Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ai että yksinhuoltajat tiukoilla? Lukekaapa Kelan asiakaslehden juttu!

Vierailija
31.10.2014 |

Ei voi olla totta!

Kelan asiakaslehdessä on hypoteettinen case jossa Viivi, vantaalainen työtön perheenäiti, saa Kelasta työmarkkinatukea. Sitten Viiville tulee ero. Viivillä kaksi lasta.

Viivi muuttaa vuokra-asuntoon lastensa kanssa. Hakee yleistä asumistukea ja yh-korotusta. Kelassa katsotaan, että Viivi voisaada myös toimeentulotukea.

Viivi ilmoittaa tt-tukihakemuksessaan tuloikseen työmarkkinatuen ja lapsilisän. Hän myös ilmoittaa, että on hakenut Kelasta asumistukea.

Päätös:

työmarkkinatuki ja lapsikorotus 694 euroa

lapsilisä ja yh-korotus 316 euroa

asumistuki 610 euroa.

Menoiksi huomioidaan:

vuokra 730

vesimaksu 30

perheen mukainen perusosa 1 109

Tulot yht 1 618

Menot yht 1 869

Toimeentulovaje 250 ()

Ja tän jälkeen mun ymmärrys loppuu. Viivi nimittäin saa tukea niin paljon, että VUOKRAN JA VESIMAKSUN JÄLKEEN hänelle jää elämiseen 1 100 euroa!!

Mitä vittua???? Mulle ei jää edes työssäkäyvänä noin paljoa käteen. Joo kannattaa tehdä lapsia. Suotta sitä töissä käy. Saatana!!!

Kommentit (195)

Vierailija
101/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:51"]

Ei voi olla totta!

Kelan asiakaslehdessä on hypoteettinen case jossa Viivi, vantaalainen työtön perheenäiti, saa Kelasta työmarkkinatukea. Sitten Viiville tulee ero. Viivillä kaksi lasta.

Viivi muuttaa vuokra-asuntoon lastensa kanssa. Hakee yleistä asumistukea ja yh-korotusta. Kelassa katsotaan, että Viivi voisaada myös toimeentulotukea.

Viivi ilmoittaa tt-tukihakemuksessaan tuloikseen työmarkkinatuen ja lapsilisän. Hän myös ilmoittaa, että on hakenut Kelasta asumistukea.

Päätös:

työmarkkinatuki ja lapsikorotus 694 euroa

lapsilisä ja yh-korotus 316 euroa

asumistuki 610 euroa.

Menoiksi huomioidaan:

vuokra 730

vesimaksu 30

perheen mukainen perusosa 1 109

Tulot yht 1 618

Menot yht 1 869

Toimeentulovaje 250 ()

Ja tän jälkeen mun ymmärrys loppuu. Viivi nimittäin saa tukea niin paljon, että VUOKRAN JA VESIMAKSUN JÄLKEEN hänelle jää elämiseen 1 100 euroa!!

Mitä vittua???? Mulle ei jää edes työssäkäyvänä noin paljoa käteen. Joo kannattaa tehdä lapsia. Suotta sitä töissä käy. Saatana!!!

[/quote]

Tuilla eläjät on aina asiaerikseen, ne nyhtää joko kolosta lisää hilloa itselleen. Suomen yhteiskunta ruoskii nimenomaan niitä jotka yrittävä työllään pärjätä!

Jos tienaat vähäkään niin putoa kaikilta tuilta pois ja kun maksat kaiken hoitopaikoista lähtien niin lopputulema on se että tiukkaa tekee. En ihmettele hetkeäkään että kotona makoilu kiinnostaa niin monia. Työstä ei jää mitään hyötyä. Toivon todella että nämä sossuloiset ottaan luupin alle yhteiskunnassamme! kyllä vastuu toimeentulosta kuuluu yksilölle eikä yhteiskunnalla!

Vierailija
102/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mun mielestä tosian ole paljon jos vuokran jälkeen jää 1100 euroa kolmelle hengelle! SIitähän on vielä maksettava kaikki muut laskut.

Esim. mulla nettopalkka 2100 euroa, lapsilistä 220eur, yht. 2300eur. Tosta menee asuntolainaan 500 euroa ja muihin laskuihin vaihdellen 600-800 euroa. Mulla jää KAIKKIEN laskujen jälkeen toi 1100 euroa ja se on ihan siinä ja sinä, että kuukausi selvitään.

Jos tosta tonnista pitäisi vielä ne muut laskut maksaa, niin ei tulisi mieleenkään käydä sellaista ihmistä kadehtimaan. Mutta av:lle nyt mahtuu kaikenlaista porukkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kolmen lapsen yksinhuoltaja. Saan tällä hetkellä kelasta opintotukea n. 260e ja lapsilisä 510e (sisältää noin 150e yh-korotuksen). Asumistuki menee suoraan vuokranantajalle, se ei edes käy tililläni, mutta se on 640e. En oikein mahda mitään näille nykyisille vuokrahinnoille. Lisäksi lasten isä maksaa minulle 550e elatusapua. Tulot ovat siis yhteensä 1960e.

Vuokra on 780e ja sen jälkeen käteen jää 1180e. Siitä maksan sähkölaskut, vesilaskut, puhelinmaksut, vakuutukset (koti - ja autovakuutus löytyy), muut mahdolliset laskut (esim. viime kuussa meni terveydenhuoltokuluihin lähes satanen) bensat, nuorimman vaipat, ruoat ja kaikki vaatteet jne. Eipä tuo neljälle ihmiselle ole kovin paljoa mielestäni ja vaikka olen tarkka raha-asioissa en kovin paljoa ole onnistunut säästämään.

Sossusta en saa rahaa sillä lasten tileillä on jokusia satasia säästössä ja vaikka valitin saamastani päätöksestä viime kesänä ei toimeentulotukea tullut. Lapsilla on yhteensä noin 500e ja en niitä aio käyttää sillä ovat isovanhemmilta tms. tai keplotella niitä käteiseksi tms. Ne rahat on säästetty ensi kesälle omiin pyöriin sekä huvipuistoreissua varten enkä aio niitä asioita lapsiltani viedä pois, joten tässä sitä kitkutellaan.

Vierailija
104/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 12:34"]

Lukaisinpa huvikseen, mitä toimeentulon kuuluu kattaa ja siellä oli mm. lehtitilaukset. Löytyipä myös tällainen kohta:

"Kunnat myöntävät lisäksi ehkäisevää toimeentulotukea, jonka perusteista ne päättävät itse. Sen tarkoituksena on edistää henkilön ja perheen omatoimista suoriutumista ja ehkäistä syrjäytymistä.

Ehkäisevää toimeentulotukea voidaan myöntää esimerkiksi ylivelkaantumisesta tai taloudellisen tilanteen äkillisestä heikentymisestä aiheutuvien vaikeuksien lieventämiseksi."

Eli siis kun joku on niin ahne että elää velaksi tai kun elintaso tippuu kerralla rikkaammasta köyhemmäksi niin sossu maksaa enemmän? Kannattaa näköjään ottaa pikavippejä ja ostella kaikkea mihin ei ole varaa, saa vain lisää rahaa yhteiskunnalta. Eikä toki kannata säästää niistä hyvistä tuloista pahan päivän varalle, kun sossu maksaa vain enemmän. Miksi se on aina niin, että säästeliäät ihmiset, yksinäiset ja työssäkäyvät elävät joko vapaaehtoisesti tai pakosta pienemmällä rahamäärällä kuin työttömät ja yh:t jotka saavat kaikki mahdolliset lisätuet.

[/quote]

Olitko siis kuitenkin tajunnut väärin kun olit lukaissut että toimeentulotuen pitää kattaa mm lehtitilaukset? Niin siis tämähän tarkoittaa siis sitä että pitää ITSE maksaa siitä perusosasta joka jää jäljelle asumiskulujen jälkeen nuo lehtitilaukset, netti, puhelinlasku, ruoka, vaatteet... eli ne katetaan siitä toimeentulotuen perusosasta tai henkilöhän saa itse käyttää sen perusosan mihin huvittaa joko lehtitilauksiin tai sitten mielummin ne lehtirahat johonkin muuhun. Perusosa on sama jokaiselle henkilölle ja jokainen kattaa siitä mitä haluaa.

Vierailija
105/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole siitä, riittääkö rahat oikeasti tärkeään, vaan siihen, että yhteiskunnassa mielletään elämään tietty elintaso ja sitä yritetään pitää väkisin kasassa vaikka hampaat irvessä.

Miksi ihmiset eivät ymmärrä, että jos ei ole rahaa tiettyyn elintasoon, elintasoa tulee pudottaa eikä hakea luottoa, kitistä ja yrittää hampaat irvessä pysyä tietyllä tasolla ? Jos ei ole oikeasti , niin miksi pitää lemmikkejä, asua "liian" isossa asunnossa,  maksaa lasten useita harrastuksia ja harrastuskyydityksiä, ostella kalliita einesruokia ja muutenkin tuhlailla pieniin, mutta loppupeleissä merkittäviin rahareikiin? Kyllähän harrastukset jne kivoja on, mutta jos ei niihin oikeasti oikein olisi varaa. 

Ennemmin perusasiat ja perusmenot kunnolla kuntoon, niin ettei talous kaadu ensimmäisestä yllättävästä menosta kuin että yritetään viimeisen asti pitää kiinni keskiluokkaisesta unelmasta...haloo.

Vierailija
106/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:59"]

Ei se ole iso summa.

[/quote]

On se silloin iso jos työssäkäyvillä jää huomattavasti vähemmän käteen vuokran jäkeen.

Vierailija
107/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmm.. meillä on kolme lasta, 3300e jää yhteensä meiltä käteen (oon työtön). asumiseen+veteen+ sähköön menee noin 1000e kuussa. päivähoitomaksut pienet, yksi lapsi ja tarvitsee 80h/kk hoitoa kun opiskelen.

noista lopuista sitten ruoka, vaatteet, autoa vain työmatkoille, kouluaisten harrastukset on noin 100e per lapsi per kausi.

Vierailija
108/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinno tässäpä juuri nähdään mihin suomen talous kaatuu. Ei suomella ja suomalaisilla ole varaa elättää näin monta eroperhettä.
Jos vanhemmat asuisivat yhdessä niin heille riittäisi yksi asunto, ja jos toimen edes kävisi töissä niin ei tarvisi ehkä toimeentulotukea.

Viivin tilanteessahan se lasten isäkin todennäköisesti saa asumistukea ja toimeentulotukea kun ei ole varaa pitää niin isoa asuntoa että lapset voisivat tulla kylään.

Vierailija
109/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 12:12"]

Oikeasti jos elät miehen kanssa joka tienaa 600€ nettona niin sinulta heti vähenisi lapsilisän yh korotukset 150€ ja elarit 300€ (jos siis mies on lasten isä) eli tukia vähenisi yht. 450€,  mutta kun mies tienaa 600€ niin lopputulos olisi se että että kun lasketaan miehen tuomat tulot miinus menetetyt tuet niin oikeasti mies tuo lisää taloon vain sen 150€ eikä 600€!

[/quote]

No näinhän mä sen laskin, paitsi että kun lapsia on kolme niin tuo koko 600 mitä saan yksinhuoltajuuden perusteella siirtyi mun esimerkissä sen puolison "tuloksi". Tässä tapauksessa siis talouden tulot olisi samat kuin nyt tällä hetkellä kun olen yh. Pointti on se, että yleensä se puoliso tuo kuitenkin aika paljon enemmän rahaa taloon kuin 600 euroa. Mun exällä jäi käteen yli 2000€ kuussa silloin kun oltiin vielä yhdessä, että en mä kyllä mitenkään pysty tästä tilanteesta parempaa vääntämään. Mutta jos se mies ei tuo mitään rahaa taloon, niin silloin kahden vanhemman perhe on tukien suhteen paremmassa asemassa koska laskennallinen perhekoko on suurempi, ja näin sen kuuluu ollakin.

Sitten on tietysti niitä, joilla on sairaseläkeläinen jalkapuoli mies ja 400 000 lainaa hometalosta ja pitää lisäksi asua vuokralla eikä mistään saa mitään ja vakuutusyhtiökään ei maksanut ja lääbälää. Tällaiset kuriositeetit ei kuitenkaan mun mielestä mitenkään anna aihetta kadehtia yksinhuoltajien tukia joita ei tosiasiassa ole kuin yksi: lapsilisän yksinhuoltajakorotus 50€/lapsi/kk. Kaikki muut tuet on kaikille samoin perustein myönnettäviä. Ihan yhtä vähän se yksinhuoltaja saa siihen hometalon maksamiseen tukiaisia kuin pariskunta.

Se taas, että ei saa tukia, ei liity mitenkään yksinhuoltajuuteen vaan elämänvalintoihin. Jos tahtoo asua omistusasunnossa niin ne lainanlyhennykset on maksettava omasta pussista oli siinä perheessä yksi, kaksi tai vaikka viisi huoltajaa.

Yksinhuoltajien saamat hirveät tuet ei siis johdu siitä yksinhuoltajuudesta, vaan siitä että talouden tulot ovat niin aneemiset että niillä ei pärjää. Tässä on se ydin, jota te ette nyt suostu näkemään koska on vaan niin kivaa kun voi kadehtia. Ja lisäksi tietysti siksi, että on mukavaa mustamaalata yksinhuoltajia.

T. Se, jota lainasit.

Vierailija
110/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme erillään miehen kanssa koska emme muuten pärjäisi taloudellisesti ja lapset kärsisi vieläkin enemmän. Jo nyt on huutava pula rahasta. Heti kun ja jos minä saan töitä ja mieheni saa oman alan töitä kohtuu palkalla muutamme yhteen ja valtio säästää usean tonnin mitä nyt joutuu maksmaan tukien muodossa. Haluamme töitä ja sellaisella palkalla, jolla pääsee yli minimitoimeentulotuen, joka käytännössä tarkoittaa lähes 3000€ brutto/henkilö tänäpäivänä perheelliselle.

Vierailija
111/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työssäkäyvä yksinhuoltaja eikä minulle jää kuussa vuokran jälkeen noin paljon käteen. En silti jaluaidi elää yhteiskunnan loisena. Palkkoja pitäisi nostaa. Kokopäivätyöstä pitäisi jäädä 2000 e kuussa käteen, jotta työnteko olisi kannattavaa.

Vierailija
112/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sillä otettaisiin toimeentulotuessa asumismenot huomioon täysimääräisinä, jos saa niihin jo asumistukea???

Vierailija
113/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"hmm.. meillä on kolme lasta, 3300e jää yhteensä meiltä käteen (oon työtön). asumiseen+veteen+ sähköön menee noin 1000e kuussa. päivähoitomaksut pienet, yksi lapsi ja tarvitsee 80h/kk hoitoa kun opiskelen.noista lopuista sitten ruoka, vaatteet, autoa vain työmatkoille, kouluaisten harrastukset on noin 100e per lapsi per kausi."

Paljonko sinä oikeasti saat niitä tukia? '

Jos tulosi on 3300 e/kk, niin todennäköisesti se sisältää lapsilisät kolmesta lapsesta n. 500-700 e/kk + lasten isän maksamat elatusmaksut, kolmesta lapsesta se lienee vähintäin 500-1000 e/kk.

Lapsilisät eivät ole varsinaisesti tukea, koska ne maksetaan varallisuudesta ja tulotasosta riippumatta kaikille ja elatusmaksut maksaa lasten isä, ei Kela, koska ne peritään aina isältä, vaikka Kela olisikin maksajana.

Tosin lapsilisät ja elatusmaksut huomioidaan toimeentulotuessa tuloina, ihan samalla tavalla kuin ansiotulot, työttömyyskorv. jne.

Vierailija
114/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:00"]

Tuo esimerkki-yh maksaa sillä 1100 eurolla kolmen hengen elämisen, ei se paljon ole. Jokainen voi ihan vapaasti kokeilla sitä työttömän yh-äidin loistoelämää. Tervetuloa vaan.

[/quote]

Mä en kanssa ymmärrä että milä mittapuulla 1.100 euroa on paljon kolmihenkiselle perheelle... No, kaikkea kannattaa kahdehtia.

Vierailija
115/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:16"]

Me asumme erillään miehen kanssa koska emme muuten pärjäisi taloudellisesti ja lapset kärsisi vieläkin enemmän. Jo nyt on huutava pula rahasta. Heti kun ja jos minä saan töitä ja mieheni saa oman alan töitä kohtuu palkalla muutamme yhteen ja valtio säästää usean tonnin mitä nyt joutuu maksmaan tukien muodossa. Haluamme töitä ja sellaisella palkalla, jolla pääsee yli minimitoimeentulotuen, joka käytännössä tarkoittaa lähes 3000€ brutto/henkilö tänäpäivänä perheelliselle.

[/quote]

Mitä ihmeen lisäetua saattee erillään asumisesta?

Vierailija
116/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:27"]

Miksi sillä otettaisiin toimeentulotuessa asumismenot huomioon täysimääräisinä, jos saa niihin jo asumistukea???

[/quote]

No siihen asti otetaan, että asumistukipäätös tulee. Sitten sossu perii ne takautuvat asumistuet, jolloin lopputulos on sama.

Vierailija
117/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:16"]

[/quote]

Ja sitten ihmiset ilmiantamaan näitä tukihuijareita.

Miski et miettinyt raha-asioita, kun annoit miehen laueta sisään ilman ehkäisyä? Ei le kuule valtion tehtävä ylläpitää unelmaidylliäsi, vaan lapsia tehdään tasan sen verran miten on varaa.

Vierailija
118/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ap tarvitsee apua. Pian.

Vierailija
119/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija saa 470€kuussa joten tosi tyhmää tommonen!!! Nyt oon palkattomassa harjottelussa eli 3kk ilmasta täyspvä työtä ja tolla rahalla.....

Vierailija
120/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:33"]Opiskelija saa 470€kuussa joten tosi tyhmää tommonen!!! Nyt oon palkattomassa harjottelussa eli 3kk ilmasta täyspvä työtä ja tolla rahalla.....
[/quote] lisäksi siis tästä maksetaan Se 350€vuokra joten ruokaan jää 100e kuussa. Vanhemmat maksaa puhelinlaskuni. Lainalla oon maksanu sähkön ja veden..... Ja vähän ruokaa kun koko ajan nälkä!!!