Kuinka saan ruokaostoksiin säästöä. Ottaisin mielelläni vinkkejä ja neuvoja vastaan.
Olen aikuinen sinkkumies ja olisin kiinnostunut saamaan vinkkejä ja säästö neuvoja kuinka saisin ruokaostoksiin kulumaan vähemmän rahaa. Mielestäni syön monipuolisesti ja käytän paljon vihanneksia (pakaste), juureksia (tuore, pakaste) ja marjoja. Kalaa (pakaste sei) ja välillä tuoretta lohta kun tarjouksessa. Eineksiä kyllä tulee kaupasta ostettua vaikka tiedostan että itse tekemä ruoka olisi terveellisempää ja vähemmän saisi lisäaineita. Herkut kyllä heikkous samoin pulla.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Me vaihdettiin Prismasta Lidliin ja säästö on ollut huomattava. Joten voin ainakin itse suositella Lidliä, jos et siellä vielä asioi.
Lidl on tosi hyvä kyllä.
Muuta Ruotsiin tai alennu persuiluun ja näpistä.
Valmis raaste rasia 2-3€ ja punajuuri purkki 3€ suolakurkku 3€ leipä 1€ näkkileipä 2€ riisikakkuja 2€ juusto 6€ minimaitoja kahviin ja teehen 2-3€ ja ananaspurkkeja 2-4€ ja puuro paketti 2-3€ mehukeitto puurolle silloin kun sitä tekee . Mysli paketti 4€ . Muutama omena ja riisi paketti missä valmiit annos pussit. Sitten muutama mikroateria. Tämän päälle vain joku leike ja lihasuikaleet ja kanankoipia. Kuppi teetä illalla loraus maitoa. Pärjäät hyvinkin itsenäisesti 150-250€ kk . Ihminen kuitenkin tarvitsee myös hammastahnaa ja sukkia kuin alushousuja ja kampoja ,shampoota. Yhdelle on kastettu noin 400€ kk pesuaineet jne . Sen päälle parturi pari kertaa vuodessa. Muut vaatteet ja kengät ja netti kännykkä. Kk maksut. Valmiit kalapuikot maistuu kyllä vaikka ranskaperinoiden kanssa. Itse lämmittää. Laskee niin että aamu , lounas, päivä ja illalla pientä . Välillä pelkkä suklaapatukka riittää. Tai viineri.
Aika hyvin pärjää valmisruoka laatikoita ja kanankoipia uunissa tyylillä.
2 kilon" vuoka uuniin esim makaronilaatikkoa tai perunahässäkkä sekoitus nakkeja, kinkkua tms.
Kasvista kilon pusseja pakkaseen.
Tee pikakeksejä makean nälkään.
Älä osta koskaan kotimaista ruokaa ja muutakaan ostettavaa. Suomen hinnat on hinnoiteltu ylihintaisiksi, ulkolaisia tuotteita saat 3-4 samaan hintaan kun suomalaista yksi. Tuotteet ei eroa mitenkään muuten kuin hinnoissa. Alä koskaan shoppaile, osta vaan tarvitsemasi, ja kirjoita se kauppalappu.
Jos haluat mennä kauppakeskuksiin, älä ota koskaan rahaa tai sitä korttia mukaan, näin vältyt heräteostoksilta. Ja tärkein, käy ruokakaupassa vaan kerran viikossa.
Tee itsellesi budjetti, ja määritä itsellesi raha joka pitää kestää viikon, ja älä ylitä sitä. Mieti tarkkaan tarvitko jotain tiettyä tuotetta, ja osta vasta seuraavana päivänä jos tarvit, monesti ei tarvi.
Itse olen pitänyt budjettia vuosikymmenen ja joka palkasta laitan säästöön vähintään 40 -50 e muovitaskuun, ja vuoden lopussa on rahaa säästössä 480-600 e.
Muista myös kirpparit, sieltä saa astioita, vaatteita, huonekaluja ym tosi halpaan hintaan, usein on myös merkkituotteita halpaan hintaan. Kaupasta en ole vuosiin ostanut vaatteita. Huonekalut voi maalata ja kunnostaa, niistä tulee upeita.
Pidä kauppaa vaan pakollisena vain kerran viikossa ja kehitä itsellesi muuta tekemistä kuin kaupassa käynti.
Tää on monelle itsestään selvää, mutta ei kaikille: katso ennen kauppaan menoa kotona tarjoukset ja hanki kyseisen kaupan äppi puhelimeen. Lidlistä ja K-ryhmästä saa sitten henkilökohtaisia tarjouksia sen mukaan mitä ostat paljon. Paras äppi on K-ryhmällä ja siellä myös parhaat tarjoukset olleet. Puoleen hintaan kahveja kupongilla jne. Lidlissä on välillä jotain pientä jopa ilmaiseksi, mutta muuten ei tarjoukset ole niin hyviä. Itse haen sieltä vihannekset, pähkinät ja käyttötavaraa. Säästän näillä keinoin usean euron viikossa ruuasta ja vielä enemmän muusta.
Vierailija kirjoitti:
Tää on monelle itsestään selvää, mutta ei kaikille: katso ennen kauppaan menoa kotona tarjoukset ja hanki kyseisen kaupan äppi puhelimeen. Lidlistä ja K-ryhmästä saa sitten henkilökohtaisia tarjouksia sen mukaan mitä ostat paljon. Paras äppi on K-ryhmällä ja siellä myös parhaat tarjoukset olleet. Puoleen hintaan kahveja kupongilla jne. Lidlissä on välillä jotain pientä jopa ilmaiseksi, mutta muuten ei tarjoukset ole niin hyviä. Itse haen sieltä vihannekset, pähkinät ja käyttötavaraa. Säästän näillä keinoin usean euron viikossa ruuasta ja vielä enemmän muusta.
Kaikilla ei ole äppiä eikä edes tiedä mikä se on. Itsellänikään ei ole älypuhelinta vaan 18 v vanha nokian kännykkä. Ruokaa pitää saada kaupasta ilman älypuhelinta, ei voi ihmisiä eri arvoistaa ruokakaupassa. Jos ruokaa ei saa ilman älypuhelinta niin se saa jäädä kauppaan. Kenenkään ei tarvi ostaa risoja älypuhelimia ruoan takia. Kannattaa kiertää kaupat jotka niin tekee.
Tee tarkka lista mitä olet ajatellut syödä viikon ajan.katso tarjoukset vaikka joutuisit käymään useammassa kaupassa älä usko aina punalappuhin?käytä hyödyksi pakastinta älä käy lähikaupassa mikäli se ei ole iso maidot juustot tarjouksesta leivät leipomosta se tulee olemaan ensiksi vaikeaa mutta kun totut se on eräänlainen pakollinen hyödyttävä harrastus
Älä päästä mitään pilaantumaan käyttökelvottomaksi, vaan käytä kaikki, mitä ostat ja/tai valmistat.
Käy kalassa, sienessä, marjassa.
Tee paljon ruokaa kerralla jääkaappiin ja pakastimeen niin voit ostaa isompia säkkejä perunoita jne.
Oma yrtttitarha.
Opettele leipomaan niin makea kun suolainenkin itse. Se on hauskaa ja meditatiivista puuhaa ja on ihana huomata miten siinä kehittyy. Säästät hirveästi rahaa kosska erilaiset jauhot, hiiva ja esim sokeri ei maksa juuri mitään. Laskeppa paljonko käytät rahaa kuukaudessa leipään ja makeisiin kahvileipiin ja paljonko se maksaa jos tekisit itse.
Itselle leipominen on ollut aina helppoa koska olen kokki 1.koulutukseltani ja työskennellyt nuorempans ruoan parissa 10 vuotta. Meillä on 4 henkinen perhe jossa 2 urheilevaa nuuorta miestä + 1 liikkuva vanhempi mies lisäkseni, ruokaa menee ihan hirveästi. Leivon vähintään 2x viikossa sämpylöitä, leipää, jotain pullaa tms makeaa. Teemme myös paljon itse ruokaa koska haluamme että ainakin suurin osa aterioista on lisäainevapaata puhdasta ruokaa jossa paljon poroteiiniä. Säästämme varmaan 300-500 € /kk.
Onko ylipainoa? Jos on, hyödynnä se. Eli jos olet syönyt jo varastoon esimerkiksi kolmen kuukauden energiat (7-10 kiloa fläsää), voit surutta rajoittaa päivittäiset kalorit puoleen. Säästyy puolet kauppalaskusta kun syöt puolet vähemmän.
Jos ei fläsää ole, liiku vähemmän. Ei ehkä pidemmän päälle hyvä ratkaisu mutta älytöntä kaloritarvetta ( yli 2500kaloria/vrk) on hyvä suitsia ihan terveydellinen kannalta, ellet ole 2 metrinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole äppiä eikä edes tiedä mikä se on. Itsellänikään ei ole älypuhelinta vaan 18 v vanha nokian kännykkä. Ruokaa pitää saada kaupasta ilman älypuhelinta, ei voi ihmisiä eri arvoistaa ruokakaupassa. Jos ruokaa ei saa ilman älypuhelinta niin se saa jäädä kauppaan. Kenenkään ei tarvi ostaa risoja älypuhelimia ruoan takia. Kannattaa kiertää kaupat jotka niin tekee.
eihän kaikkien tarvitse säästää ruokamenoissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin, kun ei ole rahaa ei voi ostaa mitään. Ei tule käyttäneeksi rahaa... mielenkiintoissta.
Ammattikokin vinkit:
Lisää jauhelihakastikkeeseen freesattua sipulia, porkkanaa pieninä kuutioina ja tomaattimurskaa. Halpaa ja kastiketta tulee enemmän.
Sama juttu makaronilaatikkoon.
Kaupan liemikuutiot ovat halvempia kuin fondit.
Tarkkaile kilohintoja, etsi tarjouksia.
Käytä mausteita, osta ne isoissa pakkauksissa, halvempia. Anna kaverille osa jos on liikaa.
Pakasta jauhelihaa jos ostat isomman erän.
Kalapuikot edullisia liiterissä, mausta ne grillimausteella pannulla.
Perunamuusi on halpaa, hyvää ja sen voi tehdä pelkällä survimella kun on vaan jauhoinen perunalajike.
Iso 2,5 litran uunivuoka, 10 litran kattila. Keittoja ja laatikoita pakastimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi, en minäkään, ostan mitä haluan ja en katsele hintoja. on hienoa kun ei tarvi ostaa sitä halvinta, eikä ihmetellä kun tarjoustuotteet katoaa nopeasti, voi ostaa vaikka 30 e leipäpaketin, ei mitään haittaa.
Rahareiät selvisi heti aloitusta lukemalla eli einekset ja herkut.
Sinkkumiehen aloitus on vuodelta-21, mitenköhän kävi, hinnat nousi seuraavana vuonna.