Miksi paino ei putoa? Olen nyt 9 viikkoa noudattanut 1500-1600 kcal ruokavaliota,
Mutta painoa on lähtenyt vaivaiset 1,5 kg. Mistä johtuu? Tunnen itseni kyllä hoikistuneeksi, mutta puntari ei ole sama asia.
Olen 162 cm ja painan nyt 74,5 kg. En tunnu saavan millään alle 70 kiloon tota painoa, mikä ihme täs nyt on? Jumittanut viimeiset vuodet välillä 75-77, eikä liikahda alas kuin kilon kaks korkeintaan. Tää paino on liikaa mun pituiselle!
Kommentit (138)
Luultavasti kaloreita on perusaineenvaihduntaan ja kulutukseen nähden liikaa.
Minunkin piti laihduttaa noin 1000 kcal/ pv ennen kuin laihduin kiloakaan. Suurin piirtein sinun kokoinen olin.
Mutta tämä on yksilöllistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan lepokulutus ole 2000 kcal juuri kellään ja varsinkaan lyhyellä naisella, hyvä jos aktiivisen liikkujan kulutus on tuon verran! Monella jää silloinkin 1800-1900 paikkeille.
Jos haluat noilla kaloreilla (1500-1600) laihtua nopeammin, niin joudut lisäämään liikuntaa ja paljon.
Mulla keskimäärin vuorokauden kulutus on noin 2000kcal. Siihen liikunnat päälle.
163/66. Olen laihduttanut useita kertoja. En ole fyysisessä työssä.
Lepokulutus tarkoittaa "koomakulutusta" kun et tee muuta kuin hengität. Omat mitat 161/70 la lepokulutus 1280kcal. Vaikka liikkuisin tai tekisin mitä tahansa en voi syödä yli 1600kcal päivässä. Laihdutus alle lepokulutuksen
Okei eli olen nyt noudattanut viikon tota 1300 kcal/vrk ja paino on lähtenyt vauhdilla laskuun! Viikossa pudotusta reilu kilo (johon tosin mahtuu yhdet menkat väliin, mikä nostaa/laskee painoa n. 500 g), en voi ymmärtää! Tai siis tietenkin voin, koska olen kuluttanut enemmän kuin syönyt, mutta jostain syystä kuvittelin, että tollanen 1200-1300 kcal/vrk on sellanen aivan ehdoton nou nou, että sillä se elimistö heittäytyy säästöliekille, menee aineenvaihdunta aivan sekaisin ja sitten se paino ei ainakaan liikaha mihinkään. Onneksi olen todistanut tämän nyt itselleni vääräksi.
Tänään painoa 73,2 kg, kun se on junnannut 74-76 väliä viimeiset pari vuotta (sillain, että paino jämähtänyt 1600 kcal:lla alimmillaan tohon 74:ään). Alan vähitellen uskoa, että pääsen elopainossani alle 70 kg:n!
AP
Mitä muuta teet, kuin olet syömättä liikaa?
Jos harrastat jotain liikuntaa, josta esimerkiksi kehittyy lihasta, niin se lihas painaa. Vaikka läskiä katoaa, voi tilalle tulla lihasta niin, että paino ei laske - tai jopa nousee. Lihaksikkaiden painoindeksi viittaa vakavaan ylipainoon, vaikka tyyppi on sopusuhtainen.
Eli kehonkoostumusmittaus voisi painon lisäksi kertoa lisää. Myös nakuvalokuvat viikon välein usein kertovat totuuden muutoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Eka asia tietty on se että ootko ihan varma että oot merkannut kaikki ruuat ja napostelut ja juomat ?
Jos pitää viikottain huijauspäivän jolloin ei laske tai lähtee joka pe radalle eikä muista mitään niin voi käydä noin. Nimimerkillä opin virheistäni.
Vaikuttaako oikeasti yksi päivä suuresti, jos muuten pitää alle kulutuksen?
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta teet, kuin olet syömättä liikaa?
Jos harrastat jotain liikuntaa, josta esimerkiksi kehittyy lihasta, niin se lihas painaa. Vaikka läskiä katoaa, voi tilalle tulla lihasta niin, että paino ei laske - tai jopa nousee. Lihaksikkaiden painoindeksi viittaa vakavaan ylipainoon, vaikka tyyppi on sopusuhtainen.
Eli kehonkoostumusmittaus voisi painon lisäksi kertoa lisää. Myös nakuvalokuvat viikon välein usein kertovat totuuden muutoksesta.
En tee muuta. Satunnaisia kymmenen kilsan kävelylenkkejä, mutta en harrasta siis mitään säännöllistä liikuntaa. Lihaksia on vielä vanhoja peruja aiemmista harrastuksista, mutta rasvaa on rehellisesti kuitenkin liikaa. En näytä lihavalta, mutta reilusti isompikokoisempi olen kuin muutamia vuosia sitten. Se nykyinen ylipaino on siis tosiaankin syömällä hankittua rasvakudosta.
No, eiköhän tää tästä. Eilen puntari näytti jo 72,9! Kyl se 1300 kcal sit vissiin on mulle se raja, jolloin alkaa tapahtua. Hienoa!
Ap.
Taas viikko mennnyt edellisestä postauksesta, tänään puntarissa 71,6 kg. Olen onneni kukkuloilla! Kuukauden päästä viimeistään alkaa elopaino kutosella.
Ei ihminen tartte Martinan, Jutan tai Mannisten dieettivinkkejä – riittää, kun rustaa huolensa vauvapalstalle ja johan lähtee hommat rullaamaan! Ihan ilmatteeksi! Thanks!!
Keskity aluksi lihasten kasvattamiseen. Anna painon pysyä samassa, mutta muuta läski lihaksiin. Sen jälkeen aloita painon pudottaminen. Kävely on parasta.
Vierailija kirjoitti:
Keskity aluksi lihasten kasvattamiseen. Anna painon pysyä samassa, mutta muuta läski lihaksiin. Sen jälkeen aloita painon pudottaminen. Kävely on parasta.
Mulla on kyllä lihaksia ihan kivasti, mutta rasvaa liikaa. Siks keskityn nyt laihduttamiseen. Kävely on tosiaankin parasta, ihan lyhyetkin lenkit.
Kiva, kun olet päivittänyt ketjua. Moni aloittaja ei koskaan palaa kertomaan, auttoivatko neuvot. Ei tietenkään ole velvollisuuttakaan, mutta silti.
Ja nyt voisit lopettaa kaikki kaloritaulukot ja mitkä lienee nettiohjeet. Vatsalaukku tottuu pienempään määrään kun syö vähemmän. Kerran viikossa paastopäivä, pelkkää vettä sitruunamehulla, ja seuraavana aamuna vaa‘alle niin jo tulee hyvä mieli. Eikä siihen kuole eikä edes kipeäksi tule. Ja siitä sitten jatkat pienillä annoksilla ja hups, seuraavan paastopäivä jälkeen on taas 100-200 grammaa vähemmän vaakalukemissa!
Laihduin 18 kuukaudessa 18 kiloa, vain sillä että söin vähemmän!
Älä syö ollenkaan.
Paasto laskee painoa ja polttaa rasvaa. Tee vaikka punnerruksia niin kasvuhormoni pitää lihakset tallella.
Syö enemmän rasvaa kun syöt niin ei tarvitse jojoilla verensokeria hiilareilla.
Olet löytänyt kalorimäärän, jolla saat ylläpidettyä nykyistä painoasi. Et liho etkä laihdu. 160cm pitkälle naiselle 1500-1600kcal vaikuttaa aika normaalilta päivän energiatarpeelta. Lisää liikuntaa tai 200kcal vähemmän päivässä ja lähtee paino tippumaan.
Minä teen niin, että syön joka päivä saman aamupalan, sekä aina pari päivää sama lounas ja päivällinen niin, että viikon aikana syön muutamaa eri juttua. Seuraavalla viikolla alkaa alusta ja syön taas samat ruuat. Kaikki mittaan tarkkaan. Jos paino ei laske (tai nousee) niin pienennän vaan annoksia muutamalla prosentilla. Voi kuulostaa tylsältä, mutta kaloreissa ei varmasti tule suuria virheitä ja heittelyjä kun ateriat pysyy samanlaisina. Eikä tarvitse joka päivä laskea kaloreita kun ne on valmiiksi laskettu, mittaan vaan joka ateriaan oikean määrän. Todellinen energiantarve ilmenee kun tarkkailee painokäyrää ja sitä mukaa voi aina vähentää tai lisätä määriä.
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt voisit lopettaa kaikki kaloritaulukot ja mitkä lienee nettiohjeet. Vatsalaukku tottuu pienempään määrään kun syö vähemmän. Kerran viikossa paastopäivä, pelkkää vettä sitruunamehulla, ja seuraavana aamuna vaa‘alle niin jo tulee hyvä mieli. Eikä siihen kuole eikä edes kipeäksi tule. Ja siitä sitten jatkat pienillä annoksilla ja hups, seuraavan paastopäivä jälkeen on taas 100-200 grammaa vähemmän vaakalukemissa!
Laihduin 18 kuukaudessa 18 kiloa, vain sillä että söin vähemmän!
En seuraa mitään nettohjeita (pl. Vauvapalsta ofc) tai kaloritaulukoita, vaan oon nyt kolmisen viikkoa syönyt 1300 kcal/vrk ja sillä on paitsi energinen ja kylläinen olo, myös paino lähtenyt kivasti laskuun. Varmaan toi paastoaminen on kans hyvä juju, mut en tällä hetkellä koe tarvitsevani lisäkikkoja tähän. Jos paino jumahtaa taas johonkin kohtaan, niin sitten varmaan joudun miettii uusia keinoja, mutta tällä systeemillä vaikuttaa erittäin hyvältä. Itse asiassa mietin jopa, onko tahti liiankin nopea, koska nyt noin kuukaudessa lähtenyt liki 4 kg. Mutta oon niin tyytyväinen nyt, etten varmasti muuta yhtikäs mitään!
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen niin, että syön joka päivä saman aamupalan, sekä aina pari päivää sama lounas ja päivällinen niin, että viikon aikana syön muutamaa eri juttua. Seuraavalla viikolla alkaa alusta ja syön taas samat ruuat. Kaikki mittaan tarkkaan. Jos paino ei laske (tai nousee) niin pienennän vaan annoksia muutamalla prosentilla. Voi kuulostaa tylsältä, mutta kaloreissa ei varmasti tule suuria virheitä ja heittelyjä kun ateriat pysyy samanlaisina. Eikä tarvitse joka päivä laskea kaloreita kun ne on valmiiksi laskettu, mittaan vaan joka ateriaan oikean määrän. Todellinen energiantarve ilmenee kun tarkkailee painokäyrää ja sitä mukaa voi aina vähentää tai lisätä määriä.
Mä itse asiassa teen just noin. Oon luonut YAZIOon reseptejä, joissa kaikki ravintoarvot laskettuna, joten valmistan niitä sitten vuorotellen eikä tartte laskeskella sen kummemmin. Silti merkkaan kyllä ihan kaiken syömäni sinne, jotta ei tartte ihmetellä jälkikäteen, mistä kiikastaa tai ei kiikasta.
Esim. syön joka aamu puuron, johon tulee kaurahiutaleita 40 g, oliiviöljyä 6 g, mustikoita 40 g, raejuustoa 100 g ja vaihtelevasti muita marjoja 40–60 g. Merkkaan tän setin silti joka päivä, vaikka se toistuukin aina suht samana. Puntarin perusteella vaikuttais toimivan!
Joo AP olen ja tohon vastasin. Syön joka päivä ton 1500-1600 kcal, olipa kulutus mitä. Vaikka esim. YAZIO ehdottaakin nostamaan syömisiä kulutuksen perusteella, en sitä kuitenkaan tee. Siltikään paino ei laske.
Ehkä tosiaan ”ongelma” on se, että oon arvioinut ton lepokulutuksen reilusti yläkanttiin. Jos nyt tiputan päivän kalorit tuohon 1300 kcl asti, niin katotaan alkaako tapahtua