Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi paino ei putoa? Olen nyt 9 viikkoa noudattanut 1500-1600 kcal ruokavaliota,

Vierailija
13.09.2021 |

Mutta painoa on lähtenyt vaivaiset 1,5 kg. Mistä johtuu? Tunnen itseni kyllä hoikistuneeksi, mutta puntari ei ole sama asia.

Olen 162 cm ja painan nyt 74,5 kg. En tunnu saavan millään alle 70 kiloon tota painoa, mikä ihme täs nyt on? Jumittanut viimeiset vuodet välillä 75-77, eikä liikahda alas kuin kilon kaks korkeintaan. Tää paino on liikaa mun pituiselle!

Kommentit (138)

Vierailija
21/138 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt liikaa. Tuolla määrällä kaloreita pysyy samassa painossa tai paino putoaa pari grammaa viikossa.

Tuntuu kyllä vähän oudolta, koska oon ymmärtänyt mun kokoisen peruskulutuksen olevan noin 2000 kcal/vrk vaikka makaisin sohvalla koko päivän. Itse kuitenkin oon aktiivisesti liikkeellä päivät, joten jo se 1600 kcal pitäis jättää miinukselle…mut ei kait sitte!

Sinuna kävisin lääkärissä ja pyytäisin kattavat verikokeet. Aineenvaihduntasi on selkeästi jumissa. Minulta löytyi lopulta kilpirauhasen vajaatoiminta ja nyt lääkkeen aloituksen jälkeen on pudonnut 12 kg. Netin kalorilaskurit ei kerro koko totuutta.

Vierailija
22/138 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettilaskurit näyttävät järjestään aivan liian isoja kulutusmääriä ihmisille. Niihin ei voi luottaa, etenkään jos elämäntapa ei ole kovin aktiivinen ja liikunnallinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/138 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan lepokulutus ole 2000 kcal juuri kellään ja varsinkaan lyhyellä naisella, hyvä jos aktiivisen liikkujan kulutus on tuon verran! Monella jää silloinkin 1800-1900 paikkeille.

Jos haluat noilla kaloreilla (1500-1600) laihtua nopeammin, niin joudut lisäämään liikuntaa ja paljon.

Vierailija
24/138 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettilaskurit näyttävät järjestään aivan liian isoja kulutusmääriä ihmisille. Niihin ei voi luottaa, etenkään jos elämäntapa ei ole kovin aktiivinen ja liikunnallinen.

Mä oon käyttänyt Yaziota ja sen ilmoittamat kalorimäärät täsmää kyllä tuotteiden vastaaviin..ja kulutusten laskenta tulee Suunnon kellosta + kännykän terveys-apista, ei mistään nettilaskureisra.

Vierailija
25/138 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et laihdu koska 1600 kcal on ylläpitokalorit.

Vierailija
26/138 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on muuten ihme juttu että vieläkin monewta lähteestä saa sen kuvan että naisen peruskulutus on sen 2000kcal. Se on pienelle naiselle varsinkik ihan älyttömän paljon!

Vierailija
27/138 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan lepokulutus ole 2000 kcal juuri kellään ja varsinkaan lyhyellä naisella, hyvä jos aktiivisen liikkujan kulutus on tuon verran! Monella jää silloinkin 1800-1900 paikkeille.

Jos haluat noilla kaloreilla (1500-1600) laihtua nopeammin, niin joudut lisäämään liikuntaa ja paljon.

Mulla keskimäärin vuorokauden kulutus on noin 2000kcal. Siihen liikunnat päälle.

163/66. Olen laihduttanut useita kertoja. En ole fyysisessä työssä.

Vierailija
28/138 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu kyllä vähän oudolta, koska oon ymmärtänyt mun kokoisen peruskulutuksen olevan noin 2000 kcal/vrk vaikka makaisin sohvalla koko päivän.

InBody-mittauksessa minä 44v 190cm/80kg mies saanut lukemaksi alle 1800kcal/vrk perusaineenvaihduntana- Siihen nähden sinun oletus 2000 kcal/vrk tuntuu kovin suurelta. Laskuri-fi sivusto antaa lukemillani samansuuntaisen tuloksen kuin InBody.

Vierailija
29/138 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on päiväohjelmasi? Jos vain istut, niin kulutuksesi on tosiaan 1500-1700 kcal. Ei missään nimessä 2000, se on jonkin verran aktiivisen, painoisesi miehen kulutus.

Vierailija
30/138 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihtumisen fysiologia ei sovi hätähousuille.

Vierailija
31/138 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noiden laskureiden antama perusaineenvaihdunta on todella vain viitteellinen. Riippuu ensinnäkin rasvaprosentista ja lihasmassasta. Senkin jälkeen on edelleen vielä yksilöllinen vaihtelu: Inbody-mittauksessa, joka huomioi nuo seikat (rasva/lihas) on vaihtelu väli 15% eli todellinen perusaineenvaihdunta esimerkiksi itselläni tuon mukaan on (todennäköisesti) jossain 1641-1923 välillä. (Mies 57 v, rasva% 15, lihasmassa n. 50% kehonmassasta, paino 77 kg )  

Jos jumittuu tuohon keskiarvoon ( ja oma sattuu olemaankin oikeasti tuolla alarajalla) ja pieni huomiotta jättäminen syömisen määrässä, vähän yliarvioi liikuntaa, niin helposti tilanne, jossa kaiken laskemisen perusteella pitäisi laihtua, mutta ei vaan laihdu. Lisäksi kalorivajeessa ei-tiedostettu liikehtiminen, mitä tekee vaikka sohvalla istuessa vähenee.

Näistä lienee useimmiten kyse, kun epäillään säästöliekkiä tai että aineenvaihdunta mennyt jumiin ja pitäisikin syödä enemmän, että laihtuisi.

Itse kokeilisin jakson selkeästi matalampaa kalorimäärää eli vaikka 1300 kcal/ vrk + kävelyllä ja muulla liikunnalla kompensoisin tuota ei-tiedostetun liikunnan mahdollista vähenemistä.

Vierailija
32/138 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eka asia tietty on se että ootko ihan varma että oot merkannut kaikki ruuat ja napostelut ja juomat ?

Jos pitää viikottain huijauspäivän jolloin ei laske tai lähtee joka pe radalle eikä muista mitään niin voi käydä noin. Nimimerkillä opin virheistäni.

Ihminen ei tiedosta kaikkea syömäänsä helposti. On tehty tutkimusasetelmia, joissa on ollut videokuvaus jokaisesta suupalasta ja koehenkilöt ovat tämän tienneet ja ohjeistettu pyrkimään kirjaamaan aivan kaikki mitä suuhun menee. Näissäkin osalla kirjauksesta puuttuu 20-30% vaikka ovat vakuuttuneita, että kaikki on merkitty.

Vierailija
33/138 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sinua vähän pienempi ja todellakaan en noilla kaloreilla laihdu. Ikää on 52v. Jos haluan laihtua niin joku 1200 kaloria on hyvä. Eli tiukassa on läski. Pidän ruokapäiväkirjaa niin en voi huijata itseäni. Stressi ja liian vähäinen uni vaikuttaa minulla myös taustalla.

Vierailija
34/138 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile pätkäpaastoa eli ajoita kaikki ruokailut  esim. 8 tunnin  sisälle ja ole syömättä 16 h. Kun olet tottunut tuohon rytmiin, voit pidentää paastoa hiljalleen.

Pätkäpaasto ei toimi noin alhaisella peruskalorikulutuksella.

Aloittajalla on hyvä aloitus. Tuloksia ei tule heti joten pieni liikunnan lisäys auttaisi.

Vierailija
35/138 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti unirytmi sekaisin + edelleen liikaa kaloreita aktiivisuustasoosi nähden. 162-senttinen saa olla jo fyysisessä työssä, että noi kalorit kuluu. Ei se tunnin lenkki kerran viikossa merkkaa mitään. Vähän piristää vain mieltä.

Jokaiseen päivään kävelyä tai pyöräilyä. Tuosta tulee nopeasti tapaa, nostaa mielialaa, energisoi. Nyt on kaunista luonnossa. Puolen tunnin pätkissäkin se liike tekee hyvää.

En voisi kuvitella painonhallintaa ilman liikuntaa. Toki tahmeaa se on just silloin kun niitä kiloja on. Mutta hyvä olo motivoi ja mulla ainakin maistuu tavan kotiruoka kun liikun, hötön himo jää pois. Samon alko kokonaan pois jos sitä käyttää.

Vierailija
36/138 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sinua vähän pienempi ja todellakaan en noilla kaloreilla laihdu. Ikää on 52v. Jos haluan laihtua niin joku 1200 kaloria on hyvä. Eli tiukassa on läski. Pidän ruokapäiväkirjaa niin en voi huijata itseäni. Stressi ja liian vähäinen uni vaikuttaa minulla myös taustalla.

Hormonien merkityksestä painoon on tehty kirjoja. Kannattaa tutustua. Ja se stressi vähemmäksi, alkoholihan ei rentouta vaan kiihdyttää, toisaalta myös lamaa ja masentaa. Mutta siihen mihin rasva kertyy on hormoneilla merkitystä.

Vierailija
37/138 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eka asia tietty on se että ootko ihan varma että oot merkannut kaikki ruuat ja napostelut ja juomat ?

Jos pitää viikottain huijauspäivän jolloin ei laske tai lähtee joka pe radalle eikä muista mitään niin voi käydä noin. Nimimerkillä opin virheistäni.

Ihminen ei tiedosta kaikkea syömäänsä helposti. On tehty tutkimusasetelmia, joissa on ollut videokuvaus jokaisesta suupalasta ja koehenkilöt ovat tämän tienneet ja ohjeistettu pyrkimään kirjaamaan aivan kaikki mitä suuhun menee. Näissäkin osalla kirjauksesta puuttuu 20-30% vaikka ovat vakuuttuneita, että kaikki on merkitty.

Olen myös lukenut täntyylisiä julkaisuja, ja ihan siksikin merkkaan sitä säntillisemmin aivan kaiken syömäni. En ostele mitään naposteltavaa ja punnitsen tyyliin kaiken syömäni, tietysti työpaikan raflassa se ei aina ole mahdollista, mutta siellä pyrin syömään sellaisia, joiden kcal-määrät tiedän varmasti vähäiseksi

Vierailija
38/138 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytät laskureita kaloritarpeen arviointiin, unohda kaikki paitsi lepokulutus. Katsot tavoitepainosi lepokulutuksen etkä syö sitä ylittävää määrää, niin taatusti laihdut koska kaikki aktiivisuus on tällöin miinusta. Tällöin ei myöskään tarvitse koko ajan kiristää kaloreita lisää.

Vierailija
39/138 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1600 on aika paljon sinun kokoiselle. Jos syöt 1200 niin saat paremman tuloksen. Kannattaa myös vaikka kävellä päivittäin niin saat extra kalorit pois. 

1kg = 7000 kaloria. 

Vierailija
40/138 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös lukenut täntyylisiä julkaisuja, ja ihan siksikin merkkaan sitä säntillisemmin aivan kaiken syömäni. En ostele mitään naposteltavaa ja punnitsen tyyliin kaiken syömäni, tietysti työpaikan raflassa se ei aina ole mahdollista, mutta siellä pyrin syömään sellaisia, joiden kcal-määrät tiedän varmasti vähäiseksi

Olet AP? Eli tiedämme melko tarkkaan sitten energian saantisi. Eräs laskuri antaa kokoisellesi naiselle (laitoin 40 v.):

Täysi lepotila/sängyssä makaaminen, nukkuminen: 1370

Kevyessä työssä, ei vapaa-ajan liikuntaa/ kevyt työ, ei vapaa-ajan aktiivisuutta:1780

Kevyehkö työ, hieman vapaa-ajan liikuntaa/  kevyt työ, jonkin verran vapaa-ajan aktiivisuutta: 2060 Kcal

Eli jos painosi pysyy samana ja syöt 1600 kcal ja elät tuon alimman rivin mukaan, niin tosiasiassa perusaineenvaihduntasi on oltava huomattavasti alempi kuin tuo 1370, koska tuossa mallissa noiden "elintapojen" ero eli vaatima lisäkalorimäärä peruskulutuksen päälle on liki 700 kcal.

Itselleni tuo laskuri antaa omille aktiviteeteille n. 2700 kcal kulutuksen. Tarkan ruokapäiväkirjanpidon pohjalta tiedän, että painoni pysyy vakiona kun syön n. 2000-2100  kcal päivässä. Eli laskurien mukaan minun pitäisi laihtua kilo / 10 päivää. Tosi asiassa paino yrittää hilautua ylöspäin noillakin syödyillä kaloreilla

Eli osalle nuo arvioituun peruaineenvaihduntaan perustuvat laskurit eivät sovi, koska peruskulutus on todellisuudessa olennaisesti pienempi.