Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lastensuojelulla syytä katsoa peiliin-apua ei uskalleta hakea!

Vierailija
28.10.2014 |

Ja syynä tähän on liian usein julki tulleet tarinat siitä, että käytännössä ainut "apu" on huostaanotto, koska resursseja muuhun ei ole. Pelätään kaikkinensa lastensuojelun ylilyöntejä ja sitä, että siitä ne ongelmat vasta alkavat, jos niitä ei jo valmiiksi ole. Lastensuojelu on saanut vahvan maineen perheen vihollisena, joka ruokkii lasten kustennuksella tehtävää valtavaa bisnestä.

Perheet eivät tarvitse holhousta eikä opasta täydelliseen vanhemmuuteen. Vaatimuslistaa täydelliseen kasvatusmenetelyyn ei auta lyödä nenälle, koska kukaan ei ole täydellinen. Lastensuojelun toimista ajatellaan, että pitäisi olla se ideaaliäiti. Ei perheissä tarvita psykologia-höpötystä eikä mustetahratestejä, vaan ihan konkreettista kotiapua, että saa nukkua, tai mennä vaikka hierojalle. Tai puhua vaan. Ilman leimaa.

Tämä on ihan tavallisten äitien suista kuultua. Osalla olisi ollut tarvekin kotiavulle, mutta sitä ei oikeasti uskalleta hakea. Ei häpeästä, vaan lasten menettämisen pelossa.

Tähän kannattaisi nyt viimeistään herätä!

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän ennustettiin, että ihmiset eivät hae apua, ja niinhän se on. Kukaan järkevä ei hae apua lastensuojelulta ellei ole äärimmäinen tilanne. Tälläisen tilnateen luomiseksi on tarvittu tyhmää politiikkaa ja rahanahneutta (kokoomus: yksityisen lastenkodit).

Vierailija
82/90 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joissain kunnissa/kaupungeissa saa tilapäistä apua ilman lastensuojelun asiakkuutta. Laskutus on tulojen mukaan. Toivottavasti sosiaalihuoltolain uudistuksen myötä tämän tapainen palvelu tulee pakolliseksi järjestää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheltä lastensuojelutyötä seuranneena voin todeta, ettei se huostaanotto ole ensimmäinen vaihtoehto, sillä siihen vasta niitä resursseja tarvitaankin. Ensisijaisesti aina yritetään löytää jokin toinen keino auttaa perhettä. 

Vierailija
84/90 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä paikkakunnilla te asutte kun noin huono tilanne on? Mulla on 3 lasta, joista nuorin vauva ja mies paljon pois töiden takia ja mulla uniongelmia. Ja kyllä mä sain ihan kysymällä neuvolasta meille perhetyöntekijän, joka käy noin joka toinen viikko, 4 h kerrallaan ja on lasten kanssa. Hänkään ei siivoa tms. tosin voi tiskejä laitella jne. Enkä siis oletakaan kotitöitä, mieluummin teen ne itse. Mutta hän saattaa ottaa lapsen, viedä puistoon, pelailla täällä sisällä jne. Meillä ei ole päihdeongelmia eikä olla ls:n asiakkaita. Kyllä täällä ainakin homma pelaa (kyseessä pieni kaupunki).

Vierailija
85/90 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Lastensuojelun toimista ajatellaan, että pitäisi olla se ideaaliäiti. Ei perheissä tarvita psykologia-höpötystä eikä mustetahratestejä, vaan ihan konkreettista kotiapua, että saa nukkua, tai mennä vaikka hierojalle. Tai puhua vaan. Ilman leimaa."

Joo, mutta konkreettisen avun antaminen on usein loputon suo. Suurin syy lastensuojelu tarpeiden taustalla on tänäpäivänä äidin, mutta yhtälailla myös isän netti-ja peliriippuvaisuus. Ennen se oli alkoholi. Jos kysymyksessä on normaali terve äiti ja terveet lapset.

Sairaudet ja vaikeat elämäntilanteet ovat asia erikseen, jolloin konkreettinen apu on todella tarpeen.

Moni äiti on netti- ja peliriippuvainen ja elää suurimman osan valveilla olostaan virtuaalimaailmassa, jolloin ajan puutteen vuoksi lapset jäävät hoitamatta ja kotityöt tekemättä ja ollaana väsyneitä, kun yöunet jäävät liian lyhyeksi tai kokonaan nukkumatta netin vuoksi, johon ei konkreettisen avun antaminen auta, vaan auttaminen pois riippuvuudesta ja opastusta ajanhallintaan.

Mutta onko se lastensuojelun tai yhteiskunnan tehtävä?

Vierailija
86/90 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En tiedä, millaisissa tilanteissa tuota lapsiperheiden tilapäistä kotipalvelua saa. Minä en saanut, kun olin kahden lapsen kanssa kotona, toinen oli vielä vauva ja toinen vilkas taapero. Loukkasin jalkani ja olin ns. varauskiellossa kuukauden leikkauksen jälkeen. Kyselin tilapäistä kotipalvelua saadakseni lapsille ulkoilutusapua päivän aikana, hissittömästä kerrostalosta oli aika mahdoton lähteä yhden taaperon ja yhden kannettavan kanssa kyynärsauvojen kanssa liikkeelle. Emme saaneet, koska a) en ollut yh ja b) meillä ei ole päihdeongelmaa tai mielenterveysongelmia."

Eikö tuo nyt pitäisi olla itsestään selvä, ettei veronmaksajan rahoilla maksella pilteille ulkoiluttajia, oli äidin jalka paketissa tai ei. Missä on perheen omat tukiverkostot esim. perheringit? tai luulisi näin työttömyyden aikana  joku työtttömän tulemaan hoitamaan lasta.  Ja perheelle se on edullista, kun tätä varten on oikein suunniteltu kotitalousvähennys verotuksessa.

Vierailija
87/90 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 10:00"]

"En tiedä, millaisissa tilanteissa tuota lapsiperheiden tilapäistä kotipalvelua saa. Minä en saanut, kun olin kahden lapsen kanssa kotona, toinen oli vielä vauva ja toinen vilkas taapero. Loukkasin jalkani ja olin ns. varauskiellossa kuukauden leikkauksen jälkeen. Kyselin tilapäistä kotipalvelua saadakseni lapsille ulkoilutusapua päivän aikana, hissittömästä kerrostalosta oli aika mahdoton lähteä yhden taaperon ja yhden kannettavan kanssa kyynärsauvojen kanssa liikkeelle. Emme saaneet, koska a) en ollut yh ja b) meillä ei ole päihdeongelmaa tai mielenterveysongelmia."

Eikö tuo nyt pitäisi olla itsestään selvä, ettei veronmaksajan rahoilla maksella pilteille ulkoiluttajia, oli äidin jalka paketissa tai ei. Missä on perheen omat tukiverkostot esim. perheringit? tai luulisi näin työttömyyden aikana  joku työtttömän tulemaan hoitamaan lasta.  Ja perheelle se on edullista, kun tätä varten on oikein suunniteltu kotitalousvähennys verotuksessa.

[/quote]Tiedätkö miten vaikea työttömän on tulla hoitamaan lapsia tuosta vain noin? Niin, se on tehty niin vaikeaksi ettei kannata tehdä pieniä keikkatöitä. Ja tosiaan siitä pitää saada oikeaa palkkaa, ei mitään taskurahaa. Ja sehän ei monelle onnistu.

Vierailija
88/90 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tähän kannattaisi nyt viimeistään herätä!"

Äitien kannattaisi nyt viimeistään herätä omaan netti-ja peliriippuvuuteensa! Kuinka paljon se vie valveilla oloajasta ja yöunista aikaa. Jos yöunet jäävät lyhyeksi, seurauksena on väsymys. Netti-ja peliriippuvaisuus on taustalla useimmiten myös lastensuojelu tarpeisiin.

Monessa perheessä äiti on kotona, mutta ei ole lapsilleen läsnä, kun netti vie kaiken ajan ja mielenkiinnon ja ollaan jaksamisen äärirajoilla, kun ei edes malteta nukkua riittäviä yöunia. Seurauksena väsymys ja arjen pyörittämisen vaikeudet.

Sairaudet ja vaikeat elämäntilaanteet ovat erikseen, jolloin yhteiskunnan apu on todella tarpeen, mutta suurin osa hoituisi ilman lastensuojelua tai yhteiskunnan apua, jos oma ajanhallinta saataisiin kuntoon.

Vierailija
89/90 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tiedätkö miten vaikea työttömän on tulla hoitamaan lapsia tuosta vain noin? Niin, se on tehty niin vaikeaksi ettei kannata tehdä pieniä keikkatöitä. Ja tosiaan siitä pitää saada oikeaa palkkaa, ei mitään taskurahaa. Ja sehän ei monelle onnistu."

Työttömät saavat hankkia n. 400? euroa, ilman, että menettää työttömyyskorvausta. Samoin monet opiskelijat ja koululaiset haluavat lisäansioita, mutta tietysti se vaatii omaa aktiivisuutta. Myös yhdistykset järjestävät  lasten-ja kodinhoitoa apua esim. MLL,  4H, osuuskunnat jne.

Vierailija
90/90 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerronpa oman kokemuksen kun yritin hakea vaikean eroni jälkeen apua sosiaalitoimistosta. Kävivät pari kertaa juttelemassa minun kanssa ja muutaman kerran leikittivät lastani heidän omilla pelikorteilla yms.jutuilla. Sitten oli lopputapaaminen jossa ehdotettiin että lapselle hankittaisi tukiperhe koska olen niin väsynyt eli lapsi ei viettäisi kanssani ollenkaan viikonloppuja (isällä joka toinen viikonloppu ja loput tukiperheessä) kieltäydyin tästä sillä arkemme kyllä sujui mutta olisin halunnut apua vaikeaan eroon ja vaikeaan ex mieheen. Tästä on kyllä aikaa jo noin 9vuotta.toivottavasti tapa hieman muuttunut.