Poliisi: Autoilijat eivät tiedä, että taajamamerkki tarkoittaa 50km/h:n nopeusrajoitusta
https://www.nurmijarvenuutiset.fi/paikalliset/4294967
Eikö olisi helpompaa laittaa siis tilalle 50km/h:n nopeusrajoituskyltti? Samalla neutralisoitaisiin myös raamatulliset arvot, eli kirkko pois liikennemerkistä. Tai vähintään tilalle pitäisi saada joku moskeija, ehkä myös sateenkaariväriä.
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa on se perusvirhe että taajama-alueella jokaisen risteyksen jälkeen nopeus on 50km/h jos siinä ei ole mitään muuta merkitty, näin ollen säästetään tuhansia liikennemerkkejä yhdellä taajamamerkillä.
Etenkin kaupungissa pitäisi olla ihan järjetön määrä lisää liikennemerkkejä. Helsingissä pitäisi asentaa tuhansia uusi nopeusrajoituksia. Paljon järkevämpi käytäntö, että lähes koko kaupunki on taajamaa.
Taajaman loppumisliikennemerkki merkitsee 80 km./t. nopeusrajoituksen alkamista, ellei erikseen muuta yhteydessä ilmoiteta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä taajamamerkin ohessa olisi oltava 50:n merkki.
Selkeyttäisi monelle autoilijalle asiaa.
Eihän muitakaan nopeusrajoituksia esitetä kuvin.
Ihmettelen myös useissa taajamissa käytäntöä, jossa taajamerkistä parikymmentä metriä eteenpäin tulee esim. 40:n rajoitusmerkki. Miksi se ei voisi olla siinä taajamamerkin ohessa?
Laki sanoo, ettei samassa liikennemerkissä voi määrätä kahta eri nopeusrajoitusta. Sen takia ei voi laittaa samaan tolppaan taajamamerkkiä ja nopeusrajoitusta. Koska ne on keskenään ristiriidassa. Kumpaa nopeutta silloin pitäisi noudattaa? Ihan sama kuin jos pylvääseen laitettaisiin sekä 50 että 80 nopeuskyltit. Sääntöjen pitää olla yksiselitteiset. Ilman mitään tulkinnanvaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ei myöskään tiedä, että tunnelissa pitää käyttää ajovaloja.
Tai että valot pitäisi laittaa päälle, kun keliolosuhteet sitä vaatii. Viime viikolla kun tuli vettä kaatamalla, niin erittäin moni ihan tyytyväisenä ajeli ns. päivävalot päällä, jolloin yleensä on takavalot pois päältä. Yllättävän moni kuski ei edes tiedä miten uuden autonsa valot toimii.
Tiedän, mutta minua ei kiinnosta. Jos automaatio on sitä mieltä, että valoja ei tarvita niin niitä ei tarvita. Jos autoa ei näe riittävän kaukaa olisi syytä palauttaa se ajokortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua miksi siinä ei voi olla normaalia nopeusrajoituskylttiä ohessa. Itseltäni jäi kerran ajatuksissani huomaamatta taajamamerkki, se maksoi 95 e.
Ihan yhtä hyvin huomaamatta sulta voi jäädä se nopeusrajoituskin. Autolla ajaessa on seurattava liikennemerkkejä, poliisille ei mene läpi selitys "mutta kun en sitä merkkiä huomannut".
Ei mene ohi niin helposti kuin muut merkit, niihin on ehdollistunut enemmän.
Enkä minä mitään selitellyt, oma vikahan se oli mutta mielestäni olisi selkeää että käytettäisiin vain numeromerkkejä.
Taajamamerkki on aluenopeusrajoitus. Jos olet viimeksi nähnyt taajamamerkin niin kaikki tiet ovat 50km/h kunnes toisin ilmoitetaan. Taajamaloppuu-merkki on myös nopeusrajoitus. Sen jälkeen kaikki tiet ovat 80km/h kunnes toisin ilmoitetaan.
Ei sitä merkkiä turhan takia ole suunniteltu.
Ei mulla ole vaikeuksia ymmärtää mitä liikennemerkit tarkoittavat. Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että taajamamerkin ohessa pitäisi olla numerolla ilmoitettava nopeusrajoitusmerkki. Se on selkeämpää ja yhdenmukaisempaa.
Tässä on vain se "pikkujuttu", että jos taajamamerkin jälkeen olisi nopeusrajoitusmerkki, pitäisi joka ainoa taajaman sisäinen tie merkittää erikseen nopeusrajoitusmerkillä. Kun on pelkkä taajamamerkki, tietää, että kaikilla teillä saa ajaa korkeintaan 50 km/h, kunnes tulee joku nopeusrajoitusmerkki tai taajama päättyy -merkki.
On kyllä olemassa liikennemerkki C34 Nopeusrajoitusalue https://vayla.fi/vaylista/liikennemerkit/kaikki-merkit#nanogallery/unde…. Sillä voidaan osoittaa koko alueella voimassa oleva rajoitus samaan tapaan kuin taajamamerkillä. Ilmeisesti kuitenkin taajamamerkissä on ideana se, että merkkien määrässä voidaan säästää kun yksi merkki kertoo parikymmentä asiaa. Eri asia sitten vain, kuka sen koko taajamamerkkiin sisältyvän listan muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taajaman merkki ei ole nopeus merkki. Nopeus merkissä on vain ja ainoastaan numero ja monella kylällä nopeusrajoitus on pienempi kun 50kmh.
Nopeusmerkki on yhdyssana.
Ja nyt on jonkun perseessä matoja. Paha on olla kun kutkuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nopeusrajoitusmerkki viestittää selkeämmin ja tehokkaammin nopeusrajoituksen, olkoonkin että lakitekinisesti taajamamerkkiin sisältyy myös nopeusrajoitus. Nopeusrajoitusmerkin viesti on yksiselitteinen, yksi käsky, ja niitä autoilijat ovat tottuneet seuraamaan. Nopeusrajoitusmerkin sijoitus korkealle, väri ja muoto tekevät siitä hyvin havaittavan.
Taajamamerkin viesti taas on epäselvempi ja on useita syitä, miksi taajamamerkki jää usein huomioimatta: Se on pikemminkin otsikko pitkälle listalle lainkohtia kuin yksiselitteinen käsky. Taajamamerkkiin liittyy lukuisia erilaisia sääntöjä, jotka mainitaan 19 eri kohdissa tieliikennelakia. Siihen sisältyy valojen käyttö, pysäköintimääräyksiä, kevyen liikenteen väistämissäännöt ja sijoittuminen ajoradalla, ohituskiellot, ajoneuvojen etäisyydet liikenteessä, ääni- ja valomerkkien käyttönopeusrajoitus, varoituskolmion käyttö, tienpitäjän velvollisuus kyseisen liikennemerkin asettamisesta ja kunnossapidosta ja sitten vielä se nopeusrajoituskin. Tuskin kukaan ulkoa muistaa näitä lainkohtia, jotka taajamamerkkiin liittyvät, saatika että kelaisi ne mielessään aina merkin ohitettuaan. (Käsi ylös joka kaikki taajamerkkiin liittyvät säännöt muistaa!) Lisäksi itse taajamamerkki on havaittavuudeltaan nopeusrajoitusmerkkiä paljon heikompi. Se on jo muodoltaan lukuisten muiden toisarvoisten ohjemerkkien kaltainen suorakulmio, väritykseltään paljolti musta ja usein sijoitettu matalalle tienpenkan päälle.
Ihan yleisen havaintopsykologian pohjalta ei siis ole mikään ihme, että taajamerkit jäävät huomioimatta ja niiden viesti jää menemättä perille.
Seli seli seli. Kyllä se taajamamerkin nopeusrajoitus on iskostunut selkärankaan jos autokoulusta. Kannattaa mennä autokouluun uudestaan jos nämä asiat eivät ole selviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua miksi siinä ei voi olla normaalia nopeusrajoituskylttiä ohessa. Itseltäni jäi kerran ajatuksissani huomaamatta taajamamerkki, se maksoi 95 e.
Ihan yhtä hyvin huomaamatta sulta voi jäädä se nopeusrajoituskin. Autolla ajaessa on seurattava liikennemerkkejä, poliisille ei mene läpi selitys "mutta kun en sitä merkkiä huomannut".
Enkä minä mitään selitellyt, oma vikahan se oli mutta mielestäni olisi selkeää että käytettäisiin vain numeromerkkejä.
Taajamamerkki on aluenopeusrajoitus. Jos olet viimeksi nähnyt taajamamerkin niin kaikki tiet ovat 50km/h kunnes toisin ilmoitetaan. Taajamaloppuu-merkki on myös nopeusrajoitus. Sen jälkeen kaikki tiet ovat 80km/h kunnes toisin ilmoitetaan.
Ei mulla ole vaikeuksia ymmärtää mitä liikennemerkit tarkoittavat. Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että taajamamerkin ohessa pitäisi olla numerolla ilmoitettava nopeusrajoitusmerkki. Se on selkeämpää ja yhdenmukaisempaa.
Tässä on vain se "pikkujuttu", että jos taajamamerkin jälkeen olisi nopeusrajoitusmerkki, pitäisi joka ainoa taajaman sisäinen tie merkittää erikseen nopeusrajoitusmerkillä. Kun on pelkkä taajamamerkki, tietää, että kaikilla teillä saa ajaa korkeintaan 50 km/h, kunnes tulee joku nopeusrajoitusmerkki tai taajama päättyy -merkki.
Toistan: mulla ei ole vaikeuksia ymmärtää mitä liikennemerkit tarkoittavat.
Tuo ei mitenkään estä sitä, etteikö taajamamerkin ohessa voisi numeroin ilmoittaa rajoituksen olevan 50 km/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toistan: mulla ei ole vaikeuksia ymmärtää mitä liikennemerkit tarkoittavat.
Tuo ei mitenkään estä sitä, etteikö taajamamerkin ohessa voisi numeroin ilmoittaa rajoituksen olevan 50 km/h.
Ei toki estä. Mutta se olisi turhaa kustannuksia lisäävää liikennemerkkitautofoniaa.
Sama kuin laittaisi kaksi 50km/h rajoitusmerkkiä vierekkäin, koska ihmiset ei välttämättä "huomaa" yhtä merkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatella että jos jossain ei ole nopeusrajoituksia niin yleinen nopeusrajoitus on 80km/h. Sitähän ei voi tietää jos ei tiedä/muista liikennesääntöjä. Kyllä nyt nämä taajamamerkkisekoilijat menee varmaan sekaisin.
Kun asuu maalla, niin kaheksaakymppiähän sitä yleensä puksuttaa menemään.
se on yleisrajoitus taajaman ulkopuolella
meidän 60km/h mökkiteillä keskinopeus on 140km/h ja 2 promillea
Meilläkin ja poliisin olen nähnyt täällä viimeksi 2000-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä piilomerkityksiä että jokaisen pitäisi tietää että tämä merkki tarkoittaa myös sitä tai tätä. Se pitää selkeästi ilmaista jos jokin rajoitus on. Joo tiedän että autokoulussa nämä pitää opetella ja käydä tenttimässä, mutta silti.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729
Siinä iltalukemista. Mikäli ajat autolla, niin kyllä ne säännöt pitää osata. Eihän esimerkiksi tasa-arvoisen risteyksen sääntöjä kerrota millään merkillä, vaan ne pitää tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme tuossa on niin epäselvää? Taajamassa rajoitus on 50km/h ellei toisin mainita. Ei tämä nyt ole näin vaikeaa.
Saanko anteeksi, en ole käynyt autokoulua vaan ajanut opetusluvalla. Siitäkin jo yli 30 vuotta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nopeusrajoitusmerkki viestittää selkeämmin ja tehokkaammin nopeusrajoituksen, olkoonkin että lakitekinisesti taajamamerkkiin sisältyy myös nopeusrajoitus. Nopeusrajoitusmerkin viesti on yksiselitteinen, yksi käsky, ja niitä autoilijat ovat tottuneet seuraamaan. Nopeusrajoitusmerkin sijoitus korkealle, väri ja muoto tekevät siitä hyvin havaittavan.
Taajamamerkin viesti taas on epäselvempi ja on useita syitä, miksi taajamamerkki jää usein huomioimatta: Se on pikemminkin otsikko pitkälle listalle lainkohtia kuin yksiselitteinen käsky. Taajamamerkkiin liittyy lukuisia erilaisia sääntöjä, jotka mainitaan 19 eri kohdissa tieliikennelakia. Siihen sisältyy valojen käyttö, pysäköintimääräyksiä, kevyen liikenteen väistämissäännöt ja sijoittuminen ajoradalla, ohituskiellot, ajoneuvojen etäisyydet liikenteessä, ääni- ja valomerkkien käyttönopeusrajoitus, varoituskolmion käyttö, tienpitäjän velvollisuus kyseisen liikennemerkin asettamisesta ja kunnossapidosta ja sitten vielä se nopeusrajoituskin. Tuskin kukaan ulkoa muistaa näitä lainkohtia, jotka taajamamerkkiin liittyvät, saatika että kelaisi ne mielessään aina merkin ohitettuaan. (Käsi ylös joka kaikki taajamerkkiin liittyvät säännöt muistaa!) Lisäksi itse taajamamerkki on havaittavuudeltaan nopeusrajoitusmerkkiä paljon heikompi. Se on jo muodoltaan lukuisten muiden toisarvoisten ohjemerkkien kaltainen suorakulmio, väritykseltään paljolti musta ja usein sijoitettu matalalle tienpenkan päälle.
Ihan yleisen havaintopsykologian pohjalta ei siis ole mikään ihme, että taajamerkit jäävät huomioimatta ja niiden viesti jää menemättä perille.
No sinun logiikalla jokainen erikseen mainittu asia pitäisi merkitä liikennemerkein. Huomattavasti selkeämpää, että taajama-alueella on tietyt säännöt ja niillä mennään. Ja jos ajelee autolla, niin nämä säännöt pitää opetella.
Vierailija kirjoitti:
Kortti pois jos ei osaa liikennesääntöjä. Ne pitää osata.
Eipä sitä kortilla ennenkään ole ajettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on käynyt samoin. Ja ajoin vielä letkassa, muun liikenteen vauhtia ja poliisi poimi minut. Mutta silti olen sitä mieltä, että taajamamerkin pitäisi riittää. Niistä katuun maalatuista nopeusrajoituksista kyllä tykkään, että josko niitä lisäksi.
Paikalliset ihan säännöllisesti ignoraa tuon taajamamerkin. Jos vaikka lähestyy Klaukkalaa pohjoisesta ja ajellaan 70km/h, niin taajamamerkkiin asti menee sulassa sovussa. Sitten kun tulee taajamamerkki ja hiljentää reippaaseen viitenkymppiin, niin eikös muodostu jonoa perään ja takana oleva roikkuu puskurissa kiinni ja perkuloi, jos ei pääse ohittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seli seli seli. Kyllä se taajamamerkin nopeusrajoitus on iskostunut selkärankaan jos autokoulusta. Kannattaa mennä autokouluun uudestaan jos nämä asiat eivät ole selviä.
Onko selkärankaasi iskostunut myös kaikki muut taajamamerkkiin liittyvät lainkohdat? Ja kumman merkin havaitset varmemmin sen vilahtaessa oli, korkealla olevan nopeusrajoitus- vai matalalla olevan taajamamerkin? Tässä ei ole kysymys siitä, miten pitäisi olla, vaan siitä, miten asia faktisesti on ihmisen psykofyysisten ominaisuuksien pohjalta. Toinen merkeistä viestii selkeämmin kuin toinen ja on havaittavampi kuin toinen. Siitä ei mihinkään pääse.
Vierailija kirjoitti:
Saanko anteeksi, en ole käynyt autokoulua vaan ajanut opetusluvalla. Siitäkin jo yli 30 vuotta aikaa.
Miksi? Kyllä opetusluvallakin opettavan pitää osata säännöt ja opettaa ne oppilaalle. Jos et ole ajanut 30 vuoteen, niin sitten saat anteeksi. Muuten et.
Totta. Kun mietin meidänkin taajaman isompaa tietä, niin siinähän pitäisi olla silloin 15 metrin välein nopeusmerkit, jos olis joka risteyksen jälkeen..