Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Suomessa autokanta on niin vanha?

Vierailija
25.10.2014 |

Suomi: autot paskoja, talot siistejä

Venäjä: autot hienoja, talot paskoja..

Mielummin tietenkin näin päin mutta mikä on syynä että Suomessa on Euroopan vanhin autokanta? Itsellä 2011 auto ja tuntuu Suomen teillä kuin olisin miljonääri, vaikka näinkin vanha auto..

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Suomessa halutaan ajella kalleimmilla mahdollisilla automerkeillä, kuten Mersuilla ja Audeilla ja Bemareilla eikä sitten ole varaa hankkia niitä uutena. Kanariansaarilla ja Ranskassa kun katsoo autokantaa niin siellä on pikkuautoja paljon, Fiateja, Pösöjä, Renaulteja yms. ja Suomessa niitä ilkutaan paskoina. Mulla on 2000 luvun lopun pikku Pösö, ja säännöllisten huoltojen ansiosta toiminut moitteettomasti. Kaverit ostelee vuoden välein muutaman sadan euron paskoja autoja jotka hajoilee jatkuvasti. Yksikin kaveri on viiden vuoden aikana laittanut 7000 euroa käytettyihin autoihin. Mun pikkunen Pösö maksoi 6400e (liikkeestä käytettynä, takuulla) ja ei mitään tarvetta vaihtaa.

Suomalaiset eivät ymmärrä, että autoja oikeasti pitää huoltaa ja kuukauden välein tarkastaa että kaikki toimii. Mutta säästetään ja säästetään ja sitten ihmetellään kun vehje leikkaa kiinni. Tulee paljon edullisemmaksi huollattaa säännöllisesti kuin ajaa osat niin loppuun että joutuu vaihtamaan monia kerralla. Lisäksi osat ovat kytköksissä toisiinsa, joten jos jätät huollattamatta yhden osan niin osa sen vierestä kuluu myös (tukivarressa esimerkiksi).

Mun autoilu maksaa kuukaudessa vakuutuksineen ja bensoineen n.120e, ja on laskettu myös huoltokustannukset (joka kuukausihan ei huolleta). On myös ihan typerää väittää että joissain autoissa on tyyppivikoja. Mun veli suunnittelee autoja työkseen, tai itseasiassa johtaa tiimiä mikä kehittää uusia malleja, ja sanoi että tyyppiviat ovat urbaani legenda ja johtuvat siitä että halvoissa autoissa jotkut osat ovat halpoja, mutta ne voi esim. tilata netistä ja vaihdattaa laadukkaimpiin. Pösössä esimerkiksi laitatin lämmitysjärjestelmän ja osan lämmitysjärjestelmään liittyvistä antureista uusiksi, kestää pakkasta paremmin nyt sekin peli. :)

Vierailija
22/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä eikä kiinnosta.

Meillä auto vaihtunut aina väh.3v välein, nykyinen auto ostettu 5/2014.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä kerron suuren salaisuuden. Autot ovat suomessa verotuksen takia kalliita, eikä kansalaisilla ole varaa niitä ostella!!!

Tuliko yllätyksenä?

Vierailija
24/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 15:17"]Suomalaisilla ei ole tyyliä. Itselläni ainakin on vuoden 2013 Audi.

AudiMies
[/quote]

Audi on Volkkari. Vain eri keulamerkki. Ja hölmöt maksavat ylihintaa.

Hommaisit sinäkin vaikka Bentleyn.

Vierailija
25/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siksi kun ihmiset ei edes haluaisi ajaa uusilla autoilla kun vanhat on ihan yhtä hyviä ja auto on huono sijoituskohde. Tämä siis selitys, kun ei kantti kesta sanoa että ei ole varaa uuteen tai edes uudempaan kuin se kottero, jolla on pakko ajaa. Sitten selitellään naurettavaa "en edes haluaisi uutta kun ne huonoja jajaja".

Ja kukaan täysjärkinenhän ei edes kuvittele tavallisen auton olevan sijoituskohde ja siksi osta uutta (=ajamatonta) autoa. Ei kukaan asu huonommassa kämpässäkään kuin mihin on varaa, sama se on auton kanssa.

Vierailija
26/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoverohan se syynä on Me asumme Saksassa ja Suomea paremmilla, n. 40%, nettotuloilla voimme helposti ostaa myös jopa 50% halvempia(premium-auto) autoja ja vaihdella niitä uusiin vaikka 1-2 vuoden välein. Mutta premiumit ei enää kiinnosta vaan toimivat, vähän kuluttavat ja helposti parkkeerattavat esim. meillä on 2 autoa; toinen iso (liian) saksalainen diesel-farmari, jolla tehdään pitkät reissut ja toinen pieni Toyotan hybridi.

Vierailija
27/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan mukavasti rahaa, mutta en näe mitään syytä sijoittaa sitä uuteen autoon. Auton hinta kun laskee niinkuin lehmän häntä vuosien kuluessa. Lisäksi sen ylläpito on kallista, vakuutukset, korjaukset yms. On paljon parempiakin sijoituskohteita, kuten matkat, kalusteet tai vaikkapa omistusasunto. 

Suhtkoht uuden auton hinnalla teen kymmenen ulkomaanmatkaa. Ihmettelen ihmisiä, jotka laittavat viimeiset pennosensa siihen, että saavat ajella kivannäköisellä autolla. Auto on minulle vain väline, jolla pääsen paikasta a paikkaan b. 

Autoni on vanha, mutta toimiva. 

Vierailija
28/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 16:28"]

Suhtkoht uuden auton hinnalla teen kymmenen ulkomaanmatkaa. Ihmettelen ihmisiä, jotka laittavat viimeiset pennosensa siihen, että saavat ajella kivannäköisellä autolla. Auto on minulle vain väline, jolla pääsen paikasta a paikkaan b. 

[/quote]

Jos vain kaupassa käy, niin se nyt on ihan sama millä ajaa. Toisille tulee vaan vuodessa + 50tkm. ajoa ja se on taas mukavampi viettää hyvässä autossa. Tosin on niitä jotka laittaa viimoset pennoset autoon ihan vaan, että naapuri näkee.

Vierailija
29/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari päivää sitten täällä kirjoittaja toisensa perään vannoi, että ison, uuden ja kalliin auton omistavalla miehellä on pieni kalu. Jospa tämä valistus on mennyt perille ja Jamppa ajaa ikivanhalla Fiestalla, ettei luulla alamittaiseksi.

Vierailija
30/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 16:28"]

Mulla on ihan mukavasti rahaa, mutta en näe mitään syytä sijoittaa sitä uuteen autoon. Auton hinta kun laskee niinkuin lehmän häntä vuosien kuluessa. Lisäksi sen ylläpito on kallista, vakuutukset, korjaukset yms. On paljon parempiakin sijoituskohteita, kuten matkat, kalusteet tai vaikkapa omistusasunto. 

Autoni on vanha, mutta toimiva. 

[/quote]

Ja ihanko tosissasi kuvittelet, että me jotka ajamme uusilla autoilla ja vaihdamme uuteen parin-kolmen vuoden välein, teemme niin siksi että kuvittelemme auton olevan sijoituskohde? Juuei, mutta katsos kun kaikki eivät mene töihin johonkin kauppaan tai toimistoon kellokortilla, vaan jotkut meistä tekevät liikkuvaa työtä jota ei todellakaan viitsi tehdä millään muinaisella louskuksi tahkotulla muutaman tonnin ritsalla. Ja näissä b-to-b töissä imagollakin on hieman väliä - ei oikein vakuuta päällikkö, joka tulee asiakaskäynnille jollakin 10 vuotta vanhalla Mondeolla. Ja kun siellä tienpäällä viettää aikaa vähän enemmän kuin keskivertomamma kauppareissulla, ei todellakaan halua ajaa millään louskulla, joka kolisee sieltä, suhisee täältä, ilmastointi tarkoittaa falskaavia tiivisteitä, turvallisuus on absit ja kaksi turvatyynyä ja hihna vinkuu kun eihän sellaista rimpulaa kannata joka pikkuvian takia huoltaa. Mutta onneksi aluvanteet on kalliimmat kuin koko auto ja naapuri kadehtii kuvitelmissa.

Vierailija
31/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehheh, naapurien "kateudesta" puheenollen, en ole vielä kenenkään uudella (ja kalliilla) autolla ajavan selittävän kuinka naapurit, työkaverit ja samaan aikaan liikenteessäolijat on "kateellisia" (josta johtuu milloin mikäkin ohituksista alkaen), vaan tätä kuvittelevat nimenomaan vanhoilla autoilla ajavat, joille ei taatusti kukaan ainakaan autosta ole kateellinen.

Vierailija
32/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 16:57"]

Ehheh, naapurien "kateudesta" puheenollen, en ole vielä kenenkään uudella (ja kalliilla) autolla ajavan selittävän kuinka naapurit, työkaverit ja samaan aikaan liikenteessäolijat on "kateellisia" (josta johtuu milloin mikäkin ohituksista alkaen), vaan tätä kuvittelevat nimenomaan vanhoilla autoilla ajavat, joille ei taatusti kukaan ainakaan autosta ole kateellinen.

[/quote]

Näin se on. Kun naapurin uusi hieno auto oikein käy kateeksi, voi helpottaa oloaan uhoamalla, että se osti sen että toiset kadehtisi. Siihen vielä murjaisu naapurin pienestä peniksestä, niin taas jaksaa elää.

Vierailija
33/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska monet suomalaiset ymmärtävät, että auto on erittäin huono sijoituskohde.

Vierailija
34/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on sellainen työ, että imagolla on väliä niin sitten varmaan kannattaa sijoittaa siihen kalliimpaan. Mutta itse en sellaista työtä tee, että autollani olisi niin merkitystä. Vaikka autoni on vanha niin silti se on turvallinen. Ja olen kaiken lisäksi hyvä kuski niin en näe asiassa mitään ongelmaa. Vaikka olisi kuinka uusi auto niin se nyt ei kerro ajotaidoista yhtikäs mitään.

Vierailija
35/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 17:04"]

[/quote]

Perseaukiselle suomalaiselle kallis ja helkkaristi verotettu auto on tosiaan huono sijoituskohde. Monissa maissa, joissa autot ovat halpoja, ihmiset eivät ajattele Mersujaan ja Bemareitaa ollenkaan sijoituskohteina. Suomalainen joutuu ajatella, kun on pakko.

Vierailija
36/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Siis KUKA JÄRKEVÄ IHMINEN ajattelee auton olevan sijoituskohde? En minä ainakaan, mutta en silti aja vanhalla autolla. Autoni on uusi/uudehko siksi, että ajan paljon, haluan auton jossa on takuu koska ei kiinnosta itse maksella korjauskuluja, uudet auto on vähäpäästöisiä (joka alentaa suoraan ajoneuvoveroa), ajomukavuus on parempi, turvallisuus on aivan toista luokkaa kuin vanhoissa autoissa.

Toisaalta, tuota sijoituskohde-hokemaa toistelevien kannattaa olla ostamatta asuntoa muuttotappiokunnasta, vanhasta lähiökuutiosta, putkiremppaa lähestyvästä talosta jne, koska asunnon ostaminen noista ei ole hyvä sijoituskohde vaan rahan hukkaan heittämistä. Ai niin, mutta kun siinä asuu itse. No niinpä, niin sillä uudella autollakin ajaa itse ja itseä varten se hankitaan.

Vierailija
37/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suhtkoht uuden auton hinnalla teen kymmenen ulkomaanmatkaa"

On sulla kalliit ulkomaanmatkat kun uusi perusperheauto maksaa n. 40 000e.

Vierailija
38/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 17:10"]

[/quote]

Perseaukiselle suomalaiselle kallis ja helkkaristi verotettu auto on tosiaan huono sijoituskohde. Monissa maissa, joissa autot ovat halpoja, ihmiset eivät ajattele Mersujaan ja Bemareitaa ollenkaan sijoituskohteina. Suomalainen joutuu ajatella, kun on pakko.

[/quote]

Ei se suomalaisen perus-mersu (entinen taksi mallia e) tai teini-bemari ole mitään sijoituskohteita Suomessakaan. Vanhoja halpoja tavallisia autoja, joissa arvo on jo laskenut kun se vaihtohalliin on joutunut.

Vierailija
39/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tietosi on peräisin, että Venäjällä on vain hienoja autoja. Suurin osa Igoreista ajaa edelleen vanhoilla Latukoilla tai vielä vanhemmilla moottoripyörillä. Täällä Itä-Suomessa näkee toki hienojakin autoja venäläisessä rekisterissä, mutta myös niitä Latukoita puhumattakaan Prismojen ja Liedlien parkkipaikoilla seisovia busseja, jotka ovat todella nähneet parempiakin päiviä.

Minullakin on vuoden 2011 mallia oleva auto eikä se ole mielestäni lainkaan vanha, vasta sisäänajettu sanoisin. Ei tosin ole hintaluokassa 40 000 €. Halvemmallakin saa hyvää, kun ei naisena tarvitse sitä kikkelin jatketta.

Vierailija
40/62 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 17:07"]

No jos on sellainen työ, että imagolla on väliä niin sitten varmaan kannattaa sijoittaa siihen kalliimpaan. Mutta itse en sellaista työtä tee, että autollani olisi niin merkitystä. Vaikka autoni on vanha niin silti se on turvallinen. Ja olen kaiken lisäksi hyvä kuski niin en näe asiassa mitään ongelmaa. Vaikka olisi kuinka uusi auto niin se nyt ei kerro ajotaidoista yhtikäs mitään.

[/quote]

Koskaan kuullut passiivisesta turvallisuudesta? Sitä on uusissa autoissa ja yhä enemmän. Eikä se, vaikka olisi millainen mestarikuski, hyödytä jos joku törmää vauhdissa - siinä ei vanha auto paljon hyödytä kun ei väisty polkimet ei ratti ei moottori, ei ole airbageja, ei ole törmäysvoimaa sitovaa turvakoria. Harvoin liikenteessä ollaan itsekseen ja muiden tekemisiin ei voi vaikuttaa vaikka olisi millainen kuski.

Ja paljon työkseen ajavat varmasti ovatkin todella huonoja kuskeja. Tai siltä se ainakin vaikuttaa kun itse köröttää mittarivirheisellä autolla 10 alle sallitun ja uusilla autoilla "kaahaavat" ohittelee, kun minä tässä turvallisena kerään jonoa ja nysvään kantatiellä 80 alueella vajaata 70. Ja vuotuinen ajomäärä on niinkin hurja kuin 20 000km/v (jota jotkut sanovat "paljon ajamiseksi").