Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Suomessa autokanta on niin vanha?

Vierailija
25.10.2014 |

Suomi: autot paskoja, talot siistejä

Venäjä: autot hienoja, talot paskoja..

Mielummin tietenkin näin päin mutta mikä on syynä että Suomessa on Euroopan vanhin autokanta? Itsellä 2011 auto ja tuntuu Suomen teillä kuin olisin miljonääri, vaikka näinkin vanha auto..

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on euromaiden vanhin autokanta. Jopa täällä Turkissa on uudemmat autot ihmisillä.

Vierailija
42/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 17:29"]

Suomessa on euromaiden vanhin autokanta. Jopa täällä Turkissa on uudemmat autot ihmisillä.

[/quote]

Suomessa on myös monella omituinen ajattelutapa mahdollisimman iso auto oltava vaikka tarvetta isolle ei edes ole. Tästä johtuen sitten ajetaan mieluummin esim. niillä vanhoilla louskuilla entisillä taksimersuilla ja hauskimmat hokee jotakin "köyhillä ei ole varaa mersuun"-länkytystä, vaikka itsellään ei ole varaa edes uuteen kauppakassiin vaan tosikäytettyyn työkoneeseen, jonka takapenkille on ördätty monet kerrat. Ja vaikka ajomäärä vuodessa olisi joku 15-20tkm, siis vähän, on silti oltava se iso auto, koska "ajetaan niin paljon".

Muualla Euroopassa ajetaan kaupunkiliikenteeseen ja ruuhkiin sopivalla kalustolla, ns. kauppakasseilla, joissa kuitenkin on varustetaso uutena aivan erilainen kuin iankaikkisen vanhoissa isoissa autoissa, samoin turvallisuus, päästöt ja hinta sellainen, että ns. tavikset voivat niitä hankkia. Ei siellä yritetä päteä autolla - toisaalta, jos A:lla on 15 000e hintainen vanha auto ja B:llä 15 000e hintainen uusi auto, ei kummallakaan ole toista enempää varaa pätemiseen (eiköhän se uudella ajavakin olisi saanut sen vanhan jos olisi halunnut, arvo on sama), mutta suomalainen muistaa aina mainita, kuinka paljon se vanha auto maksoi uutena, vaikkakaan hän itse ei siitä sitä hintaa maksanut kun käytettynä ja halpana osti, mutta jotenkin sekin olematonta itsetuntoa kohottaa, mitä joku muu joskus autosta on maksanut......

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 17:04"]

Koska monet suomalaiset ymmärtävät, että auto on erittäin huono sijoituskohde.

[/quote]

Sijoituskohde? Eihän kulutushyödykkeen ostaminen ole sijoittamista. Sijoituskohteesta odotetaan rahallista tuottoa tai aivan vähintään turvasatamaa pääomalle.

Vierailija
44/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo auto on huono sijoituskohde-länkytys on sikäli typerä, että monet asuvat vuokralla ja se vasta huono "sijoituskohde" on, maksella nyt jonkun toisen ihmisen asuntoa kun voisi yhtä hyvin maksaa omaa. Tai asunnonosto jostakin -60-70-luvun lähikerrostalosta, vanhan elementtitalon osakekopperon ostaminen ei sekään suorastaan "sijoittamista" ole, mutta niin vain joku aina ostaa kun halvalla niitä myydään. Eipä niitäkään käsistä viedä, ei nyt eikä varsinkaan tulevaisuudessa, joten ei kannata ostaa tuolla logiikalla.

Vierailija
45/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt sijoituskohteesta jauhetaan, niin onko joku veska sitten loistava sijoituskohde? Erityisen huvittavaa kulkea jollakin parin tonnin ritsalla muutaman tonnin merkkiveskaa roikottaen, tai julkisilla, vuokralähiöön.

Jos aletaan arvostella ihmisten rahankäyttöä ns. turhaan, on kyllä paljon typerämpiäkin kohteita kuin auto.

Vierailija
46/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaapa vaikka Saksaan: kokopäivätyössä olevan korkeakoulutetun palkka ja verotus eri tasoa kuin Suomessa. Autot ja elintarvikkeet halvempia kuin Suomessa. Revi siitä. Ei täällä minun kaltainen valkokaulusköyhä pysty uusumaan autoaan vaikka pitäisikin. Pankkilaina ei houkuttele enkä ole synytynyt rikkaaseen perheeseen.

Vierailija
47/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri katsoin minua kiinnostavaa autoa. Tarvitsen 7-paikkaisen ison perheemme vuoksi. V. 2004 Seat Alhambralla hintaa vielä 13000e. Saksassa tuo olisi varmaan korkeintaan 3000e auto. Ei yksinkertaisesti ole varaa ajella kovin uudella autolla.

Vierailija
48/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 16:28"]

Mulla on ihan mukavasti rahaa, mutta en näe mitään syytä sijoittaa sitä uuteen autoon. Auton hinta kun laskee niinkuin lehmän häntä vuosien kuluessa. Lisäksi sen ylläpito on kallista, vakuutukset, korjaukset yms. On paljon parempiakin sijoituskohteita, kuten matkat, kalusteet tai vaikkapa omistusasunto. 

Suhtkoht uuden auton hinnalla teen kymmenen ulkomaanmatkaa. Ihmettelen ihmisiä, jotka laittavat viimeiset pennosensa siihen, että saavat ajella kivannäköisellä autolla. Auto on minulle vain väline, jolla pääsen paikasta a paikkaan b. 

Autoni on vanha, mutta toimiva. 

[/quote]

Niin, se on kaikki kiinni siitä, mitä arvostaa. Minä en tee ulkomaanmatkoja, koska minulla ei ole varaa lentää ykkösluokassa enkä pääse luksusparatiiseihin, joissa on yksityiset uima-altaat. Muunkaltainen matkustelu ei minua kiinnosta sitten pätkääkään. Minulla on käteisellä ostettu auto vm 2012, jossa ensimmäinen katsastus on ensi keväänä. Olen ihan tarpeeksi ajanut vanhoilla kuppaisilla autoilla, joita sai aina olla viemässä huoltoon, kun aina uusi vika iski juuri, kun edellinen oli korjattu. Omistusasuntoakaan minulla ei ole, en arvosta lainahirressä kiikkumista. Sitten voisin ostaa asunnon, jos saisin lottovoiton, jotta asunto todellakin olisi omani.

Eli näin erilaisia me ihmiset olemme. :)

Vierailija
49/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on satojatuhansia pienituloisia ja auton osto poissuljettu jo siksi. Firmat potkii pellolle ja liisauksia halvennetaanöja vähennetään. Keskituloinen on asuntolainan maksussa jo kiinni. Pieni eliitti voi ostella muutaman vuoden välein uutta mutta eihän se auta autokauppaa nousuun. Suomessa on tosin ollut naurettavan paljon autokauppoja ja tilanne on muuttumassa. Luulisi automyyjienkin mulkkuasenteen pikkuhiljaa kääntyvän palvelualttiimmaksi ettei naureskella renkaanpotkijoita kun omalle perseelle voi tulla potku milloin tahansa.

Vierailija
50/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 17:14"]

Toisaalta, tuota sijoituskohde-hokemaa toistelevien kannattaa olla ostamatta asuntoa muuttotappiokunnasta, vanhasta lähiökuutiosta, putkiremppaa lähestyvästä talosta jne, koska asunnon ostaminen noista ei ole hyvä sijoituskohde vaan rahan hukkaan heittämistä. Ai niin, mutta kun siinä asuu itse. No niinpä, niin sillä uudella autollakin ajaa itse ja itseä varten se hankitaan.

[/quote]

Puhut järkeä. Yläpeukku!

Vierailija
51/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 16:18"]Tuossa nyt nopeesti gooletettuna pari käytettyä. Farkku Bemari ja vastaava Saksassa.

Bemari Suomi

Bemari Saksa

[/quote]

On totta että saksassa autot ovat paljon halvempia kuin suomessa, mutta on myös enemmän sääntö kuin poikkeus että Saksassa autojen kilometrit on rukattu reilusti vähemmiksi.

Vierailija
52/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä taho Saksassa niitä kilometrejä rukkaa? Autoliikkeetkö?

Vierailija
53/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 17:51"]

Muualla Euroopassa ajetaan kaupunkiliikenteeseen ja ruuhkiin sopivalla kalustolla, ns. kauppakasseilla, joissa kuitenkin on varustetaso uutena aivan erilainen kuin iankaikkisen vanhoissa isoissa autoissa, samoin turvallisuus, päästöt ja hinta sellainen, että ns. tavikset voivat niitä hankkia.

[/quote]

Tuo on aivan totta. Suomi ja suomalaiset poikkeavat tuosta kyllä hieman. Meillä asutaan kaupungeissa, mutta monella on kesämökki, joka saattaa sijaita jopa 500 kilometrin päässä kotoa. Mökkimatkoihin tarvitaan isoa ja takakontillista autoa, useimmiten vielä farmarimallista, joita Suomessa on kohtuuttoman paljon asukaslukuunkin nähden (=perheellisiä mökkeilijöitä). Tavaratilaan täyty mahtua tavanomaisten kylmälaukkujen lisäksi myös pari-kolme kaljakoria, lastenvaunut ja lelut. Mökeille tarvitaan usein kaikenlaista remonttitavaraa sementtisäkeistä lähtien ja niitä kuljetetaan omalla autolla. Ihan kaikilla pikkuruisilla Smarteilla ja Toyota Aygoilla ei niitä reissuja tehdä.

Meillä ei ole mökkiä, joten meillä onkin VW Polo. :)

Vierailija
54/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 18:33"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 16:18"]Tuossa nyt nopeesti gooletettuna pari käytettyä. Farkku Bemari ja vastaava Saksassa. Bemari Suomi Bemari Saksa   [/quote] On totta että saksassa autot ovat paljon halvempia kuin suomessa, mutta on myös enemmän sääntö kuin poikkeus että Saksassa autojen kilometrit on rukattu reilusti vähemmiksi.

[/quote]

Sinä olet taas kuunnellut liikaa Saksasta-Suomeen autoja hakeneiden juttuja. Varmasti jobbarit jotka myy ulkomaalasille autoja, rukkaavat niistä kilometrejä pois. Saksalaisen kun ei tarvi niiltä jobbareilta ostaa mitään, vaan voi hakea auton kunnon liikkeestä, niin kyllä niissä kilometrit on kohdillaan.

Tuo sinun "enemmän sääntö kun poikkeus" on hyvin pahasti liioteltu.

Vierailija
55/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 12:57"]

Suomi: autot paskoja, talot siistejä

Venäjä: autot hienoja, talot paskoja..

Mielummin tietenkin näin päin mutta mikä on syynä että Suomessa on Euroopan vanhin autokanta? Itsellä 2011 auto ja tuntuu Suomen teillä kuin olisin miljonääri, vaikka näinkin vanha auto..

[/quote]

Koska Suomessa on talot olleet siistejä? Ei ainakaan 99% taloista ole siistejä

Vierailija
56/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 18:33"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 16:18"]Tuossa nyt nopeesti gooletettuna pari käytettyä. Farkku Bemari ja vastaava Saksassa. Bemari Suomi Bemari Saksa   [/quote] On totta että saksassa autot ovat paljon halvempia kuin suomessa, mutta on myös enemmän sääntö kuin poikkeus että Saksassa autojen kilometrit on rukattu reilusti vähemmiksi.

[/quote]

Kilometrien rukkaus on Saksassa rikos, jostain syystä Suomessa ei. Olet kuunnellut liikaa lippalakkijobbarien juttuja.

Vierailija
57/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaks farkkuvolvoa. Vm 95 ja 96. Ei oo tarvinu ylimääräistä korjailla. Oishan se mukavaa ku ois uus auto mutta ei onneks ole rahaa sellaseen.

Vierailija
58/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea autovero ja ennen kaikkea pienet palkat. Lisäksi käyttö maksuilla halutaan suomalaiset saada ajamaan entistä pienemmillä ja turvattomammilla autoilla. Ruotsissa v- 70 Volvo on aivan tavallinen perheauto ja syy parempiin loukkaantumisen tlaistoihin kolarissa on pitkälti parempi auto kanta.

Vierailija
59/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autovero. Ne saatanan sähkölaitteet (=uudet autot) ei vaan oikiasti meinaa kestää Suomen olosuhteissa. Ei se sähkö tykkää hyvää pakkasesta eikä siitä että jäätyy,sulaa,jäätyy,sulaa... Edulliset uudet autot lisäksi sisältää niin perkeleen paljon kovaa muovia, että ne natisee ja nitsee ja ratisee ja pitää jos minkälaista ääntä heti ekan talven jälkeen. 

Ja itte tykkään AJAA autoa. En halua että auto hoitaa sen mun puolesta (ABS, ESP, alamäkihidastin, mäkilähtöavustin, jarrutusavustin, taskuparkkeerausavustin, vakionopeudensäädin.... mitä vielä?).

Vierailija
60/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 14:37"]

Hinta tietenkin vaikuttaa, mutta mukana on myös asennetta. En ole ikinä kuullut leuhkittavan uudella autolla yhtä leveästi kuin vanhalla. Kunnon mies rehvastelee, että ooppelilla on ikää 22 vuotta ja paljon parempi on kuin märkäkorvaräkänokkien uudet muoviautot, joilla ei tee Suomen oloissa mitään.

[/quote]

Ja sama rehvastelija menee ensimmäiseksi ostamaan uuden Mersun jos voittaa lotossa. Että se siitä nykyautojen vähättelystä - sitä vähätellään mitä ei itse saada, ja samalla vaikutetaan vähän huvittavalta kun vähättelyn todellinen syyhän on kaikille kuulijoille selvä, ei suinkaa se että muoviauto olisi huono mutta se on huono siksi kun itse ei sellaista saa :D