Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poliisi: Autoilijat eivät tiedä, että taajamamerkki tarkoittaa 50km/h:n nopeusrajoitusta

Vierailija
16.09.2021 |

https://www.nurmijarvenuutiset.fi/paikalliset/4294967

Eikö olisi helpompaa laittaa siis tilalle 50km/h:n nopeusrajoituskyltti? Samalla neutralisoitaisiin myös raamatulliset arvot, eli kirkko pois liikennemerkistä. Tai vähintään tilalle pitäisi saada joku moskeija, ehkä myös sateenkaariväriä.

Kommentit (153)

Vierailija
41/153 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä piilomerkityksiä että jokaisen pitäisi tietää että tämä merkki tarkoittaa myös sitä tai tätä. Se pitää selkeästi ilmaista jos jokin rajoitus on. Joo tiedän että autokoulussa nämä pitää opetella ja käydä tenttimässä, mutta silti.

Vierailija
42/153 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, olenkin ollut vähän epävarma asiasta. Joskus kun on taajamamerkki ja sitä alempi nopeusrajoitus seuraa. Olen varmuuden vuoksi viittäkymppiä ajellut. Käytännössä taajamassa (Helsinki) on paikkoja jossa eri nopeusrajoituksella on nopeus rajoitettu taajama-alueen sisällä kuuteenkymppiin. Tällainen paikka on mm. Paciuksentie. Toisaalta suurin osa kaupungista on keskustaa tai asuinaluetta jossa viiskymppiä olisi vastuuton vauhti.

Kysymys: miten velvoittava on tämän uuden mallinen katuun valkoisella maalattu iso nopeusrajoitus? Onko se vain suositus? MInulla ei ole mitään syytä jättää sitä noudattamatta, kysyn vaan.

Katuun maalattu nopeusrajoitus on aina sama kuin kiinteällä nopeusrajoitusmerkillä osoitettu nopeusrajoitus. Jos liikennemerkin nopeus ja katumaalauksen nopeusrajoitus eroavat, totellaan liikennemerkkiä. Joskus kun voidaan esim väliaikaisesti laskea nopeusrajoitusta vaikka tietyön tai muun asian takka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/153 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ei myöskään tiedä, että tunnelissa pitää käyttää ajovaloja.

Tai että valot pitäisi laittaa päälle, kun keliolosuhteet sitä vaatii. Viime viikolla kun tuli vettä kaatamalla, niin erittäin moni ihan tyytyväisenä ajeli ns. päivävalot päällä, jolloin yleensä on takavalot pois päältä. Yllättävän moni kuski ei edes tiedä miten uuden autonsa valot toimii.

Hih. Mä oon luullut, että ne on niin pihejä, ettei raaski käyttää ajovaloja.

Pakko kertoa tähän, että vaikka mulla on silmälasit ja likinäköä tosi vähän, niin välillä en huomaa ilman valoja ajavia autoja. Ne sulautuu joskus niin hyvin kirjavaan taustaan. Itse pidän siksikin aina valot päällä.

Vierailija
44/153 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä piilomerkityksiä että jokaisen pitäisi tietää että tämä merkki tarkoittaa myös sitä tai tätä. Se pitää selkeästi ilmaista jos jokin rajoitus on. Joo tiedän että autokoulussa nämä pitää opetella ja käydä tenttimässä, mutta silti.

Siis täähän on vielä helppo! Huonossa paikassa ajetaan hiljaa, ja hyvässä lujaa. Tiheään asuttu alue (eli taajama) on tietenkin huono paikka, kun ei tiedä, koska jostain pihasta säntää lapsi pallon perässä tielle.

Vierailija
45/153 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä taajamamerkin ohessa olisi oltava 50:n merkki.

Selkeyttäisi monelle autoilijalle asiaa.

Eihän muitakaan nopeusrajoituksia esitetä kuvin.

Ihmettelen myös useissa taajamissa käytäntöä, jossa taajamerkistä parikymmentä metriä eteenpäin tulee esim. 40:n rajoitusmerkki. Miksi se ei voisi olla siinä taajamamerkin ohessa?

Sehän on vain hyvä, että ehtii jarruttaa vauhtia. 80>50>40

Vierailija
46/153 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alan kallistua siihen että ajokortti tulisi uusia 5v välein käymällä vähintään kirjalliset ja mahdollisesti myös inssi. Hinnaksi vaikka sama kuin passin uusimisella.

Sellaista suoritusta on nykyisin liikenteessä että huh huh.

Luulen, että IL:n tai IS:n testi/uutinen tyyliin: "Selviätkö tästä läpi? 95% ei osannut" olisi paras tapa muistutella kinkkisistä ja näköjään helpoistakin liikennesäännöistä. 

Vierailija
47/153 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua miksi siinä ei voi olla normaalia nopeusrajoituskylttiä ohessa. Itseltäni jäi kerran ajatuksissani huomaamatta taajamamerkki, se maksoi 95 e.

Ihan yhtä hyvin huomaamatta sulta voi jäädä se nopeusrajoituskin. Autolla ajaessa on seurattava liikennemerkkejä, poliisille ei mene läpi selitys "mutta kun en sitä merkkiä huomannut".

Ei mene ohi niin helposti kuin muut merkit, niihin on ehdollistunut enemmän.

Enkä minä mitään selitellyt, oma vikahan se oli mutta mielestäni olisi selkeää että käytettäisiin vain numeromerkkejä.

Taajamamerkki on aluenopeusrajoitus. Jos olet viimeksi nähnyt taajamamerkin niin kaikki tiet ovat 50km/h kunnes toisin ilmoitetaan. Taajamaloppuu-merkki on myös nopeusrajoitus. Sen jälkeen kaikki tiet ovat 80km/h kunnes toisin ilmoitetaan.

Ei sitä merkkiä turhan takia ole suunniteltu.

Ei mulla ole vaikeuksia ymmärtää mitä liikennemerkit tarkoittavat. Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että taajamamerkin ohessa pitäisi olla numerolla ilmoitettava nopeusrajoitusmerkki. Se on selkeämpää ja yhdenmukaisempaa.

Vierailija
48/153 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua miksi siinä ei voi olla normaalia nopeusrajoituskylttiä ohessa. Itseltäni jäi kerran ajatuksissani huomaamatta taajamamerkki, se maksoi 95 e.

Mulle on käynyt samoin. Ja ajoin vielä letkassa, muun liikenteen vauhtia ja poliisi poimi minut. Mutta silti olen sitä mieltä, että taajamamerkin pitäisi riittää. Niistä katuun maalatuista nopeusrajoituksista kyllä tykkään, että josko niitä lisäksi.

Vierailija
49/153 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtä hyvin huomaamatta sulta voi jäädä se nopeusrajoituskin. Autolla ajaessa on seurattava liikennemerkkejä, poliisille ei mene läpi selitys "mutta kun en sitä merkkiä huomannut".

Kaunis ajatus, mutta ei aina mahdollinen, kun pitää huomioida myöskin muu liikenne, sivukadut, juna, pyörätie, kävelytie ja kadulle tulevat pihatiet ja portit.

Vierailija
50/153 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan passaa kertoa että pihakadun liikennemerkki rajaa nopeuden 20km/h. Saattaa osalle tulla yllätyksenä, varsinkin niille jotka eivät osaa/muista liikennesääntöjä ja -merkkejä

Vierailija
51/153 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaunis ajatus, mutta ei aina mahdollinen, kun pitää huomioida myöskin muu liikenne, sivukadut, juna, pyörätie, kävelytie ja kadulle tulevat pihatiet ja portit.

Tällainen oli siis se paikka, jossa minä sain sakot, kun en huomannut taajamamerkkiä. Kävin vielä jälkikäteen tarkistamassa, missä kohtaa se taajamamerkki oli.  

Vierailija
52/153 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella että jos jossain ei ole nopeusrajoituksia niin yleinen nopeusrajoitus on 80km/h. Sitähän ei voi tietää jos ei tiedä/muista liikennesääntöjä.  Kyllä nyt nämä taajamamerkkisekoilijat menee varmaan sekaisin.

Vierailija
53/153 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alan kallistua siihen että ajokortti tulisi uusia 5v välein käymällä vähintään kirjalliset ja mahdollisesti myös inssi. Hinnaksi vaikka sama kuin passin uusimisella.

Sellaista suoritusta on nykyisin liikenteessä että huh huh.

Hohhoijaa, onko ihmiset ihan oikeasti näin lapsellisia? Bemarikuski on bemarikuski vaikka sen kortini joutuisi uusimaan kerran päivässä.

Ja Audi-kuskille polkuauto olisi paras ratkaisu.

Vierailija
54/153 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatella että jos jossain ei ole nopeusrajoituksia niin yleinen nopeusrajoitus on 80km/h. Sitähän ei voi tietää jos ei tiedä/muista liikennesääntöjä.  Kyllä nyt nämä taajamamerkkisekoilijat menee varmaan sekaisin.

Kun asuu maalla, niin kaheksaakymppiähän sitä yleensä puksuttaa menemään.

Vierailija
55/153 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa on se perusvirhe että taajama-alueella jokaisen risteyksen jälkeen nopeus on 50km/h jos siinä ei ole mitään muuta merkitty, näin ollen säästetään tuhansia liikennemerkkejä yhdellä taajamamerkillä.

Vierailija
56/153 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olsiiko niin, että nykyihmisen huomioarvo on vaikeampi saavuttaa kuin entisaikaan? Liikennemerkkien pitäisi olla vähintään digitaalisia ja äänekkäitä.

Vierailija
57/153 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on liikaa vauhtia jos ei ehdi havainnoimaan ympäristöään kunnolla. Pieni harmi jos liikennemerkki jää huomaamatta, iso harmi jos pieni lapsi jää huomaamatta.

Vierailija
58/153 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene ohi niin helposti kuin muut merkit, niihin on ehdollistunut enemmän.

Enkä minä mitään selitellyt, oma vikahan se oli mutta mielestäni olisi selkeää että käytettäisiin vain numeromerkkejä.

Taajamamerkki on aluenopeusrajoitus. Jos olet viimeksi nähnyt taajamamerkin niin kaikki tiet ovat 50km/h kunnes toisin ilmoitetaan. Taajamaloppuu-merkki on myös nopeusrajoitus. Sen jälkeen kaikki tiet ovat 80km/h kunnes toisin ilmoitetaan.

Ei sitä merkkiä turhan takia ole suunniteltu.

Ei mulla ole vaikeuksia ymmärtää mitä liikennemerkit tarkoittavat. Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että taajamamerkin ohessa pitäisi olla numerolla ilmoitettava nopeusrajoitusmerkki. Se on selkeämpää ja yhdenmukaisempaa.

Tässä on vain se "pikkujuttu", että jos taajamamerkin jälkeen olisi nopeusrajoitusmerkki, pitäisi joka ainoa taajaman sisäinen tie merkittää erikseen nopeusrajoitusmerkillä. Kun on pelkkä taajamamerkki, tietää, että kaikilla teillä saa ajaa korkeintaan 50 km/h, kunnes tulee joku nopeusrajoitusmerkki tai taajama päättyy -merkki.

Vierailija
59/153 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun asuu maalla, niin kaheksaakymppiähän sitä yleensä puksuttaa menemään.

se on yleisrajoitus taajaman ulkopuolella

meidän 60km/h mökkiteillä keskinopeus on 140km/h ja 2 promillea

Vierailija
60/153 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nopeusrajoitusmerkki viestittää selkeämmin ja tehokkaammin nopeusrajoituksen, olkoonkin että lakitekinisesti taajamamerkkiin sisältyy myös nopeusrajoitus. Nopeusrajoitusmerkin viesti on yksiselitteinen, yksi käsky, ja niitä autoilijat ovat tottuneet seuraamaan. Nopeusrajoitusmerkin sijoitus korkealle, väri ja muoto tekevät siitä hyvin havaittavan.

Taajamamerkin viesti taas on epäselvempi ja on useita syitä, miksi taajamamerkki jää usein huomioimatta: Se on pikemminkin otsikko pitkälle listalle lainkohtia kuin yksiselitteinen käsky.  Taajamamerkkiin liittyy lukuisia erilaisia sääntöjä, jotka mainitaan 19 eri kohdissa tieliikennelakia. Siihen sisältyy valojen käyttö, pysäköintimääräyksiä, kevyen liikenteen väistämissäännöt ja sijoittuminen ajoradalla, ohituskiellot, ajoneuvojen etäisyydet liikenteessä, ääni- ja valomerkkien käyttönopeusrajoitus, varoituskolmion käyttö, tienpitäjän velvollisuus kyseisen liikennemerkin asettamisesta ja kunnossapidosta ja sitten vielä se nopeusrajoituskin. Tuskin kukaan ulkoa muistaa näitä lainkohtia, jotka taajamamerkkiin liittyvät, saatika että kelaisi ne mielessään aina merkin ohitettuaan. (Käsi ylös joka kaikki taajamerkkiin liittyvät säännöt muistaa!) Lisäksi itse taajamamerkki on havaittavuudeltaan nopeusrajoitusmerkkiä paljon heikompi. Se on jo muodoltaan lukuisten muiden toisarvoisten ohjemerkkien kaltainen suorakulmio, väritykseltään paljolti musta ja usein sijoitettu matalalle tienpenkan päälle. 

Ihan yleisen havaintopsykologian pohjalta ei siis ole mikään ihme, että taajamerkit jäävät huomioimatta ja niiden viesti jää menemättä perille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme