Kuinka saan ruokaostoksiin säästöä. Ottaisin mielelläni vinkkejä ja neuvoja vastaan.
Olen aikuinen sinkkumies ja olisin kiinnostunut saamaan vinkkejä ja säästö neuvoja kuinka saisin ruokaostoksiin kulumaan vähemmän rahaa. Mielestäni syön monipuolisesti ja käytän paljon vihanneksia (pakaste), juureksia (tuore, pakaste) ja marjoja. Kalaa (pakaste sei) ja välillä tuoretta lohta kun tarjouksessa. Eineksiä kyllä tulee kaupasta ostettua vaikka tiedostan että itse tekemä ruoka olisi terveellisempää ja vähemmän saisi lisäaineita. Herkut kyllä heikkous samoin pulla.
Kommentit (282)
No meillä on pieniä puroja missä elää rapuja liejussa pohjassa ja simpukkaa. Myös voi löytää rannalta rapuja kiven alta. Keittää niitä. Sitten helpoin onkiminen mato ongella rannalla niin särkiä tulee. Niistä saa keittoa.
Itä-Suomen purkissa on rapuja ja onkimalla saa nopeasti pikkukalat. Tosin jotkut onkii haukia.
Vierailija kirjoitti:
Kesällä marjametsään. Pakkaseen koko vuoden marjatarpeet.
Jos tykkää, mikä ettei.
Kaupasta ostelee perusasioita - perunaa ja lihaa. Oivaa, jälkiuunileipää ja joskus sämpylöitä- tuoreina.
Jos kotona pakkanen, ostaa tarjouksesta tai tuoreena leipänsä ja ottaa kun tarttee pakkasesta - aina tuoretta.
Pääasia ostamisessa on se, että tekee ruokansa itse - valmisruoilla eläminen on kallista.
Hyviä vinkkejä. Täältä hieman toisenlainen: syö hieman ennen kuin sinulla on kiljuva nälkä! Silloin syöt juuri sopivan määrän eli tarpeeksi, mutta ei liikaa. Älä juo vettä ennen ruokaa tai ruuan kanssa, juo iso lasillinen vettä ruuan jälkeen. Et tarvitse jälkiruokaa ja olo jää muutenkin keveämmäksi.
Tämä siksi, että itse joudun syömään 'kellon mukaan' viivästyneen nälkä- ja kylläisyysreaktion takia. Joskus harmittaa, mutta jos odotan kovaan nälkään asti, voisin ahmia mitä tahansa ruokaa aivan hirveän määrän. :(
N48, nykyään normaalipainoinen
No. Usein huomaan, että ostaessani vihanneksia, juureksia, 'kotimaista' maitoa ja jugurttia, kauppalasku ok.
Jos lisään olutta, juustoa, kinkkua, lihaa -> järkytyn loppusummasta
Siis näillä mennään🤔
Minä olen saanut 5-henkisen perheen kauppalaskun pienenemään viimeisen vuoden aikana niin, että nyt se on 600/kk, kun ennen ollut 800/kk. Hintojen nousun myötä entisillä kulutustottumuksilla menisi varmasti helposti 1000/kk.
Tuostakin saisi varmasti vielä tingittyä ja pelkkää puuroa ja makaronia syövät ovat vielä oma lukunsa. Meillä on pidetty kiinni ruoan ravitsevuudesta ja monipuolisuudesta.
Sen se vaatii, että kaikki ylimääräinen ja kallis jää kauppaan. Kaikki ruoka tehdään itse perusaineksista. Lihaa on vähennetty. Ei valmisruokia tai herkkuja. Suklaat, karkit, limsat pois ja korkeintaan viikonloppuna jotain itse leivottua.
Katsot vain, missä sitä on tarjolla ilmaiseksi, kuten esim joku ruoka- apu. Menet vain sinne, missä sitä on tarjolla (1 muovikassillinen/ihminen. Itse kerran oon sitä hakenut, muttei siinä paljoa ollut kunnon ruokaa, enin osa oli mun ruokavaliolle sopimatonta. Ja makkaraa oli ainakin 3 pakettia ja ne piti laittaa pakastimeen, ku ne oli melkeen vuoden vanhoja jo valmiiksi. Piti heittää taas paljon roskiin. Niiden pitäisi olla sellaisia, että itse voi valita, mitä ottaa ja oma ruokavalio on otettava huomioon. Esim SPR tarjoaa näitä ruoka- apuja.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos olet terve mies, niin eikö olisi helpompi ja mukavampi yrittää tienata vaikka 50-70 euroa kuussa enemmän, kuin venyttää penniä? Ei sillä etteikö taloudellisuus olisi hyvä asia, mutta minusta aikuisen kannattaa pyrkiä siihen, että joka asiassa ei ole välttämätön pakko pihistellä, vaan voi suurinpiirtein just esimerkiksi syödä mitä haluaa.
50e kuussa on helpompi säästää kuin tienata jos perustuloinen
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut 5-henkisen perheen kauppalaskun pienenemään viimeisen vuoden aikana niin, että nyt se on 600/kk, kun ennen ollut 800/kk. Hintojen nousun myötä entisillä kulutustottumuksilla menisi varmasti helposti 1000/kk.
Tuostakin saisi varmasti vielä tingittyä ja pelkkää puuroa ja makaronia syövät ovat vielä oma lukunsa. Meillä on pidetty kiinni ruoan ravitsevuudesta ja monipuolisuudesta.
Sen se vaatii, että kaikki ylimääräinen ja kallis jää kauppaan. Kaikki ruoka tehdään itse perusaineksista. Lihaa on vähennetty. Ei valmisruokia tai herkkuja. Suklaat, karkit, limsat pois ja korkeintaan viikonloppuna jotain itse leivottua.
Miten tämä on mahdollista
2-3 kg vuokaan ruokaa uuniin ja pakkaseen. Iso kattila keittoa ja syöt monta kertaa. Perus juttuja, kerran viikossa kauppaan aina lapun kanssa. Jugurttia/ rahkaa marjat sekaan tai hedelmät. Ei valmiita Jugurtteja.
Kasvista pataan lisätä myös kunnolla. Aamulla puuroa, marjoja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkkaile kilohintoja.
Pääasiassa näin, mutta jos syö yhden jogurtin kerran viikossa, niin silloin kannattaakin katsoa pakkauksen hintaa. Eli harvoin ostetuissa voi kilohinnaltaan kalliimpi pikkupakkaus olla edullisempi. Iso pakkaus ei säily seuraavaan kertaan ja joka tapauksessa syö sen yhden paketin, niin silloin se halpa paketti on halvempi. Toki ei noista harvoin syötävistä muutenkaan se ruokalasku koostu.
Jos taas syö jogurtin joka päivä, niin silloin kilohintalasit päähän.
Kuinka nopeasti jogurtti mielestäsi vanhenee? Totuus on, että ei mene edes kuukaudessa miksikään.
Olen itse kanssa huomannut että litran jugurtti säilyy pitkään.
Kauppojen omien merkkien suosiminen!! Hyödynnä myös punalappuja ja tarjouksia.Yhdistä ennakkoluulottomasti "jämäruoat" munakkaaksi-pyttipannuksi. Leivo itse, vaivalloista mutta kannattavaa.. leipä/sämpylä taikinaan voi upottaa vaikka mitä, (esim nahistuneet juurekset, puuronjämät) saat tuhdimpaa tavaraa kun kaupan hötöleivät
Herkut: Jeesi naapurin mummoja, saatat saada pullakahvit palkkioksi+käy virpomassa :D
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvä ja uskon, että kaikki pääsevät tuohon jos haluavat. Tarvitaan ns taloustaitoa ja järkeä. Ottakaa muutkin opiksi.
Ruskeista ale banaaneista saa hyvää sosetta vaikka kakkuun tai smootien. Lapset syö soseena.