Miksi paino ei putoa? Olen nyt 9 viikkoa noudattanut 1500-1600 kcal ruokavaliota,
Mutta painoa on lähtenyt vaivaiset 1,5 kg. Mistä johtuu? Tunnen itseni kyllä hoikistuneeksi, mutta puntari ei ole sama asia.
Olen 162 cm ja painan nyt 74,5 kg. En tunnu saavan millään alle 70 kiloon tota painoa, mikä ihme täs nyt on? Jumittanut viimeiset vuodet välillä 75-77, eikä liikahda alas kuin kilon kaks korkeintaan. Tää paino on liikaa mun pituiselle!
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna pudotin painoa ja ensimmäisen kuukauden pudotukseni oli 5,3% ja toisen kuukauden pudotus oli 2,8%. Puolen vuoden pudotusjaksolla tuo ekan kuukauden lukema oli selvästi paras ja toisen kuukauden huonoin. Muut neljä kuukautta osui noiden kahden ääripään väliin.
Kun olin muutaman kuukauden painoa pudottanut kävin InBody-kehonkoostumusmittauksessa, missä minun 190cm miehen kulutukseksi laskettiin 1779 kcal. Minun mitattuun kulutukseen nähden 1500-1600 kaloria kuulostaa paljolta, kun laihduttaessa pitäisi saada kunnon kalorivaje aikaiseksi-
Eikö sulle muka kerrottu, että tuo inbodyssa mitattu kalorin kulutus tarkoittaa sitä kehon peruskulutusta, mikä menee vaikka vaan makaisit sängyssä paikallasi koko päivän. Tuo on se lukema, jonka ALLE EI TULISI MENNÄ.
Tosi moni laihduttaja just syö liian vähän. Mä osallistuin salilla pienryhmään, jossa keskityttiin ruokavalion rooliin. Melkein jokaisen laihduttajan helmasynti oli se, että ne söi liian vähän. Se torpedoi laihduttamista. Siellä sanottiin, että alle 1600 kcal ei pitäisi kenenkään, ei edes laihduttajan, syödä, koska sit aineenvaihdunta hiipuu ja kroppa rupee himmailemaan kaloreitten kulutuksen kanssa.
Paljonko olet laihduttanut tällä ideologialla? Vai kuuluuko siihen ajatus, että kaikki kehot ovat kauniita eikä kenenkään tarvitsekaan laihduttaa.
Mitä tarkoitat tällä ideologialla?
Vierailija kirjoitti:
Energiantarvelaskurin mukaan kokoisesi 30-vuotias nainen kuluttaa noin 1860 kaloria päivässä (tai vähemmän iästä riippuen), jos tekee istumatyötä eikä urheile. Vähän alle tai noin puolen kilon viikkolaihtumiseen tarvittaisiin siis 1300-1400 kcal/päivä, vaihtoehtoisesti voit syödä saman verran kuin nykyään mutta aloittaa esim. salin ja/tai lenkkeilyn lisäboostiksi.
Nuo kalorilaskurin numerot ovat aina keskiarvot, yksilöllinen vaihtelu on jopa +/-20% eli 370 kcal suuntaansa tuosta 1860 kcal. ( 10% suuntaansa, jos lihas- ja rasvamassa huomiotu.)
Eli kaksi lähtotilanteessa samanpainoista ihmistä syö tuon keskiarvoisen perusaineenvaihdunnan (+ kulutus päälle) verran:
Jos osuvat hajonnan ääripäihin niin toiselle tulee vuodessa 370x365 kcal yli kulutuksen eli n. 135 000 kcal . 1 kilo rasvaa ottaa noin 7000 kcal eli laskennallisesti lihoo 19 kiloa, vaikka luulee syövänsä kulutuksen mukaan. Vastaavasti toiselle tulee saman verran "miinus"kaloreita eli laihtuu saman verran.
Jos joku laskurilla saatu kalorimäärä ei laihduta, niin kyse on tuskin säästöliekistä, vaan, että syö yli kulutuksen edelleen.
AP taitaa olla tästä esimerkki. Tuosta "syö liian vähän, ettei laihdu" -ajattelusta aika vähän mitän järkevää aineistoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna pudotin painoa ja ensimmäisen kuukauden pudotukseni oli 5,3% ja toisen kuukauden pudotus oli 2,8%. Puolen vuoden pudotusjaksolla tuo ekan kuukauden lukema oli selvästi paras ja toisen kuukauden huonoin. Muut neljä kuukautta osui noiden kahden ääripään väliin.
Kun olin muutaman kuukauden painoa pudottanut kävin InBody-kehonkoostumusmittauksessa, missä minun 190cm miehen kulutukseksi laskettiin 1779 kcal. Minun mitattuun kulutukseen nähden 1500-1600 kaloria kuulostaa paljolta, kun laihduttaessa pitäisi saada kunnon kalorivaje aikaiseksi-
Eikö sulle muka kerrottu, että tuo inbodyssa mitattu kalorin kulutus tarkoittaa sitä kehon peruskulutusta, mikä menee vaikka vaan makaisit sängyssä paikallasi koko päivän. Tuo on se lukema, jonka ALLE EI TULISI MENNÄ.
Tosi moni laihduttaja just syö liian vähän. Mä osallistuin salilla pienryhmään, jossa keskityttiin ruokavalion rooliin. Melkein jokaisen laihduttajan helmasynti oli se, että ne söi liian vähän. Se torpedoi laihduttamista. Siellä sanottiin, että alle 1600 kcal ei pitäisi kenenkään, ei edes laihduttajan, syödä, koska sit aineenvaihdunta hiipuu ja kroppa rupee himmailemaan kaloreitten kulutuksen kanssa.
Paljonko olet laihduttanut tällä ideologialla? Vai kuuluuko siihen ajatus, että kaikki kehot ovat kauniita eikä kenenkään tarvitsekaan laihduttaa.
Sitä, että jos ei tietyllä kalorimäärällä laihdu, niin alkaisi laihtua kalorimäärää selvästi nostamalla.
Siis jos kaikki muut tekijät pidetään ennallaan.
Eri asia on, jos alkaa syödä "paljon" ei-energiatiheää ruokaa, jolloin kalorimäärä nousee hiukan ja sen päälle jaksaa paremmin vaikka liikkua, niin enemmän syöminen voi tukea laihdutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että jos ei tietyllä kalorimäärällä laihdu, niin alkaisi laihtua kalorimäärää selvästi nostamalla.
Siis jos kaikki muut tekijät pidetään ennallaan.
Eri asia on, jos alkaa syödä "paljon" ei-energiatiheää ruokaa, jolloin kalorimäärä nousee hiukan ja sen päälle jaksaa paremmin vaikka liikkua, niin enemmän syöminen voi tukea laihdutusta.
Olen päässyt tavoitteeseeni - 10 kg. Syön kalorimääräisesti selvästi enemmän kuin mitä vaikka vuosi sitten. Ruokailuilla voi todellakin vaikuttaa siihen aineenvaihduntaan suuntaan ja toiseen. Ihmisen kroppa on viisas. Jos se katsoo, että meneillään on nälkävuosi toisensa perään, niin se himmailee omaa kulutustaan ja varastoi energiaa rasvaksi, jotta sitä energiaa riittäisi pitempään. Kyllä näistä tietoa löytyy, kun vaan etsii. Suosittelen myös sitä ammattilaisen puoleen kääntymistä, esim pt. Ite en olisi uskaltanut tai osannut nostaa kalorimäärää ilman sitä tietoa ja ohjausta mitä siinä pienryhmässä sain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Energiantarvelaskurin mukaan kokoisesi 30-vuotias nainen kuluttaa noin 1860 kaloria päivässä (tai vähemmän iästä riippuen), jos tekee istumatyötä eikä urheile. Vähän alle tai noin puolen kilon viikkolaihtumiseen tarvittaisiin siis 1300-1400 kcal/päivä, vaihtoehtoisesti voit syödä saman verran kuin nykyään mutta aloittaa esim. salin ja/tai lenkkeilyn lisäboostiksi.
Nuo kalorilaskurin numerot ovat aina keskiarvot, yksilöllinen vaihtelu on jopa +/-20% eli 370 kcal suuntaansa tuosta 1860 kcal. ( 10% suuntaansa, jos lihas- ja rasvamassa huomiotu.)
Eli kaksi lähtotilanteessa samanpainoista ihmistä syö tuon keskiarvoisen perusaineenvaihdunnan (+ kulutus päälle) verran:
Jos osuvat hajonnan ääripäihin niin toiselle tulee vuodessa 370x365 kcal yli kulutuksen eli n. 135 000 kcal . 1 kilo rasvaa ottaa noin 7000 kcal eli laskennallisesti lihoo 19 kiloa, vaikka luulee syövänsä kulutuksen mukaan. Vastaavasti toiselle tulee saman verran "miinus"kaloreita eli laihtuu saman verran.
Jos joku laskurilla saatu kalorimäärä ei laihduta, niin kyse on tuskin säästöliekistä, vaan, että syö yli kulutuksen edelleen.
AP taitaa olla tästä esimerkki. Tuosta "syö liian vähän, ettei laihdu" -ajattelusta aika vähän mitän järkevää aineistoa.
Ainakin eri ruokien vaikutuksista aineenvaihduntaan on monia tutkimuksia tehty. Ja eläimillä on ylipäätään tutkittu paljon aineenvaihdunnan toimintaa. Se on ihan yleisesti tiedossa, että esim talviunta nukkuvilla aineenvaihdunta hidastuu. On monia muitakin tutkimuksia eläinten aineenvaihdunnasta. Ihmisillä ei niinkään ole tehty laajoja tai pitkäaikaisia tutkimuksia, kun ne ovat kalliita. Mutta en usko, ihmisen elimistön toiminta poikkeaisi aivan radikaalisti muiden nisäkkäiden vastaavasta.
Sitten on tietysti muut terveydelliset syyt. Kitudieetillä ei saa kaikkia välttämättömiä vitamiineja ym. Kärsit siis aliravitsemuksesta. Hyvin todennäköisesti ei saa myöskään proteiinia tarpeeksi, joten keho alkaa hajottaa lihaksia saadakseen niistä proteiinia. Ja jos syöt hiilaripainotteisestiniin niin se rasva eli läski sinussa on se, mitä keho lähtee viimeiseksi käyttämään hyväkseen, koska se ei ole siihen tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sinun kokoinen nainen ei välttämättä kuluta tuon enempää. Ei varsinkaan, jos on jo keski-ikää lähestyvä tai on laihdutteluhistoriaa.
Itse olen laihduttanut 115 kilosta nykyiseen 70 kiloon ja 1500 kcal on se, millä paino pysyy nykyiselllään. Jos laihtua haluaisin lisää (en halua) olisi tiputettava kalorit esim 1200-1300 kcal per päivä. Tai lisättävä rajusti liikuntaa. Nyt käyn kuntosalilla pari kertaaa viikossa ja ulkoilutan koiraa 1,5-2 tuntia päivässä.
Tämähän se syy on. Laihduin kitudieetillä muutaman kilon, mutta en riittävästi viitsiäkseni jaksaa sitä nälissään oloa ja suupalojen laskemista. Totesin että ollaan sitten pyöreitä mieluummin. Kokeilin myös viikon mitä on olla 1200kcl dieetillä ihan huvikseni, ja yöllä heräsin nälkään ja valvoin kun en mahan mouruamiselta saanut nukuttua enää.
Eihän noissa ole mitään järkeä! Aikuiset ihmiset... Ottakaa oikeesti asioista selvää ennen kuin jaatte niitä kalorit minimiin -ruokavalioitanne.
Mitä järkeä tuhota oma aineenvaihduntansa minimikaloreilla vain muutaman laihdutetun kilon takia? Ja todeta sitten, että "en voi enää koskaan ikinä syödä normaalisti, koska olen ihan ite tyhmyyttäni pilannut aineenvaihduntani ja lihon heti jos syön kalorinkin liikaa ja jos lihon niin se on maailmanloppu". Sopisko tähän se vanha viisas totuus, tyhmästä päästä kärsii koko keho?
Kyllä aikuinen ihminen kestää viikon kokeilla huvikseen mitä tarkoittaa 1200 kcl päivittäinen energian saanti :D
Kestää viikon kyllä, ei se ollutkaan pointtini.
Puhuin yleisesti noista kitudieeteistä, luulisi sen käyneen selväksi jo tuosta kappalejaostakin. Useimmilla kokeilijoilla ei ole todellakaan tarkoitus jättää sitä hommaa vain viikkoon. On monia, joilla noi ei kestä vain viikkoa, vaan kuukausia ja jopa vuosia.
Ja ylipäätään, että tuollaisiin oikeasti lähdetään ja niitä kaiken lisäksi vielä suositellaan muillekin ilman mitään tietoa mistään. Ja toiset lähtee hölmönä mukaan, kun ovat ihan yhtä tietämättömiä yhtään mistään. Ja sit ihmetellään, kun ei vaan toimi...
On olemassa ihan ammattilaisia laihduttamisenkin avuksi, parempi kääntyä sellaisen puoleen.
Lainasit viestiäni ja kirjoitit että eihän noissa ole mitään järkeä. Ja että kokeilin viikon, ja että nälkä oli jatkuva. Ölä lainaa viestiä jos et kestä sitä että sinulle kommentoidaan takaisin, tai oikaistaan viestiäsi jossa esität lainaamasi henkilön väärässä valossa. Voit kirjoittaa myös lainaamatta jonkun toisen viestiä, oletko kokeillut?
Lueppas vaikka Pia Pajusen blogia. Tosi hyviä ajatuksia.
Tuo kituutus on juuri se keino millä paino ei ainakaan laske ja peilikuva muutu vaan kroppa pitää entistä tiukemmin läskeistä kiinni.
Einihän mm. kertoi joitakin vuosia sitten että vuosien epätoivoinen painonpudotus alkoi vasta, kun LISÄSI ruokamäärää lautasella ja aloitti salitreenin.
Aerobisen hinkuttaminen ei sitten tosiaan ole mikään tie onneen, vaan raskailla painoilla tehtyä salitreeniä kolmesti viikkoon. Jälkipoltto ihan eri tasoa kuin jonkun juoksulenkin jälkeen. Lihaksikas kroppa näyttää paljon timmimmältä ja kuluttaa huomattavasti enemmän energiaa. Ongelmaksi tulee itsellä ainakin se, että saisi syötyä tarpeeksi.
Jos et hanki lihasta niin valitettavasti saat laihduttaa itsesi lähes anorektiseksi ennenkuin kroppa näyttää timmiltä ja silloinkin jokainen pienikin selluliitti oikein korostuu.
Einihän mm. kertoi joitakin vuosia sitten että vuosien epätoivoinen painonpudotus alkoi vasta, kun LISÄSI ruokamäärää lautasella ja aloitti salitreenin.
Siis alkoi tuottaa tulosta vasta kun lisäsi ruokamäärää, piti lukea.
-128
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin eri ruokien vaikutuksista aineenvaihduntaan on monia tutkimuksia tehty. Ja eläimillä on ylipäätään tutkittu paljon aineenvaihdunnan toimintaa. Se on ihan yleisesti tiedossa, että esim talviunta nukkuvilla aineenvaihdunta hidastuu. On monia muitakin tutkimuksia eläinten aineenvaihdunnasta. Ihmisillä ei niinkään ole tehty laajoja tai pitkäaikaisia tutkimuksia, kun ne ovat kalliita. Mutta en usko, ihmisen elimistön toiminta poikkeaisi aivan radikaalisti muiden nisäkkäiden vastaavasta.
Sitten on tietysti muut terveydelliset syyt. Kitudieetillä ei saa kaikkia välttämättömiä vitamiineja ym. Kärsit siis aliravitsemuksesta. Hyvin todennäköisesti ei saa myöskään proteiinia tarpeeksi, joten keho alkaa hajottaa lihaksia saadakseen niistä proteiinia. Ja jos syöt hiilaripainotteisestiniin niin se rasva eli läski sinussa on se, mitä keho lähtee viimeiseksi käyttämään hyväkseen, koska se ei ole siihen tottunut.
Laitoin nuo kalorilaskelmat lähinnä kuvastamaan sitä seikkaa, että ihmisillä on oikeasti erilainen perusaineenvaihdunta. Oletettavasti se ei ole mikään syntymästä hautaan määräytynyt vakio, vaan elintavat ja ravinto voivat vaikuttaa. Toisille on mahdollista syödä pulla enemmän päivässä kuin toisen lihomatta silti. Laihtuminen edellyttää joka tapauksessa sitä, että saa vähemmän energiaa kun kuluttaa. Senkin ruokavalion voi koostaa järkevästi: Hyvälaatuista proteiinia, hyviä rasvoja suosii, kovia välttää, kuitua runsaasti kasvikunnasta, höttöhiilarit pois eli perusjutut. Ei tarvitse karpata, jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sinun kokoinen nainen ei välttämättä kuluta tuon enempää. Ei varsinkaan, jos on jo keski-ikää lähestyvä tai on laihdutteluhistoriaa.
Itse olen laihduttanut 115 kilosta nykyiseen 70 kiloon ja 1500 kcal on se, millä paino pysyy nykyiselllään. Jos laihtua haluaisin lisää (en halua) olisi tiputettava kalorit esim 1200-1300 kcal per päivä. Tai lisättävä rajusti liikuntaa. Nyt käyn kuntosalilla pari kertaaa viikossa ja ulkoilutan koiraa 1,5-2 tuntia päivässä.
Tämähän se syy on. Laihduin kitudieetillä muutaman kilon, mutta en riittävästi viitsiäkseni jaksaa sitä nälissään oloa ja suupalojen laskemista. Totesin että ollaan sitten pyöreitä mieluummin. Kokeilin myös viikon mitä on olla 1200kcl dieetillä ihan huvikseni, ja yöllä heräsin nälkään ja valvoin kun en mahan mouruamiselta saanut nukuttua enää.
Eihän noissa ole mitään järkeä! Aikuiset ihmiset... Ottakaa oikeesti asioista selvää ennen kuin jaatte niitä kalorit minimiin -ruokavalioitanne.
Mitä järkeä tuhota oma aineenvaihduntansa minimikaloreilla vain muutaman laihdutetun kilon takia? Ja todeta sitten, että "en voi enää koskaan ikinä syödä normaalisti, koska olen ihan ite tyhmyyttäni pilannut aineenvaihduntani ja lihon heti jos syön kalorinkin liikaa ja jos lihon niin se on maailmanloppu". Sopisko tähän se vanha viisas totuus, tyhmästä päästä kärsii koko keho?
Kyllä aikuinen ihminen kestää viikon kokeilla huvikseen mitä tarkoittaa 1200 kcl päivittäinen energian saanti :D
Kestää viikon kyllä, ei se ollutkaan pointtini.
Puhuin yleisesti noista kitudieeteistä, luulisi sen käyneen selväksi jo tuosta kappalejaostakin. Useimmilla kokeilijoilla ei ole todellakaan tarkoitus jättää sitä hommaa vain viikkoon. On monia, joilla noi ei kestä vain viikkoa, vaan kuukausia ja jopa vuosia.
Ja ylipäätään, että tuollaisiin oikeasti lähdetään ja niitä kaiken lisäksi vielä suositellaan muillekin ilman mitään tietoa mistään. Ja toiset lähtee hölmönä mukaan, kun ovat ihan yhtä tietämättömiä yhtään mistään. Ja sit ihmetellään, kun ei vaan toimi...
On olemassa ihan ammattilaisia laihduttamisenkin avuksi, parempi kääntyä sellaisen puoleen.Lainasit viestiäni ja kirjoitit että eihän noissa ole mitään järkeä. Ja että kokeilin viikon, ja että nälkä oli jatkuva. Ölä lainaa viestiä jos et kestä sitä että sinulle kommentoidaan takaisin, tai oikaistaan viestiäsi jossa esität lainaamasi henkilön väärässä valossa. Voit kirjoittaa myös lainaamatta jonkun toisen viestiä, oletko kokeillut?
Niin "noissa" eli monikossa, vastasin molempiin viesteihin en pelkästään sinun. Molemmat ne käsitteli kitudieettejä ja sitä asiaa kommentoin. En sitä viikon kestoa.
Mä en nyt ymmärrä, mikä tässä on sulle ongelma?
Ja miten mä olen muka esittänyt sinut ns väärässä valossa? Itsehän sinä myös lähdit sellaiseen mukaan.
Tänään puntarissa 68,7 kg! En voi uskoa tätä, oon niiin onnellinen! Töissä mahtuu s-koon työvaatteet päälle, ja vaikka alla on sukkahousut, ovat silti väljät!
Ap.
Pituus minulla 168 ja paino noussut 85,3 kiloon!!? Viimeksi kun punnitsin niin se oli 76,4?!
Mitä ihmettä? Nyt on hyvät neuvot kalliit!
Kuinka monta kertaa päivässä syöt tuon 1600 kilokaloria?
Vierailija kirjoitti:
Okei eli olen nyt noudattanut viikon tota 1300 kcal/vrk ja paino on lähtenyt vauhdilla laskuun! Viikossa pudotusta reilu kilo (johon tosin mahtuu yhdet menkat väliin, mikä nostaa/laskee painoa n. 500 g), en voi ymmärtää! Tai siis tietenkin voin, koska olen kuluttanut enemmän kuin syönyt, mutta jostain syystä kuvittelin, että tollanen 1200-1300 kcal/vrk on sellanen aivan ehdoton nou nou, että sillä se elimistö heittäytyy säästöliekille, menee aineenvaihdunta aivan sekaisin ja sitten se paino ei ainakaan liikaha mihinkään. Onneksi olen todistanut tämän nyt itselleni vääräksi.
Tänään painoa 73,2 kg, kun se on junnannut 74-76 väliä viimeiset pari vuotta (sillain, että paino jämähtänyt 1600 kcal:lla alimmillaan tohon 74:ään). Alan vähitellen uskoa, että pääsen elopainossani alle 70 kg:n!
AP
Miten nyt menee ap?
Puolita annokset, syö useammin kasviksia, syö proteiinia, joka pitää
nälän poissa, sokerit ja piilosokerit pois.