Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ai että yksinhuoltajat tiukoilla? Lukekaapa Kelan asiakaslehden juttu!

Vierailija
31.10.2014 |

Ei voi olla totta!

Kelan asiakaslehdessä on hypoteettinen case jossa Viivi, vantaalainen työtön perheenäiti, saa Kelasta työmarkkinatukea. Sitten Viiville tulee ero. Viivillä kaksi lasta.

Viivi muuttaa vuokra-asuntoon lastensa kanssa. Hakee yleistä asumistukea ja yh-korotusta. Kelassa katsotaan, että Viivi voisaada myös toimeentulotukea.

Viivi ilmoittaa tt-tukihakemuksessaan tuloikseen työmarkkinatuen ja lapsilisän. Hän myös ilmoittaa, että on hakenut Kelasta asumistukea.

Päätös:

työmarkkinatuki ja lapsikorotus 694 euroa

lapsilisä ja yh-korotus 316 euroa

asumistuki 610 euroa.

Menoiksi huomioidaan:

vuokra 730

vesimaksu 30

perheen mukainen perusosa 1 109

Tulot yht 1 618

Menot yht 1 869

Toimeentulovaje 250 ()

Ja tän jälkeen mun ymmärrys loppuu. Viivi nimittäin saa tukea niin paljon, että VUOKRAN JA VESIMAKSUN JÄLKEEN hänelle jää elämiseen 1 100 euroa!!

Mitä vittua???? Mulle ei jää edes työssäkäyvänä noin paljoa käteen. Joo kannattaa tehdä lapsia. Suotta sitä töissä käy. Saatana!!!

Kommentit (195)

Vierailija
41/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite en saa toimeentulotukea...vaikka tulot esimerkki tapauksen mukaiset melkein

Vierailija
42/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:56"]

mulla jää laskujen jälkeen käteen 5hunttia ja sillä pitäisi 5 henkinen perhe elättää---työssäkäyvä olen (siis ei mitään tukia tule)

[/quote]

Minkä laskujen? Jos kyseessä on vain "normaalit perusmaksut" kuten vuokra, vesi, sähkö, sairauskulut, puhelinlaskut, netti, matkakulut, vakuutukset jne. eikä mitkään osamaksut, velat yms. Niin olet todennäköisesti oikeutettu toimeentulotukeen, ihan kuin nainen ap:n esimerkissä. Jos kyseessä ovat velat yms. niin kyse on omista valinnoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:58"]

APllä ei ole lapsia eikä puolisoa. Palkka ennen veroja 3300. Nyt tosin osalomautuksella, mutta silti. Mulle jää käteen noin 2200. Raah.....maksapa siitä sitte pk-seudun vuokrat....ja muut menot...

En mä valita siinä mielessä, että jotenkin kärsisin kurjuutta. Ja lapsia en halua ristikseni millään. Mutta on se vaan jännä, että miten tuottoisaa on tuo lapsenteko.

[/quote]

Pääkaupunkiseudullahan se Viivikin asuu! Muuta samaan asuntoon kuin Viivi, niin kyllähän siitä sinulla sitten rahaa säästyy.

Vierailija
44/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:18"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:56"]

mulla jää laskujen jälkeen käteen 5hunttia ja sillä pitäisi 5 henkinen perhe elättää---työssäkäyvä olen (siis ei mitään tukia tule)

[/quote]

Minkä laskujen? Jos kyseessä on vain "normaalit perusmaksut" kuten vuokra, vesi, sähkö, sairauskulut, puhelinlaskut, netti, matkakulut, vakuutukset jne. eikä mitkään osamaksut, velat yms. Niin olet todennäköisesti oikeutettu toimeentulotukeen, ihan kuin nainen ap:n esimerkissä. Jos kyseessä ovat velat yms. niin kyse on omista valinnoista.

[/quote]

paitsi että puhelinlaskut, netti, matkakulut, kaikki muut paitsi erittäin halpa kotivakuutus, kuuluu maksaa siitä perusosasta.

Vierailija
45/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:02"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:59"]

No elätäpäs itsesi ja kaksi lasta 1100 eurolla kuussa. Maksa sähkö, vakuutukset, auto/bussiliput, ruoka, vaatteet, puhelimet, fillarit,luistimet, huonekalut, synttärit, lomamatkat, harrastukset, pesukoneet, tiskikoneet, telkkarit, petivaatteet, kissanruoka jne. Minulla siihen jää 1800 euroa kuussa, kaksi lasta. Sillä ei edelleenkään juhlita.

t.työssäkäyvä yh joka ei missään tapauksessa haluaisi 1100 eurolla pärjätä.

[/quote]

No mä joudun elättämään!!! Enkä tosiaan ole yh. Itseasiassa pienemmällä summalla. Lasken käyttövaraa kuukautta kohden 800 euroa. Ja meitä on 5 henkinen perhe. Olen monesti harkinnut eroa ihan taloudellisista syistä.

[/quote]

Mitä saisit enemmän erottuasi? Yh-lisän lapsilisiin. Kysypä sinkuilta, onko mukavaa maksaa asumiskustannukset ja vakuutukset yksinään...

Vierailija
46/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP kommentoi:

tuloni ovat nyt tietenkin pienemmät kuin tuo normaali 2200. Päivä per viikko lomautuksella.

Jos joudun työttömäksi, no, sehän tässä onkin hauskaa: todnäk saisin ihan yhtä paljon käteen kuin nytkin. Eli tässä taas systeemin kummallisuus.

Olen ihan laskutaitoinen ja asun Helsingin keskustassa, missä vuokrat ovat vähän eri asia kuin Vantaalla. Mutta: en valita omaa kohtaloani, ihmettelen vaan tällaista tilannetta, jossa omalla työllä elää huonommin kuin tukien varassa.

Ja tiedän, asuminen on valinta. Olen etsimässä pienempää ja halvempaa asuntoa, mutta se vie totisesti aikansa.

Vierailija
47/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:17"]

Kyllä tässä maassa lasten kanssa pärjää ,  mutta olepa yksinäinen työtön niin johan alkaa todellisuus valjeta.

[/quote]

Tai ole naimisissa matalapalkkaisessa työssä käyvän puolison kanssa (että just nippa nappa tulot ylittää rajat, että ois oikeus muuhun kuin työttömyystukeen), niin sit sitä eletään käytänössä puolison palkalla.

[/quote]

Tottaki perheessä eletään toisten palkalla, jos ei itsellä ole. Puolisoillahan on elatusvelvollisuus. Toki sie työmarkkinatuki on jo itsessään suurempi kuin sossun käteen jäävän rahan normi yhtä henkeä kohden.

Jos taas tulee vajetta, niin sitten haette tt-tukea.

Vierailija
48/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:59"]No elätäpäs itsesi ja kaksi lasta 1100 eurolla kuussa. Maksa sähkö, vakuutukset, auto/bussiliput, ruoka, vaatteet, puhelimet, fillarit,luistimet, huonekalut, synttärit, lomamatkat, harrastukset, pesukoneet, tiskikoneet, telkkarit, petivaatteet, kissanruoka jne. Minulla siihen jää 1800 euroa kuussa, kaksi lasta. Sillä ei edelleenkään juhlita. t.työssäkäyvä yh joka ei missään tapauksessa haluaisi 1100 eurolla pärjätä. [/quote] Tietaakseni luistimia, pesukoneita, vaatteita ja huonekaluja ei osteta joka kuukausi. Ja tarkoittaako "puhelimet" 35eur/kk alypuhelinpaketteja? - Meidan opiskelijapariskunta saa tuloina yht. 1850 euroa kuussa (opintotuet, minun kaksi tyotani) ja vuokran jalkeen kateen jaa 1400. En tieda mita mies rahoillaan tekee, mutta minulla jaa saastoon viidetta sataa kuussa... En osaa kuvitella mita pitaisi ostaa, etta tuommoisia summia saa tuhlattua. En kylla shoppailekaan, ainoa kauppa jossa kayn on ruokakauppa.

[/quote]Ei, puhelimet tarkoittavat pieniä puhelinlaskuja mutta kyllä niitä pitää välillä ostaakin. Noin viiden vuoden välein pitää korjata autosta isompia hommia ja ostaa renkaita, se on kallista puuhaa mutta niin olisi juna/bussimatkailu ja taksilla ajokin kun menee mökille, sukulaisiin ja lapsen matseihin ja turnauksiin. Ruokaan menee 500 euroa kuussa, sisältäen minun työlounaani, jää 1300. Vakuutuksiin ja harrastuksiin 200, jää 1100. Autoiluun kaikkineen 200, jää 900. Sillä maksetaan mökkilaina, hesari ja muut lehdet, vaatteet, huvitukset, puhelimet, matkailu ja kaikki muut. Onneksi saan bonuksia pari kertaa vuodessa joten päästään joskus eteläänkin ja jouluna ostetaan isoimmat jutut tietsikoista telkkareihin lahjoina.

Vierailija
49/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:22"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:02"]

No elätäpäs itsesi ja kaksi lasta 1100 eurolla kuussa. Maksa sähkö, vakuutukset, auto/bussiliput, ruoka, vaatteet, puhelimet, fillarit,luistimet, huonekalut, synttärit, lomamatkat, harrastukset, pesukoneet, tiskikoneet, telkkarit, petivaatteet, kissanruoka jne. Minulla siihen jää 1800 euroa kuussa, kaksi lasta. Sillä ei edelleenkään juhlita.

t.työssäkäyvä yh joka ei missään tapauksessa haluaisi 1100 eurolla pärjätä.

[/quote]

No mä joudun elättämään!!! Enkä tosiaan ole yh. Itseasiassa pienemmällä summalla. Lasken käyttövaraa kuukautta kohden 800 euroa. Ja meitä on 5 henkinen perhe. Olen monesti harkinnut eroa ihan taloudellisista syistä.

[/quote]

Mitä saisit enemmän erottuasi? Yh-lisän lapsilisiin. Kysypä sinkuilta, onko mukavaa maksaa asumiskustannukset ja vakuutukset yksinään...

[/quote]

Saisin täyden ylös pidon lasten kanssa vrt toi esimerkkitapaus Viivi ja mies saisi edellen oman palkkansa ja jos me silti yhdistettäisiin rahat ja talous niin meillä olisi aika monta sataa enemmän kuussa mällättäväksi.

Vierailija
50/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:23"]

AP kommentoi:

tuloni ovat nyt tietenkin pienemmät kuin tuo normaali 2200. Päivä per viikko lomautuksella.

Jos joudun työttömäksi, no, sehän tässä onkin hauskaa: todnäk saisin ihan yhtä paljon käteen kuin nytkin. Eli tässä taas systeemin kummallisuus.

Olen ihan laskutaitoinen ja asun Helsingin keskustassa, missä vuokrat ovat vähän eri asia kuin Vantaalla. Mutta: en valita omaa kohtaloani, ihmettelen vaan tällaista tilannetta, jossa omalla työllä elää huonommin kuin tukien varassa.

Ja tiedän, asuminen on valinta. Olen etsimässä pienempää ja halvempaa asuntoa, mutta se vie totisesti aikansa.

[/quote]

Hei, minäkin ostan vuokraan Helsingin kalleimmasta paikasta asunnon  ja valitan sitten, että en tule tlimeen yhtä hyvin kuin henkilö joka asuu Vantaalla.

On oma valintasi laittaa rahasi siihen Helsingin asuntoon. Jos joudut työttömäksi ja olet työttämänä pidempään kuin mitä ansiosidonnainen kestää, niin mitä todennäköisimmin et saa asumistukea siihen asuntoosi täydestä määrästä, koska se on liian kallis. Myöskään tt-tuki ei sitä maksa, joten silloinsinulle jää ehkä noin 100-200 euroa kuukaudessa vuokran jälkeen.

Onko todellakin niin, että tuo on se elintaso, joka sinulla on nyt?

Vierailija
51/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:15"]

Mihin ihmeeseen te rahanne laitatte? Mä olen 2 lapsen yh ja mulle jää vuokran jälkeen n. 1100-1200e kuussa elämiseen ja kyllä mulle jää säästöön. Käydään esim. joka vuos etelän lomilla ja monta kertaa risteilyillä ynm.

[/quote]Auto, kesämökki, lasten harrastukset, lounasruokailu.

Vierailija
52/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:51"]

Ei voi olla totta!

Kelan asiakaslehdessä on hypoteettinen case jossa Viivi, vantaalainen työtön perheenäiti, saa Kelasta työmarkkinatukea. Sitten Viiville tulee ero. Viivillä kaksi lasta.

Viivi muuttaa vuokra-asuntoon lastensa kanssa. Hakee yleistä asumistukea ja yh-korotusta. Kelassa katsotaan, että Viivi voisaada myös toimeentulotukea.

Viivi ilmoittaa tt-tukihakemuksessaan tuloikseen työmarkkinatuen ja lapsilisän. Hän myös ilmoittaa, että on hakenut Kelasta asumistukea.

Päätös:

asumistuki 610 euroa.

Menoiksi huomioidaan:

vuokra 730

vesimaksu 30

Tulot yht 1 618

Menot yht 1 869

Toimeentulovaje 250 ()

Ja tän jälkeen mun ymmärrys loppuu. Viivi nimittäin saa tukea niin paljon, että VUOKRAN JA VESIMAKSUN JÄLKEEN hänelle jää elämiseen 1 100 euroa!!

Mitä vittua???? Mulle ei jää edes työssäkäyvänä noin paljoa käteen. Joo kannattaa tehdä lapsia. Suotta sitä töissä käy. Saatana!!!

[/quote]

Eli n.360e/henkilö/kk. Ihan huikean luksusta elämää. 

[/quote]

Mietin samaa, ihan huikeeta luksuselämää. Missään ei sanota, että ainakaan pääkaupunkiseudulla 730€ vuokralla ei saa kuin yksiön tai kaksion vuokralle. Asuttava tosi ahtaasti. Ruoka maksaa, lasten harrastukset sitä enemmän, mitä enemmän ikää tulee. Tulee lääkärilaskuja, koulukuvia, kaveisynttäreitä, fudisjoukkueen pelimatkoja, pihaleikeissä rikki mennyttä ikkunaa ja muuta, josta äiti/isä on yksin vastuussa ja itse on maksettava siitä suuresta rahasta, josta mammat nyt ovat kateellisia.

Ihan sairasta, että joku kuvittelee työttömän yksinhuoltajan elämä on saavutus ja tavoittelemisen arvoinen elämäntilanne. Ei ole. Kokeilkaa itse. Se stressi, mikä yksinolemisesta ja rahahuolista tulee, on ilmeisesti parisuhteessa elävien ja työssäkäyvien sinkkujen vaikea ymmärtää?

Nauttikaa työstänne, perheistänne tai sinkkuudestanne. Olkaamme onnellisia, että Suomessa vielä kuitenkin huolehditaan vähäosaisista.

Vierailija
53/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö toi "Viivi" saa vielä elarit?

Vierailija
54/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:51"]

Ei voi olla totta!

Päätös:

asumistuki 610 euroa.

Menoiksi huomioidaan:

vuokra 730

vesimaksu 30

Tulot yht 1 618

Menot yht 1 869

Toimeentulovaje 250 ()

[/quote]

Eli n.360e/henkilö/kk. Ihan huikean luksusta elämää. 

[/quote]

Hyvät hillot lastenpidosta kotona!

Vierailija
55/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:28"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:15"]

Mihin ihmeeseen te rahanne laitatte? Mä olen 2 lapsen yh ja mulle jää vuokran jälkeen n. 1100-1200e kuussa elämiseen ja kyllä mulle jää säästöön. Käydään esim. joka vuos etelän lomilla ja monta kertaa risteilyillä ynm.

[/quote]Auto, kesämökki, lasten harrastukset, lounasruokailu.

[/quote]Ja toki jää säästöön kuussa 200-400, nettotuloni kuussa ovat lisineet ja tukineen 3500 euroa.

Vierailija
56/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:31"]

Eikö toi "Viivi" saa vielä elarit?

[/quote]

Ero sen verran tuore ettei elareista ole vielä sopimusta. Artikkelissa taisi lukea, että summaa tarkistetaan sitten kun elareista on sovittu.

Vierailija
57/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:58"]Turha kadehtia. Voit milloin tahansa itsekin jättäytyä pois työstä ja ruveta yksinhuoltajaksi. Kyse on vain valinnasta. Eikä Suomen ongelma ole suuret tuet - ne on itse asiassa paaaaaljon pienemmät kuin Euroopassa keskimäärin - vaan paskaakin paskempi palkkataso. Palkkoja pitäisi nostaa!
[/quote] jotain lähdettä tähän tukikokoihin? Itse löytänyt vaan että suomessa sosiaaliavustukset enemmän kun euroopassa muualla lähinnä ruotsia lukuunottamatta?

Vierailija
58/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:23"]

AP kommentoi:

[/quote]

Katsopas nyt ne vantaan asunnot. ei siihen kauaa mene, kun sellaisen halvan sieltä löydät.

et todellakaan voi verrata tilannettasi Viiviin, koska Viisi ei asu samassa talossa kuin sinä.

Lisäksi kiinnostaa ne laskelmasi siitä, että miten työttömänä ollessa saisit saman summan kuin nyt?

Vierailija
59/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut yh viimeiset 10 vuotta. Pari vuotta sitten jäin YT-neuvottelujen ansiosta työttömäksi ja oikeasti aluksi kuvittelin, että nyt alkaa se leveä tuilla eläminen, kaikkien näiden AV-palstan "yh-tukijuttujen" ansiosta. Työttömyysaika olikin todellisuudessa helvettiä ja kituuttamista pienituloisena. Lasten vaatteet ja kengät maksavat käytettyinäkin melko paljon, lisäksi siihen kaikki pakolliset harrastusvälinemaksut (luistimet, sukset, polkupyörät jne.) 

Pahinta kuitenkin oli se sosiaalinen häpeä olla korkeakoulutettu työtön JA yksinhuoltaja. Nykyisin olen palkkatukityössä ja helvetin onnellinen siitä, että olen taas kiinni työelämässä. Mitään yh-lisää en saa, kuin lapsilisiin tulevan korotuksen verran. Elatusmaksut eivät ole mitään yh-tukea, vaan toisen vanhemman osallistumista lasten kustannuksiin, aivan kuin avioliitossakin kuuluu osallistua. Meidän kohdalla ne ovat minimi, 150 €/kk/lapsi. 

Vierailija
60/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän yksinhuoltajalle ole korvamerkittyjä tukia, ainoastaan lapsilisän yh-korotus, joka on muutaman kympin,

myös ap:llä on mahdollisuus vastaaviin tukiin tai kaikilla muilla kansalaisilla. Tuossa esimerkissä on vain kolmen henkilön tuet.