Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kilpirauhasasioista tietävät!

Vierailija
26.10.2014 |

Kävin alkuvuodesta verikokeissa masennuksen takia (yths:n lääkäri määräsi rutiinina) ja silloin TSH oli 6,0 ja TV4 14. Myöhemmin mitattiin vielä vastaaineet ja ne oli myös selvästi koholla (muistaakseni yli 500, viitearvoja en muista) eli siis ilmeisesti autoimmuunitulehdus. Ei kuitenkaan mitään lääkitystä tms koska TV4 normaali ja ei sen suurempia oireita.

Nyt kuitenkin kesästä lähtien olen ollut hurjan väsynyt ja turvoksissa, myös hiukset ohentuneet selvästi yms. Menin uudestaan verikokeisiin ja nyt TSH 6,8 ja TV4 15. Ei kuitenkaan edes tyroksiinikokeilua koska TV4 täysin normaali.. Miksi siis TSH on jatkuvasti koholla vaikka tyroksiinia elimistössä on? Lääkäri ei osannut sanoa tähän mitään.. Myös muut verikokeiden tulokset normaaleja ja harmittaa koska terveeltä olo ei tunnu! :(

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:04"]

Ehdottomasti eri lääkärille ja yritä saada Thyroxin kokeilu. Ei sun arvot ole normaalit vaikka T4 vielä viitteissä onkin. T4:n pitäisi olla yläkolmanneksessa eli 15 ei ole mikään hyvä arvo. Mun T4 oli 16 ja lääkärin mielestä oli terve vaikka itse tuntui siltä että kuolen tähän paikkaan. Sain lopulta toisen kilpirauhaslääkkeen ja nyt voin sanoa olevani lähes oireeton. Tuo rT3 mittaus voisi olla paikallaan tosiaan. Sitä tekevät vain funktionaaliset lääkärit, eivät tavalliset endokrinologit. Tuo tulehdusarvo kertoo sen, että sun oma kilpirauhanen on tuhoutumassa jos asialle ei tehdä mitään. Autoimmuunitulehdusta ylläpitää usein viljojen gluteeni ja moni onkin saanut gluteenin pois jättämällä tulehduksen kuriin. Nyt ensitöiksesi ehdottomasti gluteenittomalle ruokavaliolle! Googlaile gluteenista ja autoimmuunitulehduksesta enemmän.

[/quote]

Fiksut tk-lääkärit ottaa kyllä T3:n. 

Vierailija
22/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy yrittää ainakin vähentää gluteenin syömistä, voisi helpottaa turvotukseenkin. Kiitos vinkistä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadi saada arvot paperilla. Jos ei lekuri myönnä koelääkitystä, mene yksityiselle.

Vierailija
24/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalipainon sisällä olen, nyt tosin lihonut muutaman kilon kesän aikana mutta olihan tuo tsh koholla jo alkuvuodesta kun olin ihan hoikka.. Ei ole oikein opiskelijalla varaa yksityiseen :/ Taidan yrittää vaatia seuraavien kokeiden jälkeen lääkityskokeilua siltä yths:n lääkäriltä. Jotain se tosin höpisi että kelan korvausta ei saa tyroksiiniin jos molemmat arvot ei ole viitearvojem ulkopuolella ja on ilman korvausta aika kallista? Voiko pitää paikkansa?? Ap

[/quote]

Thyroxin maksaa n. 6-8 euroa 100 kpl, 0,1 mg tabletti. Ilman kelakorvausta.

Vierailija
25/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalipainon sisällä olen, nyt tosin lihonut muutaman kilon kesän aikana mutta olihan tuo tsh koholla jo alkuvuodesta kun olin ihan hoikka.. Ei ole oikein opiskelijalla varaa yksityiseen :/ Taidan yrittää vaatia seuraavien kokeiden jälkeen lääkityskokeilua siltä yths:n lääkäriltä. Jotain se tosin höpisi että kelan korvausta ei saa tyroksiiniin jos molemmat arvot ei ole viitearvojem ulkopuolella ja on ilman korvausta aika kallista? Voiko pitää paikkansa?? Ap

[/quote]

Thyroxin ei ole ollenkaan kallis lääke! Ihan puppua puhuu sun lääkäri! En nyt muista mitä se maksaa mutta todella halpa vaikka et muka KELA:n korvausta saiskaan. Ja siis miksi et saisi jos lääkäri kirjoittaa, että on kilpirauhasen vajaatoiminta! Sulla on aivan pälli lääkäri!

Vierailija
26/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:08"]

Ehdottomasti eri lääkärille ja yritä saada Thyroxin kokeilu. Ei sun arvot ole normaalit vaikka T4 vielä viitteissä onkin. T4:n pitäisi olla yläkolmanneksessa eli 15 ei ole mikään hyvä arvo. Mun T4 oli 16 ja lääkärin mielestä oli terve vaikka itse tuntui siltä että kuolen tähän paikkaan. Sain lopulta toisen kilpirauhaslääkkeen ja nyt voin sanoa olevani lähes oireeton. Tuo rT3 mittaus voisi olla paikallaan tosiaan. Sitä tekevät vain funktionaaliset lääkärit, eivät tavalliset endokrinologit. Tuo tulehdusarvo kertoo sen, että sun oma kilpirauhanen on tuhoutumassa jos asialle ei tehdä mitään. Autoimmuunitulehdusta ylläpitää usein viljojen gluteeni ja moni onkin saanut gluteenin pois jättämällä tulehduksen kuriin. Nyt ensitöiksesi ehdottomasti gluteenittomalle ruokavaliolle! Googlaile gluteenista ja autoimmuunitulehduksesta enemmän.

[/quote]

[/quote]

Minä puhuin rT3-kokeesta, en T3-kokeesta. Ovat eri asia. rT3 on T3:n "vasta"hormoni.

Vierailija
27/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu googlailin tuota hintaa ja tosiaan näyttää n. 6e/purkki maksavan.. Eli halpaa on. Se lääkäri nyt oli muutenkin ihan pihalla, ei osannut käyttää tietokonettaan ja mutisi vain itsekseen :D huippuhyvää tämä opiskelijoiden terveydenhuolto!
Ap

Vierailija
28/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:12"]

[/quote]

[/quote]

Minä puhuin rT3-kokeesta, en T3-kokeesta. Ovat eri asia. rT3 on T3:n "vasta"hormoni.

[/quote]

Joo mutta otetaan nyt ensin se T3 ja Thyroxin kokeeksi, ja sitten vasta vaihtoehtolääketieteen puolelle.

Vierailija
29/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:18"]

Juu googlailin tuota hintaa ja tosiaan näyttää n. 6e/purkki maksavan.. Eli halpaa on. Se lääkäri nyt oli muutenkin ihan pihalla, ei osannut käyttää tietokonettaan ja mutisi vain itsekseen :D huippuhyvää tämä opiskelijoiden terveydenhuolto! Ap

[/quote]

Peruslekuri. Mene omaan terveyskeskukseen.

Vierailija
30/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:12"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Joo mutta otetaan nyt ensin se T3 ja Thyroxin kokeeksi, ja sitten vasta vaihtoehtolääketieteen puolelle.
[/quote]

T3 siis mitatttiin jo ja oli viitearvoissa. Tarkkaa arvoa en tiedä.
Ap

Vierailija
31/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:23"]

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:12"] [quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:08"] [quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:04"] Ehdottomasti eri lääkärille ja yritä saada Thyroxin kokeilu. Ei sun arvot ole normaalit vaikka T4 vielä viitteissä onkin. T4:n pitäisi olla yläkolmanneksessa eli 15 ei ole mikään hyvä arvo. Mun T4 oli 16 ja lääkärin mielestä oli terve vaikka itse tuntui siltä että kuolen tähän paikkaan. Sain lopulta toisen kilpirauhaslääkkeen ja nyt voin sanoa olevani lähes oireeton. Tuo rT3 mittaus voisi olla paikallaan tosiaan. Sitä tekevät vain funktionaaliset lääkärit, eivät tavalliset endokrinologit. Tuo tulehdusarvo kertoo sen, että sun oma kilpirauhanen on tuhoutumassa jos asialle ei tehdä mitään. Autoimmuunitulehdusta ylläpitää usein viljojen gluteeni ja moni onkin saanut gluteenin pois jättämällä tulehduksen kuriin. Nyt ensitöiksesi ehdottomasti gluteenittomalle ruokavaliolle! Googlaile gluteenista ja autoimmuunitulehduksesta enemmän. [/quote] Fiksut tk-lääkärit ottaa kyllä T3:n.  [/quote] Minä puhuin rT3-kokeesta, en T3-kokeesta. Ovat eri asia. rT3 on T3:n "vasta"hormoni. [/quote] Joo mutta otetaan nyt ensin se T3 ja Thyroxin kokeeksi, ja sitten vasta vaihtoehtolääketieteen puolelle. [/quote] T3 siis mitatttiin jo ja oli viitearvoissa. Tarkkaa arvoa en tiedä. Ap

[/quote]

Kysy! Sulla on oikeus saada ne kaikki paperilla. Jos ei koelääkitystä heru, mene uudelle valveutuneemmalle lääkärille. 

Vierailija
32/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:21"]

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:12"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Juu näin kannattaakin toimia mutta viittasit minun käyttäneen T3 termiä vaikka näin en tehnyt. Ja rT3:n mittaaminen ei ole vaihtoehtolääketiedettä vaikka sitä ei aktiivisesti suomessa tällähetkellä mitatakaan. Vielä muutamia vuosikymmeniä sitten oli jopa KELA:n korveuksen piirissä tuo verikoe. Muualla maailmalla sitä käytetään myös.

Vierailija
33/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä jaksa vastata näihin, mutta pyydä tulokset kirjallisena ja säästä jostakin, vaikka miten tahansa, että pääset yksityiselle. Eikä kenelle tahansa, vaan juuri kilpirauhasasioihin erikoistuneelle endokrinologille. Netistä ja facesta löytyy juttua lääkäreistä, jotka ottavat sinut tosissaan, etsi nimiä.

Itse kärsin vahvoista oireista vuosia ja minulla oli erittäin vahva sukurasite vajaatoimintaan. Arvoja seurattiin pyynnöstäni monia, monia vuosia tervkeskuksessa, mutta aina sanottiin, että ne olivat normaalit. Viimein otin kaikki tulokset kirjallisena mukaan ja varasin ajan tunnetulle yksityiselle lääkärille. Arvot olivat edelleen viiterajojen sisällä, mutta olivat vuosi vuodelta menneet koko ajan huonommiksi. Lääkäri painotti selviä oireitani erittäin paljon ja sain koelääkityksen. Elämänlaatuni muuttui aivan uskomattoman paljon ja sain lääkityksen loppuelämäksi. Kannatti maksaa ne kaksi käyntiä yksityisellä. Nyt jokainen tk-lääkärinikin uusii reseptini, kun minulla on diagnoosi.

Vierailija
34/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laboratoriokokeista kannattaa aina pyytää itselleen printti. Sen saa vaikka siitä ajanvarauksesta. Samoin epikriisin voi pyytää, ellei sitä lähetetä automaattisesti.

Vierailija
35/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli TSH 3,8, T4V 14 ja heti lääkitys, koska asiansa osaavaa lääkäri ei tuijottanut pelkkiin lab.tuloksiin vaan otti oireiluni vakavasti.
Ilman muuta noilla arvoilla lääkitys. Vaihda ap.lääkäriä

Vierailija
36/36 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni lääkitys kelakorvauksineen, koska kyhmystruuma, vaikka normaaliarvot. Onko kilpirauhastasi tutkittu millä lailla? Voi olla myös kystiä tms.