Mikä ärsyttää tällä hetkellä vaatekauppojen valikoimissa?
Demin innoittama keskustelu. Omia inhokkejani:
H&M:n golitzi- ja trikoopaidat jotka eivät olekaan sataprosenttista puuvillaa, vaan jotain polyesterisekoitetta. Jos vieressä olisi puuvillaversio, ottaisin sen, vaikka se olisikin kalliimpi. Pari vuotta sitten minusta tuntui, että jopa edullisemmissa ketjuissa oli aistittavissa sellainen suuntaus parempiin materiaaleihin, mutta ilmeisesti tämä trendi lässähti ennen aikojaan.
Läpikuultavat vaatteet. Varsinkin rintaliivialueen läpikuultavuus aiheuttaa harmaita hiuksia. Haluaisin kauniita arkivaatteita, joihin pukeutuminen ei kuitenkaan vaadi mittavia alusvaatestrategisia toimenpiteitä.
Lyhyet ja leveät paidat. Muoti menee ääripäästä toiseen, mutta pitkulitunikat olivat vioistaan huolimatta ehkä keskivertovartalolle imartelevampia.
Kommentit (107)
Tähän aikaan vuodesta tuntuu siltä, että kaikki tarjolla olevat vaatteet on tarkoitettu pikkujouluihin, on läpinäkyvyyttä, laajaa kaula-aukkoa, strasseja ja outoja materiaaleja. Materiaaleista tuntuu, että menee sormi lävitse. Mistä löytäisin perusvaatetta ihan toimistotöissä käytettäväksi?
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 20:35"]
Ladan hinnalla ei saa mersua, siksi akryyli:
http://www.taloussanomat.fi/raha/2010/10/17/ft-vaatteiden-hinnat-kallistuvat/201014389/139
Puuvillan hinta siis korkealla, lisäksi se todella tuhoaa myös ympäristöä. Täältä voi vertailla eri materiaalien vaikutusta, ja "luonnollinen" puuvilla on todellinen pahis:
http://www.greenchoices.org/green-living/clothes/environmental-impacts
[/quote]
Summa summarum: on epäeettistä omistaa vaatteita enemmän kuin minimimäärän ja nekin olisi fiksua käyttää loppuun.
Eniten ärsyttää materiaalien laatu: rypyt ja nypyt. Tuotteet ovat lyhytikäisiä ja vaativat silti kohtuuttoman paljon huoltoa. Esim. joitakin H&M:n jakkuja ei meinaa saada lainkaan sileiksi silittämälläkään. Ja sama ongelma kokemusteni mukaan myös hieman kalliimmissa merkeissä, esim. Guess ja Hilfiger. Luulisi, että jos hinta moninkertaistuu, laatukin olisi edes vähän parempaa, mutta ei. Ja ennen kuin kukaan ehtii älähtämään niin kyllä, tiedän, etteivät Guess ja Hilfiger ole mitään huippumerkkejä eikä pitäis odottaa niiltä yhtään sen enempää. Jotenkin kuitenkin toivoisi, että hinta korreloisi laatuun.
Nykymuodissa ärsyttää vaatekappaleiden lyhyys. Sama homma yläosissa ja alaosissa. Asiallisia työvaatteita on vaikea löytää. Onhan se valmistajalle halvempaa tehdä mini- kuin maksivaatteita.
Paidat. Osaan itsekin laittaa kaksi kangaspalaa yhteen ja lisätä hihapötkylät. Mulle on myös opetettu, että hiha istutetaan, hartialinja leikataan kohdalleen ja hiha on kainalosta leveä ja ranteesta kapea.
Farkut. Mille muumeille ne on suunniteltu? Reidestä pienet ja vyötäröltä löysät. Eihän ne pysy päällä ilman vyötä!
Hyvääkin löytää, kun etsii. Mutta miksi pitää tehdä huonoa? Miksi joku edes suostuu suunnittelemaan moista sontaa?
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 19:02"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 18:58"]Opetelkaa itse tekemään vaatteita tai teettäkää, niin saatte juuri sellaisia kuin itse haluatte. [/quote] Huutonaurua! :D
[/quote]
Mikä siinä niin huvittavaa on? Teen suurimman osan vaatteistani itse, tosin olen koulutukseltani ompelija joten osaamista on. Eipähän tarvitse valittaa kauppojen valikoimista.
[/quote]
Jännä, että kaikki meistä ei ole ompelijoita. Mitenköhän on näin päässytkään käymään..?
Ompelen itse vaatteita ja suoraan sanottuna eipä juuri kannata. Ehkä juuri ja juuri silloin, jos sattuu tekemään hyviä kangaslöytöjä ja on jo tarvikkeet ja koneet omasta takaa sekä tarvitsee just tietynlaista vaatekappaletta. Ompelin itselleni villakangashupparin Eurokankaan kympin villanpalasta ja fiksailin jotain vuosia sitten tekemääni talvitakkia, sellainen nyt vielä menee, mutta mitään uutta en varmaan ryhtyisi tekemään ainakaan normaalihintaisista kankaista. Kirppareiden, oman vaatekaapin ja ehkä jollain Ebayn ja ulkomaisten outlettien löydöillä mennään. Ja vastauksena kysymykseen, että ärsyttää paska hinta-laatusuhde ja huonot valikoimat, vakka harvemmin käyn ns. oikeissa vaatekaupoissa.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:31"]
Kaikissa farkuissa tuntuu olevan niin kapeat pillilahkeet, ettei niitä kyllä normaaliehin jalkoihin saa kuin hampaat irvessä kiskomalla. Eikö enää ole normaalileveitä housunlahkeita missään? Tarttis varmaan jotenkin surkastuttaa pohkeet, että saisi nämä nykymuodin mukaiset pillifarkut jalkaan...
[/quote]
Kokeile Macin farkkuja! Minä löysin Stokkalta suoralahkeiset, erittäin hyvälaatuiset ja istuvat farkut. Olen pessytkin monta kertaa enkä huomaa yhtään saumojen paukkumista tai väripakoa :). Ennen käytin Espritin farkkuja mutta niissä väri haalistui, kangas löystyi ja perse alkoi roikkumaan, ei enää niitä minulle.