Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasasioista tietävät!

Vierailija
26.10.2014 |

Kävin alkuvuodesta verikokeissa masennuksen takia (yths:n lääkäri määräsi rutiinina) ja silloin TSH oli 6,0 ja TV4 14. Myöhemmin mitattiin vielä vastaaineet ja ne oli myös selvästi koholla (muistaakseni yli 500, viitearvoja en muista) eli siis ilmeisesti autoimmuunitulehdus. Ei kuitenkaan mitään lääkitystä tms koska TV4 normaali ja ei sen suurempia oireita.

Nyt kuitenkin kesästä lähtien olen ollut hurjan väsynyt ja turvoksissa, myös hiukset ohentuneet selvästi yms. Menin uudestaan verikokeisiin ja nyt TSH 6,8 ja TV4 15. Ei kuitenkaan edes tyroksiinikokeilua koska TV4 täysin normaali.. Miksi siis TSH on jatkuvasti koholla vaikka tyroksiinia elimistössä on? Lääkäri ei osannut sanoa tähän mitään.. Myös muut verikokeiden tulokset normaaleja ja harmittaa koska terveeltä olo ei tunnu! :(

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:33"]

Minulla oli TSH 3,8, T4V 14 ja heti lääkitys, koska asiansa osaavaa lääkäri ei tuijottanut pelkkiin lab.tuloksiin vaan otti oireiluni vakavasti. Ilman muuta noilla arvoilla lääkitys. Vaihda ap.lääkäriä [/quote]

Olisipa minulla ollut aikoinaan samanlainen lääkäri. TSH 3,3 ja T4V 11 ja ei lääkitystä, koska viitearvoissa. Oireita hoidettiin masennuksena. Tuohon aikaan kilpirauhassairauksista ei puhuttu niin paljon kuin nyt.  Aika monta vuotta elämästäni meni pilalle, pieni halpa pilleri olisi auttanut toimintakykyiseksi.

Vierailija
2/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 12:58"]En oo koskaan kuullutkaan, että ylipaino nostaisi TSH:ta.
T. 3, joka on aina ollut normaalipainoinen
[/quote]

En mäkään ollut ennen tätä viimeisintä valopää lääkäriä.. T 2.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan tehdä niin että käyn vielä niissä määrätyissä verikokeissa ja jos silloin arvot samaa luokkaa ja lääkitystä ei irtoa niin sitten menen yksityiselle. Onko tietoa kellään onko tampereen seudulla asiansa osaavaa erikoislääkäriä?
Pelottaa vaan näin rahattomana että jään jumiin yksityiselle, koska yths:n lääkärit ei tunnu tietävän tästä sairaudesta mitään ja eikös lääkityksen saaminen kohdalleen kestä aika kauan? Ts. En haluaisi käydä yksityisellä labroissa mutta jos haen diagnoosin yksityiseltä niin suostuuko tk lääkärit jatkamaan lääkitystä?
Ap

Vierailija
4/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:49"]

Taidan tehdä niin että käyn vielä niissä määrätyissä verikokeissa ja jos silloin arvot samaa luokkaa ja lääkitystä ei irtoa niin sitten menen yksityiselle. Onko tietoa kellään onko tampereen seudulla asiansa osaavaa erikoislääkäriä? Pelottaa vaan näin rahattomana että jään jumiin yksityiselle, koska yths:n lääkärit ei tunnu tietävän tästä sairaudesta mitään ja eikös lääkityksen saaminen kohdalleen kestä aika kauan? Ts. En haluaisi käydä yksityisellä labroissa mutta jos haen diagnoosin yksityiseltä niin suostuuko tk lääkärit jatkamaan lääkitystä? Ap

[/quote]

Kyllä ne terveyskeskuksessa uusivat sun reseptin sitten kun olet sen saanut. Ei kukaan terveyskeskuslääkäri uskalla "uhmata" endokrinologilta saamaasi reseptiä. Kyllä Tampereellakin on hyviä endokrinologeja, joita voisit saada kokeiluun Thyroxinin. Kannattaa googlailla ihmisten mielipiteitä lääkäreistä tai etsiä facebookista kilpirauhasryhmistä. Ja tosiaan säätö voi kestää jopa vuoden ennenkuin oireet poistuvat, riippuu siitäkin kuinka kauan tulehdus ja vajaatoiminta on ehtinyt kestää.

Vierailija
5/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso, ottaako endokrinologi Ilkka vauhkonen vastaan Terveystalossa Tampereella - vastaanottoja on monella paikkakunnalla eteläisimmässä Suomessa. Todella pätevä lääkäri!

Vierailija
6/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko erikoislääkärille mennä ihan tosta vaan? Olen alkanut kärsiä väsymyksestä ja alakulosta, palelen herkästi, iho on muuttunut rasvaisesta kuivaksi, olen lihonut ja äidillä on kilpirauhasen vajaatoiminta.

Oiskohan mullakin vai nauraako lääkäri mut pihalle kuten tuo YTHS:n lääkäri?

Vierailija
7/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mennä. Erikoislääkäri nauraa pihalle, ei todellakaan. Sinne mennään hakemaan apua.

Vierailija
8/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa lääkäri voi kirjoittaa noilla arvoilla koelääkityksen. Kelakorvausta et noilla arvoilla tule saamaan, mut ei se oo kynnyskysymys koska Thyroxin on niin edullista.

Vierailija
9/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:33"]

Minulla oli TSH 3,8, T4V 14 ja heti lääkitys, koska asiansa osaavaa lääkäri ei tuijottanut pelkkiin lab.tuloksiin vaan otti oireiluni vakavasti. Ilman muuta noilla arvoilla lääkitys. Vaihda ap.lääkäriä [/quote]

Olisipa minulla ollut aikoinaan samanlainen lääkäri. TSH 3,3 ja T4V 11 ja ei lääkitystä, koska viitearvoissa. Oireita hoidettiin masennuksena. Tuohon aikaan kilpirauhassairauksista ei puhuttu niin paljon kuin nyt.  Aika monta vuotta elämästäni meni pilalle, pieni halpa pilleri olisi auttanut toimintakykyiseksi.

[/quote] Mulla on useampia kokemuksia Thyroxinin aloituksesta täntyyppisillä veriarvoilla, ja lähes kaikki on saanut apua. Muutamalta on voitu purkaa kolmen lääkkeen yhdistelmä masennukseen pois.

Kaikkia asiaa miettiviä kehotan kysymään lääkäriltään, mikä on pahinta, mikä tällaisen hoitokokeilun seurauksena voi tapahtua. Thyroxin on, toki annoksesta riippuen, hyvin turvallinen lääke jonka vaikutukset tunnetaan hyvin ja ovat helposti mitattavissa. Tämän argumentoinnin jälkeen harva kieltäytyy hoitokokeilusta. :)

t. terveyskeskuslääkäri

Vierailija
10/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
11/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla mitattiin nuo arvot 3 kertaa ennen kuin sain lääkityksen. Ensimmäisellä kerralla TSH oli 4.5, TV4 17. Viikon päästä tästä THS oli 7.2 ja kolmen viikon päästä tuosta 6.8. TV4:sta ei lääkäri kertonut noilla kerroilla enkä sitä sitten jostain syystä kysynyt. Mutta tuskin se kauheasti oli muuttunut koska n. 6 vkoa lääkityksen aloittamisesta TV4 oli 16 (TSH 3.5), jolloin lääkitystä myös nostettiin 25 mikrogrammasta/päivä 75 mikrogrammaan/päivä.

Vierailija
12/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanoi yksi lääkäri, että lihavuus nostaa tuota tsh -arvoa. En tiedä onko totta, mutta jps olet ylipainoinen, niin kysy lääkäriltä.

Vierailija
13/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadi lääkitys, jo sen perusteella että TSH on selvästi viitearvojen yläpuolella! Mulla on ollut 5+ ja sain lääkityksen vaikka TV4 on normaali. Oireet helpottaneet vähitellen.

Vierailija
14/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yksityiselle. Julkisella katsovat vain osatotuuden. Pyydä mittaamaan ainaki rT3 tasot

Vierailija
15/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo koskaan kuullutkaan, että ylipaino nostaisi TSH:ta.
T. 3, joka on aina ollut normaalipainoinen

Vierailija
16/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 12:58"]

En oo koskaan kuullutkaan, että ylipaino nostaisi TSH:ta. T. 3, joka on aina ollut normaalipainoinen

[/quote]

En minäkään ole, mutta täällä nyt vedetäänkin lihavuuskortti joka asiaan mukaan. Olen itse ylipainoinen, eikä lääkäri ole koskaan moista maininnut 5 vuoden aikana, kun vajaatoimintaa on ollut. Nyt tosin se on muuttunut liikatoiminnaksi.

Vierailija
17/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti eri lääkärille ja yritä saada Thyroxin kokeilu. Ei sun arvot ole normaalit vaikka T4 vielä viitteissä onkin. T4:n pitäisi olla yläkolmanneksessa eli 15 ei ole mikään hyvä arvo. Mun T4 oli 16 ja lääkärin mielestä oli terve vaikka itse tuntui siltä että kuolen tähän paikkaan. Sain lopulta toisen kilpirauhaslääkkeen ja nyt voin sanoa olevani lähes oireeton. Tuo rT3 mittaus voisi olla paikallaan tosiaan. Sitä tekevät vain funktionaaliset lääkärit, eivät tavalliset endokrinologit. Tuo tulehdusarvo kertoo sen, että sun oma kilpirauhanen on tuhoutumassa jos asialle ei tehdä mitään. Autoimmuunitulehdusta ylläpitää usein viljojen gluteeni ja moni onkin saanut gluteenin pois jättämällä tulehduksen kuriin. Nyt ensitöiksesi ehdottomasti gluteenittomalle ruokavaliolle! Googlaile gluteenista ja autoimmuunitulehduksesta enemmän.

Vierailija
18/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalipainon sisällä olen, nyt tosin lihonut muutaman kilon kesän aikana mutta olihan tuo tsh koholla jo alkuvuodesta kun olin ihan hoikka..
Ei ole oikein opiskelijalla varaa yksityiseen :/
Taidan yrittää vaatia seuraavien kokeiden jälkeen lääkityskokeilua siltä yths:n lääkäriltä. Jotain se tosin höpisi että kelan korvausta ei saa tyroksiiniin jos molemmat arvot ei ole viitearvojem ulkopuolella ja on ilman korvausta aika kallista? Voiko pitää paikkansa??
Ap

Vierailija
19/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadi, että otetaan myös T3V.

Vierailija
20/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri muistaakseni sanoi mitanneensa TV3 arvon ja että se oli viiterajoissa. En tajunnut kysyä paljonko arvo oli..
Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme