Harvoin peseytyvät aikuiset
Mä ihmettelen suuresti, miksi vielä nykypäivänäkin monet "vanhemman polven" edustajat käy suihkussa / saunassa maksimissaan pari kertaa viikossa. Kuinka voi elellä paskoissaan kun kuitenkin suinku olisi joka päivä saatavilla. Ällöttävää. Kaippa näitä löytyy nuoremmistakin, mutta ei niin yleisesti...
Kommentit (148)
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 12:31"]Mua ällöttää myös nää kerta viikkoon peseytyjät. Itse käyn joka päivä 2 kertaa. Ei ole iso homma. Ja ei, ihoni ei kuivu. Ihmisen iho hikoilee muualtakin kuin vain kainaloista. Kuona-aineita puskee ihon läpi ja tarttuu vaatteisiin. Ällöttävää. Ihminen on siis omassa liassaan. Alapesu ja kainaloiden huljuttelu vedellä altaan päällä ei vaan yksinkertaisesti riitä. Ei vaikka olisi saippuaa mukana. [/quote] Kuulostat sairaalloiselle
[/quote]
En ole sairaalloinen vaan itsestään huoltapitävä normaali ihminen.
[/quote]
Nämä peseytymishommat opetetaan jo yläasteella terveystiedon tunnilla. Ei se suihkussakäynti niin vaikeaa ole.
[/quote]
Aika monta muutakin juttua olen opettanut yläkoululaisille, mutteivät ne penteleet tottele mua. t. ope
Te pari kertaa viikossa suihkuttelevat ette varmaankaan harrasta mitään liikuntaa tai teillä ei esim. ole koiraa, jonka kanssa tulee käveltyä reippaasti? Olenko jotenkin epänormaali, kun minulle tulee ihan järkyttävä hiki aina urheillessa eli juoksulenkin, salin ja hiihtämisen jälkeen on pakko mennä suihkuun ja pistää urkkavaatteet pyykkiin? Ja kun liikkuu joka päivä, niin on pakko käydä suihkussa joka päivä, joskus jopa kahdesti. Ei ole oikeasti ole muuta vaihtoehtoa, kun juoksulenkin tai koiran ulkoilutuksen jälkeen hiki valuu pitkin selkää. Urheilua ja koiran ulkoilutusta varten on tietysti omat eri vaatteet kuin töissä.
Saippuaa tarvitse hinkata älyttömästi (kun käy suihkussa joka päivä ja heti hikoamisen jälkeen). Lisäksi voi ostaa mietoa pesunestettä ja rasvata itsensä suihkun jälkeen.
Minä muuten olin vielä yläasteella näitä 'käyn vain kahdesti viikossa suihkussa', kunnes hyvä ystäväni kerran sanoi varovasti, että haisen hielle ja kampaaja sanoi, että pestäisiinkö sittenkin tukka, kun on niin rasvainen. Nolotti hirvittävästi kummallakin kerralla, kun vanhempani eivät harrastaneet suihkussa käyntiä (sauna 2 krt viikossa). Mutta jälkeenpäin isot kiitokset tuolle ystävälle ja kampaajalle, aloin kiinnittää huomiota omaan puhtauteeni.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 12:43"]
Inhoan kastumista, enkä talvisin käy suihkussa kuin pari kertaa viikossa. Nekin kerrat ovat pakkopullaa. En koe itseäni likaiseksi. En ole koskaan tuon enempää peseytynyt, ja miehelleni harva suihkutahtini tuli täytenä yllätyksenä muuttaessamme yhteen. Hän vakuutti, etten koskaan haissut hänen mielestään pahalta. Minulla on myös yksi hyvin suorapuheinen ystävä, joka on mm. huomauttanut hengitykseni haisevan, mutta hänenkään mielestä en muuten haise pahalta, vaikka suihkujen väli olisikin pitkä.
[/quote]
Yök
Minä käyn n. 4 krt vkossa, sopii hyvin. Nykyäänhän juuri tuo ylihygienia aiheuttaa monenlaisia sairauksia ym. bakteerien sietokyky on minimissään. Ajatelkaa ennen vanhaan kun ehkä kerran viikossa saunassa käytiin ja pyykkiä pestiin talvisin avannossa ja tuskin sitä kovin usein tehtiin...
Vanhemmat ihmiset varsinkaan eivät ole tottuneet suihkussa käyntiin, ihan normaalia tuo on varsinkin täällä maalla. Keskiviikkona ja lauantaina käydään saunassa, that`s it! :)
ei oo kotona suihkua, pitää käydä muualla ni ei paljo huvita ajella 30km iltasin johonki suihkuun ;) ja mä oon kysyny ihmisiltä jotka kyllä vastaa rehellisesti et oonko jotenki paskanen ku käyn vaan 2krt viikossa suihkus ni ne on sanonu et ei kyl huomaa. en hikoile ku tosi rankassa suorituksessa ja jos nyt helteessä sählää ni hiki tulee.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 07:56"]
Vanhemmat ihmiset varsinkaan eivät ole tottuneet suihkussa käyntiin, ihan normaalia tuo on varsinkin täällä maalla. Keskiviikkona ja lauantaina käydään saunassa, that`s it! :)
[/quote]
Ihan yleistä!
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 07:56"]
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Minun äitini on yli 80-vuotias ja käy suihkussa joka ilta ja muistaa aina mainita, miten ihanaa, kun suihkussa käynti on niin helppoa, kun on kunnon kylppäri. Asui ennen talossa, jossa sauna oli erikseen, vesi piti lämmitää ja silloin kävi saunassa pari kertaa viikossa. Lisäksi isäni oli hirvittävän nuuka ja jälkikäteen olen saanut selville, että rajoitti muun muassa veden käyttöä, lämmitystä ja ruuan ostamista. Minulle ei äiti uskaltanut tuosta mainita ennen isän kuolemaa, koska olisin pitänyt siitä saarnan isälleni.
Monet vanhat ihmiset ovat oppineet niin nuukiksi, etteivät raaski käydä suihkussa, vaikka siihen mahdollisuus olisi ja syytäkin. Minunkin äiti käy itse kaupassa ja lenkillä ja sanoo, että kauppareissun jälkeen on välillä ihan hiki. Äidin sisko taas on ihan toista maata. Käy pesulla tosi harvoin ja haisee. Ehkä äitini tästä syystä käykin nykyään suihkussa niin usein, kun häpeää aina silmät päästään, kun on siskonsa kanssa jossain ja ihmisten ilmeistä näkee, että haisee. Äitini ostaa siskolleen lahjaksi aina saippuaa ja dödöjä, mutta ei niistä ole hyötyä. Vähän sikaa sitten kertoi, miten sisko oli ennen kauppaan menos ottanut laukustaan roll-on dödön ja hieronut sitä kainaloihinsa. Jopa 80-vuotias äitini ymmärtää, että sitä laitetaan vain puhtaisiin kainaloihin pesun jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 07:54"]
Minä käyn n. 4 krt vkossa, sopii hyvin. Nykyäänhän juuri tuo ylihygienia aiheuttaa monenlaisia sairauksia ym. bakteerien sietokyky on minimissään. Ajatelkaa ennen vanhaan kun ehkä kerran viikossa saunassa käytiin ja pyykkiä pestiin talvisin avannossa ja tuskin sitä kovin usein tehtiin...
[/quote]
Ja olet sitten elänyt tuossa ajassa ja käynyt haistelemassa, miltä ihmiset haisivat? Siis ihanko oikeasti väität, että silloin ennen vanhaan tuoksuttiin koivulle ja ruusuntuoksulle.
Olen 33v äiti ja suihkussa käyn kerran-kaksi viikossa atooppisen ihon vuoksi, en kestä enempää ja en kyllä haisekkaan, helteellä pystyn käydä joka päivä. Osalle shokki: jätin myös deodorantin pois kemikaalien takia ja oon huomannut että hienhaju on jopa vähäisempää ilman aineita! En tupakoi ym myrkkyjä itseeni vedä joten mikä on ongelma? Iho kärsii liiasta pesusta ja sitten käytetään rasvoja vaikka harvempi peseytyminen olisi ratkaisu! Juomavedellä 10-20minuutin suihkuttelu on mielestäni törkeää!
Ottakaa huomioon että suurin osa ihmisistä ei hikoile päivän aikana. En harrasta liikuntaa, en kävele mihinkään, eikä mulle nouse oikeastaan koskaan ns. hiki pintaan. Miksi kävisin joka päivä suihkussa?
Tyypillinen viikko mulla on, että keskiviikkona uimahalliin suihkuun ja siellä kolme kertaa ja kahdesti saunaan, perjantaina suihkuun kotona ja sunnuntaina illalla kotona saunaan ja suihkuun. En usko, että olen kovinkaan likainen, kun en harrasta mitään liikuntaa.
Hiukset pesen joka päivä shampoo + hoitoaine, pää alaspäin lavuaarissa.
Mitä ihmettä te oikein teette, jotka likaannutte joka päivä niin paljon, että pitää käydä suihkussa?
Toivottavasti saatte samanlaisen 'en todellakaan käy joka päivä suihkussa, kun iho kuivuu työkaverin' kuin minulla oli. Pyöräili joka päivä ympäri vuoden töihin samoissa vaatteissa, kuin missä sitten teki töitä. Ja esim. sama paita saattoi olla useamman päivän peräjälkeen päällä. Ihan sama, että tuliko pyöräillessä hiki tai kastuiko housut sateessa, mitään vaihtovaatteita ei ollut koskaan mukana.
Välillä haisi niin pistävälle hielle ja lialle, että ihan oikeasti jätti jälkeensä hajuvanan ja huoneessa haisi niin pahalle, että teki mieli kääntyä ovelta pois ja mennä takaisin kotiin. Ei ymmärtänyt urheiluvaatteiden päälle eli urkkakerrastot, ulkoilupuvut yms. olivat kuulemma ihan turhaa hienostoa. Ihan hyvin samassa toppatakissa voi pyöräillä töihin ja käydä vielä hiihtämässä illalla.
Uintia harrasti ja luulen, että kävi pesulla vain näillä uimahallireissuillaan. Siis toivon mukaan edes silloin peseytyi kunnolla ennen altaaseen menoa!
Ymmärrän sen, että jos ei harrasta liikuntaa ja ei hikoa, niin ei tarvitse joka päivä käydä suihkussa. Minullakin saattaa joskus jäädä päivä välistä, kun olen edellisenä iltana käynyt vaikka saunassa ja ollut ihan vain kotona päivän. Mutta normaalisti käyn suihkussa joka päivä, kun harrastan aktiivisesti hikiliikuntaa ja esim. juoksulenkin jälkeen olen aina ihan läpimärkä hiestä. Mutta jos esim. pyöräilee töihin ja tulee kuuma, niin silloin on aika iso riski, että alkaa oikeasti haisemaan jos käy suihkussa vain pari kertaa viikossa.
Kannattaa huomioida sekin, että jos ihmiset eivät teille hajusta valita, niin ei se tarkoita ettei haisisi. Ei ole niin helppoa mennä sanomaan esim. työkaverille, että kylläpä haiset hielle etenkin, kun tämä sama ihminen mainostaa itse olevansa tosi hajuherkkä, jota esim. hajuvesi ja tupakansavu häiritsee suunnattomasti.
Minulle on opetettu sekä koulussa että kotona, että lähtökohtaisesti suihkussa käyminen joka toinen päivä riittää. Lisäksi suihkussa käydään aina hikiliikunnan tms. jälkeen, jossa hikoilee tai muutoin likaantuu.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 21:43"]
Jos mä käyn joka päivä suihkussa, niin iho kuivuu, kutisee ja halkeilee pienille haavoille. Tuli taas testattua kun kävin kolmena päivänä peräkkäin suihkussa. Yleensä käyn joka toinen tai joka kolmas päivä.
[/quote]
Kannattaisi ruokavaliolla huolehtia ihon terveys kuntoon. Tuo ei ole normaalia. Taidat vältellä rasvoja, paitsi että käytät margariinia ja kasvirasvatuotteita. Kuinka usein syöt voita, kylmäpuristettuja öljyjä, avokadoa, rasvaista kalaa ja pähkinöitä? Et kovinkaan usein... Saatko tarpeeksi vitamiineja ja mineraaleja? Et saa.
Ikä pukee viisauden kuin kokemus taidon. Pitää tässäkin asiassa paikkansa.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 12:50"]
Tää on varmaan palstan ennätys: Käyn suihkussa 1½ viikon-2 viikon välein :)
Päivittäin toki alapesut ym ja kainalot tarvittaessa
Hiukset on alaselkään ja aina nutturalla
[/quote]
"Kainalot tarvittaessa" Kuka sen tarvittavan arvioi? Sinä itse? Koita nyt ymmärtää, että jokainen tottuu omiin hajuihinsa niin, ettei niitä huomaa. Muut kyllä huomaavat.
En minäkään haista päivittäin käyttämääni miedohkoa parfyymia, mutta muut haistavat sen kyllä.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 21:43"]
Jos mä käyn joka päivä suihkussa, niin iho kuivuu, kutisee ja halkeilee pienille haavoille. Tuli taas testattua kun kävin kolmena päivänä peräkkäin suihkussa. Yleensä käyn joka toinen tai joka kolmas päivä.
[/quote]
Kannattaisi ruokavaliolla huolehtia ihon terveys kuntoon. Tuo ei ole normaalia. Taidat vältellä rasvoja, paitsi että käytät margariinia ja kasvirasvatuotteita. Kuinka usein syöt voita, kylmäpuristettuja öljyjä, avokadoa, rasvaista kalaa ja pähkinöitä? Et kovinkaan usein... Saatko tarpeeksi vitamiineja ja mineraaleja? Et saa.
[/quote]
Joka päivä syön voita ja kylmäpuristettuja öljyjä ja avokadoja monta kertaa viikossa, samoin kalaa vähintään 2 kertaa viikossa. Pähkinöitä en voi allergian takia syödä. En välttele rasvaa yhtään, naama kiiltääkin yleensä kun ois öljyllä voideltu, mutta muu iho on ihan eri paria naaman kanssa.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 19:24"]
Ottakaa huomioon että suurin osa ihmisistä ei hikoile päivän aikana. En harrasta liikuntaa, en kävele mihinkään, eikä mulle nouse oikeastaan koskaan ns. hiki pintaan. Miksi kävisin joka päivä suihkussa?
Tyypillinen viikko mulla on, että keskiviikkona uimahalliin suihkuun ja siellä kolme kertaa ja kahdesti saunaan, perjantaina suihkuun kotona ja sunnuntaina illalla kotona saunaan ja suihkuun. En usko, että olen kovinkaan likainen, kun en harrasta mitään liikuntaa.
Hiukset pesen joka päivä shampoo + hoitoaine, pää alaspäin lavuaarissa.
Mitä ihmettä te oikein teette, jotka likaannutte joka päivä niin paljon, että pitää käydä suihkussa?
[/quote]
Teen töitä enkä loisi ja haise kotona tekemättä mitään.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 12:23"]
Mä ihmettelen suuresti, miksi vielä nykypäivänäkin monet "vanhemman polven" edustajat käy suihkussa / saunassa maksimissaan pari kertaa viikossa. Kuinka voi elellä paskoissaan kun kuitenkin suinku olisi joka päivä saatavilla. Ällöttävää. Kaippa näitä löytyy nuoremmistakin, mutta ei niin yleisesti...
[/quote]
Tule auttamaan. Mielelläni kävisin joka päivä suihkussa. Voimat vaan pitää jakaa, ja syöminen on tärkeämpää. Ruoan laittaminen tai lämmittäminenkin käy työstä.
En lähde likaisena ja haisevana ihmisten ilmoille.
Anteeksi olemassaoloni.
t. 55v nainen
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 12:31"]Mua ällöttää myös nää kerta viikkoon peseytyjät. Itse käyn joka päivä 2 kertaa. Ei ole iso homma. Ja ei, ihoni ei kuivu. Ihmisen iho hikoilee muualtakin kuin vain kainaloista. Kuona-aineita puskee ihon läpi ja tarttuu vaatteisiin. Ällöttävää. Ihminen on siis omassa liassaan. Alapesu ja kainaloiden huljuttelu vedellä altaan päällä ei vaan yksinkertaisesti riitä. Ei vaikka olisi saippuaa mukana.
[/quote]
tuo menee jo pakkomielteen puolelle ei todellakaan normaalia.hae apua hyvä ihminen