Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ai että yksinhuoltajat tiukoilla? Lukekaapa Kelan asiakaslehden juttu!

Vierailija
31.10.2014 |

Ei voi olla totta!

Kelan asiakaslehdessä on hypoteettinen case jossa Viivi, vantaalainen työtön perheenäiti, saa Kelasta työmarkkinatukea. Sitten Viiville tulee ero. Viivillä kaksi lasta.

Viivi muuttaa vuokra-asuntoon lastensa kanssa. Hakee yleistä asumistukea ja yh-korotusta. Kelassa katsotaan, että Viivi voisaada myös toimeentulotukea.

Viivi ilmoittaa tt-tukihakemuksessaan tuloikseen työmarkkinatuen ja lapsilisän. Hän myös ilmoittaa, että on hakenut Kelasta asumistukea.

Päätös:

työmarkkinatuki ja lapsikorotus 694 euroa

lapsilisä ja yh-korotus 316 euroa

asumistuki 610 euroa.

Menoiksi huomioidaan:

vuokra 730

vesimaksu 30

perheen mukainen perusosa 1 109

Tulot yht 1 618

Menot yht 1 869

Toimeentulovaje 250 ()

Ja tän jälkeen mun ymmärrys loppuu. Viivi nimittäin saa tukea niin paljon, että VUOKRAN JA VESIMAKSUN JÄLKEEN hänelle jää elämiseen 1 100 euroa!!

Mitä vittua???? Mulle ei jää edes työssäkäyvänä noin paljoa käteen. Joo kannattaa tehdä lapsia. Suotta sitä töissä käy. Saatana!!!

Kommentit (195)

Vierailija
61/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:35"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:31"]

Eikö toi "Viivi" saa vielä elarit?

[/quote]

Ero sen verran tuore ettei elareista ole vielä sopimusta. Artikkelissa taisi lukea, että summaa tarkistetaan sitten kun elareista on sovittu.

[/quote]

Mutta sitten kun sopimus elareista tulee, niin sossu ei enää maksa sitä toimeentulovajetta...

Joten tilanne ei muutu miksikään.

Vierailija
62/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasketaanpas ihan huvikseen, että mitä ap saisi tukia työttämänä.

Siihen tarvitaan ap sinulta asunnon koko neliöinä ja rakennus/perusparannusvuosi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:34"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:51"]

Ei voi olla totta!

Kelan asiakaslehdessä on hypoteettinen case jossa Viivi, vantaalainen työtön perheenäiti, saa Kelasta työmarkkinatukea. Sitten Viiville tulee ero. Viivillä kaksi lasta.

Viivi muuttaa vuokra-asuntoon lastensa kanssa. Hakee yleistä asumistukea ja yh-korotusta. Kelassa katsotaan, että Viivi voisaada myös toimeentulotukea.

Viivi ilmoittaa tt-tukihakemuksessaan tuloikseen työmarkkinatuen ja lapsilisän. Hän myös ilmoittaa, että on hakenut Kelasta asumistukea.

Päätös:

työmarkkinatuki ja lapsikorotus 694 euroa

lapsilisä ja yh-korotus 316 euroa

asumistuki 610 euroa.

Menoiksi huomioidaan:

vuokra 730

vesimaksu 30

perheen mukainen perusosa 1 109

Tulot yht 1 618

Menot yht 1 869

Toimeentulovaje 250 ()

Ja tän jälkeen mun ymmärrys loppuu. Viivi nimittäin saa tukea niin paljon, että VUOKRAN JA VESIMAKSUN JÄLKEEN hänelle jää elämiseen 1 100 euroa!!

Mitä vittua???? Mulle ei jää edes työssäkäyvänä noin paljoa käteen. Joo kannattaa tehdä lapsia. Suotta sitä töissä käy. Saatana!!!

[/quote]

Eli n.360e/henkilö/kk. Ihan huikean luksusta elämää. 

[/quote]

Hyvät hillot lastenpidosta kotona!
[/quote]

Kuinka niin kotona?

Vierailija
64/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:56"]

mulla jää laskujen jälkeen käteen 5hunttia ja sillä pitäisi 5 henkinen perhe elättää---työssäkäyvä olen (siis ei mitään tukia tule)

[/quote]

Suomessa on laskettu minimitoimeentulo ja jos sen alle jää saa toimeentulotukea. Jos tuhlaa rahansa ja siksi on vähän rahaa, se on eri asia.

Vierailija
65/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:58"]

APllä ei ole lapsia eikä puolisoa. Palkka ennen veroja 3300. Nyt tosin osalomautuksella, mutta silti. Mulle jää käteen noin 2200. Raah.....maksapa siitä sitte pk-seudun vuokrat....ja muut menot...

En mä valita siinä mielessä, että jotenkin kärsisin kurjuutta. Ja lapsia en halua ristikseni millään. Mutta on se vaan jännä, että miten tuottoisaa on tuo lapsenteko.

[/quote]

No mut hei, aina pitäisi verrata omaa tulotasoaan sossulaisten tulotasoon saman perhekoon mukaan. Totta maar esim. joku 8 lapsinen perhe saa kokonaisuudessaan sellaiset summat nettona sossusta (jos otetaan huomioon myös asumiskulut jotka maksetaan kokonaan) että ei välttämättä edes monen toimitusjohtajaan palkka siihen riitä mutta ei näitä juttuja voi näin vain verrata.

Jos verrataan lapsiperhettä on verrattava vastaavaan kokoiseen lapsiperheeseen jolla on palkkatuloja. Esim. yksinhuoltaja kahdella lapsella saa työssäkäydessäänkin palkasta huolimatta ihan samat lapsilisät yh- korotuksilla kun tuo työtönkin ja lisäksi palkan päälle tulee vielä elatusmaksut isältä (tai kelalta jos isä ei kykene maksamaan) joten kyllä työssäkäyvä kuitenkin saa aina enemmän käteen kun se työtön. Asumistukeakin vuokraan saa pienituloinen yksinhuoltaja vielä helposti.

Jos sinä olet sinkku ap. niin sinun pitää verrata tulotasoasi vastaavaan sossun tuella elävään työttömään sinkkuun, jolla jää käteen asumiskulujen jälkeen n. 500€. Oikeastaan mitään muita kuluja sossu ei maksele muuta kun sähkön ja julkisen puolen sairasklulut eli tuolla 500€ on katettava koko eläminen ja muut laskut. Kyllä kai sinulle jää paljon enemmän asumiskulujen, sairaskulujen ja sähkön jälkeen?

Toisaalta tiedän että sinkkujen tulotasoa rokottaa aika paljon asumiskulut koska asumistukea ei saa sinkku kovin helposti jos vain on jonkinlaisia palkkatuloja kokoaikatyöstä ja kun asumiskulut maksaa sitten kokonaan itse niin ei sitä paljon enemmän käteen jää kun työttömällä. (esim. kuvitellaan että sinkku tienaa 1500€ nettona ja maksaa siitä 700€ asumiskuluja ja sähkön eli elämiseen jää 800€ eli vain 300€ enemmän kun työttömälle) Mutta turha nyt siis kuitenkin sinkun verrata omia nettotulojaan tuilla elävien perheiden nettotuloihin.

Se nyt vaan on niin että sossun toimeentulotuen mukaan on tietenkin ihan eri summat mitä pitää jäädä elämiseen sinkulle tai vaikka nelihenkiselle lapsiperheelle ja sen mukaan ne tuet menee. Karkeasti laskien tuet menee niin että yksinasuvalle aikuiselle tai yksinhuoltajalle pitää jäädä n. 500€ asumiskulujen jälkeen elämiseen ja parisuhteessa elävälle aikuiselle n. 420€ per nenä. Sitten jokaiselle lapslle pitää jäädä elinkuluihin vielä n. 300€ riippuen vähän lasten iästä. Täten esim. nelihenkiselle perhelle jossa kaksi lasta pitää jäädä asumiskulujen jälkeen n. 1400€ elämiseen. Jos ajatellaan kahta keskituloista palkansaajaa niin usein heille jääkin paljon enemmän kun tuo summa elämiseen asumiskulujen jälkeen.

(Tuo Kelan esimerkki oli taas huono muuten sinänsä että siitähän puuttui kokonaan elatustuet jostain ihmeen syystä eli yksinhuoltaja yleensä kyllä aina saa elatustuet mutta sinänsä se ei muuta lopputulosta miksikään sillä elatustuet vähennetään taas toimeentulotuesta eli yhtään enempää hänelle ei jäisi sitten käteen.)

Ja en nyt lähden toimeentulotuen laskuperiaatteita tässä avaamaan laskuesimerkeillä jos joku ei niistä tiedä mitään, mutta pähkinänkuoressa sehän menee niin että lasketaan KAIKKI tulot ja tuet yhteen ja siitä vähennetään hyväksyttävät kulut joita ovat pääasiassa vain asumiskulut ja sairaskulut julkisella ja jos sen jälkeen ei jää tuota perusosan verran rahaa elämiseen (eli 400-500 per aikuinen ja n. 300 per lapsi) niin sitten saa sen puuttuvan rahamäärän mitä jää puuttumaan toimeentulotukena eli toivottavasti kaikki ymmärtää että ensinnäkin jos toimeentulotuen perusosa on vaikka 400 niin se ei tarkoita sitä että se tulee kaikkien Kela tukien päälle kun tällaistakin olen kuullut joidenkin luulevan vaant toimeentulotuki voi olla ihan mikä summa tahansa kun lasketaan tulot miinus menot.

Vierailija
66/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteishuoltaj ja en oo tiukoilla. En saa mitään tukia. En enää edes lapsilisää en elareita. 

Vierailija
67/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla jää laskujen jälkeen käteen 5hunttia ja sillä pitäisi 5 henkinen perhe elättää---työssäkäyvä olen (siis ei mitään tukia tule)

[/quote]

No sitten sulla on joko ihan älyttömät asumis- ja muut menot, tai jos ei ole niin olet kyllä oikeutettu tukiin. Se on ihan oma häpeä, jos tukia ei hae sillä ei ne itsestään vaan hakematta tule. Uskon, että olisit oikeutettu ainakin asumistukeen ja toimeentulotukeen jos oikeasti järkevien asumiskustannusten jälkeen sulle jää käteen 500e ja sillä ostat ruoan ja kaiken muun itsellesi ja neljälle lapselle. Jos et kelan ja sossun laskelmien mukaan kuitenkaan tulojesi perusteella ole oikeutettu mihinkään tukiin, niin tulosi pitää olla sen verran kovat että enemmän pitäisi käteen jäädä. Alkaisin sinuna miettimään, että mihin ihmeeseen ne rahat häviää?

Vierailija
68/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:28"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:15"]

Mihin ihmeeseen te rahanne laitatte? Mä olen 2 lapsen yh ja mulle jää vuokran jälkeen n. 1100-1200e kuussa elämiseen ja kyllä mulle jää säästöön. Käydään esim. joka vuos etelän lomilla ja monta kertaa risteilyillä ynm.

[/quote]Auto, kesämökki, lasten harrastukset, lounasruokailu.

[/quote]

Nuohan ovat teidän valitsemianne rahareikiä. Myykää auto ja kesämökki pois. Eipä ole enää ylläpitokuluja. Lpaset läheisen seurakunnan ilmaisiin kerhoihin ( niitä on kouluikäisillekin). Lounalle itsetehdyt eväät mukaan. Jos ei ole jääkaappia, niin pieneen kylmälaukkuun eväsleivät ja paskasta vesipulloon vettä. Kyllä pysyy kylmänä helteeläkin lounasaikaan nähden.

Vierailija
69/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvän yh:n tilanne on paljon huonompi, itse sain vain pienen asumistuen ja yh korotuksen lapsilisiin, en muuta. Kelan lehti antaa ihan väärän kuvan todellisuudesta.

Vierailija
70/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: en kerro tarkemmin asumisestani.

Ymmärtäkää nyt, että en kadehdi tukiensaajia, mutta koen, että systeemi on epäoikeudenmukainen.

Pääsääntöisesti säälin jokaista, joka lapsia joutuu yksin tai yhdessä kasvattamaan. Jäis mulla tekemättä. Haluan elämääni vapautta ja väljyyttä ja sitä onkin, mutta perkele, että se maksaa!

Vierailija
71/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina yhtä huvittavaa lukea näitä lapsettomien käsityksiä lapsiperheiden menoista.
Tiedätkö ap että lapsen ruokakulut on monesti ihan yhtä suuret kuin aikuisen?
Tiedätkö että lapsen vaatteisiin menee useilla enemmän rahaa kuin omiin? Lapset kasvavat ja vaatteet kuluvat enemmän kuin aikuisilla.
Lapsiin menee muutenkin rahaa, he ovat kuluttavia ihmisiä siinä kuin aikuisetkin (on sairastelua, puhelinkulut, vakuutukset, juhlat, synttäri, joulut, kauneudenhoito, kouluun liittyviä menoja jne.).

Oman perheen kulurakennetta kun tarkastelee niin lapset tulevat oikeasti paljon kalliimmaksi kuin me aikuiset!

Vierailija
72/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tämä yh on tiukilla, uskot sitä tai et. Mutta mä käynkin töissä.

[/quote]

Samoin! Omistusasunnossa elellään ja tuet 0e (paitsi yh-lisä lapsilisässä). Kyllä noille eläteille pitäisi laittaa joku velvoitetyö.

Vierailija
73/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:59"]

No elätäpäs itsesi ja kaksi lasta 1100 eurolla kuussa. Maksa sähkö, vakuutukset, auto/bussiliput, ruoka, vaatteet, puhelimet, fillarit,luistimet, huonekalut, synttärit, lomamatkat, harrastukset, pesukoneet, tiskikoneet, telkkarit, petivaatteet, kissanruoka jne. Minulla siihen jää 1800 euroa kuussa, kaksi lasta. Sillä ei edelleenkään juhlita.

t.työssäkäyvä yh joka ei missään tapauksessa haluaisi 1100 eurolla pärjätä.

[/quote]

Lässynlää taas. Luettelet vain kertaostoksia. 

Vierailija
74/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:47"]

Työssäkäyvän yh:n tilanne on paljon huonompi, itse sain vain pienen asumistuen ja yh korotuksen lapsilisiin, en muuta. Kelan lehti antaa ihan väärän kuvan todellisuudesta.

[/quote]

Mä en saa asumistukea työssäkäyvänä yh:na. Tienaan 2500 €/kk (nettona jää 2100 €), se on sen verran suuri palkka, ettei kahden lapsen äiti saa lapsilisäkorotuksen lisäksi mitään muita tukia. Vuokra on 750 €/kk, siihen sähkö ja vesi päälle. Elämme niukasti, emme matkustele ulkomailla. En harrasta yhtään mitään, ostan kaikki vaatteeni kirppikseltä, enkä koskaan käy viihteellä, elokuvissa, baareissa en käynyt ennen eroakaan. Seurustelukumppania ei ole eron jälkeen ollut.

Ex-mies maksaa elatusmaksuja yhteensä 350 €/kk, mutta ei osallistu millään muulla tavalla lasten kustannuksiin. Maksan kalliit harrastusmaksut ja harrastusvälinemaksut täysin itse. Ex ei osta edes lahjoja lapsille, sen vuoksi että maksaa elareita. Hän on nykyisin ulkomailla töissä, eikä tapaakaan lapsia kuin noin kerran puolessa vuodessa. Mua ei ole mitään syytä kadehtia, päinvastoin.

Vierailija
75/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu ettei joillakin kommentoijilla ole ainakaan kokemusta kommentoimistaan asioista. Olen ollut sinkku, parisuhteessa, yksinhuoltaja. Itselläni sinkkuna oli selvästi helpointa, seuraavaksi parisuhteessa ja yksinhuoltajana raskainta sekä taloudellisesti että psyykkisesti ja ajallisesti. Parisuhteessakin olen ollut lähi- ja kaukosuhteessa. Taloudellisesti olen ollut samalla palkalla kokoajan, mutta yksinhuoltajana palkkatulotkin tippui ajan puutteen vuoksi.

Jollain muulla asia voi olla erilailla.

Vierailija
76/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Voit saada maksimissaan 525.78 euroa asumistukea edelllyttäen, että asuno on rakennettu vuona 1996 tai myöhemmin ja on tasan tarkalleen 37 neliömetriä.

Jos on pienempi, niin saat vähemmän tukea. jos taas on isompi, niin silloinkin voi saada vähemmän tukea, koska silloin neliötä kohden on pienempi summa mikä lasketaan. Ja maksimissaan se lasketaan tuon 37 neliömetrin mukaan.

Tt-tukikaan ei maksa ylimääräistä osaa, vaan se sinun täytyy laskea ihan itse sillä ns. sossun normeilla.

Lisäksi asumistuken lisäksi saisit työmarkkinatuen 702€. Joka tietenkin on verollista.

Noilla sinun pitää sitten maksaa sen asuntosi kulut ja muu eläminen.

Kuulostaa kyllä siltä, että nykyään sinulla jää enemmän käteen.....

Vierailija
77/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:48"]

AP: en kerro tarkemmin asumisestani.

Ymmärtäkää nyt, että en kadehdi tukiensaajia, mutta koen, että systeemi on epäoikeudenmukainen.

Pääsääntöisesti säälin jokaista, joka lapsia joutuu yksin tai yhdessä kasvattamaan. Jäis mulla tekemättä. Haluan elämääni vapautta ja väljyyttä ja sitä onkin, mutta perkele, että se maksaa!

[/quote]

Niin ap. oliko se niin että nettopalkkasi oli 2200€. Jos maksat asumiskuluja ja sähköä vaikka 800€/kk ja jos et ole erityisemmin sairas ihminen niin sairas ja lääkekulusi julkisen puolen palveluja käyttäen voisi olla vaikka keskimäärin 30€/kk joten menosi ovat 830€/kk. Eli sinulle jää elämiseen 1370€ kun taas työttömälle sinkulle joka elää sossun tuella jää alle 500€ elämiseen samojen menojen jälkeen.

Kyllä varmaan paljon mukaavammin elää tuolla 1370€ summalla kun 500€. Elät myös paljon mukavammin kun yksinhuoltaja jolle jää elämiseen tuo 1100€. Tajuatko hänelle jää vähemmän kun sinulle mutta elätettävänä on kaksi lasta? Milläs suimmalla luulet että nuo lapset elätetään. Satanen per lapsi vai? Kyllä nauratti kun tuolla joku mainitsi että 360€ per henkilö riittäisi luxuselämään? Kun sinulle ap. pitäisi jäädä n. 1370€ itsellesi niin miten voit väittää että 360€ yhdelle henkilölle on paljon?

Tajuatteko että lapset kuluttaa helposti varsinkin yli 10-vuotiaana ihan saman verran kun aikuinen kun katsotaan mitä menee ruokaan, vaatteisiin, kenkiin ja muihin menoihin. Lapseen menee helposti se 300€/kk ihan perustarpeisiin eli ruokaan ja vaatteisiin. Kun tuosta 1100 vähennetään lasten elatukseen menevä summa niin eipä sille yksinhuoltajalle enää jää montaa sataa jäljelle omiin elinkuluihin ja muihin laskuihin.

Ja jos muuten ap. asumiskulusi on paljon enemmän kun vaikka tuo 800€ niin siitä saa sitten syyttää vain itseään jos maksaa vaikka "luxus" asuntoa tai kartuttaa omaa varallisuuttaan maksamalla asuntolainaa ihan mielettömiä summia kuussa.

Vierailija
78/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen työssäkäyvä kolmen lapsen yh. Saan lapsilisiin yh-korotusta siis noin 150 euroa yhteensä ja siinä ne tuet mitä minä saan enemmän kuin ei-yh. Yh-korotukset + isän maksamat elarit on yhteensä noin 600 €. Eli tilanne on sama kuin jos eläisin 600 €/kk tienaavan puolison kanssa, paitsi että silloin myös tuo puoliso huomioitaisiin tukien perhekoossa ja saisimme ENEMMÄN tukia kuin nyt saan yksin näillä tuloilla.

Vääntäkää nyt joku jo ihan rautalangasta, että mikä tässä tilanteessa nyt on niin hienoa ja kadehdittavaa? Mikä minulla on paremmin kuin perheellä joissa on kaksi aikuista?

Vierailija
79/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen ja yksineläjän tulojen vertaaminen sinänsä on tyhmää, mutta näen ap:n pointin vähän toisin. Palkkatuloilla on tarkoitus elättää se perhe ja siihen ap siis nippanappa ilman tukia pystyisi. Yksinäisenä tietenkin pärjää ihan kivasti, mutta matalapalkka aloilla moni joutuu elämään tukien varassa. Tämä on väärin! Työssäkäynnin pitäisi elättää - myös perhe.

Vierailija
80/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen tukimalli houkuttelee jäämään kotia erityisesti niitä matalasti koulutettuja henkilöitä. Toivottavasti Kokoomus tekee korjausliikkeen tässäkin asiassa.