Harvoin peseytyvät aikuiset
Mä ihmettelen suuresti, miksi vielä nykypäivänäkin monet "vanhemman polven" edustajat käy suihkussa / saunassa maksimissaan pari kertaa viikossa. Kuinka voi elellä paskoissaan kun kuitenkin suinku olisi joka päivä saatavilla. Ällöttävää. Kaippa näitä löytyy nuoremmistakin, mutta ei niin yleisesti...
Kommentit (148)
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:30"]
Talviaikaa mulle suihkussa käynti on aina pitkän linjan prosessi. Meillä kylppäri on kylmä ku siperia, ni eipä sinne halua joka päivä olla menossa.
[/quote]
Niin on meilläkin, rintamamiestalon kellarissa. Ja silti joka ikinen aamu jokainen meistä viidestä käy siellä pesulla.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 19:42"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 21:43"]
Jos mä käyn joka päivä suihkussa, niin iho kuivuu, kutisee ja halkeilee pienille haavoille. Tuli taas testattua kun kävin kolmena päivänä peräkkäin suihkussa. Yleensä käyn joka toinen tai joka kolmas päivä.
[/quote]
Kannattaisi ruokavaliolla huolehtia ihon terveys kuntoon. Tuo ei ole normaalia. Taidat vältellä rasvoja, paitsi että käytät margariinia ja kasvirasvatuotteita. Kuinka usein syöt voita, kylmäpuristettuja öljyjä, avokadoa, rasvaista kalaa ja pähkinöitä? Et kovinkaan usein... Saatko tarpeeksi vitamiineja ja mineraaleja? Et saa.
[/quote]
Asiat ei ole noin mustavalkoisia. Oletko kuullut mm. sellaisesta kuin periytyminen??:)
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 12:47"]
Itse käyn päivittäin suihkussa, mutta ymmärrän hyvin ihmisiä, jotka eivät niin tee. Varmaan joillekin on vaikeaakin käydä suihkussa, jos terveys ei ole hyvä.
Jos ihmiset olisivat likaisia, niin kyllä sen haistaisi kaupoissa, kulkuvälineissä jne. Enpä muista kuitenkaan, milloin olisin ajatellut jonkun haisevan.
Ei pidä yrittää laittaa toisia samaan muottiin ja elämäntapaan, jota itse noudattaa.
[/quote]
Mä olen ainakin todella usein haistanut ihmisten haisevan likaiselta kaupoissa, kulkuvälineissä, virastoissa. Varsinkin kesäisin on oikeasti oksettavaa, kun kaikenmaailman hikipirkot pörräävät pitkin käytäviä. Kaikki kun eivät tunnu peseytyvän helteelläkään.
[/quote] Oletko ajatellut asiaa siltä kannalta, että vika ei välttämättä ole siinä juustokullilta haisevassa miehessä vaan teissä liian usein peseytyvissä ihmisissä? ;D Peseytykää harvemmin, niin tätäkään ongelmaa ei ole. :)
Käyn joka toinen päivä suihkussa, joskus päivittäin. Helteellä enemmän. Mutta aina aamuisin. Illalla peseytyminen menee jotenkin hukkaan. Sinne sitä vanhoihin lakanoihin menee pyörimään. (Vaihdan kyllä lakanat reilun viikon välein, kun joku sitä kuitenkin alkaa kauhistelemaan.) Aamusuihku herättää, mutta onhan se inhottava alku päivälle.
Perspuolta huljuttelen kyllä päivittäin. Jalat ei minulla haise. Tätä on ihan porukalla ihmetelty että vaikka sukat olisi hikiset niin ei ne haise edes muiden nenään. Ei edes saappaissa olleet sukkahousut!
Itseäni ärsyttää se, että joudun olemaan päivittäin tekemisissä "normaalien" ihmisten kanssa, siis esim. bussissa istumaan lähellä toisia ihmisiä. Tämä harmittaa siksi, että olen mt-ongelmainen ja siellä normaalien työssäkäyvien ihmisten keskellä erotun ikävästi edukseni, kun jaksan käydä suihkussa vain harvoin. Minulla on muitakin syitä siihen, miksi koen ihmisten seassa olemisen nöyryyttävänä - tämä siis on vain yksi niistä.
Minä teen töitä kotona (kevyttä toimistotyötä), joten päivittäiset työmatkat eivät aiheuta hikoilua tai altistumista ilmansaasteille. Lapsia ei ole, liikuntaa en harrasta. En polta tupakkaa tai syö hajuja muodostavia myrkkyjä, enkä yleensä käy haisevissa/likaisissa paikoissa. En hikoile (niin paljon että sen huomaisi) enkä haise.
Käyn suihkussa silloin, kun hiukset alkavat rasvoittua, 2-3 päivän välein. Myös jos olen syystä tai toisesta hikoillut, käyn suihkussa. Muuten en.
Noin viikon suihkuttomuuden jälkeen alan haista sillä tavalla, että itse sen huomaan. Mieheni taas voi pitää vaikka 2 viikkoa väliä alkamatta haista lainkaan (yleensä käy silti yhtä usein suihkussa kuin minäkin)! Uskokaa tai älkää, te hygieniapoliisit. Itse olen varmaankin suht. normaalitasolla ominaishajuineni, mutta miehestäni ne hajut tuntuvat puuttuvan ihan täysin. Edes kesällä remonttia tehdessämme useita päiviä putkeen, kun vedet olivat poikki ja suihkussa ei päästy käymään, mies ei alkanut haista vaikka itse haisin kuin laskiämpäri siinä loppuvaiheessa. Joten kyllä vain sellaisia yksilöitä on, joiden ei hajun vuoksi tarvitse siellä suihkussa ravata kovin tiheään.
Kyllä mun mielestä kerran päivässä suihku kuuluu normaaliin hygienian hoitoon ainakin niiden kohdalla jotka liikkuvat ihmisten ilmoilla. Hiuksia ei tarvi pestä joka kerta jos ei rasvoitu helposti. Jos on jokin syy esim helposti kuivuva iho tai liikkumisvaikeudet tai että lähin suihku on jossain hevon kuusessa niin ymmärrän harvemmin peseytymisen mutta en oikein muutoin.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 07:54"]Minä käyn n. 4 krt vkossa, sopii hyvin. Nykyäänhän juuri tuo ylihygienia aiheuttaa monenlaisia sairauksia ym. bakteerien sietokyky on minimissään. Ajatelkaa ennen vanhaan kun ehkä kerran viikossa saunassa käytiin ja pyykkiä pestiin talvisin avannossa ja tuskin sitä kovin usein tehtiin...
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Jos ennen vanhaan olisi ollut suihkut ja pesukoneet joka huushollissa niin kyllä niitä olisi käytetty mielellään. Meikäläinen ei ole sairas juuri koskaan vaikka käyn suihkussa min. 1 kertaa / päivä ja pyykinpesukonekin pyörii lähes päivittäin.
Sairaalatason steriili puhtaus voi sitten olla eri asia mutta sillä ei ole taas mitään tekemistä normaalin päivittäisen puhtauden kanssa.
Käyn suihkussa n. kaksi kertaa viikossa,jolloin pesen myös hiukset.Joka aamu pesen lavuaarin yläpuolella ylävartalon saippualla ja kasvot joko puhd.maidolla,mutta toisinaan saippualla kasvonikin.Lisäksi kasvovettä,puhtaisiin kainaloihin deodoranttia ja pieni häive hajuvettä kun olen pukeutunut.Alapesu joka päivä,samoin jalat.Ei kukaan ole paskaseksi haukkunu.Niitä en ymmärrä,jotka aamulla laittaa vaatteet suoraan iholle,vaikka olisi illalla suihkussa käynyt,niin hiki haisee aamulla.Hiet voi tosiaan pestä pois.Hien haju on karmein ihmisestä tuleva löyhkä kusen ja paskan hajun lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 21:26"]Käyn suihkussa n. kaksi kertaa viikossa,jolloin pesen myös hiukset.Joka aamu pesen lavuaarin yläpuolella ylävartalon saippualla ja kasvot joko puhd.maidolla,mutta toisinaan saippualla kasvonikin.Lisäksi kasvovettä,puhtaisiin kainaloihin deodoranttia ja pieni häive hajuvettä kun olen pukeutunut.Alapesu joka päivä,samoin jalat.Ei kukaan ole paskaseksi haukkunu.Niitä en ymmärrä,jotka aamulla laittaa vaatteet suoraan iholle,vaikka olisi illalla suihkussa käynyt,niin hiki haisee aamulla.Hiet voi tosiaan pestä pois.Hien haju on karmein ihmisestä tuleva löyhkä kusen ja paskan hajun lisäksi.
[/quote]
Joka päivä peset ylävartalon, hanurin sekä jalat mutta suihkuun asti et vaivaudu? Napaako säästelet kastumiselta vai mitä ihmettä :D
Käykääpä joskus kylvyssä te, jotka peseydytte harvoin. Huomaatte sen määrän, mikä ihoa ja likaa irtoaakaan, vaikkei olo törkyiseltä tuntuisikaan...
Noh, silti itsekin peseydyn kokonaan välillä vain joka toinen päivä, vaikka yleensä päivittäin. Minulla hiukset likaantuu nopeasti. Yritin joskus myös olla pesemättä hiuksia yhtä usein, että jos saisi pesuväliä pidennettyä, mutta ei se auttanut, vaan päivässä rasvoittuvat. Minäkään en kovin paljon hikoile, mutta muiden nenään saatan toki haista, ja siksi yleensä vähän hävettääkin silloin jos en ole käynyt suihkussa koko päivänä...
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 12:40"]
Nyt oikeesti hei. Mitä sairaalloista on siinä, että käy 2 kertaa päivässä suihkussa? :D Onko se teiltä kerta viikkoon peseytyviltä jotenkin pois että ihminen huolehtii henkilökohtaisesta hygieniastaan? Mitä haittaa siitä on?
[/quote]
Sen kun lutraat, mutta älä muita arvostele.
Ap ja muut itsekkäät vedellä lotraajat; Maailma pelastuu!!!
Ärsyttää myös perheet, joissa lapset kylvetetään joka saamarin ilta/aamu, aivan järjetöntä vedentuhlausta!!!
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:21"]
Oon ihan järkyttynyt. Oikeastiko on näin paljon porukkaa, joka ei huolehdi perushygieniasta ! Luulin, että peseytymättömyys kuuluu asiaan vasta siinä vaiheessa, kun elämänhallinta alkaa muutenkin olla vähän niin ja näin.
[/quote]
Meillä on 4-henkinen perhe, eikä KUKAAN käy suihkussa tai saunassa useammin kuin 2 krt/vk. Meillä olisi varmaan täysi kaaos, jos jokainen ramppaisi siellä 2 kertaa päivässä. Pitäisi tehdä vuorolistat, että normaalisti vessassa käyvätkin pääsisivät jossain välissä. Aamuista tulisi mielenkiintoisia :)
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:39"]
^siltä tuntuu.
Kai te nyt kaikki pesette alapäänne vähintään kerran päivässä sentään? Ja hampaat ja kainalot?
[/quote]
Totta kai. Suihkustahan tässä puhuttiin, eikö?
Hyi kamalaa miten joku käy kerran kahdessa viikossa suihkussa? Toivottavasti oli provo.
Ja näille jotka väittävät että kuivalle iholle tekee hyvää olla pesemättä useita päiviä niin ihan tiedoksenne että hiki ärsyttää ihoa. Jokainen, aivan jokaikinen, ihminen hikoilee joka päivä vaikkei sitä itse huomaisikaan. Ja jos väitätte että ihon rasvaus suihkun jälkeen on sekin huonoksi ja kemikaaleilla läträystä niin ottakaapa vähän selvää eri vaihtoehdoista joita on saatavilla. Ei ole pakko kuorruttaa itseään jollain hajustetulla tökötillä ja sitten valittaa kuinka ihorasva on pahasta. On olemassa laajat valikoimat luonnonmukaisia tuotteita ilman mitään kemikaaleja joita voi jokainen kuivaihoinen ihan huoletta käyttää. Esim. Sheavoi, kookosrasva tai ihan perinteinen oliiviöljy!
Ällöttää ihmiset jotka haisevat julkisilla paikoilla! Esim työssäni kohtaan usein asiakkaita jotka leimuavat pesemättömyydelle. Ja usein nämä ovat näitä muuten ihan siististi pukeutuneita ja tavallisia ihmisiä eikä mitään puliukkoja. Että teidät kyllä haistetaan. Aivan kuten omaan hajuveden tottuu eikä sitä enää huomaa niin tekin totutte omaan hajuunne.
T. Kuivaihoinen kerran päivässä suihkuttelija
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 12:31"]
Mua ällöttää myös nää kerta viikkoon peseytyjät. Itse käyn joka päivä 2 kertaa. Ei ole iso homma. Ja ei, ihoni ei kuivu. Ihmisen iho hikoilee muualtakin kuin vain kainaloista. Kuona-aineita puskee ihon läpi ja tarttuu vaatteisiin. Ällöttävää. Ihminen on siis omassa liassaan. Alapesu ja kainaloiden huljuttelu vedellä altaan päällä ei vaan yksinkertaisesti riitä. Ei vaikka olisi saippuaa mukana.
[/quote]
Ja samalla vaivalla/helpommalla käy suihkussa, kun alkaa erikseen pestä alapäätä, kainoloita, jalkoja jne.
Jos mä käyn joka päivä suihkussa, niin iho kuivuu, kutisee ja halkeilee pienille haavoille. Tuli taas testattua kun kävin kolmena päivänä peräkkäin suihkussa. Yleensä käyn joka toinen tai joka kolmas päivä.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:08"]
Kysäsepä 2krt päivässä suihkussa käyvä ihotautilääkäriltä, onko se hänestä hyvä idea.
[/quote]
Olet ehkä hiukan jäljessä tuon ajatuksen kanssa. Nykyään ihotautilääkärit suosittelevat jopa atoopikoille pikaisia viileitä suihkuja usein. Esim. hikoileminen on atoopikolle tosi huono.
Maaseudulla on paljon asuntoja, missä ei ole suihkua. Sauna lämmitetään kerran viikossa. Surullista että osa suomalaisista elää tätä tietämättä.
Laitoksissa pyritään siihen että joka viikko suihkutetaan, mutta se ei todellakaan aina ole mahdollista.