Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako sukulaisten mt- tai päihdeongelmista puhua?

Vierailija
28.07.2024 |

Tässäpä tämä. Minun suvussani on merkittävä määrä masennusta, ja lasten isän puolella ongelmaa alkoholin käytön kanssa. Toisaalta nämä on kyseisten henkilöiden yksityisiä terveystietoja, mutta minusta ei tunnu oikealta valehdella siitä miksi Mika-setä ei yhtäkkiä tulekaan mökille vaikka lupasi tai miksi Anne-täti on tänä vuonna ollut kuin zombi. Sen lisäksi että isompien lasten on hyvä tietää jotain geneettisistä riskeistään, niin siltä varalta jos tällaiset asiat omien lasten kohdalla realisoituisi, toivoisin heidän osaavan suhtautua niihin terveysongelmina joista saa puhua ja joihin on saatavilla apua.

Lasten ollessa pienempiä, oli helppo vastata puolitotuuksia. Setä on huonovointinen, ehkä Annella on väsynyt olo, mutta teinit ymmärtää jo että kyse on muustakin, enkä haluaisi osallistua häpeää ja salailua ruokkivaan toimintatapaan. Itsestä olisi ollut kiva kuulla oman isän masennuksesta muutama vuosikymmen aiemmin, olisi auttanut ymmärtämään monta juttua. 

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vaikea aihe mielipiteille. 

Vierailija
2/18 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun mt-ongelmat ovat hävettävä ja salailtava, stigmatisoiva asia ja pelkästään yksilön itsensä ongelma, kukaan ei varmasti haluaisi omalla kohdallaan niitä yleisesti leviteltävän. Sitten taas kun niistä ei puhuta eikä niiden syntymisen mekanismeista tiedetä tarpeeksi, stigma, häpeä ja yksilön omaksi viaksi katsottu ongelma säilyvät entisellään, eikä mikään muutu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksipiippuinen juttu.

Toisaalta nuo ovat toki kovin henkilökohtaisia asioita, että ei niitä kovin isolle piirille pidä mennä retostelemaan. Toisaalta läheisten kanssa niistä pitäisi voida puhua, olettaen että on luottoa niihn läheisiin jotta eivät ala levitellä juttuja ympäriinsä,ä. Ja etenkin, jos nuo mT-ongelmat ym kuormittavat sinua itseäsi jotenkin, niin läheisten kanssa puhumisen lisäksi kannattaa puhua terapeutille.

Se on totta, että nykyään ihmiset vivat kovin huonosti, joten mt- ja päihdeongelmat eivät ole enää mitenkään tavattomia, päin vastoin. Eli ei sen pitäisi mitenkään stigmatisoida enää nykyään.

Vierailija
4/18 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minähän puhun ihan siitä mistä haluan.

Vierailija
5/18 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tutustua Antonia Ringbomin kirjasiin, joissa hän auttaa kertomaan lapsille läheisen mt-haasteista. Suunnattu perheille, joissa vanhemmalla mt-pulmia, mut varmasti käyttökelpoisia tässäkin tilanteessa. Myös Finfamin sivuilta voit löytää ideoita, miten asiasta puhua lapsille. Ilman muuta kannattaa ottaa puheeksi, huomioiden lasten ikä- ja kehitystaso.

Vierailija
6/18 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä, jos sinulla olisi mt- tai alkoholiongelma. Haluaisitko, että sukulaiset kertoilisivat niistä sukulaisille, tuttaville ja kylänmiehille? Luultavasti et.

Vierailija
7/18 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niistä tarvi ulkopuolisille puhua, varsinkaan naapureille ja tutuille. Jos haluat puhua, niin puhu terapeutille.

Vierailija
8/18 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niistä tarvi ulkopuolisille puhua, varsinkaan naapureille ja tutuille. Jos haluat puhua, niin puhu terapeutille.

Aloittaja ajoi ymmärtääkseni takaa sitä, että olisiko näiden ihmisten kanssa tekemisissä oleville parempi kertoa asia niin kuin se on, kun vaihtoehtona on oikeastaan valehtelu asiasta

Vierailija
9/18 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä lapset tietävät sukulaisten ongelmista. Kohtelevat lapsiammekin välillä niin oudosti, joten mielestäni on pelkästään reilua kertoa lapsille asioiden oikea laita.

Millekkään tutuille ja naapureille en toisten ongelmista kuitenkaan puhu. Miksi heidän edes pitäisi tietää kenenkään yksityisasioista.

Vierailija
10/18 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä, jos sinulla olisi mt- tai alkoholiongelma. Haluaisitko, että sukulaiset kertoilisivat niistä sukulaisille, tuttaville ja kylänmiehille? Luultavasti et.

Minulla on ollut syömishäiriö ja puhun siitä kyllä ihan avoimesti mikäli se jotenkin on tilanteen kannalta relevanttia enkä pahastu jos muut siitä puhuvat (kunnioittavaan, informatiiviseen sävyyn, kauhisteleva juoruilu on sitten asia erikseen). Jos joku sukulaisteini joutuisi samankaltaiseen tilanteeseen, ei minua haittaisi jos hän tietäisi että olen kulkenut sen polun.

Päihderiippuvuuteen todennäköisesti liittyisi enemmän häpeää ja salailun tarvetta, mutta se kuuluukin taudinkuvaan ja lisää läheisten sairastavuutta, joten ei, siihenkään ei pitäisi lähteä vaikka sitä itse toivoisinkin. 

Ap.

Vierailija
11/18 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kysymys oli, saanko puhua lapsilleni. Jos menemme miehen kanssa alkoholistisedän päihdekuntoutuksen läheisviikonloppuun niin pitääkö selittää lapsille satuja kylpylälomasta, tai jos täti on psykoottistasoisen masennuksen vuoksi osastolla eikä siksi tule lapsen synttäreille vaikka vielä kaksi päivää sitten viestitteli lapselle tulevansa, niin pitääkö keksiä tarina jostain muusta sairaudesta? 

Vierailija
12/18 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tädilläsi olisi syöpä, olisiko sinun mielestäsi väärin, kertoa lapsellesi, että tädillä on syöpä?

Yhtälailla lapselle voi minkä niminen psyykkinen sairaus läheisellä ihmisellä on.

Vierailija
13/18 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tädilläsi olisi syöpä, olisiko sinun mielestäsi väärin, kertoa lapsellesi, että tädillä on syöpä?

Yhtälailla lapselle voi minkä niminen psyykkinen sairaus läheisellä ihmisellä on.

Jos lapsi on kovinkin nuori, ei hän ymmärrä diagnoosin nimen perusteella asiasta yhtään mitään. Mielestäni asia kannattaisi selittää jollain muulla tavoin jos alkaa selittämään. Vaikka jotenkin niin, että tädillä on nyt tosi paha mieli eikä siihen ole mitään yhtä syytä, ja ihmiselle voi joskus käydä niin.

Vierailija
14/18 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis, minusta olisi ehdottomasti oikein kertoa tädin sairaudesta lapselle. Mutta tällä palstalla on ollut varsin erilaisia näkemyksiä asiasta, mikä on saanut minun pohtimaan että onko minun käsitykseni yksityisyyden rajoista jotenkin turhan lepsut ja muita loukkaavat.

Ap. 

Vierailija
15/18 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on "mielipidehäiriö", jonka vuoksi olen eläkkeellä ja kerron ihan avoimesti, kun joku täysin turha uusi tuttavuus kysyy, mitä teen työkseni.

On riemastuttavaa katsella sitä vaivaantunutta kiemurtelua ja kuinka eivät keksi mitään järkevää sanottavaa, vaan änkyttävät jotain.

Minun ei tarvitse asiaa hävetä, sillä olen hyvin sinut itseni kanssa.

Vierailija
16/18 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot muista sen, minkä haluaisit itsestäsi kerrottavan samassa tilanteessa.

Itseasiassa ei kuulu toisten kaljanotto tai sairaudet sulle pätkääkään.

Miksi muuten et kysynyt että onko naapurin tai sukulaisen syöpä kerrottavien listalla?

Vierailija
17/18 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen kertonut lapsilleni alenevassa ja ylenevässä polvessa olevat sairaudet, ne jotka olen kertonut myös neuvolassa ja koulun terveystarkastuksessa.

Vierailija
18/18 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minähän puhun ihan siitä mistä haluan.

Etpä muuten puhu kauaa, kun raastuvassa tavataan.