Ai että yksinhuoltajat tiukoilla? Lukekaapa Kelan asiakaslehden juttu!
Ei voi olla totta!
Kelan asiakaslehdessä on hypoteettinen case jossa Viivi, vantaalainen työtön perheenäiti, saa Kelasta työmarkkinatukea. Sitten Viiville tulee ero. Viivillä kaksi lasta.
Viivi muuttaa vuokra-asuntoon lastensa kanssa. Hakee yleistä asumistukea ja yh-korotusta. Kelassa katsotaan, että Viivi voisaada myös toimeentulotukea.
Viivi ilmoittaa tt-tukihakemuksessaan tuloikseen työmarkkinatuen ja lapsilisän. Hän myös ilmoittaa, että on hakenut Kelasta asumistukea.
Päätös:
työmarkkinatuki ja lapsikorotus 694 euroa
lapsilisä ja yh-korotus 316 euroa
asumistuki 610 euroa.
Menoiksi huomioidaan:
vuokra 730
vesimaksu 30
perheen mukainen perusosa 1 109
Tulot yht 1 618
Menot yht 1 869
Toimeentulovaje 250 ()
Ja tän jälkeen mun ymmärrys loppuu. Viivi nimittäin saa tukea niin paljon, että VUOKRAN JA VESIMAKSUN JÄLKEEN hänelle jää elämiseen 1 100 euroa!!
Mitä vittua???? Mulle ei jää edes työssäkäyvänä noin paljoa käteen. Joo kannattaa tehdä lapsia. Suotta sitä töissä käy. Saatana!!!
Kommentit (195)
Edelleen täällä on ihmisiä joiden mielestä lapsi ei kuluta mitään. Meillä kahden lapsen peruskulutus on yhteensä tonnin, eli ruoka, puhelinlaskut, hygienia, vaatteet, bussiliput, muut tarvikkeet. Siihen päälle lukiokirjat, harrastukset, huvitukset ja lomailu. Perusosasta jäisi äidille satanen käyttöön.
Mistä karsisitte tuosta 500 per lapsi?
Vierailija kirjoitti:
No elätäpäs itsesi ja kaksi lasta 1100 eurolla kuussa. Maksa sähkö, vakuutukset, auto/bussiliput, ruoka, vaatteet, puhelimet, fillarit,luistimet, huonekalut, synttärit, lomamatkat, harrastukset, pesukoneet, tiskikoneet, telkkarit, petivaatteet, kissanruoka jne. Minulla siihen jää 1800 euroa kuussa, kaksi lasta. Sillä ei edelleenkään juhlita.
t.työssäkäyvä yh joka ei missään tapauksessa haluaisi 1100 eurolla pärjätä.
Siis mitkä lomamatkat? Ne nyt ei ole mikään perusoikeus. Meitä on 2 työssäkäyvää aikuista ja 2 lasta, lomamatkoilla ei olla käyty vuosikausiin, eikä käydäkään ennen kuin on varaa, kun yksi lainanlyhennys päättyy ja hoitomaksut puolittuu. Luotolla ei aleta tekemään lomareissuja (paritonnia yks viikon kreikan matka tällä kokoonpanolla) sen takia että saataisiin kivoja instakuvia.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:18"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:56"]
mulla jää laskujen jälkeen käteen 5hunttia ja sillä pitäisi 5 henkinen perhe elättää---työssäkäyvä olen (siis ei mitään tukia tule)
Minkä laskujen? Jos kyseessä on vain "normaalit perusmaksut" kuten vuokra, vesi, sähkö, sairauskulut, puhelinlaskut, netti, matkakulut, vakuutukset jne. eikä mitkään osamaksut, velat yms. Niin olet todennäköisesti oikeutettu toimeentulotukeen, ihan kuin nainen ap:n esimerkissä. Jos kyseessä ovat velat yms. niin kyse on omista valinnoista.
paitsi että puhelinlaskut, netti, matkakulut, kaikki muut paitsi erittäin halpa kotivakuutus, kuuluu maksaa siitä perusosasta.
Mulla ei opiskelijana ole edes sitä kotivakuutusta, koska ei oo varaa.
Vierailija kirjoitti:
APllä ei ole lapsia eikä puolisoa. Palkka ennen veroja 3300. Nyt tosin osalomautuksella, mutta silti. Mulle jää käteen noin 2200. Raah.....maksapa siitä sitte pk-seudun vuokrat....ja muut menot...
En mä valita siinä mielessä, että jotenkin kärsisin kurjuutta. Ja lapsia en halua ristikseni millään. Mutta on se vaan jännä, että miten tuottoisaa on tuo lapsenteko.
Vielä kun keksittäisiin lapsi, joka ei syö eikä kasva vaatteistaan vaan etenee suoraan veronmaksajaksi kustantamaan eläkkeesi.
Kyllä on vanhanaikainen, epätasa-arvoa ja yhteiskuntaakin rasittava malli käytössä. Jos vain mahdollista, kuten useimmissa eroissa on, niin jälkikasvu fifty-fifty vanhemmilla eron jälkeenkin. Lapsilisä/t puoliksi vanhempien kesken, ei tarvetta yh-korotuksille, koska erotilanne ei aiheuta yh-tilannetta vaan vanhemmuuden vastuu jatkuu tasan. Elatuksille ei luonnollisestikaan syytä. Äiditkin pääsevät paremmin elämässään eteenpäin kun se joka toinen viikko on lapsivapaa ja isät osallistuvat lastensa elämään tehokkaasti. Haluammehan tukea vanhemmuutta ja perheitä, emme "ainoastaan" yh-äitejä. Joskus toki toista vanhempaa ei edes enää ole olemassa tai hänestä ei vain vastuulliseksi vanhemmaksi ole, siinä tapauksessa hyvinvointiyhteiskuntamme tukekoon oikeasti yksin lasten kanssa jäänyttä vanhempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo esimerkki-yh maksaa sillä 1100 eurolla kolmen hengen elämisen, ei se paljon ole. Jokainen voi ihan vapaasti kokeilla sitä työttömän yh-äidin loistoelämää. Tervetuloa vaan.
Kumma kyllä, oma äitini elätti siivoojan palkoilla 3 lasta, aikalailla taisi samaan tasoon jäädä tulot kuukaudessa ellei huonommaksikin.
Varmaankin tarvitsee tarkastella, että mihin sen rahan käyttää sitten! On sopeutettava elintaso ja menot niiden tulojen mukaan.
"No elätäpäs itsesi ja kaksi lasta 1100 eurolla kuussa. Maksa sähkö, vakuutukset, auto/bussiliput, ruoka, vaatteet, puhelimet, fillarit,luistimet, huonekalut, synttärit, lomamatkat, harrastukset, pesukoneet, tiskikoneet, telkkarit, petivaatteet, kissanruoka jne. Minulla siihen jää 1800 euroa kuussa, kaksi lasta. Sillä ei edelleenkään juhlita.
t.työssäkäyvä yh joka ei missään tapauksessa haluaisi 1100 eurolla pärjätä."Meillä ei ollut puhelimia kuin vasta silloin kuin itse oltiin tarpeeksi vanhoja kesätöihin ja itse omista tienesteistttHaruotiaina. Lomamatkat? Mitkä hiton lomamatkat? Lomat vietettiin kotona ja joskus vierailtiin samalla paikkakunnalla asuvilla serkuilla tai isovanhemmilla - ei mitään lapin laskettelu tai kanariansaarten rantalomia voitu tehdä kuin unissa vain.
Harrastuksiin ei myöskään ollut varaa (esim. Jalkapalloon tai jääkiekkoiluun seuramaksuineen ja varustekuluineen päivineen). Ilmaisiin kyllä jooh, kuten lenkkeilyyn tai pyöräilyyn (kyllä yhdet pyörät sentäs oli jokaisella - näillä liikkumista suosittiin autoilun sijaan).
Hirveästi ei viihde elektroniikkaa ollut, telkkari ja vhs-dvd -soitinyhdistelmä. Kirjastosta haettuja laina leffoja lähinnä katsottiin jos ei telkkarista tullut mieleisiä ohjelmia. Lähes kaikki pyrittiin ostamaan käytettynä kirpparilta, mikä olikin pelastus että niitä on. Ei uusia vaatteita ollut vara kauheasti kaupoista hakea - synttäri ja joululahjoiksi isovanhemmat saattoivat ostaa esim. Uudet kengät, farkut jne kun oli käyty yhdessä katsomassa ja sovittamassa etukäteen vaatekaupassa.
Lemmikkejä ei myöskään ollut, koska niihin menisi myös ylimääräistä rahaa kuten koiran eläinlääkäri käynnit, rokotukset jne. Jos jokin kodinkone hajosi ja rahaa ei uuteen ollut niin sukulaisilta lainattiin tai pankista ja maksettiin pienissä erissä takaisin.
Ei oikeasti köyhillä ole varaa leikkiä mitään normaalia duunariperheen arkea jossa on kaksi työssäkäyvää ja perheeseen elantoa tuovaa - tuollaiset asiat kuten lasten maksulliset harrastukset on asia mikä kyllä karsitaan ensimmäisinä pois vaikka pahaa tekisi. Me kyllä ymmärrettiin äidin tilanne ja ei vinguttu mitään turhaa, tiedostettiin että ei hän kiusallaan kiellä ja että hänelle tulisi vain pahamieli kun joutuu perustelemaan miksi ei voi vaikka jääkiekkoa harrastaa niinkun joku luokkakaveri tekee.
Yhteiskunnan ja sossun tehtäväkään ei ole ylläpitää mitään hyvin toimeentulevan "normiperheen" arkea ja elintasoa sen asiakasperheille - peruseläminen on turvattava ja se saa riittää. Itse olen onnellinen nykyään kun olen ok palkkaisissa töissä ja voin omille lapsille tarjota mm ne harrastukset jne mitä itse ei ollut mahdollista saada - näin se elämä vain menee ja ne realiteetit on. Elintason määrittää kylmästi tulotaso.
Maailma muuttuu Eskoseni. Nykyään se on peruselämää,että on netti,tietokone ja puhelimet. Ei toimeentulotuella elävälle nytkään jää yhtä paljon rahaa kuin jos perheessä olisi kaksi työssäkäyvää! Näinhän sen kuuluu mennäkin.
2000-luvun alkupuolella ne kännykät oli perus nokian "munmoluureja" soittaa pystyi ja tekstaamaan paljon muuta hienoutta ei ollut ja se riitti ihan hyvin. Ei nykyiset jonnet ja pirkot suostuisi noin askeettisiin luureihin - pitää olla kalliit älypuhelimet joilla voi kaiken maailman pelejä päivät pitkät naputella ja netti on elinehto. Ja niiden puhelimien pitää olla mieluusti se kaikkein uusin ja kallein iphone tai samsungin lippulaiva-malli...
Kovin on "perus" ja standardit muuttunut jos sossun rahoillakin on varaa vaatia tuollaisia monilapsiseen perheeseen jonakin "ihmisoikeutena" kun niillä muillakin (työssäkäyvien lapsilla) on sellaiset. Uusimmat pleikkarit ja pelitietokoneetkaan ei pitäisi mielestäni tippua jokaiselle kuin manulle illallinen - jotakin mätää on jos usean sadan euron leluja pitäisi yhteiskunnan kustantaa kaikille.
Ja ne lomamatkat ei todellakaan ole mikään ihmisoikeus, joille myös vähä varaisten kuuluu pari kertaa vuodessa päästä. Kohta varmaan pitäisi jo uusi Audikin olla joka perheellä, vaikka sitten sossun rahoilla.
Täälläkin tiukoilla oleva yh, mutta kokopäivätyössä myös. Maksan päivähoidosta korkeimman mukaan ja auto pakollinen, jotta voin käydä töissä. Veroprosentti huitelee kolmessakympissä, joten ei tod. Jää tuota summaa käteen.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:22"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:59"]
No elätäpäs itsesi ja kaksi lasta 1100 eurolla kuussa. Maksa sähkö, vakuutukset, auto/bussiliput, ruoka, vaatteet, puhelimet, fillarit,luistimet, huonekalut, synttärit, lomamatkat, harrastukset, pesukoneet, tiskikoneet, telkkarit, petivaatteet, kissanruoka jne. Minulla siihen jää 1800 euroa kuussa, kaksi lasta. Sillä ei edelleenkään juhlita.
t.työssäkäyvä yh joka ei missään tapauksessa haluaisi 1100 eurolla pärjätä.
No mä joudun elättämään!!! Enkä tosiaan ole yh. Itseasiassa pienemmällä summalla. Lasken käyttövaraa kuukautta kohden 800 euroa. Ja meitä on 5 henkinen perhe. Olen monesti harkinnut eroa ihan taloudellisista syistä.
Mitä saisit enemmän erottuasi? Yh-lisän lapsilisiin. Kysypä sinkuilta, onko mukavaa maksaa asumiskustannukset ja vakuutukset yksinään...
Saisin täyden ylös pidon lasten kanssa vrt toi esimerkkitapaus Viivi ja mies saisi edellen oman palkkansa ja jos me silti yhdistettäisiin rahat ja talous niin meillä olisi aika monta sataa enemmän kuussa mällättäväksi. Tyhmä! Saisit 150€ yksinhuoltajalisää, se sun mies maksaisi elarit omasta lompakostaan sen oman vuokransa ja muiden omien kulujensa lisäksi. Ja asunto, jossa asutte nyt menisi vaihtoon kun yksi jäsen lähtee ruokakunnasta, neljälle hyväksyttävät asumismenot ovat varsin pienet. Mihin te oikein mälläätte nyt kahden ihmisen palkat ja lapsilisät kolmesta, jollei jää kuin 800€ ruokaan ja vaatteisiin yms. pakollisiin menoihin? Noin surkeilla palkoilla saa kyllä tt-tukea ihan satavarmasti, ellette sitten asu jossain luksuslukaalissa ja pidä kahta kallista autoa tai ole kulutusluottoja maksettavana. No sulla oli tietysti huijaus mielessä, mies vuokraa eteenpäin luukkunsa ja asuu sun kanssa, mutta tässä aloituksessa ei kuitenkaan ollut puhe huijaamisesta.
Vanha aihe, mutta kommentoinpa silti.
Yksi tuttuni on kolmen lapsen yh. Bruttopalkkaa saa melkein 3000e/kk, asumislisää n.600e/kk, lapsilisät yh-korotuksella eli yli 500e/kk. Ostaa itselleen ja lapsilleen vain merkkivaatteita. Omistaa hevosen ja maksaa tallivuokraa yli 1000e/kk+valmennukset, kengitykset ym. Lapsilla on harrastuksia ja silloin tälloin matkustavatkin.
Ei siis kovin huonosti mene kaikilla yksinhuoltajilla. Sanoisin, että itselläni sinkkuna on huonompi rahatilanne.
Vierailija kirjoitti:
Oho, en ole tajunnutkaan että noin hyvin pelkillä tuilla elää. Tosiaan ei jää itsellekään asumiskulujen jälkeen noin paljoa rahaa käteen vaikka olen akateemisesti koulutettu ja koulutusta vastaavissa töissä...
Miten niin et saa... palkan lisäksi saat siis kahdesta lapsesta lapsilisät ja kahden lapsen elatusavun, mutta silti sinulle jää vähemmän kuussa kuin 1100 euroa? Palkattako teet akateemista koulutusta vastaavia töitä?
Kiva lukea tuollaista kun aikoinaan pienipalkkaisena 3 lapsen yh:na ei saanut mitään tukia lapsilisän yh korotusta lukuunottamatta. Itse piti kaikki maksaa ja jo silloin - kuten nykyäänkin - veroilla elättää vielä näitä sossusussuja!
Kannataisko hakea vähän parempipalkkaisia hommia, jos olet kateellinen sille, että kolme ihmistä joutuu tulemaan noin pienellä summalla toimeen?
Eikö ole keskustelun taso yhtään noussut täällä. Jotenkin nämä ovat aika pitkälle matematiikkaa. Sehän on ihan suhteellista onko tuo hyvin vai ei ja verrattuna mihin.
Se mitä olen tukimuodousta huomannut on, että ei ole hirveästi eroa onko yh vai parisuhteessa ja äärimmäisen pienillä tuloilla ja saattaa olla tapauksia missä pariskunta lapsineen saa vähemmän per henkilö, kun yh lapsineen.
Tai esim. pienellä palkalla elää himpun verran paremmin yh, kun perhe, jossa vain toisella tulot, jos katsotaan käytettävussä olevia tuloja per henkilö. Sherlock tuo on aika riippuvaista perhekoosra, kun vertaillaan lukuja. Perhe voi pudota pienellä palkalla tt tuen tasolle tai alemmas, mutta yh ei välttämättä. En tiedä miten nykyään, mutta esim. saattoi olla että 2000€ brutto ei tuonut perheelle mitään lisätuloa verrattuna siihen, että olisi saanut vain työmarkkinatuen kumpikin.
Tietenkin kahden huoltajan tulot kohtuullisina on parempi kun vastaavat tulot yksinhuoltajana.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole keskustelun taso yhtään noussut täällä. Jotenkin nämä ovat aika pitkälle matematiikkaa. Sehän on ihan suhteellista onko tuo hyvin vai ei ja verrattuna mihin.
Se mitä olen tukimuodousta huomannut on, että ei ole hirveästi eroa onko yh vai parisuhteessa ja äärimmäisen pienillä tuloilla ja saattaa olla tapauksia missä pariskunta lapsineen saa vähemmän per henkilö, kun yh lapsineen.
Tai esim. pienellä palkalla elää himpun verran paremmin yh, kun perhe, jossa vain toisella tulot, jos katsotaan käytettävussä olevia tuloja per henkilö. Sherlock tuo on aika riippuvaista perhekoosra, kun vertaillaan lukuja. Perhe voi pudota pienellä palkalla tt tuen tasolle tai alemmas, mutta yh ei välttämättä. En tiedä miten nykyään, mutta esim. saattoi olla että 2000€ brutto ei tuonut perheelle mitään lisätuloa verrattuna siihen, että olisi saanut vain työmarkkinatuen kumpikin.
Tietenkin kahden huoltajan tulot kohtuullisina on parempi kun vastaavat tulot yksinhuoltajana.
Joo, mutta mitäs sitten, kuin toinen huoltaja on työtön ja toinenkin vain pätkätöissä?
Miksi ihmiset aina olettavat, että pariskunnan elämä on halvempaa kuin sinkun, kun on kahdet tulot. Se ei ole mikään automaatio nykyaikana.
Kyllä on tiukkaa, en pärjäisi ilman äitini apua, nytkään ei tulee tt-tukea pariin kuukauteen veronpalautuksen takia.
On vaikea ymmärtää miten ap:n kaltaiset ohjaavat vihansa aina väärään osotteeseen, jos et tule palkallasi toimeen, se ei ole vähävaraisten työttömien vika, vika löytyy ihan muualta ylemmältä taholta, ei sieltä !alapuoleltasi". Ihminen on kumma eläin, kun itsellä menee huonosti, sensijaan että syytettäisi oikeita syyllisia, aletaankin potkia vielä heikommassa asemassa olevia. Onhan se toki helpompaa potkia potkittuja, kuin potkia isoja herroja.