Lastensuojelulla syytä katsoa peiliin-apua ei uskalleta hakea!
Ja syynä tähän on liian usein julki tulleet tarinat siitä, että käytännössä ainut "apu" on huostaanotto, koska resursseja muuhun ei ole. Pelätään kaikkinensa lastensuojelun ylilyöntejä ja sitä, että siitä ne ongelmat vasta alkavat, jos niitä ei jo valmiiksi ole. Lastensuojelu on saanut vahvan maineen perheen vihollisena, joka ruokkii lasten kustennuksella tehtävää valtavaa bisnestä.
Perheet eivät tarvitse holhousta eikä opasta täydelliseen vanhemmuuteen. Vaatimuslistaa täydelliseen kasvatusmenetelyyn ei auta lyödä nenälle, koska kukaan ei ole täydellinen. Lastensuojelun toimista ajatellaan, että pitäisi olla se ideaaliäiti. Ei perheissä tarvita psykologia-höpötystä eikä mustetahratestejä, vaan ihan konkreettista kotiapua, että saa nukkua, tai mennä vaikka hierojalle. Tai puhua vaan. Ilman leimaa.
Tämä on ihan tavallisten äitien suista kuultua. Osalla olisi ollut tarvekin kotiavulle, mutta sitä ei oikeasti uskalleta hakea. Ei häpeästä, vaan lasten menettämisen pelossa.
Tähän kannattaisi nyt viimeistään herätä!
Kommentit (90)
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 14:46"]
2
[/quote]
Mitä nämä kakkosviestit on jokapaikassa???
Kaikilla ei ole rahaa edes tuota vertaa. Ei siihen tarvita kuin yksi koliikkia huutava , allerginen tai korvatulehduskierteinen lapsi, kun väsymys on jo ihan pohjatonta. Tällaisessakin perheessä ei tarvita mitään tiskaus- tai siivouspalvelua, koska ne todella osataan tehdä itsekin. Eikä kyse ole siitä, että lapsia on puskettu yli voimavarojen, koska kenenkään voimavarat ei esim. noista yllämainituista syistä riitä valvomaan kuukausia ilman, että se vaikuttaa jo koko arkeen ja terveyteen. Valitettavasti se ei katso taloudellista tilannetta, kuka valvottavan lapsen saa.
Juuri näille ihmisille apu ilman lastensuojelun leimaa olisi todella tärkeää, jos rahaa hommata sitä muualta ei kertakaikkiaan ole. Kyse kun ei ole siis mistään lapsen kaltoinkohtelusta tai huonosta vanhemmuudesta.
Ihan erikseen on sitten ne päihdeongelmaiset tai väkivaltaiset perheet- ne tarvitsevat jo lastensuojelua, eikä ennakoiva enää auta siihen.
[/quote]
Jos on varaa hankkia lapsi niin silloin luulisi olevan varaa maksaa palveluista. Miksi te oletatte että teidän pitäisi saada kaikki ilmaiseksi?
Miten niin ei ole matalan kynnyksen apua saatavilla? Ainakin täällä (isohko kaupunki) on päässyt ihan vain pyytämällä neuvolapsykologille, koulupsykologille ja perheneuvolaan. Joka paikassa apu on ollut ammattitaitoista eikä lastensuojelusta ole kukaan hiiskunut sanallakaan.
Ap on täysin oikeassa, ei saada sitä kotihoitoa väsymykseen. Näin siis jatketaan eteenpäin eli apua ei hae kukaan. Mulla jo isot lapset ja me selvittiin siitä helvetistä. No joskus aina joku pimahtaa ja surmaa lapsensa. Väitän että suomalaiset äidit saa tämänkin jälkeen enemmän apua, lisää kyttäystä ja valvontaa.
Kodinhoitajat takaisin.Hehän olivat myös työssäkäyvien käytettävissä.
Muistan kun itse olin lapsi ja meillä oli kodinhoitaja kun olin kipeä ja äiti ja isä olivat töissä.
Kukaan ei halua leimaantua,ja apua ei haeta.Toisekseen perhetyö nytkyisen kaltaisena ei auta,kun perhetyöntekijät eivät tee mitään vaan tulevat ns "kyttäämään" ja kirjailemaan huomioita perheistä.
Yleensä se kaaos on vain väliaikaista ja lapset kasvaa ja hoito helpottaa. Nyt lapset teinejä ja meillä kyllä nukutaan aamulla pitkään. Ihana teini-ikä. 58
Tämä on juuri se kysymys, mitä pitäisi pohtia! Kiitos ap hienosta aloituksesta! Kukaan ei nykyään uskalla hakea apua, sillä tiedetään että apu tarkoittaa 2h viikossa keskusteluapua, jos ei riitä, niin huostaanotto. Näin ainakin Oulussa.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:38"]
Sinä joka sanoit noloksi,niin palvelu katsotaan nimenomaan TULOJEN mukaan ja meidän tuloilla olimme siihen oikeutettuja. Se ei siis ole ymmärtääkseni kaikille saatavilla oleva palvelu/maksuton. Ja kertoisitko,jos sinulla on lapsia ja olet odottanut heitä suhteessa ollessasi,niin oletko hoitanut raskauteen liittyvät käynnit ja synnytyksen yksin?
[/quote]
En ole tuo kirjoittaja johon viittaat, mutta samoilla linjoilla hänen kanssaan. Minulla on lapsia ja mies on ollut mukana ultrissa yhtä kertaa lukuun ottamatta. Itse olemme niiden ajaksi hankkineet hoitajan. Esikoista odottaessa mies oli aina neuvolassakn mukana, mutta seuraavasta lapsesta kävin siellä yksin, koska mies jäi kotiin hoitamaan esikoista. Jos emme olisi saaneet ultrien ajaksi sukulaisista tai tutuista lapsenvahtia, olisin tietysti mennyt niihin yksin. Olen parhaillaan raskaana ja toivon, että mummo ehtii meille lapsia hoitamaan synnytyksen ajaksi. Jos ei ehdi, sitten on vaan mentävä synnyttämään ilman miestä. Ikävää toki, mutta ei yhteiskunnalla millään riitä resursseja toimia kolmantena vanhempana jokaiselle perheelle.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 01:57"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:38"]
Sinä joka sanoit noloksi,niin palvelu katsotaan nimenomaan TULOJEN mukaan ja meidän tuloilla olimme siihen oikeutettuja. Se ei siis ole ymmärtääkseni kaikille saatavilla oleva palvelu/maksuton. Ja kertoisitko,jos sinulla on lapsia ja olet odottanut heitä suhteessa ollessasi,niin oletko hoitanut raskauteen liittyvät käynnit ja synnytyksen yksin?
[/quote]
En ole tuo kirjoittaja johon viittaat, mutta samoilla linjoilla hänen kanssaan. Minulla on lapsia ja mies on ollut mukana ultrissa yhtä kertaa lukuun ottamatta. Itse olemme niiden ajaksi hankkineet hoitajan. Esikoista odottaessa mies oli aina neuvolassakn mukana, mutta seuraavasta lapsesta kävin siellä yksin, koska mies jäi kotiin hoitamaan esikoista. Jos emme olisi saaneet ultrien ajaksi sukulaisista tai tutuista lapsenvahtia, olisin tietysti mennyt niihin yksin. Olen parhaillaan raskaana ja toivon, että mummo ehtii meille lapsia hoitamaan synnytyksen ajaksi. Jos ei ehdi, sitten on vaan mentävä synnyttämään ilman miestä. Ikävää toki, mutta ei yhteiskunnalla millään riitä resursseja toimia kolmantena vanhempana jokaiselle perheelle.
[/quote]
Lisään vielä, että jos kerran olet suunniteltuun sektioon menossa, ei varmaan ole ylivoimaista hankkia vaikka mll:n hoitajaa sen ajaksi, kun kerran ajankohta on ennalta tiedossa.
Miks naisen pitäs edes haaveilla menevänsä kampaajalle?
Itse ainakin mietin siitä 120€ just maksan yhden paketin lapsen lääkkeitä.
jumppaan juu.... no jos unta nyt ensin.
Mutta yhteiskunnalla riittää resursseja elättää monetta sukupolvea täällä joille ei kieliopinnot ole maistuneet....
jotenkin nurinkurista tämä resurssien käyttö.....
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 12:30"]
Mielestäni viestin aloittaja kirjoittaa tärkeästä asiasta. Lastensuojelulla on huono maine. Varmasti siellä tehdään paljon hyvää, mutta tehdään siellä myös vakavia virheitäkin ja aiheutetaan lapsille perheineen ongelmia. Näistä ikävistä asioista pitäisi voida käydä avointa keskustelua ilman, että lastensuojelun työntekijät (parempana itseään pitävistä kansalaisista puhumattakaan) nousevat takajaloilleen ja maalaavat piruja seinille. Itse en ainakaan henkilökohtaisesti tunne sellaisia "kauhuperheitä", joita lastensuojelu ja palstalalaiset kuvailevat. Tunnen kuitenkin paljoan erilaisia perheitä. Joillakin on vaikeita elämäntilanteita, surua ja vastoinkäymisiä, mutta kukaan ei mielestäni tarvitse lastensuojelua. Osa tarvitsisi kuitenkin edullista tai ilmaista kotiapua (lastenhoito, siivous jne.). Osa tarvitsisi helpommin saavutettavaa asiantuntija-apua (terapia, lääkäri yms.).
Toinen asia johon olen kiinnittänyt huomiota on lastensuojeluilmoitusten tehtailu. Joskus - liian usein - viranomainen tai yksityishnekilö tekee lastensuojeluilmoituksen ihan turhaan. Turhana pidän asiaa, joka voi kyllä olla ikävä, mutta on perheen hallinnassa tai ainakin perhe on tehnyt kaiken, mitä tilanteessa voi tehdä. Viranomainen saattaa tehdä lastensuojeluilmoituksen silloinkin, kun oikeasti kyse on siitä, että hän itse ei ole hoitanut omaa tehtäväänsä tai hän on suuttunut lapsen vanhemmille. Tällaiset ilmoitukset ovat silkkaa kiusantekoa ja verorahojen tuhlaamista. Jos esim. koulussa lasta kiusataan pitkään, eikä koulu osaa/halua puuttua kiusaamiseen tehokkaasti, on järjetöntä että koulu tekee lastensuojeluilmoituksen kiusatusta, jos kiusatun huoltaja aktiivisesti auttaa lastaan. Tällaisissa tapauksissa koulun tekemässä lastensuojeluilmoituksessa syynä voi olla esim. poissaolot (joopa joo - vanhempien pitäisi joka päivä tuoda siis tuoda lapsesna hakattavaksi ja potkittavaksi kouluun!!!) tai epäsosiaalinen käyttäytyminen (huhhuh - eiköhän nimenomaan ole niin, että kiusaajat käyttäytyvät väärin ja heidän käyttäytymiseensä pitäisi puuttua; JA pitäisi olla jokin lastensuojelutaho, jolle voisi ilmoittaa opettajat jotka eivät puutu tehokkaasti kiusaamiseen). Olen myös miettinyt, mitä tapahtuu niille lastensuojeluilmoituksille, joita poliisi tekee teineistä, joiden hallusta on löydetty alkoholia. Sinäniä tietenkin on niin, ettei alle 18 v saisi olla mitään tekemistä alkoholin kanssa. MUTTA mielestäni on ylilyöntiä tehdä jokaisesta tapauksesta lastensuojeluilmoitus. Ei ihme, jos lastensuojelu on ruuhkautunut niin, että Eerikat ja muut oikeasti apua tarvitsevat jäävät hoitamatta.
Eikö perheisiin luoteta enää ollenkaan? Ihmettelee eräs, joka tuntee vain hyviä äitiä ja isiä.
[/quote]
Olet siinä onnellisessa asemassa, että tunnet vain hyviä perheitä. Kaltaisiasi ihmisiä on varmasti paljon. Omista lähtökohdistanne teidän on varmasti hyvin vaikeaa hahmottaa ja uskoa sitä, miten paljon moniongelmaisia perheitä tähän maahan mahtuu. Ihminen, joka on itse elänyt vastuullisten vanhempien lapsena, on omille lapsilleen hyvä vanhempi ja viettää aikaansa kaltaistensa kanssa, näkee kyllä tavallisten perheiden tavallisia ongelmia, mutta on valitettavan sokea sille, että kaikissa perheissä ei vain oikeasti ole yhtään hyvää vanhempaa.
Minulle hyvin läheinen ihminen päätyi sosiaalitoimistoon sijaiseksi, kun avoimeen virkaan ei ollut yhtään koulutettua hakijaa. Hän törmäsi silloin ensimmäistä kertaa elämässään näihin palstalla kuvattuihin kauhuperheisiin. Todellisuuden tajuaminen oli hänelle niin kova paikka, että hän alkoi kärsiä unettomuudesta ja muista ahdistusoireista, koska mietti vuorokaudet ympäri kaikkia niitä lapsia, joita ei kyennyt auttamaan. Jälkikäteen hän kuvasi tuntemuksiaan niin, että oli elänyt koko siihenastisen elämänsä pumpulissa, eikä ollut koskaan tajunnut, miten onnellisessa asemassa hän oli aina ollut. Kuitenkin tämän ihmisen omaan elämään oli mahtunut köyhä lapsuus, avioero, työttömyys ja oman lapsen hankala pitkäaikaissairaus.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 06:49"]
En tiedä, millaisissa tilanteissa tuota lapsiperheiden tilapäistä kotipalvelua saa. Minä en saanut, kun olin kahden lapsen kanssa kotona, toinen oli vielä vauva ja toinen vilkas taapero. Loukkasin jalkani ja olin ns. varauskiellossa kuukauden leikkauksen jälkeen. Kyselin tilapäistä kotipalvelua saadakseni lapsille ulkoilutusapua päivän aikana, hissittömästä kerrostalosta oli aika mahdoton lähteä yhden taaperon ja yhden kannettavan kanssa kyynärsauvojen kanssa liikkeelle. Emme saaneet, koska a) en ollut yh ja b) meillä ei ole päihdeongelmaa tai mielenterveysongelmia.
[/quote]
Viestin alussa ihmettelin sitä, miksi et apua saanut. Kun luin loppuun, huomasin, että onhan tuossa perustelu. Et ole yh. En tiedä minkälaista työtä lasten toinen vanhempi tekee, mutta mikä estää, että hän työpäivän jälkeen (tai ennen työpäivää, mikäli ilta- tai yövuoroja) ulkoilisi lasten kanssa? Meilläkin usein ilman sen kummempaa syytä saatetaan ulkoilla vasta illalla. Jos toinenkin olisi liikuntakyvytön, niin silloin apu toki olisi tarpeen.
En tiedä, millaisissa tilanteissa tuota lapsiperheiden tilapäistä kotipalvelua saa. Minä en saanut, kun olin kahden lapsen kanssa kotona, toinen oli vielä vauva ja toinen vilkas taapero. Loukkasin jalkani ja olin ns. varauskiellossa kuukauden leikkauksen jälkeen. Kyselin tilapäistä kotipalvelua saadakseni lapsille ulkoilutusapua päivän aikana, hissittömästä kerrostalosta oli aika mahdoton lähteä yhden taaperon ja yhden kannettavan kanssa kyynärsauvojen kanssa liikkeelle. Emme saaneet, koska a) en ollut yh ja b) meillä ei ole päihdeongelmaa tai mielenterveysongelmia.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 23:14"]Tai kannattaisiko perheissä herätä siihen, että lapsia hankitaan vain sen verran kuin yksin jaksaa elättää ja hoitaa? Koska ne isät nyt näyttävät olevan sellainen perheistä pois hipsivä luonnonvara, niin miksi tehdä lapsia sellaista määrää, ettei niiden kanssa yksin pärjää?
[/quote]
Repesin tuolle "isät ovat perheistä pois hipsivä luonnonvara" -kommentille. :)
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 23:26"]Ei niitä huostaanottoja noin vaan tehdä. Tajuutteko te kuinka paljon yks huostaanotto kunnalle maksaa?
[/quote] valitettavasti avohuollon tukitoimista on säästetty kun ei ole nähty sitä että se ehkäisee kalliita huostaanottoja. Päätöksen on varmaan tehnyt aikoinaan joku joka ei viitsinyt perehtyä aiheeseen kunnolla.
"Jos tarvitsee kotiapua, niin sitähän saa puhelinsoitolla! Ei siihen lastensuojelua tarvita vaan kotiapua tarjoava firma, josta tulee siivooja noin 40e/h tuntitaksalla tekemään niitä kotitöitä.
Kunnallista kotiapua ei ole tarkoitettu miksikään "isänkorvikkeeksi" eli tahoksi, joka tulee tekemään ne työt, joita isä ei viitsi eikä äiti jaksa tehdä. Kyllä kunnalliseen kotiapuun täytyy asettaa kriteeriksi joku muukin kuin "mä haluun vapaata".
Ja kakkoselle tiedoksi: rahalla saa lastenhoitoapua erittäin helposti! Firmoja riittää."
Kaikilla ei ole rahaa edes tuota vertaa. Ei siihen tarvita kuin yksi koliikkia huutava , allerginen tai korvatulehduskierteinen lapsi, kun väsymys on jo ihan pohjatonta. Tällaisessakin perheessä ei tarvita mitään tiskaus- tai siivouspalvelua, koska ne todella osataan tehdä itsekin. Eikä kyse ole siitä, että lapsia on puskettu yli voimavarojen, koska kenenkään voimavarat ei esim. noista yllämainituista syistä riitä valvomaan kuukausia ilman, että se vaikuttaa jo koko arkeen ja terveyteen. Valitettavasti se ei katso taloudellista tilannetta, kuka valvottavan lapsen saa.
Juuri näille ihmisille apu ilman lastensuojelun leimaa olisi todella tärkeää, jos rahaa hommata sitä muualta ei kertakaikkiaan ole. Kyse kun ei ole siis mistään lapsen kaltoinkohtelusta tai huonosta vanhemmuudesta.
Ihan erikseen on sitten ne päihdeongelmaiset tai väkivaltaiset perheet- ne tarvitsevat jo lastensuojelua, eikä ennakoiva enää auta siihen.