Te-toimisto oli ehdottanut ajokortittomalle kuorma-auton kuljettajan paikkaa
Mikäs ihme tuo on? Mulle kehoitettiin 90-luvulla vajaakuntoisena pitkäaikaistyöttömänä tekemään mahdollisimman monta lasta.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Ammattisuoja on vain 3 kk ajan ja sen jälkeen periaatteessa voidaan tarjota työtä kuin työtä, jota voidaan katsoa työttömän osaavan. Vuorotyötä kaihtavalle lähihoitajalle voidaan laittaa työtarjous kokoonpanotehtäviin, vaikka asiakas miten inttäisi, että hän haluaa lähihoitajan päivätyöpaikan.
Toki voidaan tarjota.
Lähinnä turha ihmetellä, kun ei hakija tule valituksi, jos puuttuu vaadittu koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä jos on halua niihin hommiin ja työn tarjoaja on valmis hankkimaan ajokortin osana perehdyttämistä. Ei se loppupeleissä eroa paljoa siitä kuinka armeijaan mennessä ei ole ajokorttia mutta sen voi siellä ollessaan suorittaa.
Eipä kukaan työnantaja maksa ajokorttia. Ja kun sekään ei vielä riitä, vaan pitää olla ammattipätevyys ym. kortit.
Mikä ihme siinä on, että pitää puhua vasten parempaa tietoa? Tiedän useammankin firman, jotka maksavat kortin ja pätevyydet. Oman mieheni työnantajakin teki näin mieheni kohdalla. Ja työnantaja maksoi juuri uuden kortinkin, kun se piti uusia normaalisti 5 vuoden välein).
Miksi täällä pitää toitottaa aina omia totuuksia, vaikkei asiasta mitään tiedä? Eikö kirjoittaja tajua, millainen typerys hän on?
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa että nämä TE-toimiston virheet pääsee aina ihan lehtiin saakka. Liukuhihnatyötähän sekin kuitenkin omalla tavallaan on, eikä siellä virkailija voi ajatella jokaista henkilöä sen suuremmin erikseen. Tällainen virhe on samaa sarjaa, kuin että "tilasin pitseriassa pitsan ilman herkkusieniä ja sitten mulle tuotiin pitsa herkkusienillä". Wau! Nyt äkkiä lehteen sitten tämä virhe.
No miksi ihmeessä pitää sitten lähetellä kaikenmaailman sinnepäin-hakuosoituksia, vai mikä se uusin nimike niille onkaan? Tietenkin ikävä, jos työkkärin sisäisen ohjeen mukaan on vaikka pakko lähettää tietylle ryhmälle 2 kpl kuussa eikä ole mistä ottaa sopivia, mutta luulisi nyt suurtyövoimapulan (?) aikaan olevan niitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele, kaipasit vain kommentointia, LOPETA!
En valehtele. Haluatko vielä paikkakunnan jonka työvoimatoimisto neuvoi tekemään paljon lapsia? ap
Valehtelet, todella. Sääliä ja hyväksyntää voi yrittää kerätä monella tapaa!
En valehtele. Se oli Loimaan työvoimatoimisto vuonna 1996.
Valehtelet taas, Loimaalla ei ollut OMAA työvoimatoimistoa 1996, vaan se oli liitettynä Turun työvoimatoimiston kanssa, tiedän, koska kuuluin Loimaan kassaan, se oli vain nimi, ei muuta ja vielä, siellä ei tarvinnut ajaa mitään ajoneuvoa luvatta, kysy poliisilta, onko Loimaan työvoimatoimisto edes voinut pakottaa tällaiseen. Ota selvää, tie on pitkä ja kuuma!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä jos on halua niihin hommiin ja työn tarjoaja on valmis hankkimaan ajokortin osana perehdyttämistä. Ei se loppupeleissä eroa paljoa siitä kuinka armeijaan mennessä ei ole ajokorttia mutta sen voi siellä ollessaan suorittaa.
Eipä kukaan työnantaja maksa ajokorttia. Ja kun sekään ei vielä riitä, vaan pitää olla ammattipätevyys ym. kortit.
Mikä ihme siinä on, että pitää puhua vasten parempaa tietoa? Tiedän useammankin firman, jotka maksavat kortin ja pätevyydet. Oman mieheni työnantajakin teki näin mieheni kohdalla. Ja työnantaja maksoi juuri uuden kortinkin, kun se piti uusia normaalisti 5 vuoden välein).
Miksi täällä pitää toitottaa aina omia totuuksia, vaikkei asiasta mitään tiedä? Eikö kirjoittaja tajua, millainen typerys hän on?
Melkoinen yksinsarvinen kyllä sellainen firma, joka etsii kuskia ja on valmis valitsemaan henkilön, jolla ei ole ajokorttia tai kokemusta.
Melkein kehtaisin väittää, että valehtelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä tuollaista päättelet..? Meidän firma ainakin palkkaa ja kouluttaa Ja maksaa sen kortin. Saamme hyviä työntekijöitä. Motivaatio hyvä hyvä.
Hyvä hyvä kunnes työntekijä siirtyy paremman liksan perässä toiseen firmaan ja te olette maksaneet kaiken. Corporate cuckold.
Meillä on sopimuksessa selkeästi, että mikäli vaihtaa työpaikkaa vuoden sisällä, niin maksaa kortista koituneet kulut työnantajalle takaisin samantien.
Konsulttifirmat on käyttäneet tätä samaa pykälää vuosikaudet. On siitä oikeuttakin joku käynyt ja päätös oli, ei ole oikeuden edessä pätevä. Ei voi estää ketään siirtymästä vapaasti minne haluaa. Syynähän näissä kielloissa on, että konsulttifirma saattaa käyttää 10te tai enemmän erilaisiin lisenssikoulutuksiin yms. Selvähän se, ettei kallista investointia haluta tehdä kilpailijan hyväksi. Tosin en tiedä kouluttaako yksikään firma enää työntekijöitä vai oletetaanko jokaisen maksavan koulutukset itse....
Vierailija kirjoitti:
Nää on hauskoja. Meille haki työtön, joka heti ilmoittti, että ei ole hygieniapassia, mutta pakottivat työkkäristä hakemaan. Totesin, että se ei ole ongelma, meillä on tapana maksaa ko. koulutus ja passi. Sitten ongelmaksi tulikin pitkä työmatka ja hankalat työajat.
Kun haluaa olla työtön, niin tekosyitä kyllä löytyy.
Kyllä sika syitä löytää: Jos ei ole maa jäässä niin on kärsä kipeä (vanhan kansan sanonta).
Virkailijat eivät välttämättä tunne kovin hyvin eri ammatteja, eikä sinänsä mikään ihmekään. Mutta välillä asiantuntemus on tosiaan aika heikkoa. Olen työskennellyt liikuntapaikkahoitajana, mm. tehnyt latuja talvisin. Siispä minulle ehdotettiin hiihtovalmentajan töitä. Samalla logiikalla varmaan arkkitehtitoimiston siivoaja voisi ryhtyä arkkitehdiksi.
Ne työtarjoukset tehdään kuulema pelkästään niiden Oma asioinnissa olevien tietojen perusteella. Eli, jos Pena 56v on joskus vuonna 2006 ilmoittautuessaan työnhakijaksi kertonut omaavansa ajokortin, niin se tieto on ja pysyy siellä, ellei Pena itse ilmoita, että tieto on vanhentunutta ja ajokorttia ei enää ole.
TE-toimistossa on paljon vikaa, mutta en jaksa uskoa, että joku virkailija näkisin niin paljon vaivaa, että alkaisi merkitsemään vääriä ajokorttitietoja jonkun random tyypin tietoihin. Työaika menee luultavasti niihi karenssilausuntojen tekoon, eikä tommoiseen ole heillä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Te-toimisto ehdotti minulle jotain osa-aikatyötä 50 km päässä. Niin että olisin ajellut 100 km päivässä muutaman tunnin takia? Joo ei.
Mä olen kerran saanut vastaavan. Pkseudulla on kuulemma hyvät julkisenliikenteen verkostot, että kannattaa ottaa osa-aikahommia pidemmältäkin. Samalla seutulipullahan sinne pääsee.
Jep, matkustat kolmatta tuntia yhteen suuntaan vaihtoja useita ja sitten työtä neljä tuntia ja takas. (silloin ei ollut vielä länsimetroa tai kehärataa. Pitäskin vilkaista miten ne olisi auttaneet)
Se työnantaja piti mun työllistämistäni ihan älyttömänä ideana, mutta kävinpä haastattelussa. Kokemuksia. ;) Se työnantaja oli tosi herttainen. Pahoitteli monia kertoja, että oli "pakottanut" mut niin pitkälle matkalle. :)
Vierailija kirjoitti:
Ne työtarjoukset tehdään kuulema pelkästään niiden Oma asioinnissa olevien tietojen perusteella. Eli, jos Pena 56v on joskus vuonna 2006 ilmoittautuessaan työnhakijaksi kertonut omaavansa ajokortin, niin se tieto on ja pysyy siellä, ellei Pena itse ilmoita, että tieto on vanhentunutta ja ajokorttia ei enää ole.
TE-toimistossa on paljon vikaa, mutta en jaksa uskoa, että joku virkailija näkisin niin paljon vaivaa, että alkaisi merkitsemään vääriä ajokorttitietoja jonkun random tyypin tietoihin. Työaika menee luultavasti niihi karenssilausuntojen tekoon, eikä tommoiseen ole heillä aikaa.
No, kyllä noin vahvoilla tiedoilla sietääkin esittää näkemyksiään :D
"Ne kuulemma tehdään niin, että..."
"En jaksa uskoa, että..."
"Työaika menee luultavasti..."
Samoilla kantimilla minä pitäisi todenäköisempänä sitä, ettei virkailijalla vain ole käynyt mielessä, ettei hakijalla olisi ajokorttia, ja sitten on pistetty homma eteenpäin.
Itselle tarjottiin työpaikkaa elintarvikealalta, johon olisi vaadittu koulutus ja hygieniakortti. Kumpaakaan ei löydy ja vedenkin poltan pohjaan .. En kyllä hakenut ja ei siitä mitään seurannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä pelkkä kortti, tarvitaan myös ammattipätevyys.
Jos henkilöllä on C-ajokortti,tarvittavan ammattipätevyyden hankkiminen kestää kuitenkin vain muutaman päivän.
Mitta jo on täysin ajokortiton (ei edes b), niin sitten meneekin hankalammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Nää on hauskoja. Meille haki työtön, joka heti ilmoittti, että ei ole hygieniapassia, mutta pakottivat työkkäristä hakemaan. Totesin, että se ei ole ongelma, meillä on tapana maksaa ko. koulutus ja passi. Sitten ongelmaksi tulikin pitkä työmatka ja hankalat työajat.
Kun haluaa olla työtön, niin tekosyitä kyllä löytyy.
Kyllähän noita elämäntapatyöttömiäkin on, mutta hyvin pieni prosentti se silti on kaikista työttömistä.
Tuota asennetta tulee jatkuvasti vastaan osalta työnantajia. Ihan kuin he olisivat testaamassa työnhakijoita, että missäs kohtaa se mun selkäranka katkee... onko tää täällä vaan, kun käskettiin.
Jätän mieluusti moiset kiusaajamestat sitten väliin. Olen ottanut sen takia karenssiakin. Ei työnantajuus oikeuta käyttäytymään miten tahansa. Työnhakijoillakin on ylpeytensä, että tuommoinen typerä kyykyttämien on vaan ylimielistä sadismia.
Kerron vielä, että olen työllistynyt. Työhön liittyy myös uusien palkkaaminen. Säästyt näin oletuksilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä noin vahvoilla tiedoilla sietääkin esittää näkemyksiään :D
"Ne kuulemma tehdään niin, että..."
"En jaksa uskoa, että..."
"Työaika menee luultavasti..."
Samoilla kantimilla minä pitäisi todenäköisempänä sitä, ettei virkailijalla vain ole käynyt mielessä, ettei hakijalla olisi ajokorttia, ja sitten on pistetty homma eteenpäin.
Ilmottauduin juuri itse pari viikkoa sitten hakijaksi ja työkkärin tyyppi soitti pari päivää sitten. Kävi kanssani sen työnhakuprofiilini läpi. Kertoili sitä, että sen profiilin on oltava kunnossa, koska he tarjoavat työtä tai tekevät niitä työtarjouksia sen profiilin perusteella. Ja muistan hyvin, että siinä ilmoittautumisvaiheessa kysyttiin ajokorttitietoja.
En tiedä sitten valehteliko se tyyppi päin naamaa, mutta minulle jäi se kuva, että niitä työtarjouksia tehdään pelkästään sen työnhakuprofiilin tietojen perusteella. Sen verran yksityiskohtaisesti se häiskä kävi jokaisen ammattinimikkeen läpi.
Karenssia se ei kuitenkaan estä, vaikka mut ku haluun.
Mitä väliä mitä työpaikkoja TE-toimiston ihmiset ehdottaa? Jos ei ole pätevä työhön (uupuu ajokortti tai lupakortti yms), niin sen voi ilmoittaa hakemuksessaan.
Työtänsä ne Työkkärissäkin tekee.
T. Itsekin työtön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoinen yksinsarvinen kyllä sellainen firma, joka etsii kuskia ja on valmis valitsemaan henkilön, jolla ei ole ajokorttia tai kokemusta.
Melkein kehtaisin väittää, että valehtelet.
Anteeksi, unohdin ihan että tällä palstalla pitää vääntäå rautalankaa.
Miehelläni oli b-kortti, tarvittiin siis linja-autokortti. Rekry ei suinkaan koskenut vain yhtä henkilöä, vaan kurssille valittiin parikymmentä henkilöä. Väänsinkö tarpeeksi?
On tää kjllä palsta, eka puhutaan aivan läpiä päähän ja kun tieto korjataan, syytetään valehtelusta... no, typeryys edelleen huipussaan.
Voihan se työnantaja palkata ja kouluttaa. Eikös sitä aina hehkuteta että töissä se työ opitaan?
Hmh, onko tuo varmasti laillista?