Ärsyttää maksaa eläkemaksuja, varsinkin nyt kun on varmaa ettei eläkkeitä voida maksaa tulevaisuudessa.
Rahat eläkkeiden maksuun loppuu 30 vuoden päästä. Vanhuksia on vain liikaa.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä rahaa riittää eläkkeisiin kun ikäluokat pienenee ja säästyy päivähoito- ja koulutusmenoja. Ei eläkeläiset ole ainoa ikäluokka johon kuluu rahaa.
Mutta kaikki muut maksut eivät yhteensäkään yllä siihen mitä eläkkeet maksaa eli 33 miljardia vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkejärjestelmä on suurten ikäluokkien suuri pyramidihuijaus. Itse ovat pyramidin huippu ja me muut ollaan ikäjärjestyksessä siitä alaspäin........
Ei pidä paikkaansa. Eläkejärjestelmä on kestävällä pohjalla nyt ja vielä tulevaisuudessakin niin pitkään kunnes viimeinenkin suuriin ikäluokkiin kuulunut on kuollut. Eläkerahastot kasvavat koko ajan, eli et voi väittää että nuo ikäluokat olisivat ne tyhjentäneet. Suuret ikäluokat jättävät rahastot terveelle pohjalle ja vauraammiksi kuin ne ovat ikinä ennen olleet. Jos heidän jälkeensä tulee kestävyysongelmia niin niihin on syylliset haettava muualta.
Suuret ikäluokat eivät itse maksaneet juurikaan eläkemaksuja. Muilla ovat kyllä maksattaneet
Vierailija kirjoitti:
Kuka on aloittajan neuvolat, koulutuksen ja terveydenhuollon, lapsilisät ynnä muut kustantanut? Aivan! Eläkeläiset.
Minua ärsyttää se, että yli 20 vuotta olen töissä käynyt, veroja maksanut ilman mitään yhteiskunnan tukia ja lapsettomana elättänyt näitä perheitä, joista on kasvanut itsekkäitä iniseviä nuoria. Raha on kyllä kelvannut, mutta mitään ei olla valmiita itse antamaan takaisin.
Nyt työssäkäyvät maksavat näitä samoja palveluita ynnä kamalia eläkemaksuja mm ikäluokille kotka itse eivät niitä maksaneet. Suurille ikäluokille on raha kyllä kelvannut, mutta eivät itse olleet valmiita antamaan osuuttaan eläkemaksuissa.
Tämä on varmasti osittain totta. Mutta tästä UUTISOIDAAN nyt siksi, että halutaan perustella ulkomaisen halpatyövoiman tuonti.
Vaikka he parit ekat kuukaudet töitä tekisivätkin, he ehtivät polkea noiden tehtävien palkat alas myös suomalaisilta ja kun eivät enää työskentelekään enää seuraavana vuonna, he jäävät Suomen riipaksi ja elätettäväksi. Vaikka mitä olisi alunperin sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Eläkemaksu nyt keskimäärin 24,4%
Ihan eri luokkaa kuin mitä suuret ikäluokat maksoivat.
On se mielenkiintoista että eläkemaksu nousee kun samalla eläkkeitä joudutaan leikkaamaan.
Kiitti vaan suuret ikäluokat. Saattaa olla että nuoremmat ikäluokat tekevät muutaman vastapalveluksen kun valta vaihtuu...
Tollo. Eikö se valta ole jo vaihtunut? Suuret ikäluokat ovat 71-76 vuotiaita. Mitä olette tehneet?
Pitää tehdä vain selkeä laskenta, että paljonko ihmiset tänä päivänä maksavat eläkemaksuja ja mikä heidän arvioitu eläkkeensä tulee olemaan aikanaan. Jos tämä ei ole suhteessa samaa tasoa, kuin nykyisillä eläkeläisillä, niin heiltä pitää leikata omia eläkkeitään, jotta olemme kaikki samalla viivalla.
Vierailija kirjoitti:
Suurten ikäluokkien eläkkeistä hyötyvät myös jollain tavalla heidän lapsensa (ja mahd. myös lapsenlapsensa).
Tämä on totta, ja vaikkakin ne eläkkeet ja etenkin se eläkeikä on ollut liian höveli, jakautuu raha useammalle sukupolvelle sentään tavalla tai toisella.
Mä olen miettinyt niin, että kun kerran vanhempien ikäluokka saa isot eläkkeet, niin me sitten toivottavasti perimme ne ja saamme lisää pääomaa sijoittaa, josta saadaan sitten sitten kinkkua lautaselle, kun oma työeläke voi jäädä pieneksi. Surullista on vain, että kaikki eivät peri. Kaikki eivät pääse tästä eläkeläisten juhlasta osalliseksi. Nämähän on nuukia monet, siis iäkkäät. Sieltä jää isot perinnöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo en näin 88 syntyneenä odota ikinä pääseväni eläkkeelle. Tulojen ja menojen sarake ei valtion tasolla täsmää niin että meille riittäisi mitään. Ehkä jos 99 vuotiaana jäätäis niin vois jonkun satasen saada
Olen syntynyt 1996 enkä usko että meidän vanhuudessamme on enää edes vanhainkoteja, eläkkeistä ja vanhusten terveydenhuollosta nyt puhumattakaan.
Uskon että ainoa verovaroin kustannettu vanhustenpalvelu tulee olemaan eutanasiapiikki, ja siitä jos kieltäytyy niin on oman onnensa nojassa.Nuorempana tämä olisi ollut kauhea ajatus, mutta nyt viisikymppisenä sitä suorastaan toivoo, että mentäisiin tuohon suuntaan. Jossain vaiheessa kaikille tulee se kohta, kun tuntuu että minulla on ollut hyvä elämä, olen jo valmis lähtemään pois. Tai vaihtoisesti voi tuntua, että olen jo pitkään jaksanut taistella, en jaksa enää, päästäkää minut jo pois täältä. Molemmissa tapauksissa pitäisi saada lähteä arvokkaasti ja sen pitäisi olla iloinen ja hyväksyttävä asia. Että ne jälkeenjäävät läheisetkin voisivat hyväksyä, että tämä riittää jo, kiitos kaikista yhteisistä vuosista ja onnea matkaan.
En tarkoittanut nyt ihan tuota, että eutanasian voisi vapaasti valita vaan että se olisi ainoa vaihtoehto jota tarjottaisiin.
Ensin varmaan mentäisiin toki siihen, että vanhukset saisivat valita eutanasian ja kunnan maksaman vanhainkotipaikan väliltä, ja vanhainkodin valinneita haukuttaisiin loisiksi, taakoiksi, itsekkäiksi boomereiksi jne. ja eutanasiaa pidettäisiin kunniallisena valintana.
Ja jossain vaiheessa sitten kunnat eivät enää maksaisi vanhainkotipaikkoja, vaan ainoastaan eutanasian. Perusteluina käytettäisiin sitä että mieluummin laitetaan verorahat nuorempien terveydenhuoltoon kuin elämänsä loppuvaiheessa olevien "hyysäämiseen".
Siinä sitten rikkaat olisivat ainoita joilla olisi varaa valita (maksaa itse paikka yksityisestä vanhainkodista tai ottaa eutanasia), muille vaihtoehtoina olisi eutanasia tai vanhuus kodittomana kadulla.
t. se 1996 syntynyt
Ymmärsin kyllä mitä tarkoitit, jatkoin vain tajunnanvirtaa eutanasiasta. Jos ajoissa päästäisiin siihen, ettei väkisellä pidettäisi ihmisiä hengissä siinä kohtaa kun elämä ei ole enää elämisen arvoista, niin ehkä ne rahatkin riittäisivät tarjoamaan parempaa hoivaa niille, jotka vielä jotain jostain ymmärtävät.
Nythän vanhukset ovat monilta osin aivan heitteillä ja epäinhimillisissä oloissa. Sitä toivoisi, että jos ei kerran hoideta kunnolla, niin annettaisiin edes mahdollisuus siihen eutanasiaan. Ettei tarvitsisi lukea näitä uutisia, joissa kerrotaan jokun 80+ miehen tappaneen vaimonsa ja itsensä, kun ei jaksanut enää toimia omaishoitajana.
Tämän takia pitää elää nyt eikä odottaa eläkettä kun ei eläkkeelle välttämättä pääse. Siinä vaiheessa kun oot liian heikko niin saat pillerin jolla pääset tuskistasi eroon.
Jos siis totta puhutaan, niin mieluusti kyllä ottaisin eläkemaksut ja sijoittaisin ne itse. Ken ei töitä tee sen ei syömäänkään pidä, edes eläkkeellä!
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeiden maksu suurille ikäluokille pitäisi katkaista heti. Tämä huijaus selvitettäväksi!
Ei vaan eläkkeisiin pitää saada maksimiraja. Suomessa on paljon eläkeläisiä jotka saavat todella suuria eläkkeitä kuukausittain. Sitten on taas niitä jotka saavat hädin tuskin tonnia kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeiden maksu suurille ikäluokille pitäisi katkaista heti. Tämä huijaus selvitettäväksi!
Eläkeläisiä on noin 1,6 miljoonaa.......suuria ikäluokkia on hengissä noin 300 000, vaikka suurten ikäluokkien eläkkeet lopetettaisiin, maksat edelleen 1,3 miljoonan eläkeläisen eläkkeitä...........mutta pääasiaa, että olet tyytyväinen.
Tuleva eläkeläinen kirjoitti:
Ensinnäkään sinä et niitä kovin paljon maksa vaan työnantajasi. Toisekseen eläkkeiden maksu ei lopu vaan niiden taso korkeintaan putoaa ja eläkeikä nousee eliniän nousun myötä.
Tuota samaa on muuten väitetty jo 80-luvulta lähtien.
https://esy.fi/ajankohtaista/tyoelakemaksut-vuonna-2020
Ottaisin työnantajan maksaman 17% mieluusti nettopalkkana itselleni.
Ja jos kerran 7,5 % ei ole paljon, niin anna 7,5 % palkastasi / eläkkeestäsi minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään sinä et niitä kovin paljon maksa vaan työnantajasi. Toisekseen eläkkeiden maksu ei lopu vaan niiden taso korkeintaan putoaa ja eläkeikä nousee eliniän nousun myötä.
Viimeisimm'llä sukupolvella eliniänodote on aiemmasta LASKENUT. Seuraako eläkeikä mukana?
Jatkossa seuraa, mutta elinajanodotteen ei uskota laskevan jatkossakaan eikä 0,001 vuoden lasku vielä vaikuta eläkeikään.
Tässä uusin tieto elinajanodotteesta jonka löysin (helmikuu 2021):
"Vuonna 2019 elinajanodote oli miehillä 79,2 vuotta ja naisilla 84,5 vuotta. Jos elinajanodote pysähtyisi nykytasolle, matalasta syntyvyydestä johtuva työeläkemaksun (TyEL) korotuspaine poistuisi lähes kokonaan.Pysähtyminen laskisi työeläkemaksun (TyEL) kestävää vakiotasoa vajaat kaksi prosenttiyksikköä 25 prosenttiin, mikä on lähellä nykyistä eläkemaksun tasoa. Kestävällä vakiotasolla tarkoitetaan TyEL-maksun tasoa, jolla pystytään rahoittamaan tulevat eläkemenot.
On kuitenkin realistista odottaa, että elinajanodote kasvaa jatkossakin, mutta ei ehkä yhtä nopeasti kuin aiemmin on oletettu."
Meidän suku on pitkäikäisiä. Isäni sisko on kuollut ”nuoren” eli 88-vuotiaana. Vielä yksi sisko porskuttaa yli 90-vuotiaana. Äitini on 93-vuotias.
Miehen vanhemmat elävät varmasti yli 90-vuotiaaksi.
Eli varmasti 100-vuotiaiden määrä lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia pitää elää nyt eikä odottaa eläkettä kun ei eläkkeelle välttämättä pääse. Siinä vaiheessa kun oot liian heikko niin saat pillerin jolla pääset tuskistasi eroon.
Jos siis totta puhutaan, niin mieluusti kyllä ottaisin eläkemaksut ja sijoittaisin ne itse. Ken ei töitä tee sen ei syömäänkään pidä, edes eläkkeellä!
Hyvä. Kaikille takuueläke ja eläkesysteemistä maksetaan vain tämä takuueläke ja maksut sen mukaiset. Muut rahat palkansaajalle käyttöön tai ja hän saa itse päättää mitä niillä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeisimm'llä sukupolvella eliniänodote on aiemmasta LASKENUT. Seuraako eläkeikä mukana?
Jatkossa seuraa, mutta elinajanodotteen ei uskota laskevan jatkossakaan eikä 0,001 vuoden lasku vielä vaikuta eläkeikään.
Tässä uusin tieto elinajanodotteesta jonka löysin (helmikuu 2021):
"Vuonna 2019 elinajanodote oli miehillä 79,2 vuotta ja naisilla 84,5 vuotta. Jos elinajanodote pysähtyisi nykytasolle, matalasta syntyvyydestä johtuva työeläkemaksun (TyEL) korotuspaine poistuisi lähes kokonaan.Pysähtyminen laskisi työeläkemaksun (TyEL) kestävää vakiotasoa vajaat kaksi prosenttiyksikköä 25 prosenttiin, mikä on lähellä nykyistä eläkemaksun tasoa. Kestävällä vakiotasolla tarkoitetaan TyEL-maksun tasoa, jolla pystytään rahoittamaan tulevat eläkemenot.
On kuitenkin realistista odottaa, että elinajanodote kasvaa jatkossakin, mutta ei ehkä yhtä nopeasti kuin aiemmin on oletettu."
Meidän suku on pitkäikäisiä. Isäni sisko on kuollut ”nuoren” eli 88-vuotiaana. Vielä yksi sisko porskuttaa yli 90-vuotiaana. Äitini on 93-vuotias.
Miehen vanhemmat elävät varmasti yli 90-vuotiaaksi.
Eli varmasti 100-vuotiaiden määrä lisääntyy.
Harva muistaa, että yli 75v ikäisistä työeläkettä saa pääosin miehet, naiset ei ennättäneet olla vuosikymmeniä töissä, heille napsahtaa takuueläke. Vika on siis naisissa, jotka rynnivät työelämään ja sekoitivat eläkepakan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Kaikille takuueläke ja eläkesysteemistä maksetaan vain tämä takuueläke ja maksut sen mukaiset. Muut rahat palkansaajalle käyttöön tai ja hän saa itse päättää mitä niillä tekee.
Voin melkein kuulla sen itkun, kun rahansa tuhlanneet ulvovat, että heillä ei ole enää rahaa elää, kun mitään ei jäänyt säästöön ja sitten ne rahaa taitavasti käyttäneet elelelee leveästi vanhoina. Silloin vaaditaan, että valtio sijoittaa puolestamme? Tai vaikka ihan eläkeyhtiö?
Vierailija kirjoitti:
Oma koti on maksettu. Ostetaan 2 sijoutusasuntoa per vuosi.
Kiva, mutta kuka niissä asunnoissa tulevaisuudessa asuu, kun maan syntyvyys jatkaa syöksylaskuansa, ja suuret ikäluokat kuolla kupsahtaa pois?
Ei tunnu nuoremmalle polvelle eläke kelpaavan! Ei sitten makseta heille, kun eivät tykkää eläkejärjestelmästä. Säästyy eläkevarat tavallisille pitkän työuran tehneille ihmisille.
Suurilta ikäluokilta on leikattava eläkettä vaikka väkisin. 20%ainakin. Itse säästyivät eläkemaksuista, mikä osaltaan mahdollisti maksaa nopeasti lainat pois.