15 vuotias tytär haluaa pitää lapsen, mitä tehdä?
Elikkä 15 vuotias tyttäreni tuli raskaaksi, kun oli kotibileissä harrastanut seksiä, tietenkin ilman kondomia. Poika ei halua isäksi ruveta eikä kantaa lapsesta vastuuta. Tyttäreni kuitenkin haluaa lapsen pitää ja pitäisi aborttia murhana. Suuttuu joka kerta kun otan abortin puheeksi ja häipyy.
Miten puhun hänelle järkeä, että hän ei ole vielä valmis äidiksi, kun on itsekkin vielä lapsi joka ei pärjää itsenäisesti vielä?
Kommentit (407)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen pojan äiti. Tytön äitinä joutuu helposti tuollaisiin tilanteisiin. Sinä tietysti hoidat vauvan.
Onneksi poikasi maksaa elatusmaksuja ja niin kauan kun on alaikäinen sinä maksat ne. Toivottavasti poikasi ei ihan joka viikonloppu kylvä siemeniään kylillä, voi tulla kalliiksi teille arvon rouva poikanne harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen pojan äiti. Tytön äitinä joutuu helposti tuollaisiin tilanteisiin. Sinä tietysti hoidat vauvan.
Tässä tapauksessa kyseessä on seksuaalirikos eli seksi alaikäisen kanssa. Miksi kukaan ei höyryä siitä jos se hyväksikäyttäjä on omnaikäinen räkänokka?
Heti alkaisi höyryäminen jos paksuksi panija olisi 35v mies. Kaksinaismoralismia parhaimmillaan, sama kuin puolustaisi Koskelan poikia sillä, että nämä ovat uhrinsa kanssa saman ikäisiä.
Ei se ole rikos jos kaksi alaikäistä harrastavat seksiä, ei vaikka olisivat alle 16 (tai vaikka vain toinen olisi).
Sitten vasta on laitonta, jos toinen on alle 16 ja toinen täyttänyt 18.Kaksinaismoralismia siis. Se ei ole seksiä vaan lapsen hyväksikäyttöä.
Jos kaksi teiniä harrastavat suostuvaisesti seksiä keskenään, niin kumpi on hyväksikäyttäjä? Aivan, ei kumpikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi poikasi maksaa elatusmaksuja ja niin kauan kun on alaikäinen sinä maksat ne. Toivottavasti poikasi ei ihan joka viikonloppu kylvä siemeniään kylillä, voi tulla kalliiksi teille arvon rouva poikanne harrastus.
Ei vanhemmat maksa alaikäisen poikansa elatusmaksuja.
Minäkin olin raskaana kun olin 15 ja tein abortin enkä ole päivääkään katunut. Paljon olisi jäänyt oppimatta ja kokematta. Lapsi rajoittaa elämää hyvin paljon varsinkin nuoren joka haluaa mennä ja kokea uusia asioita. Jos sulla on lapsi niin et sä sitä tyrkkää hoitoon aina kun kaverit pyytää baariin vaan istut sen lapsesi kanssa kotona. Omassa kodissa et vanhemmillas koska tuossa tilanteessa on sitten itse se vanhempi ja silloin on myös vanhemman vastuut.
Tuo on vähän huono ikä ylipäätään kun ei tunne enää olevansa lapsi vaan on olevinaan niin aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa kyseessä on seksuaalirikos eli seksi alaikäisen kanssa. Miksi kukaan ei höyryä siitä jos se hyväksikäyttäjä on omnaikäinen räkänokka?
Heti alkaisi höyryäminen jos paksuksi panija olisi 35v mies. Kaksinaismoralismia parhaimmillaan, sama kuin puolustaisi Koskelan poikia sillä, että nämä ovat uhrinsa kanssa saman ikäisiä.
Ei se ole rikos jos kaksi alaikäistä harrastavat seksiä, ei vaikka olisivat alle 16 (tai vaikka vain toinen olisi).
Sitten vasta on laitonta, jos toinen on alle 16 ja toinen täyttänyt 18.Kaksinaismoralismia siis. Se ei ole seksiä vaan lapsen hyväksikäyttöä.
No eihän ole. Jos kaksi alaikäistä päättää yhdessä harrastaa seksiä, niin silloinhan he sun ajatuksen mukaan käyttävät hyväksi toisiaan. Eli molemmat pitäisi laittaa oikeuden eteen hyväksikäytöstä.
Alaikäinen poika on varaton ja elatusmaksut tulee Kelalta mikäli elatussopimus on tehty. Poika ei varattomana maksa Kelallekaan mitään, kun lastenvalvojalla on tehty ns. nollasopimus.
Vanhemmat ei joudu maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole maailmanloppu että 15v saa lapsen. Jos suostuttelut ei auta niin sitten kannattaa alkaa miettiä miten tukea ja miten käytännön asiat järjestetään.
jap, mailman sivu 15 vuotias on synnyttänyt ja ollut äiskänä lapselle. Se ei todellakaan ole mailman loppu. Mikä parasta, riippuu paljolti sinusta. Elä hyvä ihminen pakota mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin selväksi tukevani häntä, mutta että en alkaisi elättämään hänen lastansa. Käytännössä auttaisin muuttamaan omilleen ja antaisin sen kuvan, että lapsen valitsemalla hän valitsee aikuisuuden ja siihen kuuluvat vastuudet. Selittäisin kaikki arkielämän vastuut ja velvollisuudet, jotka kuuluvat yh:lle.
Miksi raskaana olevan teinin pitäisi muuttaa omilleen tai elää kuin aikuinen? En minä laittaisi nuorta muuttamaan omilleen vaan antaisin asua vauvan kanssa kotona ja auttaisin tarpeen mukaan (vaikka päävastuu olisi tietenkin vauvan omilla vanhemmilla).
Tietämissäni tapauksissa, jossa lapsen äiti on jäänyt asumaan vanhempiensa kanssa, on jokaisessa käynyt niin, etää äiti on häipynyt ja jättänyt lapsensa vanhemmilleen lopullisesti. Tämän vuoksi olen sitä mieltä, että oma asunto voisi olla parempi ratkaisu kunhan alkuun pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Et voi päättää hänen puolestaan tai pakottaa. Sinun asemassasi laittaisin hänet lapsenvahdiksi jollekin tutun lapselle tai mieluummin vauvalle, ehkä mieli voisi siitä muuttua. Outoa, että hänellä on tuo käsitys abortista murhana. Seksuaalikasvatus teillä mennyt pieleen?
Tyttöhän on erittäin fiksu.
En usko, että tyttö jättää lastaan vanhemmilleen sen jälkeen, kun reva on revennyt.
Onnea mummolle!
Onneksi ei omille lapsille ole noin käynyt, ovat päässeet opiskelemaan ja elämään huoletonta nuoruutta, sen sijaan että olisi vauva huolehdittavana.
Vierailija kirjoitti:
Minä en jaksaisi enää 46 vuotiaan alkaa hoitamaan vauvaa, enkä kykene elättämäänkään. Joku järki on oltava lasten teossakin, ettei oleta, että isi ja äiti hoitaa teinien tekemät lapset. Voin joskus hoitaa päivän tai viikonlopun, jos jaksan. Teen 3vuorotyötä, joten vauva ei tähän talouteen mahdu. Ensikodin kautta omilleen, autan kyllä minkä jaksan.
Minä jaksoin juuri tuossa iässä. Ilomielin otin lapsenlapsen hoiviini. Nyt hän on jo kohta aikuinen eikä minua vieläkään väsytä. Yksi elämäni onnellisimmista asioista kokonaisuudessaan.
Mietin asiaa niin kuin tuossa tilanteessa olisin itseäni toivottu auttavan ja tukevan parhaiten.
Tahtoisin että minun ratkaisu hyväksytään. Toivoisin myös että vauvasta puhutaan että se on positiivinen asia,eikä häpeä. Myös kotona asuminen parisen vuotta olisi hyvä tuki alkuun.
Itse hankkisin sen mitä vauva tarvitsee, vaikka omilla lapsilisillä, käytettynä.
Sit taapero hoitoon kun on ikää viedä ja nuori äiti kouluun .
Oon sitä mieltä että ton sais toimimaan jos on tahtoa nyt auttaa. Mutta nuorelle on tehtävä selväksi kuka vastuun kantaa vauvasta vaikka oletkin itse tukena
Mulla on yliopistossa opiskelukaveri, joka sai skidin 15-vuotiaana. Lapsen isä ei ole kuulemma koskaan ollut maisemissa. Ollaan parikymppisiä ja sillä on siis jo eskari-ikäinen lapsi. Aika hyvin näyttää pärjäävän sen kanssa. On tosin kertonut, ettei ilman vanhempiaan olisi ikinä selvinnyt. Oli asunut vielä lukioajankin kotonaan ja vielä nykyäänkin lapsi on vähän väliä hoidossa isovanhemmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten vasta on laitonta, jos toinen on alle 16 ja toinen täyttänyt 18.
Hieman olet hakoteillä. Lain muikaan alle 16 vuotiaan kanssa seksiä harrastanut syyllistyy rikokseen paitsi, jos molemmat osapuolet ovat sekä fyysisesti sekä henkisesti samalla tasolla. Esimerkiksi 16 ja 15 vuotiailla todennäköisesti tämä toteutuu, kun taas 14 vuotiaan ja 7 vuotiaan välillä kyseessä on rikos. Periaatteessa on siten myös mahdollista, että 18 ei syyllistyisi rikokseen, mutta tällöin jouduttaisiin pohtimaan henkisen ja fyysisen kypsyyden eroja ja suhteen luonnetta.
Muistaakseni lisäksi on korotettu suojaikäraja käytössä tilanteissa, joissa toinen on auktoriteetti asemassa (tyyliin opettaja), mutta siitä en muista yksityiskohtia.
Tämä on kyllä erikoista. Jos joku sanoo 15v lapsensa kinuavan itselleen koiraa alkaa saarnaus siitä miten lasta ei voi laittaa vastuuseen eläimestä ja kerrotaan miten iso vastuu ja vaiva sen eläimen kanssa eläminen on. Mutta lapsen voi laittaa vastuuseen lapsesta? En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tyttäreni tulisi nuorena raskaaksi, pitäisin hänestä ja vauvasta huolen, kunnes tytöllä olisi haluamansa korkeakoulututkinto. Eihän se ideaalitilanne olisi, mutta en alkaisi painostamaan tyttöä johonkin mitä ei halua. Abortti ei ole emotionaalisesti mikään pikkujuttu. Tyttöni on tunnollinen ja pärjää koulussa, joten hänestä olisi varmasti vaikka mihin vauvasta huolimatta, joten en voisi kuin tukea jokaista hänen valintaansa.
Taitaa olla niin että teiniäideistä 1-3% on tyyliin korkeakoulututkinto. Yleensä heidän omakin äiti on aikoinaan ollut teiniäiti ja jos ei niin hän itse aloittaa sukupolvia kestävän aallon, jossa perheessä tytär rupeaa aina teiniäidiksi. Teiniäitiyden myötä tulevaisuus on todennäköisesti ns. yhteiskunnan kurjimpia duuneja, kun parempaa työtäkään ei saa eikä ole kunnon koulutusta, maksimissaan joku amis.
Minä ja mieheni olemme molemmat suorittaneet PhD-tutkinnot aloiltamme ja vaadimme lapsiltamme samaa. Mihinkään siivoojiksi tai kauponkassoiksi emme heitä halua. Jos tulisi 15-vuotiaana raskaaksi jonkun random jätkän kanssa kotibileissä niin kertoisin, että abortti on ainoa vaihtoehto. En antaisi pilata elämäänsä tulemalla teiniäidiksi tajuamatta vielä siinä iässä miten pahasti se pilaa elämän täysin.
Kun rupeaa vanhemmaksi niin on hyväksynyt tämän mahdollisuuden tapahtumisen, olet lapsestasi vastuussa 18-vuotiaaksi asti eli joudut kasvattamaan lapsesi lapsen myös, ainakin alkuvuodet. Vaikka et jaksaisi niin on pakko.
Kun on alaikäisestä kyse niin eikö tällöin pitäisi olla tytön vanhemmilla oikeus päättää lapsensa lapsen abortista?
Abortti ei edes ole murha kuten lapsi väittää. Hänhän on vasta lapsi niin ei tietenkään asiaa ymmärrä.
Kaksinaismoralismia siis. Se ei ole seksiä vaan lapsen hyväksikäyttöä.