Kuinka saan ruokaostoksiin säästöä. Ottaisin mielelläni vinkkejä ja neuvoja vastaan.
Olen aikuinen sinkkumies ja olisin kiinnostunut saamaan vinkkejä ja säästö neuvoja kuinka saisin ruokaostoksiin kulumaan vähemmän rahaa. Mielestäni syön monipuolisesti ja käytän paljon vihanneksia (pakaste), juureksia (tuore, pakaste) ja marjoja. Kalaa (pakaste sei) ja välillä tuoretta lohta kun tarjouksessa. Eineksiä kyllä tulee kaupasta ostettua vaikka tiedostan että itse tekemä ruoka olisi terveellisempää ja vähemmän saisi lisäaineita. Herkut kyllä heikkous samoin pulla.
Kommentit (282)
Etköhän ole jo karsinut kaiken turhan pois ruokvaliostasi, joten en kyllä ymmärrä miksi pitäisi tuo kaikki hyvä terveellinen ruoka saada halvemmalla?
Itse taidan olla onnekas kun voin vain kävellä 600m päähän suppariin ja ostaa hyvää ravitsevaa ruokaa eikä edes käy mielessä miten saisin halvemmalla.
Kai se vaikuttaa että lapset on lähes kaikki jo lähtenyt pois, asunto velaton ja 2 työssäkäyvää aikuista.
Tuskin tässä pystyy mitään ihmekonstia kertomaan, mutta yritetään. En ole lukenut ketjua läpi, joten voi olla toistoa. Suunnitelmallisuus. Tarjousten hyväksikäyttäminen (jos sinulla ei vielä ole pakastinta niin osta semmoinen - voit ostaa tarjousruokaa kerralla enemmän). Kauppojen omat merkit on usein hyviä ja edullisia. Edulliset raaka-aineet mistä voi itse tehdä maistuvia ruokia. Esim. halvemmastakin lihasta saa kyllä hyvää kun osaa ja viitsii tehdä. Broileri kannattaa ostaa kokonaisena pakasteena. Eineksenä ei kannata ostaa kuin hernekeittoa. Jos jää jotain ruokaa yli niin sen voi joko käyttää myöhemmin semmoisenaan tai kehitellä siitä jotain uutta. Ja jos jaksat itse kasvattaa kasviksia, kerätä luonnonantimia, kalastaa ja metsästää niin siten voi hankkia reilustikin edullista tai ilmaista ruokaa (paitsi jos haaskaa rahaa kalliisiin kalastus- ja metsästysvehkeisiin). Esim. juuri nyt ihmiset tuputtaa ilmaiseksi omenoita. Eiköhän nuo liene kaikille tuttuja - mitään poppakontia edulliseen syömiseen ei ole. Jotkut tonkii kauppojen roskiksia, mutta siihen en itse lähtisi.
Jos on muistissa tuotteiden aikaisempia hintoja, hillitsee itselläni ainakin vertailu ostamista. Olen hämmästellyt, kuinka moni tuote maksaakin nykyään paljon. Aiemmin ostin juustoa vain tarjouksesta, nyt vain jos sen saa sillä vanhalla tarjoushinnalla. Juuston kulutus on vähentynyt, mikä lienee myös verisuonille hyvästä. Samoin keksit jäävät kauppaan ja moni tuote on vaihtunut halpismerkkiin. Enkä juurikaan osta normaalihinnalla enää mitään. Hamstraan tarjouksia, jatkojalostan ja pakastan muuttuneessa olomuodossa. Pakastimesta on helppo ottaa valmiiden einesten sijaan. Joitain mielitekoja olen siirtänyt juhlapäiviin, silloin en välitä hinnasta. Kahvi on kohta menossa siihen.
"Tein itse ja säästin." Kannattaa varsinkin sitten, kun älyttömät alvikorotukset on saatu kautta linjan vietyä maaliin. Nimittäin omaan maaliin eli saatu leikattua tulevalta talouden elpymiseltä edellytykset.
Siten että syö vain silloin kun on oikeasti nälkä. Huvikseen syöminen tai pakonomaisesti on sitä turhuuden turhuutta ja ajan haaskausta. Aikuinen ei ole enää kasvava lapsi. Syöt silloin kun tarvitset energiaa ja kulutat sitä. Työssä huomaat milloin alat väsyä tai milloin on huono olo.Silloin auttaa leipä tai suklaa sekä joku juoma eli vesi ensin sitten tee. Limu jos oikein väsyttää. Joskus HIRVEÄ nälkä loppuu lasillisella vettä ja yhdellä banaanilla tai tomaatilla. Ei se niin hirveä sitten ollutkaan. Keitä pari munaa suolaa päälle ja leivälle.Vain kun oikeasti on nälkä. Moni jättinälkä päättyy vaikka pussikeittoon ja patonkiin. Ne on usein vain hätää tai tunteita. Sitten on ne tekee mieli ruuat, jolloin ihmisen vartalo tietää itse mitä puuttuu, kuten joskus se on joku vitamiini. Joskus tekee mieli viinirypäleitä tai appelsiinia silloin on vitamiinin tarve.
Vierailija kirjoitti:
Huomaisin aikoinaan kotona kuitteja katsellessa, että siihen kaikkeen muuhun, kuin varsinaiseen ruokaan, menee jopa enemmän rahaa, itselläni noin 65% laskusta koostui: mehuista, limuista, karkeista, sipseistä, jugurteista, suklaasta, pullasta, jäätelöistä ja muista vastaavista, joita ei todellakaan tarvitse ja ovat lähinnä vain haitaksi terveydelle ja hampaille.
Mihin listastasi unohtui kahvi? Vai lasketko sen ruoaksi?
Retkille tulee ostettua hirveät määrät ruokia. Lopulta niistä jää syömättä yli puolet. Eli retkille vain vähän mukaan kuten muutama tomaatti ja patonki sekä juusto. Juomaa. Enimmäkseen kyseessä on aina hätä ajattelu että ruoka loppuu tai sitä ei saa se katoaa tai vähintään kuolee jos on kaksi päivää syömättä. Ei kuole.
Aloitat aina syömisen juomalla vettä ensin sitten vasta ne viinit. Oluet. Huomaat että ahmit liikaa ja olet täynnä voit huonosti. Itsensä hilliten siis aloitat aina vesilasillisella. Kun himot ja pelit herää maailman loppu fiilis syöt omenan ja juot vettä. Taas ei tullut maailman loppua.
Pelko siitä että ruoka loppuu aiheuttaa hirveitä turhia ostoksia ja hätää sekä ahmintaa. Ahminta tuo mukaan ähkyn olon ja huonon olon. Et jää ilman mitään mistään se on vain tunne. Olet muutaman päivän pelkällä pussikeitolla ja vähän ciabatta leipää huomaat ettei mitään menettänytkään. Hoikka vartalo on kauniimpi ja kevyempi. Harrasta liikuntaa älä mene kauppaan hirveässä pelossa tai hädässä että nyt on nälkä tai kaikki loppuu. Juo ensin vettä ja syö vaikka joku karkki niin rauhoitut.
Sekin säästää kun pitää kaapissa keksipaketin eurolla ja keittää teetä ennen kauppaan menoa ja välipalaksi. Se rauhoittaa ihmeellisesti. Ei olekaan nälkä eikä mitään puutu.
Käyn kaupassa ostamassa sitä mitä on halpaa. Eli yleensä aina jonkun kasvikset tai lihan perässä. Herkutteluun itsetehty omenapiirakka (alle 1€ piirakka) tai kattilapopparia. Täydellä hinnalla en ole ikinä mitään leipomonuttuja tai karkkia ostanut. Syön aina ruisleivän ennen kuin menen kauppaan ettei tule herätysostoksia. Aina ostoslista mukaan. Olen jo netistä katsonut tarjoukset. Ostan myös supertarjouksia jos kaupassa osuu silmään esim. Kaikki loput nakkipakkaulset 0,20€ huomioi päiväys tms. Pakastan osan ruista jos jonain viikkoina ei olekaan mitään hyviä tarjouksia.
Nyt syön itsetehtyä coleslawta 0,69€/kg porkkanasta. Lounaaksi teen vielä perunamunakkaan ja otan leivän.
Vierailija kirjoitti:
Teen vällillä "köyhänmiehen ruokaa" niin, että pääosassa on vaikka paistettu peruna ja sipuli, seassa hiukan vaikka metukansuikaleita. Metukka ja tonnikala ovat kilohinnoiltaan kalliita, mutta niitä tulee vain mausteeksi.
Asumme mieheni kaksin nykyään ja mieheni on aivan järkyttävä lihansyöjä. Häntä ei voi päästää kaupaan yksin, kun hamstraa niitä punalaputettuja lihoja, joiden kilohinnaksi monesti jää vaikka kuinka paljon. Jos haudutan vaikka kilon painoisen kaslerin kyrsän, niin sitä joutuu piilottamaan jääkaappiin, tai mies mussutta vielä iltapalksi pelkkää umpilihaa. Hän ei suostu ymmärtämään, että vaikka se kasleri olisi 4.99 kilo, niin vaihtoehtoisesti siitä voi tehdä pataa hyvin moneksi päiväksi, tai hän vetää sen pihveinä kahdessa päivässä.
Onkohan sillä miehellä hmm kaikki inkkarit kanootissa.
Leivo itse ne herkut. Googleta esim. "helppo kakku" tai "helppo piirakka", löytyy oikeasti helppoja reseptejä, joiden avulla leivontaan perehtymätön mieskin (jos sellainen olet) onnistuu. Monet leivonnaiset ovat todella kalliita kaupassa verrattuna siihen, mitä maksaisi, jos ne leipoisi itse. Itse leipoen välttää myös lisäaineet; ei muffinssien tai kuivakakun kuulu säilyä kuukausia...
Ehkä täällä on jo ehdotettu, että täysviljatuotteet kekseissä, leivissä, puuroissa on ehdottomasti kannattavin tapa saada hyvää ruokaa. Eivät lihota eivätkä herätä makean himoa mutta vievät nälän pois.
Elimistö ei pian edes vaadi näitä turvotusaineta kehoonsa ja pian iho kiittää ja samoin koko kroppa!
Olen jättänyt kaiken makean ostamisen pois, kuten suklaat ja karkit. Jäätelö tosin on paheenani mutta sitäkään ei mene monenkymmenen sentin edestä päivää kohden kun leikkaan palan litran paketista.
Säästänyt olen (valitettavasti) jättämällä kalliimmat kotimaiset hedelmät ja vihannekset pois. Tiedän kyllä, että tuo muutos ostoksissani on huonoa kotimaiselle tuotannolle ja sitten lopulta koko Suomen taloudelle. :-(
Mutta koko ajan uutisoidaan, että pitää säästää ja leikata ja säästää ja varautua vieläkin pahempaan. Rahaa pitää säästää varastoon esim. yksityislääkärillä käyntiä varten, kun kerran terveysasema suljetaan.
Vaihda entisiin marketeihin ja halai ateriaan.
Lasi keräyksestä otat kaikki lasipurkit ja kannet metallista niihin. Tai roskista. Peset ne ja keität tai kuumennat uunissa kannet myös. Bakteerit kuolee. Kerää omenoita ostat torilta ja kaupasta ne ale omenat. Keitä ne kuorittuina ja siemenkota poistettuna pehmeiksi kattilassa. Lisäät hiukan sokeria. Ja laitat purkkeihin omenasoseen. Kuumana. Kannet kiinni ja syöt talvella.
No ale myynnistä banaanit ja teet sosetta tai teet banaanilättyjä niistä. Halpaa on.
Itse luovuin ainakin karitsan sisäfileistä ja siirryin härän ulkofileeseen, eikä jokaisella aterialla ole vuosikertaviiniä, tavallistakin voi vähän juoda. Oikein temperoituna.