15 vuotias tytär haluaa pitää lapsen, mitä tehdä?
Elikkä 15 vuotias tyttäreni tuli raskaaksi, kun oli kotibileissä harrastanut seksiä, tietenkin ilman kondomia. Poika ei halua isäksi ruveta eikä kantaa lapsesta vastuuta. Tyttäreni kuitenkin haluaa lapsen pitää ja pitäisi aborttia murhana. Suuttuu joka kerta kun otan abortin puheeksi ja häipyy.
Miten puhun hänelle järkeä, että hän ei ole vielä valmis äidiksi, kun on itsekkin vielä lapsi joka ei pärjää itsenäisesti vielä?
Kommentit (407)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kommenttaja, joissa todetaan, että heitetään tytär pellolle. Kyllä vanhemmilla on vastuu elättää ja huolehtia sinne 18-vuotiaaksi saakka, vaikka tytär saisikin lapsen. Tämäkin on yksi vanhemmuuden riskeistä, eikä edes sieltä pahimmasta päästä.
En ikinä haluaisi olla noin kylmä omalle lapselleni.
On joo elatusvelvollisuus mutta sen voi tehdä etänä ja rahallisesti. Moni 15v muutenkin muuttaa opiskelujen perässä niin yhtä hyvin voi muuttaa omilleen kun on alkanut aikuista leikkimään.
Itse suosittelen että heitätte pihalle niin hän varmaan säikähtää ja ymmärtää elämän realiteetit.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 15-vuotias voi hyvin olla hieno äiti, jos saa tukea vanhemmuuteen. Hän pistää koulun vuodeksi tauolle, lapsi menee 1-vuotiaana päiväkotiin, jolloin äiti voi jatkaa koulunkäyntiä normaalisti. Ihanteellista olisi, jos nuori äiti lapsineen saisi asua kotona, jottei tytölle tule liian montaa isoa muutosta elämään. Sinä olet kuitenkin vastuussa tyttäresi hyvinvoinnista vielä kolmen vuoden ajan.
Nuorena äidiksi tulo voi olla myös suuri siunaus. Jos lapsi haluaa jatkaa raskautta, ei ole järkeä maalata piruja seinille, vaan ennemmin puhua vauvasta myönteiseen sävyyn.
Tiedätkö sinä että monilla teiniäideillä ei todellakaan mene hyvin?
Jos on itsekkin lapsi vielä niin miten pystyisi kasvattamaan toisen kun omakin kasvu on vielä kesken?
Siinähän joutuu perheen oikea äiti kasvattamaan kahta lasta kohta, jos se pullahtaa...
Entisenä teiniäitinä eli kokemusta omaavana ottaisin ehdottomasti vauvan itse kasvatettavaksi, ja antaisin tytön elää vapaan nuoruuden.
Tietysti toivon ettei tyttärelleni käy noin, ja hän ainakin sanoo ettei halua ikinä tehdä samalla tavalla kuin minä.
Mutta teiniäidin lapsellahan on korkeampi riski päätyä itsekin teiniäidiksi. Kammottava ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsille on sanottu että omia lapsia voivat tehdä siinä vaiheessa kun itse hoitavat ja elättävät lapsensa. Tiesivät tämän eikä asian kanssa ole ollut ongelmaa. Nämä ideat että tuette tyttöä ja että vauva joutuu isovanhempien elätettäväksi. Uskomattoman vastuuttomia ajatuksia. Vahinko toki on jo tapahtunut, mutta siihen on olemassa keino, eli abortti. Jos se ei kelpaa niin ei tyttöä pidä enää palkita, olkoon omillaan kun on sen tien valinnut.
Nimenomaan! Ei vanhempana ryhtyminen aikoinaan ole sitä tarkoittanut että rupeaa kasvattamaan vielä oman lapsensankin ennen aikaisen lapsen! Kuka sellaista jaksaa tai haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 15-vuotias voi hyvin olla hieno äiti, jos saa tukea vanhemmuuteen. Hän pistää koulun vuodeksi tauolle, lapsi menee 1-vuotiaana päiväkotiin, jolloin äiti voi jatkaa koulunkäyntiä normaalisti. Ihanteellista olisi, jos nuori äiti lapsineen saisi asua kotona, jottei tytölle tule liian montaa isoa muutosta elämään. Sinä olet kuitenkin vastuussa tyttäresi hyvinvoinnista vielä kolmen vuoden ajan.
Nuorena äidiksi tulo voi olla myös suuri siunaus. Jos lapsi haluaa jatkaa raskautta, ei ole järkeä maalata piruja seinille, vaan ennemmin puhua vauvasta myönteiseen sävyyn.
Jos on itsekkin lapsi vielä niin miten pystyisi kasvattamaan toisen kun omakin kasvu on vielä kesken?
Siinähän joutuu perheen oikea äiti kasvattamaan kahta lasta kohta, jos se pullahtaa...
Riippuu varmaan eniten siitä onko tukea saatavilla vai jääkö yksin. Suurimmalla osalla menee ihan hyvin.
Jos aborttia ei tapahdu niin luultavasti alkaa se kuuluisa sukupolvia kestävä huononolon kierre, että lapsenkin lapsi rupeaa teiniäidiksi ja hänen lapsensa ja niin edelleen. Monesti kuvioon tulee sitten muutakin ikävää kuten alkoholi ja huumeet pakokeinona, kun huomaa ettei lapsena itse pysty kasvattamaan lasta vielä
Sitten hän pitää lapsen. Ja on teiniäiti, on omassa asunnossa, ehkä joskus opiskelee. Ja lapsi kasvaa isoksi. Siihen pitää kai jotenkin tottua? Ja varmistaa että kaikki on hyvin nuorella ja lapsella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan eniten siitä onko tukea saatavilla vai jääkö yksin. Suurimmalla osalla menee ihan hyvin.
Mistä sinulla on tälläinen kuva että suurimmalla osalla teiniäideistä menee hyvin? Olen työni puolesta nähnyt kuinka monesti hommaan tulee vielä alkoholi ja huumeet mukaan, moni kuolee yliannostukseen ennenkuin lapsi on oppinut edes puhumaan 😭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsille on sanottu että omia lapsia voivat tehdä siinä vaiheessa kun itse hoitavat ja elättävät lapsensa. Tiesivät tämän eikä asian kanssa ole ollut ongelmaa. Nämä ideat että tuette tyttöä ja että vauva joutuu isovanhempien elätettäväksi. Uskomattoman vastuuttomia ajatuksia. Vahinko toki on jo tapahtunut, mutta siihen on olemassa keino, eli abortti. Jos se ei kelpaa niin ei tyttöä pidä enää palkita, olkoon omillaan kun on sen tien valinnut.
Nimenomaan! Ei vanhempana ryhtyminen aikoinaan ole sitä tarkoittanut että rupeaa kasvattamaan vielä oman lapsensankin ennen aikaisen lapsen! Kuka sellaista jaksaa tai haluaa?
Voi voi ihminen on lapsistaan vastuussa jo ihan lain mukaan saati sitten moraalisesti.
Toivoisin että teiniäitiyidestä haaveilevat (ja tätä tukevat vanhemmat) kävisit sosiaalialan ihmisten kanssa juttelemassa miten voi käydä. Työssä olen nähnyt sen karun todellisuuden. Ymmärrän kyllä että tytöllä on veressään tunto että lapsi pidettävä ja "äitiyden" tunne velvollisuus, mutta ei vielä ymmärrystä että on itsekkin lapsi jonka kasvu on kesken eikä silloin kovin hyvin usein käy jos rupeaa itsekkin lasta kasvattaa. Paljon surullisia tarinoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan ENNEN tuo oli normi, jos tytär sai aviottoman lapsen.
Eli et tiedä mistään mitään, tollo.
Vierailija kirjoitti:
Jos aborttia ei tapahdu niin luultavasti alkaa se kuuluisa sukupolvia kestävä huononolon kierre, että lapsenkin lapsi rupeaa teiniäidiksi ja hänen lapsensa ja niin edelleen. Monesti kuvioon tulee sitten muutakin ikävää kuten alkoholi ja huumeet pakokeinona, kun huomaa ettei lapsena itse pysty kasvattamaan lasta vielä
Eiköhän se pahan olon kierre jatku "heitä pihalle"-mammoista.
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin että teiniäitiyidestä haaveilevat (ja tätä tukevat vanhemmat) kävisit sosiaalialan ihmisten kanssa juttelemassa miten voi käydä. Työssä olen nähnyt sen karun todellisuuden. Ymmärrän kyllä että tytöllä on veressään tunto että lapsi pidettävä ja "äitiyden" tunne velvollisuus, mutta ei vielä ymmärrystä että on itsekkin lapsi jonka kasvu on kesken eikä silloin kovin hyvin usein käy jos rupeaa itsekkin lasta kasvattaa. Paljon surullisia tarinoita.
Voihan sitä käydä vaikka ja mitä, mutta kukaan meistä ei tule elämästä selviämään hengissä.
Kylläpä on ymmärtämätön temppu vielä siltä joka paksuksi pisti tyttärenne. Luultavasti itsekkin joku 15 vuotias vielä joka ei ymmärrä yhtään seurauksia ja vastuuta mitä siihen sisältyy kun harrastaa seksiä ilman ehkäisyä :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinulla on tälläinen kuva että suurimmalla osalla teiniäideistä menee hyvin? Olen työni puolesta nähnyt kuinka monesti hommaan tulee vielä alkoholi ja huumeet mukaan, moni kuolee yliannostukseen ennenkuin lapsi on oppinut edes puhumaan 😭
Palomiehenä tiedän, että kynttilöiden polttaminen johtaa aina tulipaloon. Entä ne teiniäidit jotka eivät tulleet asiakkaaksesi?
Vierailija kirjoitti:
Et voi päättää hänen puolestaan tai pakottaa. Sinun asemassasi laittaisin hänet lapsenvahdiksi jollekin tutun lapselle tai mieluummin vauvalle, ehkä mieli voisi siitä muuttua. Outoa, että hänellä on tuo käsitys abortista murhana. Seksuaalikasvatus teillä mennyt pieleen?
Miksei hän voisi päättää kun on huoltaja? Minä ainakin päätin kun poika ei halunnut tietääkkään lapsesta ja sanoin että hae katumuspilleri koska et itse lasta pysty elättämään/huolehtimaan.Nyt muutama vuosi on mennyt ja tytär onnellisesti naimisissa ja 2v. lapsen äiti.
Jos osuisi omalle kohdalle, niin tukisin lasta mitä tahansa päättäisi. En todellakaan heittäisi pihalle tai muuten rankaisisi. En kyllä suostuisi siihen, että bileitä tms enää olisi. En siis itse suostuisi lapsenvahdiksi paitsi aivan erityisessä tilanteessa. Koulunkäynnin turvaisin lapselleni ihan niin pitkälle kuin haluaa.
Poika ainakin vastuuseen tekosistaan. Eli siis tavalla tai toisella todetaan pojan isyys. Saa osallistua ainakin elareiden muodossa jos ei muuten. Oppiipa samalla käyttämään sitä suojaa.
Lapset on aina iloinen asia ja kyllä monet nuoret pärjää ihan hyvin, vaikka teininä onkin tullut töppäiltyä.
Voi sitten ylpeänä selitellä, olleensa vastuuton vanhempi. Valmis siittämään, muttei ottamaan mitään vastuuta. Kyllä se kertoo persoonasta enemmän kuin tarpeeksi. Voi vielä alkaa kaduttamaankin 30-v tienoilla kun perustaa sitä oikeaa perhettä, että on isä lapselle jota ei tunne ollenkaan ja jota ei kasvattanut mitenkään.