Tietenkin maksan. Sosialistit luulee, että yrittäjät ovat joku runsauden sarvi josta voi pumpata rahaa ulos huoletta. Jos eläkemaksuja ei maksettaisi, yrittäjä voisi maksaa sen saman rahan suurempina palkkoina työntekijälle.
Sen voisi sitten itse sijoittaa tuon ponzin sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksi hyvä ratkaisu olisi sellainen, että kunnalliset vanhainkotipaikat muutettaisiin tarveharkintaisiksi eli vain niille joilla ei ole omaisuutta. Loput menisivät 100% omalla kustannuksella yksityiselle.
Eli vanhusten kulut maksettaisiin verorahojen sijaan heidän omista rahoistaan (mökki, omistusasunto, auto jne.).
Miksi kukaan hankkisi enää mökkiä, omistusasuntoa tai autoa, kun niitä ei voisi jättää perinnöksi vaan lahjoitettaisiin hoivajäteille. Itse asuisin vuokralla ja hassaisin kaiken menemään, jos näin olisi.
Tuleva eläkeläinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään sinä et niitä kovin paljon maksa vaan työnantajasi. Toisekseen eläkkeiden maksu ei lopu vaan niiden taso korkeintaan putoaa ja eläkeikä nousee eliniän nousun myötä.
Tuota samaa on muuten väitetty jo 80-luvulta lähtien.
Kuka maksaa kaikkien elämäntapatyöttömien ja muiden tänne tulleiden eläkkeet? Kaikkihan saavat sen "takuueläkkeen". Fun fact. TYössäkäyvä saa tuon verran n. 20-30 vuoden työuran jälkeen.
Elämäntapatyöttömät saavat kansaneläkkeensä, joka on niin pieni, että suurin osa saa lisäksi asumis- ja toimeentulotukea, mitkä maksetaan valtion budjetista. Eri maksaja, mutta sama lopputulos.
Keskituloinen saa palkkaa 3500€/kk, josta kertyy eläkettä noin 48€/kk. 20 vuoden jälkeen sitä on siis kertynyt vähän alle 1000€ ja 30 vuoden jälkeen 1400€. Nykyinen keskieläke on noin 1650, joten tilastojen valossa eläkkeet ovat ennemminkin nousussa kuin loppumassa.
Alapeukuttajien kannattaisi perehtyä faktoihin, eikä pelätä ja provota.
Aika harva meistä saa tuota keskipalkkaa työuran alusta asti. Ekat palkat ovat monesti 2000 eur kk. Siitä ehkä (kaikilla ei edes nouse) vuosien myötä nousten kohti keskipalkkaa. Laskelmasi on pahasti pielessä.
Aika harva saa työuransa alussa, mutta moni saa työuransa ehtoopuolella. Tuo ei ole minun laskelmani vaan Tilastokeskuksen fakta. Minäkin aloitin vuonna 1995 1430€:n palkalla. Nyt se on jo 6500€/kk. Enkä suinkaan ole ainoa laatuani, mistä tuo keskiarvo kertoo.
Vasta viime viikolla katsoin, että eläkettä on elinaikakertoimella leikattuna kertynyt 1700€, mutta nykyisellä palkalla ehtii vielä 15 vuodessa kertyä 1500€ lisää.
Sinäkin taidat ikäsi puolesta kuulua niihin, jotka tekivät 23v asti töitä ilman että niistä vuosista kertyi mitään eläkettä, vaikka eläkemaksut toki maksettiin.
Monilla toki palkka nousee uran aikana, jos ovat näitä siunattuja jotka työskentelevät hyvin palkatuissa asiantuntijatehtävissä. Mieheni kuuluu näihin siunattuihin, nyt 53-vuotiaana elinaikakertoimella eläkekertymä on 2800€ ja vuosittain siihen tulee 200€ lisää. Hän vieläpä pitää kovasti mielenkiintoisesta työstään ja nauttii, kun vihdoin sataa mannaa taivaasta. Itselläni on mennyt työelämä päin prinkkalaa ja nyt 51-vuotiaana eläkekertymä on alle 500€ ja olen juuri irtisanoutunut ankeasta, ahdistavasta ja pienipalkkaisesta työstä. Tuostakin kertymästä osa on tullut ansiosidonnaisesta ja aikuisena suoritetusta AMK-tutkinnosta (jolla en kuitenkaan saanut mitään järkevää työtä).
Myös oma lapsi porskuttaa työelämässä kivasti, vaikka on vasta opiskelija. Tekee 80% työaikaa ja saa siitä palkkaa 3000€/kk. Hän on vasta täyttämässä 21 eli jos pysyy jatkossakin näillä palkoilla ja pystyy jossain vaiheessa siirtymään kokoaikatyöhön, niin tulee saamaan ihan ok eläkkeen. Palkka luultavasti tulee nousemaankin, kyllä hänelläkin se eka kesätyö 17-vuotiaana oli sellaiset 2000€/kk, mutta työssä oppii ja kehittyy ja siksi hän on päässyt jo nyt 3800€ palkkaan kokoaikatyöstä. Mutta jos on joku sairaanhoitaja tai opettaja, niin voi kyllä ne kuuden tonnin palkat unohtaa ihan suosiolla.
Hyvin alkanut elämä voi mennä myös pieleen jo alkumetreillä. Tyttären puoliso meni suoraan lukiosta töihin samalla 2000€ palkalla ja 20-vuotiaana pääsi kiinni jo 3400€ palkkaan. Tuossa vaiheessa hänellä oli jo todettu kaksisuuntainen mielialahäiriö ja 18-vuotiaana hänelle oli tehty aivoleikkaus hillitsemään vapinaa. Kun kaksisuuntaisen lääkitys saatiin vihdoin siihen asentoon, että toistuvat masennusjaksot (ja 2kk sairauslomat pois töistä) loppuivat, vapina oli jo pahentunut niin, ettei aivoihin asennetut elektrodit enää auttaneet riittävästi ja työkyky on mennyt kokonaan, kun syömisessäkin on suuria vaikeuksia ja joutuu juomaan nokkamukista. Hänelle haetaan nyt vuodelle 2022 työkyvyttömyyseläkettä/kuntoutustukea ja tästäkin vuodesta reilusti yli puolet hän ollut sairauslomalla. Lupaavasti alkanut työura tyssäsi alkuunsa ja jäi niin lyhyeksi, että jos joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle (kuten todennäköistä on), niin eläkkeeseen ei lasketa tulevan ajan ansioita mukaan. Kyllä tässä on 22-vuotiaalle sulattelemista. Ainoa toivo on, että voi keksiä jotain työtä mitä voi tehdä vain ajattelemalla ja puhumalla. Tai että lääketiede kehittyy tulevien vuosikymmenten aikana ja voi sitä kautta saada hoidettua sitä vapinaa.
Lisäarvo syntyy työnteosta, eikä yrittämisestä. Yrittäjä on vain kuluja nostattava välikäsi ostajan ja tekijän välissä.
Vierailija kirjoitti:
Lisäarvo syntyy työnteosta, eikä yrittämisestä. Yrittäjä on vain kuluja nostattava välikäsi ostajan ja tekijän välissä.
Sossulle tiedoksi, että yrittäminen on työntekoa.
Miten olisi eläkekatto 3500 eur/kk? Esim. Fortumin Liliuiksen kk-eläke on nyt 60 00 eur/kk. Ihan kiva säästö tulisi jo tuosta leiklauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei työntekijät maksa eläkevak.maksuja, vaan työnantajat. Työntekijän palkasta perittävä eläkevak.maksu on suora tulonsiirto työnantajalle ja silloinkin se luotiin, uskottiin lisäävän työllisyyttä, kun työnantajan palkkojen sivukulut pienevät.
Ja vastaavasti työntekijän palkasta perittävä eläkevak.maksu on suoraan verovähennyksenä ennakonpidätyksessä eli vastaavan summan maksat vähemmän veroa.
Eikä se myöskään kerrytä työntekijän eläkekertymää.
Puutun nyt vain tähän verokommenttiin, vaikka tuo alkukin on pahasti pielessä, mutta sitä on puitu jo. Tämä verokommentti vain kuvastaa niin hyvin palstalla vallitsevaa ymmärrystä verotuksesta. Kuvitellaan, että verovähennys = alennus veroista. Voi hyvää päivää!
On totta, että palkasta pidätetyt eläkemaksut vähennetään palkansaajan verotuksessa. Se, kuinka paljon ne pienentävät veroja, puolestaan riippuu palkansaajan veroprosentista. Pienipalkkainen ei maksa paljon veroja, se veroprosentti voi olla vaikka 15% tai 20%. Jos palkasta menee 200€ eläkemaksuja, niin veroissa siitä saa takaisin esim. juuri 20% eli 40€. Sen verran se verotus kevenee, jos veroprosentti on 20%. Se vähennys tarkoittaa, että eläkemaksut pienentävät verotettavaa tuloa, ei veroa. Suurempituloisella veroprosentti voi olla 40% ja palkasta menee eläkemaksuja 700€. Hänen veronsa pienenevät tuosta hyvästä 280€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään sinä et niitä kovin paljon maksa vaan työnantajasi. Toisekseen eläkkeiden maksu ei lopu vaan niiden taso korkeintaan putoaa ja eläkeikä nousee eliniän nousun myötä.
Tuota samaa on muuten väitetty jo 80-luvulta lähtien.
Kuka maksaa kaikkien elämäntapatyöttömien ja muiden tänne tulleiden eläkkeet? Kaikkihan saavat sen "takuueläkkeen". Fun fact. TYössäkäyvä saa tuon verran n. 20-30 vuoden työuran jälkeen.
Elämäntapatyöttömät saavat kansaneläkkeensä, joka on niin pieni, että suurin osa saa lisäksi asumis- ja toimeentulotukea, mitkä maksetaan valtion budjetista. Eri maksaja, mutta sama lopputulos.
Keskituloinen saa palkkaa 3500€/kk, josta kertyy eläkettä noin 48€/kk. 20 vuoden jälkeen sitä on siis kertynyt vähän alle 1000€ ja 30 vuoden jälkeen 1400€. Nykyinen keskieläke on noin 1650, joten tilastojen valossa eläkkeet ovat ennemminkin nousussa kuin loppumassa.
Alapeukuttajien kannattaisi perehtyä faktoihin, eikä pelätä ja provota.
Aika harva meistä saa tuota keskipalkkaa työuran alusta asti. Ekat palkat ovat monesti 2000 eur kk. Siitä ehkä (kaikilla ei edes nouse) vuosien myötä nousten kohti keskipalkkaa. Laskelmasi on pahasti pielessä.
Aika harva saa työuransa alussa, mutta moni saa työuransa ehtoopuolella. Tuo ei ole minun laskelmani vaan Tilastokeskuksen fakta. Minäkin aloitin vuonna 1995 1430€:n palkalla. Nyt se on jo 6500€/kk. Enkä suinkaan ole ainoa laatuani, mistä tuo keskiarvo kertoo.
Vasta viime viikolla katsoin, että eläkettä on elinaikakertoimella leikattuna kertynyt 1700€, mutta nykyisellä palkalla ehtii vielä 15 vuodessa kertyä 1500€ lisää.
Sinäkin taidat ikäsi puolesta kuulua niihin, jotka tekivät 23v asti töitä ilman että niistä vuosista kertyi mitään eläkettä, vaikka eläkemaksut toki maksettiin.
Monilla toki palkka nousee uran aikana, jos ovat näitä siunattuja jotka työskentelevät hyvin palkatuissa asiantuntijatehtävissä. Mieheni kuuluu näihin siunattuihin, nyt 53-vuotiaana elinaikakertoimella eläkekertymä on 2800€ ja vuosittain siihen tulee 200€ lisää. Hän vieläpä pitää kovasti mielenkiintoisesta työstään ja nauttii, kun vihdoin sataa mannaa taivaasta. Itselläni on mennyt työelämä päin prinkkalaa ja nyt 51-vuotiaana eläkekertymä on alle 500€ ja olen juuri irtisanoutunut ankeasta, ahdistavasta ja pienipalkkaisesta työstä. Tuostakin kertymästä osa on tullut ansiosidonnaisesta ja aikuisena suoritetusta AMK-tutkinnosta (jolla en kuitenkaan saanut mitään järkevää työtä).
Myös oma lapsi porskuttaa työelämässä kivasti, vaikka on vasta opiskelija. Tekee 80% työaikaa ja saa siitä palkkaa 3000€/kk. Hän on vasta täyttämässä 21 eli jos pysyy jatkossakin näillä palkoilla ja pystyy jossain vaiheessa siirtymään kokoaikatyöhön, niin tulee saamaan ihan ok eläkkeen. Palkka luultavasti tulee nousemaankin, kyllä hänelläkin se eka kesätyö 17-vuotiaana oli sellaiset 2000€/kk, mutta työssä oppii ja kehittyy ja siksi hän on päässyt jo nyt 3800€ palkkaan kokoaikatyöstä. Mutta jos on joku sairaanhoitaja tai opettaja, niin voi kyllä ne kuuden tonnin palkat unohtaa ihan suosiolla.
Hyvin alkanut elämä voi mennä myös pieleen jo alkumetreillä. Tyttären puoliso meni suoraan lukiosta töihin samalla 2000€ palkalla ja 20-vuotiaana pääsi kiinni jo 3400€ palkkaan. Tuossa vaiheessa hänellä oli jo todettu kaksisuuntainen mielialahäiriö ja 18-vuotiaana hänelle oli tehty aivoleikkaus hillitsemään vapinaa. Kun kaksisuuntaisen lääkitys saatiin vihdoin siihen asentoon, että toistuvat masennusjaksot (ja 2kk sairauslomat pois töistä) loppuivat, vapina oli jo pahentunut niin, ettei aivoihin asennetut elektrodit enää auttaneet riittävästi ja työkyky on mennyt kokonaan, kun syömisessäkin on suuria vaikeuksia ja joutuu juomaan nokkamukista. Hänelle haetaan nyt vuodelle 2022 työkyvyttömyyseläkettä/kuntoutustukea ja tästäkin vuodesta reilusti yli puolet hän ollut sairauslomalla. Lupaavasti alkanut työura tyssäsi alkuunsa ja jäi niin lyhyeksi, että jos joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle (kuten todennäköistä on), niin eläkkeeseen ei lasketa tulevan ajan ansioita mukaan. Kyllä tässä on 22-vuotiaalle sulattelemista. Ainoa toivo on, että voi keksiä jotain työtä mitä voi tehdä vain ajattelemalla ja puhumalla. Tai että lääketiede kehittyy tulevien vuosikymmenten aikana ja voi sitä kautta saada hoidettua sitä vapinaa.
Kyllä, eläke alkoi karttumaan vasta 23 vuotiaana. Mutta koululaisen ja opiskelijan kesätöistä ei juuri eläkettä olisi ehtinyt kertymäänkään. Laskin, että ehdin ansaita ennen 23-vuotispäivääni noin 170.000 markkaa, eli noin 29.000€. Siitä olisi kertynyt eläkettä indeksiin korotettuna noin 50€/kk, eli puolet siitä, mitä nykyisin kertyy vuodessa. Ei siis kovin merkityksellinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Viimeiset 5 vuotta vanhuksena maksaa noin 3000e/kk eli noin 200 000e, jos haluaa kuivat vaipat, ulkoilun kerran päivässä ja säädyllistä ruokaa syötettynä, sekä hoivaa ei pissalta haisevassa laitoksessa. Nuo rahat pitää säästää itse, siihen ei eläke edes riitä. Kurjaa vaan, että nuoret maksaa jostain, mitä he eivät todella tule saamaan koskaan. Se ei ole vain oikeudenmukaista.
Mistä olet tuon 3000€ repäissyt? Tuo ei todellakaan riitä, jos on kyse muistisairaasta. Äitini joutui/pääsi vanhainkotiin jo vuonna 2008 ja jo silloin ne kulut olivat 5000€/kk. Siis sille palvelun tuottajalle. En voi uskoa että ne nykyisin olisivat vähemmän. Erotuksena tuohon aikaan, muistisairaita yritetään nykyisin hoitaa kotona pidempään. Äiti ehti olla vanhainkodissa 1,5 vuotta ja siihen aikaan vielä tarjottiin ihmisarvoista hoivaa. Muistisairaita ei jätetty koteihinsa sotkemaan ulosteillaan ja laskettu sen varaan, että muutama 15min käynti kotihoidolta riittää. Nykyisin, kun näkee uutisen kadonneesta vanhuksesta, sitä melkeinpä toivoo, että löytyisi kuolleena. Se paleltumiskuolemakin tuntuu melkein paremmalta vaihtoehdolta kuin tämä nykyinen heitteillejättö. Sitä ihmisarvoista hoivaa ei ole muistisairaalle tarjolla, ellei ole varaa maksaa tuota 5000€/kk tai enemmänkin.
Ja vaikka kuinka tuntuisi että ihmisen elämä on arvokas, niin en ainakaan itse koe että minun elämän pitkittämisestä kannattaa maksaa 5000€/kk siinä vaiheessa kun olen jo ihan muissa maailmoissa. Ennemmin vedän töpselin irti seinästä ja jätän ne säästyneet rahat omalle lapselle.
Saatana, että te olette tyhmää sakkia. Ette itse tee lapsia ja sitten ihmettelette kun ei teidän eläkkeille ole maksajia. Nykyihmiset on pelkkiä itsekkäitä mätiaivoja.
Suurten ikäluokkien eläkkeistä hyötyvät myös jollain tavalla heidän lapsensa (ja mahd. myös lapsenlapsensa).
Vierailija kirjoitti:
MIten niin työnantaja maksaa eläkemaksut? Kyllä ne ainakin mun palkasta vähennetään ihan palkkakuitin mukaan?
Työeläkemaksu on yhteensä n. 25%, ja sen maksamiseen osallistuvat sekä työnantaja, että työntekijä. Työntekijän paljasta peritään työeläkemaksua n. 7-8 %, ja työnantaja maksaa loput. Palkkalaskelmalla näkyy siis vain työntekijältä peritty osuus, mutta ei työnantajan osuutta.
Tämä on ärsyttänyt mua jo pitkään. Eläkemaksuja menee joka palkasta, ja kuitenkaan en tule itse eläkepäiviä näkemään. Ihan siis siksi, että eläkeikää hinataan ylemmäs ja ylemmäs. Nytkin se on mulla melkein 70v. Ja tämän olen tiennyt koko sen 13v jonka olen töitä tehnyt.
Voisin vaihtaa valtion minulle tarjoaman eläkkeen siihen, että saisin pitää palkastani tällä hetkellä pidätettävät eläkemaksut. Voisin sitten säästää ne itse ja määritellä itse koska olen ollut riittävän pitkään työelämässä. Olen nyt 29, joten tuonne 70v on todella pitkä aika. Työrupeamaakin siinä vaiheessa yli 50v. Mielestäni olen oman osani tehnyt jo aiemmin.
Suurin osa eläkevaroista on sijoitettu yritysten osakkeisiin, eikä korkopapereihin.
Luulin, ettei tämä olisi sallittua, mutta tarkistin Varman puolivuotisraportin ja toden totta, 51% sijoitettu osakkeisiin! Mutta tämä on myös asia johon tuo professori puuttui, että sääntelyä pitäisi tarkistaa, jotta varat voitaisiin sijoittaa tuottavammin.
Keva kertoo rahoittavansa eläkkeet eläkemaksuilla ja sijoitustuotoilla, eli se taitaa olla muiden työeläkeyhtiöiden kanssa samalla viivalla. Mutta VER (Valtion Eläkerahasto) on pelkästään puskurirahasto, koska valtion eläkkeet rahoitetaan pääosin valtion kassasta. VER:n rooli on tasata menoja eri vuosien välillä eikä sitä koske samat vakavaraisuussäännökset kuin työeläkeyhtiöitä. Sitä kuitenkin kahlitsee lainsäädäntö, joka rajoittaa osakeomistukset 55 prosenttiin ja korkosijoituksia täytyy olla vähintään 35%. Tämä on kyllä hieman tympeää tässä nykyisessä korkoympäristössä. Varmalla on koroissa vain 25% ja osakkeissa se 51%, VER on allokoinut korkoihin 35,7% ja osakkeisiin 47,9%. Viiden vuoden keskiarvo korkotuotoista on VER:llä ollut 1,9% niin onhan se älytöntä että niitä pitää väkisellä olla noin paljon. Onneksi valtion eläkkeen nauttijoita ei ole kovin paljon.
Nämä eläkeasiat ei ole sellaisia, joita parikymppiset viitsisivät kauheasti miettiä. Mutta juuri tuossa kohtaa olisi hyvä pistää ne omat eläkesäästöt tulille. Ei siinä asuntolainoja maksellessa ja kasvavien lasten kasvavia menoja tuskaillessa tule sellaista saumaa, missä olisi helppo irrottaa pääomia eläkepäivien varalle. Ehkä viisikymppisenä alkaa tilanne helpottaa, kun lapset ovat muuttaneet pois ja ehkä sen asunnonkin voi vaihtaa pienempään. Mutta jos vasta tuossa kohtaa havahtuu, niin joutuu ihan kunnolla laittamaan rahaa likoon jos haluaa päästä tasoihin sen kanssa, joka pisti vähän rahaa jemmaan parikymppisenä.
Olisi järkevämpi että säästää tilillensä itse eläkkeensä...
Vähenisi byrokratiamaksut myös verotuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Kautta kirjoitti:
Eivät varat lopu. Eläkevarojen kasvu on jatkunut, sijoitustuotot kasvaneet, varoja ennätysmäärä.
Tietysti takuueläkkeet, yrittäjien saamat ylimääräiset eläkkeet joita eivät maksaneet voi lopettaa. Ja johtajien alle 65 saamat.
Sitäpaitsi kuka ennustaa 30 v päähän. 1991 ennuste vuodelle 2021, kun maa oli sillassa. Olisi tiennyt kännykkäbuumin, DNA tutkimuksen, Koronan, sähköautoilun ja sähkölentokoneet, internetin, ym. Ei kukaan.
Joku hidden agenda näillä maailmanlopun maalatuilla on.
Korot ovat pysyvästi nollassa, eikä mistään saa niille eläkevaroillekaan tuottoa ilman isoa riskiä. Eläkeläisten määrä paisuu ja keskieläke nousee. Kaiken lisäksi syntyvyys romahti 2010-luvulla, joten tulevien sukupolvien kuppaaminen onnistuu aiempaa huonommin.
Suurin osa eläkevaroista on sijoitettu yritysten osakkeisiin, eikä korkopapereihin.
Kyllä, osakkeissa on enemmän. Se on juuri sitä riskinottoa. Jos tulee pörssiromahdus, niin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi hyvä ratkaisu olisi sellainen, että kunnalliset vanhainkotipaikat muutettaisiin tarveharkintaisiksi eli vain niille joilla ei ole omaisuutta. Loput menisivät 100% omalla kustannuksella yksityiselle.
Eli vanhusten kulut maksettaisiin verorahojen sijaan heidän omista rahoistaan (mökki, omistusasunto, auto jne.).Miksi kukaan hankkisi enää mökkiä, omistusasuntoa tai autoa, kun niitä ei voisi jättää perinnöksi vaan lahjoitettaisiin hoivajäteille. Itse asuisin vuokralla ja hassaisin kaiken menemään, jos näin olisi.
Miksi sitten ennen, vielä 90-luvulle saakka, ihmiset hankkivat asuntoja ja mökkejä, vaikka tiesivät niiden vaikuttavat hoitomaksuihin ja jos eläke ei riittänyt hoitomaksuun, hoivalaitos teki kiinnityksen vanhuksen omaisuun, joka realisoitiin vanhuksen kuoleman jälkeen.
Nykyinen järjestelmä, jossa varallisuus ei vaikuta hoitomaksuun, tuli joskus 90-lopulla eli sen historia on lyhyt.
Olen syntynyt 1996 enkä usko että meidän vanhuudessamme on enää edes vanhainkoteja, eläkkeistä ja vanhusten terveydenhuollosta nyt puhumattakaan.
Uskon että ainoa verovaroin kustannettu vanhustenpalvelu tulee olemaan eutanasiapiikki, ja siitä jos kieltäytyy niin on oman onnensa nojassa.