Lasten elatuksesta erotilanteessa
Meniköhän meidän tapaaminen sosiaalityöntekijällä oikein? Minä siis olen lähdössä kodistamme ja 4 alaikäistä lastamme tulevat kirjoille minun luokseni. Isä jää asumaan nykyiseen taloomme, välimatkaa meille tulee n. 2 km. Kävimme eilen sosiaalityöntekijällä sopimassa lasten tapaamisista ja alustavasti puhuimme elatusmaksuista. Niistä ei vielä tehty sopimusta ja syy on seuraava. Käymme molemmat tällä hetkellä töissä. Miehellä jää käteen n. 2400 € ja minulla n. 1600 € / kk. Lapsilisät ja yh-korotukset tulevat minulle. Minä asun vuokralla ja mies maksaa talolainan lyhennyksiä, minä saan asumistukea. Lopputulema oli kuitenkin se, että mies asuu ns. liian kalliissa talossa asuakseen siinä yksin. Lapset on nyt puolet kuukaudesta minulla ja puolet isällä. Isän kaikki käteen jäävä raha menee ns. pakollisiin menoihin, asumiseen, työmatkoihin, autoon ja lääkärikuluihin. Vähän jää ruokaankin. Mutta että se sosiaalityöntekijä nyt sanoi, että mies kun ei voi mitään lasten elatuksesta maksaa, niin hän maksaa vain ruoat niiltä ajoilta, kun lapset ovat hänen luonaan. Ei mitään muita menoja, ei vaatteita eikä fillareita eikä puhelinlaskuja eikä mitään. Koska minulle jäi viivan alle vähän plussaa, minä maksan ne kaikki. Oliko tämä nyt tässä? Että mies välttää lastensa elatuksen jäädessään asumaan ylihintaiseen asuntoon eikä lapset saa mitään muuta häneltä kuin tilaa ja ruokaa? Sosiaalityöntekijä ei puhunut Kelan elatustuesta mitään, vaikka siitä kysyinkin. Sanoi vain, että onko minun muuttoni nyt kiinni siitä elatustuesta, että en ilman sitä lasten kanssa pärjäisi. Sanoin että ei ole, mutta että joku tässä ei nyt minun mielestä täsmää. Ja P.S. lasten isä oli se, joka yksin haki avioeroa minusta.
Kommentit (42)
ps. sillä ei ole mitään merkitystä kumpi haki eroa.
onko talo molempien nimissä? lainanmaksusta kertyy omaisuutta molemmille?
puolet ajasta lapset isällä, eli talo on myös lasten käytössä, eikä vain ylihintainen talo isällä.
pitäiskö isän muuttaa yksiöön ja ottaa 4 lasta sinne.
mikä yh olet jos lapset on puolet ajasta isällä.
molemmathan nyt kustantavat lapsista puolet... puolet ajasta, puolet ruoasta.
molemmat maksaa omaa asuntoaan jne...
mikä sut oikeuttaa lisärahoihin?????
Hetkinen...Talohan on lasten koti, jossa he viettävät puolet kuusta niin miten sinä perustelet sen, että mies asuu siinä yksin?!
Onko talo molempien nimissä? Jos on, niin mieshän maksaa sinunkin omaisuuttasi samalla. Onko teillä aikomus myydä myöhemmin tai miehen lunastaa sut ulos? Jos talo on sinunkin, niin sun pitäisi maksaa puolet lainanlyhennyksistä, joten siinä mielessä se on sun osuus elatuksista. Jos talo ei ole sinun, niin tilanne on täysin eri.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 12:52"]onko talo molempien nimissä? lainanmaksusta kertyy omaisuutta molemmille?
puolet ajasta lapset isällä, eli talo on myös lasten käytössä, eikä vain ylihintainen talo isällä.
[/quote]Eihän molemmat kustanna lapsista puolta jos ap hoitaa kaikki hankinnat vaateista fillareihin ja harrastusmaksuihin.
Ei tuo noin voi mennä millään.
Ei hän elautukselta välty tässä tapauksessa mitenkään! Hän maksaa lasten kodista ja täten myös heidän asumisesta oman puolensa, kuten hän maksaa myös puolet lasten päivittäisistä menoista ilman mitään tukia, joita sinä saat.
Mitäs jos sovussa maksatte harrastukset ja kalliimmat vaatteet / muut tarvikkeet puoliksi?
Niin ja saa ison summan lapsilisää neljästä yh-korotuksilla. Pelkästään yh-korotukset neljästä on 200 Euroa. Musta tuo ei kaukana järkevästä ratkaisusta ole. Isähän pitää lapsia puolet ajasta luonaan ja äiti saa tasaukset noista Kela-rahoista.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 12:52"]onko talo molempien nimissä? lainanmaksusta kertyy omaisuutta molemmille? puolet ajasta lapset isällä, eli talo on myös lasten käytössä, eikä vain ylihintainen talo isällä. pitäiskö isän muuttaa yksiöön ja ottaa 4 lasta sinne. mikä yh olet jos lapset on puolet ajasta isällä. molemmathan nyt kustantavat lapsista puolet... puolet ajasta, puolet ruoasta. molemmat maksaa omaa asuntoaan jne... mikä sut oikeuttaa lisärahoihin????? [/quote]Eihän molemmat kustanna lapsista puolta jos ap hoitaa kaikki hankinnat vaateista fillareihin ja harrastusmaksuihin. Ei tuo noin voi mennä millään.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 12:52"]onko talo molempien nimissä? lainanmaksusta kertyy omaisuutta molemmille? puolet ajasta lapset isällä, eli talo on myös lasten käytössä, eikä vain ylihintainen talo isällä. pitäiskö isän muuttaa yksiöön ja ottaa 4 lasta sinne. mikä yh olet jos lapset on puolet ajasta isällä. molemmathan nyt kustantavat lapsista puolet... puolet ajasta, puolet ruoasta. molemmat maksaa omaa asuntoaan jne... mikä sut oikeuttaa lisärahoihin????? [/quote]Eihän molemmat kustanna lapsista puolta jos ap hoitaa kaikki hankinnat vaateista fillareihin ja harrastusmaksuihin. Ei tuo noin voi mennä millään.
[/quote]
Perustele. Saahan hän tukea noihin hankintoihin. Ei hän niitä itse kustanna. Ap sitten varmaan tulla vastaan ja antaa puolet lapsilistä niin isä voi sitten hankkia vaatteita lasten toiseen kotiin.
No miksi ne lapset asuvat puolet ja puolet. Olisi se vähän outoa jos siinä vielä elatustukea maksettaisiin, eikä tosiaan noilla tuloilla. Kela voi maksella jos tulot ovat alle tonnin, eikä silloinkaan varmaan jos lapset ovat puoleksi paremmin tienaavalla.
Mahdetaanko noita monestikaan elatusmaksujakaan laskea jos lapset 50/50 ja molemmilla normaalihkot tulot.
Aika ammattitaidoton lastenvalvoja. Ei voi mennä noin mitenkään.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 12:58"]
Mitäs jos sovussa maksatte harrastukset ja kalliimmat vaatteet / muut tarvikkeet puoliksi?
[/quote]Eihän näitä tarvitse etävanhemman maksaa
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:03"]
Aika ammattitaidoton lastenvalvoja. Ei voi mennä noin mitenkään.
[/quote]
Ei mitään perusteluja olisi esittää?! Viestissä saa kyllä olla yli 160 merkkiä, tämähän ei ole twitter...
Isä voi ruveta lähivanhemmaksi, ap saattaa saada alennusta elareista. Ja toki sitten asumistukea ei tule, mutta silloin isä maksaa kaiken.
Näin meilläkin lähi sen asuntonsa maksaa, etän puolesta kela maksaa elatustuen. Kun lapset käyvät harvakseltaan (tai ei ollenkaan) etällä niin ei tarvitse yksiötä kummempaa. Tosin eipä niitä lapsia kovin huonoihin asumisoloihin saa edes tapaamisiin lähtemään.
Hassua että lapset asuvat puoliksi, molemmat tarvitsevat ison asunnon ja sitten huudetaan yhteiskuntaa maksajaksi.
Ap voi lisätä sen asumistuen myös sinne lapsilisien lisäksi tulopuoleen, etänä et sitä saa.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 12:58"]
[/quote]Eihän näitä tarvitse etävanhemman maksaa
[/quote]
No jos se etä vaikka haluaa osallistua ihan vapaaehtoisesti?
Meillä ei aikanaan elatusmaksuja edes lasketettu, vaikka lastenvalvoja tätä kyllä vastusti. Niin että jos toimeentulotukea joudutte hakemaan, niin sitä ei kyllä myönnetä jos elatussopimusta ei ole. No, toivottavasti ei sille luukulle ole tarvetta.
Varmasti isä olisi minulle joutunut elatusmaksua maksamaan, mutta ei ollut sellaista pakonomaista tarvetta lähteä rahoja venkslaamaan, lapsi on kuitenkin ollut yhtä paljon molempien vanhempien luona. Isä on osallistunut tarvittaviin hankintoihin suuremmalla rahamäärällä kuin minä vaikka minä sen yh-korotuksen ja lapsilisän olen saanut.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 12:52"]onko talo molempien nimissä? lainanmaksusta kertyy omaisuutta molemmille?
[/quote]Eihän molemmat kustanna lapsista puolta jos ap hoitaa kaikki hankinnat vaateista fillareihin ja harrastusmaksuihin.
Ei tuo noin voi mennä millään.
[/quote]
Ap saa lapsilisät yh-korotuksineen juuri tähän tarkoitukseen. Isä ei. Lisäksi kun lapset ovat puolet ajasta isällään, isä maksaa arkimenoista puolet.
Ap vastaa:
mainitsin avioeroa hakeneen osapuolen vain sen takia, että en tukien ja rahojen takia ole huushollistamme lähdössä, vaan sen takia, että ei seura enää kiinnosta.
Lapsilisät + korotukset ovat yht. 700€/kk. Meillä on allergisia lapsia ja pelkästään ruokiin menee nykyään n. 1000 € / kk. Jos jaan sen puolella, jonka lapset ovat luonani, jää 500€/kk, pelkkiin ruokiin. Tai no sisältää se nuorimman vaipat ja vessapaperit koko porukalle.
Talo on puoliksi meidän nimissä. Mies on hoitanut aina lainanlyhennykset ja minä lasten menot ja talon kalustamisen, pihatyöt, sisustamisen ja välttämättömät kodinkoneet. Nyt nämä jäävät suurimmalta osin hänelle ja minä hommaan uudet. Minä maksan kiinteistöverosta oman osuuteni edelleen. Mies sanoi, että jos minä maksan talosta tästä lähin puolet niin hänelle jää rahaa osallistua lasten elatukseen. Mikäs järki siinä on, raha kiertää vaan muutaman mutkan kautta. Ja minä en taloa maksa, josta minut "potkitaan pihalle". Sanoin että laitan oman osuuteni myyntiin vaikka heti, mutta se ei käynyt. Mies haluaa jäädä siihen. Hänellä ei myöskään ole varaa ostaa minulta puolikasta. Se sosiaalityöntekijäkin sanoi, että miehen asumiskuluihin menee liikaa rahaa. Vaikka lapset on tosiasiassa puolet hänellä ja puolet minulla, voi lapsilla olla vain yksi koti ja tässä tapauksessa katsotaan että se koti on minun luona ja isä asuu "yksin" liian isossa ja kalliissa talossa. Minä muutan 91 m2:n asuntoon, miehelle jää 150 m2. Olishan tuossa varaa pienentää. En tietenkään oleta, että he yksiöön tai kaksioon tai edes kolmioon tunkisivat.
Minä en halunnut lapsia jakaa 2 viikkoa ja 2 viikkoa, isä itse halusi niin. Pointti onkin nyt siinä, että kun isä maksaa taloa nyt yksin, ei hänelle jää rahaa mihinkään muuhun. Kaiken lisäksi tästä lähtien katsotaan, että mies kun maksaa taloa nyt yksin, hänelle myös kertyy siitä isompaa osaa omaisuudesta, eli minä saan joskus tulevaisuudessa talosta vähemmän kuin hän. Joka on tietysti ihan loogista, mutta ei kovin reilua sille, joka käyttää rahansa ns. näkymättömään ja josta ei jää mitään konkreettista, kuten esim. lasten vaatteet ja ruoat ja lääkkeet ja puhelimet. Isä voi asua kalliissa talossa ja kasvattaa maallista omaisuuttaan, mutta ei ole velvollinen muuttamaan pienempään ja osallistumaan lastensa elämiseen?
Elatustuki on just sitä varten että niillä maksetaan lapsen kuluja eli kyllä tietenkin etävanhemman kuuluu ne maksaa yhtälailla. Lapslisä kattaa ruokakuluja ja asumista.
kai se vähän riippuu siitä, miten paljon lasten elämiseen katsotaan menevän. Jos lapset asuu puolet isällään ja sinä saat silti kaikki lapsilistä, ehkä sos.työntekijä laski,että ne lapsilisät yh-korotuksineen (+asumistuki) ovat riittävä komensaatio siitä, että sinä ansaitset vähemmän? Kun lapset nyt kuitenin asuvat siellä isällään puolet ajasta,eihän sillä ole merkitystä, kumman luona ovat kirjoilla.
Myykää se talo.