15 vuotias tytär haluaa pitää lapsen, mitä tehdä?
Elikkä 15 vuotias tyttäreni tuli raskaaksi, kun oli kotibileissä harrastanut seksiä, tietenkin ilman kondomia. Poika ei halua isäksi ruveta eikä kantaa lapsesta vastuuta. Tyttäreni kuitenkin haluaa lapsen pitää ja pitäisi aborttia murhana. Suuttuu joka kerta kun otan abortin puheeksi ja häipyy.
Miten puhun hänelle järkeä, että hän ei ole vielä valmis äidiksi, kun on itsekkin vielä lapsi joka ei pärjää itsenäisesti vielä?
Kommentit (407)
Vierailija kirjoitti:
Hirveää, jos vanhemmat nakkaavat teinin vauvoineen pihalle. Kun joku sitä ehdotti, onpa kylmää.
Sanoisin, että vahinko on jo tapahtunut ja mikäli asiallinen keskustelu elämän realiteeteista ei saa tytön päätä kääntymään, niin ei kai se auta kuin hyväksyä asia. Ole hyvä vanhempi ja ole tukena.
En nyt itse samassa tilanteessa varsinaisesti "nakkaisi ulos" näitä kahta, mutta kyllä mielestäni on ihan reilua tuoda ilmi, ettei kaksi aikuista teinilapsilla välttämättä halua enää uutta vauvaa omaan huusholliin, jonka kaikki maksut he maksavat. Mielestäni reilua näyttää teinille, että vanhemmuudessa todellakin on paljon vastuuta ja että hän ei voi pelkästään hankkiutua raskaaksi jonkun muun ylläpitämässä taloudessa ja saada täyden ylläpidon. Tuo ei olisi reilua silloinkaan, jos teini kerta on itse jääräpäisesti päättänyt harrastaa seksiä ilman ehkäisyä ja sitten pitää vauvan kuuntelematta kenenkään mielipidettä. Toki vauvan pitäminen on hänen päätöksensä, mutta siitä päätöksestä tulee sitten luonnollisesti seurauksia. AP:n on itse päätettävä, haluaako hän ylläpitää teiniään ja vauvaa, mikäli teini näin haluaa. Itse tukisin lähinnä sivusta neuvoin ja rahallisesti, mutten ylläpitäisi.
Nuoret selviävät yllättävän hyvin. Minulla oli ammatikoulussa opiskelija, joka oli synnyttänyt lapsensa 14-vuotiaana. Molempien nuorten perheet olivat osa tukiverkostoa.
Vierailija kirjoitti:
Tämän illan satu 😄
Nämä sadut tunnistaa aina muutamasta jutusta, mutta ehkä ei paljasteta, kun jotkut näköjään tykkää näihin vastata.
Siinä sitä taas on nippu synnittömiä ihmisiä , alaikäisiä ja poika tietysti syytön ja tyttö syytön ja vauva syytön synnitön siinä ja minkä ikäinen poika on eikö se tiedä miten miten raskaaksi tullaan tai maksaa elatusmaksut . Onko joku uusi asia ettei alaikäisiä naida. Entä ehkäisy . Ehkäisy . Ehkäisy. Voi poika minkä teit sehän joutuu korvaamaan vanhemmille jos on raiskaus. Pojan vanhemmat voi hoitaa sen sitten että kenen lapsi se on . Isyystestiin .
En tajua tätä palstaa. 70-luvulla syntyneiden äidit täällä edelleenkin kommentoimassa. Jos olisi sattunut omalle tyttärelleni niin olisin ottanut jotakin vapaata töistä ja auttanut.
Siitä kun vauvat ovat ei-toivottuja on kovin lyhyt matka siihen kun toivottuja lapsenlapsia ei kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin selväksi tukevani häntä, mutta että en alkaisi elättämään hänen lastansa. Käytännössä auttaisin muuttamaan omilleen ja antaisin sen kuvan, että lapsen valitsemalla hän valitsee aikuisuuden ja siihen kuuluvat vastuudet. Selittäisin kaikki arkielämän vastuut ja velvollisuudet, jotka kuuluvat yh:lle.
Haluatko pitää välisi lapseesi? Koska jos tuon teet tyttäresi katkaisee välit sinuun. Usko minua sain esikoiseni 16 vuotiiana ja äitini hääti kotoa. En paljoa sen jälkeen puhunut hänelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveää, jos vanhemmat nakkaavat teinin vauvoineen pihalle. Kun joku sitä ehdotti, onpa kylmää.
Sanoisin, että vahinko on jo tapahtunut ja mikäli asiallinen keskustelu elämän realiteeteista ei saa tytön päätä kääntymään, niin ei kai se auta kuin hyväksyä asia. Ole hyvä vanhempi ja ole tukena.
En nyt itse samassa tilanteessa varsinaisesti "nakkaisi ulos" näitä kahta, mutta kyllä mielestäni on ihan reilua tuoda ilmi, ettei kaksi aikuista teinilapsilla välttämättä halua enää uutta vauvaa omaan huusholliin, jonka kaikki maksut he maksavat. Mielestäni reilua näyttää teinille, että vanhemmuudessa todellakin on paljon vastuuta ja että hän ei voi pelkästään hankkiutua raskaaksi jonkun muun ylläpitämässä taloudessa ja saada täyden ylläpidon. Tuo ei olisi reilua silloinkaan, jos teini kerta on itse jääräpäisesti päättänyt harrastaa seksiä ilman ehkäisyä ja sitten pitää vauvan kuuntelematta kenenkään mielipidettä. Toki vauvan pitäminen on hänen päätöksensä, mutta siitä päätöksestä tulee sitten luonnollisesti seurauksia. AP:n on itse päätettävä, haluaako hän ylläpitää teiniään ja vauvaa, mikäli teini näin haluaa. Itse tukisin lähinnä sivusta neuvoin ja rahallisesti, mutten ylläpitäisi.
Ap on itse tehnyt päätöksen hankkia lapsen ja ylläpitää sitä joten tottakai myös sitä vauvaa, apn olisi pitänyt miettiä sitä jos tytär tulee raskaaksi teininä, ennenkun hankki hänet.
Jossain muissa kul ttuureissa on ihan tavanomaista saada lapsia 15 vuotiaina. Sehän on kiva, että voi jo 35 vuotiaana olla vaikka isoäiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin selväksi tukevani häntä, mutta että en alkaisi elättämään hänen lastansa. Käytännössä auttaisin muuttamaan omilleen ja antaisin sen kuvan, että lapsen valitsemalla hän valitsee aikuisuuden ja siihen kuuluvat vastuudet. Selittäisin kaikki arkielämän vastuut ja velvollisuudet, jotka kuuluvat yh:lle.
Haluatko pitää välisi lapseesi? Koska jos tuon teet tyttäresi katkaisee välit sinuun. Usko minua sain esikoiseni 16 vuotiiana ja äitini hääti kotoa. En paljoa sen jälkeen puhunut hänelle
Missä sanoin häätäväni? En näe mitään järkeä siinä, että uppiniskainen teini -- lapsi vielä -- päättää näin isosta asiasta yksin ja samalla vaatisi silti olevansa lapsen asemassa kotona elätettävänä. Totta kai auttaisin itsenäisen elämän alkuun, mutta miksi minun pitäisi ottaa uusi vauva kotiini käytännössä rikkomaan järjestämäni elämän? Mitä jos minulla ei ole rahaa elättää uutta lasta? Yhteiskunnan tuilla eläessä teinillä saattaa olla paljon parempi rahallinen tilanne, kun vanhemmat vielä pystyisivät tukemaan siinä sivussa. Tämä siis vain hypoteettista pohdintaa tilanteesta.
Olenko oikeasti ensimmäinen joka ehdottaa adoptiota? Siis hylkäämisen, teiniäitiyden ja abortin sijaan.
Suomi tarvitsee lisää vauvoja/ihmisiä ja Sumessa on (etenkin kun miesten hedelmällisyys on laskenut) todella paljon pariskuntia, jotka haluaisivat adoptoida lapsen, kun eivät vain onnistu luonnollisesti tai hoidoin.
Antakaa nyt hyvänen aika sen lapsen elää elämäänsä, käydä koulut ja olla lapsi. Ja antakaa se vauva adoptioon, hyvään perheeseen, jossa lapsilisä menee osakkeisiin, leluista ja huomiosta ei ole pulaa ja kuvioissa on rakastava isä ja äiti. Oikeasti! Plus tyttäresi voi tavata lastaan vilä sitten myöhemmin, adoptio on oikea win-win ratkaisu.
Minä en jaksaisi enää 46 vuotiaan alkaa hoitamaan vauvaa, enkä kykene elättämäänkään. Joku järki on oltava lasten teossakin, ettei oleta, että isi ja äiti hoitaa teinien tekemät lapset. Voin joskus hoitaa päivän tai viikonlopun, jos jaksan. Teen 3vuorotyötä, joten vauva ei tähän talouteen mahdu. Ensikodin kautta omilleen, autan kyllä minkä jaksan.
Vierailija kirjoitti:
nyt jännittää sen väri.
Huomaatko kukaan ei ajattele värejä paitsi sinä . Sinä olet rasisti eikä muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen pojan äiti. Tytön äitinä joutuu helposti tuollaisiin tilanteisiin. Sinä tietysti hoidat vauvan.
Heh, ei se poikakaan vastuuta pääse luistamaan. Elarit joutuu ainakin maksamaan.
Mutta ei joudu synnyttämään eikä hoitamaan vauvaa.
Ei se tyttökään joudu, jos ei halua. Voi tehdä sen abortin. Poika taas ei saa edes mahdollisuutta pitää sitä lasta, jos tyttö ei halua. Tytön päätös pitääkö lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Olenko oikeasti ensimmäinen joka ehdottaa adoptiota? Siis hylkäämisen, teiniäitiyden ja abortin sijaan.
Suomi tarvitsee lisää vauvoja/ihmisiä ja Sumessa on (etenkin kun miesten hedelmällisyys on laskenut) todella paljon pariskuntia, jotka haluaisivat adoptoida lapsen, kun eivät vain onnistu luonnollisesti tai hoidoin.
Antakaa nyt hyvänen aika sen lapsen elää elämäänsä, käydä koulut ja olla lapsi. Ja antakaa se vauva adoptioon, hyvään perheeseen, jossa lapsilisä menee osakkeisiin, leluista ja huomiosta ei ole pulaa ja kuvioissa on rakastava isä ja äiti. Oikeasti! Plus tyttäresi voi tavata lastaan vilä sitten myöhemmin, adoptio on oikea win-win ratkaisu.
Ei voi tavata.
Enkä ikinäkään suosittelisi adoptiota kellekään. Mieluummin abortti.
nimim. antanut lapsen adoptioon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllästyttää nämä "apua alaikäinen lapseni saa lapsen"-aloitukset vuodesta toiseen.
Mikä mättää, jos 14-15v on raskaana ja ylipäätään harrastanut seksiä?? Niinpä, katso peiliin.
Hormonit saa haluamaan seksiä ja se lapsi on myös oma yksilönsä, jolla on omat halunsa joka tekee viime kädessä omat päätöksensä.
Tyttöjen päällä kaikki paska kirjoitti:
Pojat vaan panee ruiskii sisään siemeniä eikä halua niitä sitten . Miten pojat voi ajatella että tyttö sen haluaisi sitten sen pojan ruikkiman jos se ei kelpaa pojallekaan. Miettikää vähän ensin .
Harvoin sitä lasta pidetään jos kumpikaan ei sitä halua? Usein vaan on että itsepäinen teinityttö luulee itsestään liikoja ja päättää pitää lapsen vaikka poikakaveri luikki tiehensä. Laskun ja hoitovastuun saavat sitten tytön vanhemmat. Nuori äiti kyllä hoitaa lasta silloin kun sillä on hyvä fiilis ja jättää sen sitten vanhemmilleen kun haluaa elää nuoruuttaan juhlien ja kaveriensa kanssa hengaillen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi tavata.
Enkä ikinäkään suosittelisi adoptiota kellekään. Mieluummin abortti.
nimim. antanut lapsen adoptioon.
Todella kylmäävää suositella adoptiota vain sen takia, että "Suomi tarvitsee lisää adoptiolapsia". Raskaus on aina mahdollinen terveysriski, joka pahimmillaan vammauttaa loppuelämäksi, ja adoptio ei ole niin heittämällä helppo asia, mitä alkuperäinen kommentti tuossa antaa ymmärtää. Jos Suomen adoptiotilannetta halutaan parantaa, voitaisiin aloittaa esimerkiksi sijaissynnytyksen laillistamisesta.
Onneksi ne on Suomessa ihan naurettavan pienet.