Ai että yksinhuoltajat tiukoilla? Lukekaapa Kelan asiakaslehden juttu!
Ei voi olla totta!
Kelan asiakaslehdessä on hypoteettinen case jossa Viivi, vantaalainen työtön perheenäiti, saa Kelasta työmarkkinatukea. Sitten Viiville tulee ero. Viivillä kaksi lasta.
Viivi muuttaa vuokra-asuntoon lastensa kanssa. Hakee yleistä asumistukea ja yh-korotusta. Kelassa katsotaan, että Viivi voisaada myös toimeentulotukea.
Viivi ilmoittaa tt-tukihakemuksessaan tuloikseen työmarkkinatuen ja lapsilisän. Hän myös ilmoittaa, että on hakenut Kelasta asumistukea.
Päätös:
työmarkkinatuki ja lapsikorotus 694 euroa
lapsilisä ja yh-korotus 316 euroa
asumistuki 610 euroa.
Menoiksi huomioidaan:
vuokra 730
vesimaksu 30
perheen mukainen perusosa 1 109
Tulot yht 1 618
Menot yht 1 869
Toimeentulovaje 250 ()
Ja tän jälkeen mun ymmärrys loppuu. Viivi nimittäin saa tukea niin paljon, että VUOKRAN JA VESIMAKSUN JÄLKEEN hänelle jää elämiseen 1 100 euroa!!
Mitä vittua???? Mulle ei jää edes työssäkäyvänä noin paljoa käteen. Joo kannattaa tehdä lapsia. Suotta sitä töissä käy. Saatana!!!
Kommentit (195)
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:58"]
APllä ei ole lapsia eikä puolisoa. Palkka ennen veroja 3300. Nyt tosin osalomautuksella, mutta silti. Mulle jää käteen noin 2200. Raah.....maksapa siitä sitte pk-seudun vuokrat....ja muut menot...
En mä valita siinä mielessä, että jotenkin kärsisin kurjuutta. Ja lapsia en halua ristikseni millään. Mutta on se vaan jännä, että miten tuottoisaa on tuo lapsenteko.
[/quote]Käsitätkö että lapsiin menee myös rahaa, n. 400 euroa kuussa per penska.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:59"]
No elätäpäs itsesi ja kaksi lasta 1100 eurolla kuussa. Maksa sähkö, vakuutukset, auto/bussiliput, ruoka, vaatteet, puhelimet, fillarit,luistimet, huonekalut, synttärit, lomamatkat, harrastukset, pesukoneet, tiskikoneet, telkkarit, petivaatteet, kissanruoka jne. Minulla siihen jää 1800 euroa kuussa, kaksi lasta. Sillä ei edelleenkään juhlita.
t.työssäkäyvä yh joka ei missään tapauksessa haluaisi 1100 eurolla pärjätä.
[/quote]
No mä joudun elättämään!!! Enkä tosiaan ole yh. Itseasiassa pienemmällä summalla. Lasken käyttövaraa kuukautta kohden 800 euroa. Ja meitä on 5 henkinen perhe. Olen monesti harkinnut eroa ihan taloudellisista syistä.
[/quote]
Eroa ihmeessä!
No elätäpäs itsesi ja kaksi lasta 1100 eurolla kuussa. Maksa sähkö, vakuutukset, auto/bussiliput, ruoka, vaatteet, puhelimet, fillarit,luistimet, huonekalut, synttärit, lomamatkat, harrastukset, pesukoneet, tiskikoneet, telkkarit, petivaatteet, kissanruoka jne. Minulla siihen jää 1800 euroa kuussa, kaksi lasta. Sillä ei edelleenkään juhlita.
[/quote]
No mä joudun elättämään!!! Enkä tosiaan ole yh. Itseasiassa pienemmällä summalla. Lasken käyttövaraa kuukautta kohden 800 euroa. Ja meitä on 5 henkinen perhe. Olen monesti harkinnut eroa ihan taloudellisista syistä.
[/quote]
Mitkä on teidän asumisukulut? Miksi ette ole hakeneet toimeentulotukea, jos kerran on vajausta?
Sitä toimeentulotukea kun saa työssäkäyvätkin, jos on laskennallista vajausta.
Kyllä tässä maassa lasten kanssa pärjää , mutta olepa yksinäinen työtön niin johan alkaa todellisuus valjeta.
[/quote]Yksinäiselle työttömälle jää peruspäivärahallakin käteen enemmän kuin toimeentulotuella elävälle. 1100 on minimisumma kuussa yksinhuoltajalle ja kahdelle lapselle. Et sinä voi jättää lapsia ruokkimatta ja vaatettamatta ja käyttää tuota summaa itseesi. Tiesitkö?
Ite yh. Ja 2 lasta. Astuki 480 € pvraha käteen jäävä osuus 1050 ja elarit + lapsilisä 616 €. Eli yht tulot 2146 € siitä lähtee 730€ vuokra jää 1216€ ja tuosta laskut ja ruokamenot niin ehkä 50€ jää ylimääräistä kuukaudessa.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:03"]
[/quote]
[/quote]
Kannattiko hankkia kolme lasta?
[/quote]
Vain 2 lasta oli budjetoitu mutta toisella kertaa tuli yllätys kaksoset.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:04"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:51"]
Ei voi olla totta!
Kelan asiakaslehdessä on hypoteettinen case jossa Viivi, vantaalainen työtön perheenäiti, saa Kelasta työmarkkinatukea. Sitten Viiville tulee ero. Viivillä kaksi lasta.
Viivi muuttaa vuokra-asuntoon lastensa kanssa. Hakee yleistä asumistukea ja yh-korotusta. Kelassa katsotaan, että Viivi voisaada myös toimeentulotukea.
Viivi ilmoittaa tt-tukihakemuksessaan tuloikseen työmarkkinatuen ja lapsilisän. Hän myös ilmoittaa, että on hakenut Kelasta asumistukea.
Päätös:
asumistuki 610 euroa.
Menoiksi huomioidaan:
vuokra 730
vesimaksu 30
Tulot yht 1 618
Menot yht 1 869
Toimeentulovaje 250 ()
Ja tän jälkeen mun ymmärrys loppuu. Viivi nimittäin saa tukea niin paljon, että VUOKRAN JA VESIMAKSUN JÄLKEEN hänelle jää elämiseen 1 100 euroa!!
Mitä vittua???? Mulle ei jää edes työssäkäyvänä noin paljoa käteen. Joo kannattaa tehdä lapsia. Suotta sitä töissä käy. Saatana!!!
[/quote]
Eli n.360e/henkilö/kk. Ihan huikean luksusta elämää.
[/quote]jengi luulee että Vuiivi käyttää kaikki rahat itseensä ja lapset elävät pyhällä hengellä :)
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:59"]No elätäpäs itsesi ja kaksi lasta 1100 eurolla kuussa. Maksa sähkö, vakuutukset, auto/bussiliput, ruoka, vaatteet, puhelimet, fillarit,luistimet, huonekalut, synttärit, lomamatkat, harrastukset, pesukoneet, tiskikoneet, telkkarit, petivaatteet, kissanruoka jne. Minulla siihen jää 1800 euroa kuussa, kaksi lasta. Sillä ei edelleenkään juhlita.
[/quote]
Tietaakseni luistimia, pesukoneita, vaatteita ja huonekaluja ei osteta joka kuukausi. Ja tarkoittaako "puhelimet" 35eur/kk alypuhelinpaketteja?
-
Meidan opiskelijapariskunta saa tuloina yht. 1850 euroa kuussa (opintotuet, minun kaksi tyotani) ja vuokran jalkeen kateen jaa 1400. En tieda mita mies rahoillaan tekee, mutta minulla jaa saastoon viidetta sataa kuussa... En osaa kuvitella mita pitaisi ostaa, etta tuommoisia summia saa tuhlattua. En kylla shoppailekaan, ainoa kauppa jossa kayn on ruokakauppa.
No poitti on kai se, että Viivin ei tartte tehdä mitään ton ilmaisen rahan eteen. Senkun hoitelee lapsiaan ja bloggailee päivät. AP
Näin siis kärjistetysti. Ei kai tukien PIDÄKÄÄN olla yhtä isot kuin palkkatulojen???Halooo.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:07"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]Käyttövaraa? Ruokaan? Jos joudut maksamaan kaikki laskut myös tuosta, olette oikeutettuja toimeentulotukeen. Minulle jää ruokaan ja muuhun 500-1000 euroa kun olen maksanut kaikki laskut. Auto, vakuutukset, vuokra, puhelimet, hesari, sähkö, harrastukset jne. t. yh, töissä
APllä ei ole lapsia eikä puolisoa. Palkka ennen veroja 3300. Nyt tosin osalomautuksella, mutta silti. Mulle jää käteen noin 2200. Raah.....maksapa siitä sitte pk-seudun vuokrat....ja muut menot...
En mä valita siinä mielessä, että jotenkin kärsisin kurjuutta. Ja lapsia en halua ristikseni millään. Mutta on se vaan jännä, että miten tuottoisaa on tuo lapsenteko.
[/quote]
Vantaahan on pääkaupunkiseutua ja tuolla esimerkkiyh-lla oli vuokra-asunto sieltä Vantaalta eli 730 euroa.
Varmasti löytyy halvempiakin, koska yh tuskin asuu kahden lapsen kanssa yksiössä.
lasketaan, että yksiö maksaisi siellä Vantaalla eli pääkaupunkiseudulla samassa talossa kuin tuo yh asuu vaikka 580€. Näin sinulle jää 2200- 580 = 1620€. Tuosta vesimaksu pois, niin jäljelle jää noin 1600 yhdelle hengelle.
On siinä eroa, kun vertaa kolmen hengen perheeseen, jossa on käytettävää henkeä kohden 367€.
Siis onko niin, että se oma talous tuntuu niukalta, kun ei osaa lukea eikä laskea?
[/quote]
No mä saan bruttona saman kuin sinä nettona, siitä elätän itseni ja lapseni. Akateemisesti koulutettu, mutta en kuulu niihin onnekkaisiin, jotka ovat sen vakipaikan jostain saaneet, vaan pätkätöillä mennään eikä tässä työllisyystilanteessa ole varaa nirsoilla tai vaatia korkeita palkkoja. Tuista ei tietoakaan, koska asumme pienessä omistuskämpässä Helsingissä. Kadehdit siis ilmeisesti viidenkympin yksinhuoltajalisää lapsilisässä.
Mutta hei, meillä menee hyvin. Se on asennekysymys nääs. Mä maksan asuntolainaa vielä vuosikausia ja me eletään vaatimattomasti, mutta onnellisina. En myöskään kadehdi niitä, joilla on enemmän. Oli se sitten korkeamman palkan tai hyvien tukien ansiosta. Tää riittää meille, kadehtiminen vain söisi omia voimavaroja ja saisi huonolle tuulelle.
Itse voin kyllä yksinhuoltajana olleena sanoa että paskat mulle mitään rahaa olla annettu ja todellisuus ollut hyvin kaukana tuosta !!! Siis ihan oikeasti.
Mihin ihmeeseen te rahanne laitatte? Mä olen 2 lapsen yh ja mulle jää vuokran jälkeen n. 1100-1200e kuussa elämiseen ja kyllä mulle jää säästöön. Käydään esim. joka vuos etelän lomilla ja monta kertaa risteilyillä ynm.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:07"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]Eroa taloudellisista syistä? Saat miehesi tulojen tilalle huimaavat 450 elareita ja yksinhuoltajakorotuksen lapsilisiin, alle 150 euroa. Miehesi tienaa siis alle 600 euroa? Silloin kannattaa erota kyllä koska hän syö perheen rahoja.
Paitsi, että ei tule rahaa tuo 250e sossusta tuossa kohtaa, koska heidän mukaan tuo 730e vuokraa on ylihinnoiteltu kolmelle ihmiselle. Nimimerkillä yh, kahden lapsen äiti. Lapsilisä + yhkorotus noin 300e, kelan elatusmaksut 300e, asuntotuki 560e, kotihoidontuki verojen jälkeen noin 380e, toinen lapsi päiväkodissa. Kaikki noin, kun en papereita jaksa kaivaa ja tarkistaa summaa sentilleen. Meidän vuokra on 710e + 18e vesimaksu ja se on Turun sosiaalitoimen mukaan ylihinnoiteltu hinta 68 neliön kaksiolle. En tiedä mistä ne luulee löytävänsä sen tietyn rajan ali menevän vuokra kaksion. Vuokrat vain nousevat vuosi vuodelta, mutta sopiva hinta raja vain pysyy samana, hassua.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:10"]
No poitti on kai se, että Viivin ei tartte tehdä mitään ton ilmaisen rahan eteen. Senkun hoitelee lapsiaan ja bloggailee päivät. AP
Näin siis kärjistetysti. Ei kai tukien PIDÄKÄÄN olla yhtä isot kuin palkkatulojen???Halooo.
[/quote]
No, mitä heille pitäisi mielestäsi maksaa. Nyt on laskettu monta kertaa, että sinun käyttövarasi on noin nelikertaiset Viivin perheenjäsenten käyttövaroihin nähden.
Millä summalla pitäisi esim. koululaisen tulla toimeen? riittääkö lPselle, että saa kouluroan, vai pitääkö kotona ruokaa laittaa? Saako lapsella olla koulurepu, kengät ja vaatteita?
Vielä 40-50-luvuillahan joissakin perheissä lapset menivät vuoropäivinä kouluun, koska kaikilla perheenjäsenillä ei ollut omia kenkiä. Vuorottelivat niitä kenkien käyttöä. Olisiko tämä hyvä säästökohde?
entä, jos sinulla ap, ne lomautukset jatkuvat? Millaiset tuet itse ansaitset itsellesi? Tai entä jos lomautukset jatkuvatkin irtisanomisilla. Entä silloin? Voihan sitä työttömille perustaa yömajoja, joissa esim. nukkuvat vuoroissa: osa nukkuu öisin, osa päivisin. Näin ei tarvitse edes omaa sänkyä jokaiselle.
Kyllä tässä maassa lasten kanssa pärjää , mutta olepa yksinäinen työtön niin johan alkaa todellisuus valjeta.
[/quote]
Tai ole naimisissa matalapalkkaisessa työssä käyvän puolison kanssa (että just nippa nappa tulot ylittää rajat, että ois oikeus muuhun kuin työttömyystukeen), niin sit sitä eletään käytänössä puolison palkalla.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:51"]
Ei voi olla totta!
Päätös:
asumistuki 610 euroa.
Menoiksi huomioidaan:
vuokra 730
vesimaksu 30
Tulot yht 1 618
Menot yht 1 869
Toimeentulovaje 250 ()
[/quote]
Eli n.360e/henkilö/kk. Ihan huikean luksusta elämää.