Lastenhoitaja on hakenut "salaa" töitä koko ajan.
Palkkasimme vuosi sitten kotiimme lastenhoitajan. Työsopimus on toistaiseksi voimassa oleva, ei määräaikainen. Meillä on kolme lasta ja lisäksi kotona on yksi naapurin lapsi, eli hoitaja hoitaa neljää arkipäivisin meillä.
Nyt kävi ilmi, että hoitajamme onkin hakenut töitä. Hän otti yhden vapaapäivän "asioiden hoitamiseen" (eli kävi ilmeisesti työhaastattelussa) ja nyt ilmoitti eilen, että sai työpaikan ja lopettaa vuodenvaihteeseen.
Onko tämä teidän mielestänne reilua? Minulla meni kuppi nurin ihan täysin. Mielestäni työnhausta olisi pitänyt kertoa etukäteen, jotta olisimme voineet varautua hoitajan vaihdokseen aiemmin. Ja muutenkin, miksi hakee töitä, jos on töitä jo olemassa? Väkisinkin tulee mieleen, että meissä on jotain vikaa. Lastenhoitaja on sosionomi ja sai nyt jonkun työn jostain päiväkodista.
Nyt pitää aloittaa hoitajan hakemisrumba uudestaan.
Kommentit (84)
Ap vaikuttaa niin ilkeältä ja itsekkäältä, että ihmettelen että hoitaja on viihtynyt noinkin pitkään.
Olen ollut itse valmistumiseni jälkeen (lähihoitaja) kolme vuotta lastenhoitajana perheissä. Samat lapset koko ajan, työpäivät oli 7-8,5h/päivä, palkkaus tuo 2200e/kk. Perheet aivan mahtavia. Sitten tuli yhden perheen muutto, yksi lapsi eskariin, ja silloin minäkin muutin toiseen kaupunkiin. Monesti olen miettinyt että juuri tuo perheiden hyvä näkymys työsuhteeseen työntekijänkin kannalta piti minut siellä töissä, ei olisi tullut mieleenkään hakea minnekkään muualle.
Ylitöistäkin toki maksettiin, minulle ei lykätty pyykinpesua yms ylimääräistä hommaa. Minua kiitettiin usein. Ja koska minulle oltiin reiluja, se motivoi ja oli ilo tulla joka päivä töihin.
Sen jälkeen onkin ollut kaikenlaista pyrkijää, olen jatkanut samoja hommia ja kokemukseni vuoksi ei ole perheistä ollut pulaa. Yllättävän paljon on näitä joiden mielestä hoitaja ei tarvitse vuosilomaa, ei säännöllisiä työaikoja, ylitöistä maksuja, ilmoittamista työajan muutoksista, ja ja tiettyhän "voit pestä pyykkit ja imuroida koko talon ja ulkoiluttaa koiran" siinä sivussa, kun lasten kotona työskenetelen. Samaan palkkaan tietenkin, jotka tietenkin toisessa kunnassa ovat pienemmät (kaikissa kunnissa eivät ole kovin suuret yksityisen hoidon tuen kuntalisät).
Uskoisin kuitenkin, mikäli olette olleet reiluja, että hoitaja on hakenut muualle töihin sen vuoksi että on ylikoulutettu lastenhoitajaksi.
"Millaista palkkaa olette maksaneet? Millaiset työtunnit?
[/quote]
7.30-16.30 joka arkipäivä. Jos vaikka ruuhkan takia tai muusta pakottavasta syystä ollaan myöhästytty tuosta 16.30, ollaan AINA maksettu ylityökorvaus alkavalta tunnilta (16€). Ei ole koskaan pyydetty illoiksi tai viikonlopuiksi, eikä muutenkaan, koska tuo yhdeksäntuntinen työpäivä on ollut mielestämme aivan tarpeeksi.
Palkkaa hoitaja on saanut yhteensä noin 2200€, jonka on maksanut siis osittain Kela, osittain me ja osan naapurin lapsen vanhemmat. Meille on tullut työnantajamaksut maksettavaksi naapurin kanssa niin, että me maksamme 3/4 ja naapuri 1/4. Meidän osuus tästä palkasta on noin 950€, eli enemmän kuin mitä kunnallisessa päiväkodissa joutuisimme maksamaan lastenhoidosta. Hoitaja on voinut syödä meillä, eikä tähän työhön ole kuulunut mitään siivousta (paitsi lelujen pois laittaminen ja jotain keittiön pöydän pyyhkimistä ruokailun jälkeen). Mielestäni on ollut tosi reilu palkka. ap"
Suomessa on laissa määrätty viikottaiseksi työajaksi 37,5 eli 7,5h/pv. Jos ette maksa ylityökorvauksia, niin lastenhoitajanne on tehnyt palkatonta työtä 1,5 h/pv = 7,5 h/vk joka on yksi ylimääräinen ilmainen työpäivä viikossa.
Eikä palkkakaan kuullosta reilulta, jos työtuntia kuukaudessa on 193,5 h/kk eli tuntipalkaksi jää 11.37 joka sisältää vielä ylityökorvauksen.
Lain mukaan lastenhoitajalla on mahdollisuus hakea jälkikäteen 14 kk ylityökorvaukset korotettuna.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 12:11"]
7.30-16.30 joka arkipäivä. Jos vaikka ruuhkan takia tai muusta pakottavasta syystä ollaan myöhästytty tuosta 16.30, ollaan AINA maksettu ylityökorvaus alkavalta tunnilta (16€). Ei ole koskaan pyydetty illoiksi tai viikonlopuiksi, eikä muutenkaan, koska tuo yhdeksäntuntinen työpäivä on ollut mielestämme aivan tarpeeksi.
Palkkaa hoitaja on saanut yhteensä noin 2200€, jonka on maksanut siis osittain Kela, osittain me ja osan naapurin lapsen vanhemmat. Meille on tullut työnantajamaksut maksettavaksi naapurin kanssa niin, että me maksamme 3/4 ja naapuri 1/4. Meidän osuus tästä palkasta on noin 950€, eli enemmän kuin mitä kunnallisessa päiväkodissa joutuisimme maksamaan lastenhoidosta. Hoitaja on voinut syödä meillä, eikä tähän työhön ole kuulunut mitään siivousta (paitsi lelujen pois laittaminen ja jotain keittiön pöydän pyyhkimistä ruokailun jälkeen). Mielestäni on ollut tosi reilu palkka.
ap
[/quote]
Olette maksaneet ihan ok palkkaa, ei mitenkään korkeata tuohon työmäärään (45-tuntisia työviikkoja!) nähden. "Mirkku" saa varmaan vähän pienempää palkkaa päiväkodissa, mutta työaika onkin sitten varmasti alle 40 tuntia viikossa. 5 tuntia on melkein yksi työpäivä lisää ja se on paljon!
Eihän tuollainen lastenhoitaja teillä muutenkaan olisi vuosikausia ollut, lapsenne kasvavat ja menevät kouluun. Olisitte joka tapauksessa joutuneet erottamaan "Mirkun" tuolloin.
Teissä ei tuskin ole ollut mitään vikaa, koska lastenhoitaja on noinkin pitkään ollut samassa perheessä. Monissa perheissä haetaan lastenhoitajia kotiin, joten "Mirkku" olisi voinut hakeutua ihan mihin tahansa muuhun perheeseen, jos te olisitte olleet ihan hirveitä.
Minä en näe tässä mitään kamalaa teitä kohtaan. Ehkä päiväkodissa nyt kuitenkin on pysyvämpi työ, työterveyshuolto, työkaverit, kouluttautumismahdollisuudet yms. Ehkä Mirkku haluaa perustaa oman perheen, ostaa oman asunnon, mitä tahansa? Lastenhoitaja perheessä ei välttämättä voi saada minkäänlaista asuntolainaa, eikä perheen perustaminen nyt ainakaan käy päinsä.