Te-toimisto oli ehdottanut ajokortittomalle kuorma-auton kuljettajan paikkaa
Mikäs ihme tuo on? Mulle kehoitettiin 90-luvulla vajaakuntoisena pitkäaikaistyöttömänä tekemään mahdollisimman monta lasta.
Kommentit (137)
Ammattisuoja on vain 3 kk ajan ja sen jälkeen periaatteessa voidaan tarjota työtä kuin työtä, jota voidaan katsoa työttömän osaavan. Vuorotyötä kaihtavalle lähihoitajalle voidaan laittaa työtarjous kokoonpanotehtäviin, vaikka asiakas miten inttäisi, että hän haluaa lähihoitajan päivätyöpaikan.
Mikäs siinä. Ainahan sitä voi tarjoutua hankkimaan kortin, jos työantaja kustantaa. Hakemus CC:nä virkailijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää on hauskoja. Meille haki työtön, joka heti ilmoittti, että ei ole hygieniapassia, mutta pakottivat työkkäristä hakemaan. Totesin, että se ei ole ongelma, meillä on tapana maksaa ko. koulutus ja passi. Sitten ongelmaksi tulikin pitkä työmatka ja hankalat työajat.
Kun haluaa olla työtön, niin tekosyitä kyllä löytyy.
Jos ei ole ajokorttia, niin kuorma-auton kuljettajan työn kohdalla ei taida olla tekosyy, ettei sitä työtä halua.
Jos poliisi vie kortin, niin työkkäri ei saa siitä tietoa, kyllä se pitää itse osata kertoa.
Kaiken kaikkiaan työkkäri siis ihan turha. "Mitä väliä on hakea työtä, johon ei sovi tai ole pätevyyttä, menee vain minuutti aikaa, laittaa hakemus."
Niinpä. Ajanhaaskausta molemmin puolin.
Vierailija kirjoitti:
Ammattisuoja on vain 3 kk ajan ja sen jälkeen periaatteessa voidaan tarjota työtä kuin työtä, jota voidaan katsoa työttömän osaavan. Vuorotyötä kaihtavalle lähihoitajalle voidaan laittaa työtarjous kokoonpanotehtäviin, vaikka asiakas miten inttäisi, että hän haluaa lähihoitajan päivätyöpaikan.
Mitä ovat kokoonpanotehtävät?
Kerran työttömänä olin jo alkuvuonna kysynyt suullisesti sairaanhoitajan kesätöitä erään keskussairaalan vuodeosastolta ja sain vastauksen, että kaikki kesäsijaiset on jo valittu eikö tarvitse palkata enempää. Sitten kuitenkin TE-toimistolta tuli parin kuukauden päästä kirje, että pitää hakea juuri tuohon kesätyöpaikkaan. Lähetin kiltisti hakemuksen, vaikka ajattelin, että työnantaja varmaan ihmettelee, että miksi Lähetän uudestaan hakemuksen, kun olin jo kerran saanut kieltävän vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken kaikkiaan työkkäri siis ihan turha. "Mitä väliä on hakea työtä, johon ei sovi tai ole pätevyyttä, menee vain minuutti aikaa, laittaa hakemus."
Onneksi työkkärit katoavat 2024 ja työttömien palvelut siirtyvät kunnille. Kuntouttavan työtoiminnan rinnalle ollaan tekemässä vastaavaa palvelua, jossa ei edellytetä mitään moniammatillisen palvelun tarvetta, uudenlaiseen työtoimintaan ohjataan jokainen 300 päivää työttömänä ollut ilman mitään lisäkorvauksia.
Ei työkkäri voi edelleenkään pakottaa mihinkään.
"18 §
Oikeus työhön ja elinkeinovapaus
Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla."
Kannattaa tuntea oikeutensa. Jos rekkamies ei ole sellainen mitä haluaa tehdä niin sitä ei tarvitse tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa että nämä TE-toimiston virheet pääsee aina ihan lehtiin saakka. Liukuhihnatyötähän sekin kuitenkin omalla tavallaan on, eikä siellä virkailija voi ajatella jokaista henkilöä sen suuremmin erikseen. Tällainen virhe on samaa sarjaa, kuin että "tilasin pitseriassa pitsan ilman herkkusieniä ja sitten mulle tuotiin pitsa herkkusienillä". Wau! Nyt äkkiä lehteen sitten tämä virhe.
Sinusta väärä pizza, josta sanoo että tuli väärä, ja saat pahoittelut sekä oikean pizzan on täysin sama asia kuin TE-toimiston virhe, joka katkaisee asiakkaalta rahojen saannin kuukausiksi, jos menee sanomaan että tuli väärään ammattiin työn pakkohaku eikä haluaisi tuhlata työnantajan aikaa?
Ensimmäinen tapaaminen uusien työkkärin virkailijoiden (kaksi naista) kanssa. Kertoivat papereitani selaillen, että minulle sopisi hyvin lääke-edustajan työ, joka vaatii oman auton käyttöä. Ongelmana vain oli, että minulla ei ole autoa saati ajokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi työkkärit katoavat 2024 ja työttömien palvelut siirtyvät kunnille. Kuntouttavan työtoiminnan rinnalle ollaan tekemässä vastaavaa palvelua, jossa ei edellytetä mitään moniammatillisen palvelun tarvetta, uudenlaiseen työtoimintaan ohjataan jokainen 300 päivää työttömänä ollut ilman mitään lisäkorvauksia.
Asioille voidaan antaa uusi nimi, mutta sama paska jatkuu.
Minulle ehdotettiin Kone yhtiön pääjohtajan paikan hakua, kun kerroin että voisin ajatella opiskella merkonomiksi. Takana vuosien varasto työ kokemus ja hajonnut selkä.
Kun epäilin että tuskin olen ihan pätevä hommaan, te-virkailija moitti huonosta minäkuvasta ja sanoi "ei pidä ajatella negatiivisesti" ja "eihän sitä koskaan tiedä".
Tuosta tuli sitten velvoittava työn haku.
Ylläri pylläri, en tullut valituksi, vaikka olis ollut trukkikorttikin.
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele, kaipasit vain kommentointia, LOPETA!
En valehtele. Haluatko vielä paikkakunnan jonka työvoimatoimisto neuvoi tekemään paljon lapsia? ap
Vierailija kirjoitti:
Nää on hauskoja. Meille haki työtön, joka heti ilmoittti, että ei ole hygieniapassia, mutta pakottivat työkkäristä hakemaan. Totesin, että se ei ole ongelma, meillä on tapana maksaa ko. koulutus ja passi. Sitten ongelmaksi tulikin pitkä työmatka ja hankalat työajat.
Kun haluaa olla työtön, niin tekosyitä kyllä löytyy.
Hygieniapassin suoritus taitaa olla 20€ luokkaa :-D
Vierailija kirjoitti:
Te-toimisto ehdotti minulle jotain osa-aikatyötä 50 km päässä. Niin että olisin ajellut 100 km päivässä muutaman tunnin takia? Joo ei.
Voihan sitä ehdottaa, mutta on oikeus olla hakematta. Kannattaa googletella omat/työttömän oikeudet jos ei niitä tiedä ja esimerkiksi ennakkopäätöksillä, iskeä faktat kylmän viileästi tiskiin. Jos tietää ja voi perustella faktoilla, ei ne ehdottele mitään typeryyksiä. Jos on vielä itse aktiivinen, niin vielä vähemmän työkkärikään häiritsee.
Tuossa tilanteessa ihan vittuillessani tekisin rikosilmoituksen rikokseen yllyttämisestä (ajokortitta ajo). Työkkärin virkailijat ei ole mitään penaalin terävimpiä kyniä.
Päteviä syitä kieltäytyä tarjotusta työstä:
- Osa-aikatyö, jossa ansiosi jäisivät pienemmäksi kuin työttömyysturvasi, kun olet kokonaan työttömänä: Kun työstä maksettava palkka ja soviteltu työttömyysetuus lasketaan yhteen ja summasta vähennetään työsuhteesta aiheutuvat kustannukset.
- Yrittäjänä tehtävä työ.
- Työ, jossa päivittäinen työmatkasi kestäisi kokoaikatyössä keskimäärin 3 tuntia tai osa-aikatyössä keskimäärin 2 tuntia. Aikaa tarkasteltaessa otetaan huomioon joukkoliikenne, polkupyörän tai oman auton käyttö sekä mahdollisuus kävellä työmatka. Oman auton hankkimista ei edellytetä.
- Ammattitaitosuoja: Kolmen ensimmäisen työttömyyskuukauden aikana voit kieltäytyä työstä, joka ei vastaa koulutukseesi tai työkokemukseesi perustuvaa ammattitaitoa.
- Sinulle ei ole varattu kohtuullista aikaa lastenhoidon järjestämiseen sekä kulkuvaikeuksien ja muiden vastaavien rajoitusten poistamiseen.
- Työ on uskonnollisen tai omantunnon vakaumuksesi vastaista.
- Työssä edellytetään työtehtäviä, jotka ovat ilmeisesti epäsiveellisiä tai hyvän tavan vastaisia.
- Työhön liittyy ilmeinen väkivallan uhka.
- Työssä esiintyy työntekijän terveydelle haittaa tai vaaraa aiheuttavaa häirintää tai muuta epäasiallista kohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Ei työkkäri voi edelleenkään pakottaa mihinkään.
"18 §
Oikeus työhön ja elinkeinovapaus
Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla."
Kannattaa tuntea oikeutensa. Jos rekkamies ei ole sellainen mitä haluaa tehdä niin sitä ei tarvitse tehdä.
Totta. Ja koska on valinnut oman elinkeinonsa, ei ole oikeutettu yhteiskunnan työttömyysetuuksiin. Helppoa ja yksinkertaista. En ole koskaan ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi ja hakenut etuuksia, joten työkkäri ei ole minulle töitä ehdotellut.
eiköhän tähänkin joku keksi hienon porsaanreiän jolla sen kiertää