Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Junan perhehytin väärinkäyttäjille

Vierailija
24.10.2014 |

Opetelkaa käyttämään sitä perhehyttiä oikein. Eli se on oikeasti tarkoitettu perheille! Nytkin varausta tehdessä taas osui silmiin useita varauksia, joissa varattu yksi paikka siitä hytistä. Oletko sinä itseksesi perhe? Joskus olemme sitten varanneet ne kolme muuta paikkaa hytistä ja sillä yhdellä paikalla on istunut esim. yksi ylipainoinen aikuinen ja hän on selittänyt, että joo, varasin paikan tänne hyttiin, kun täällä on leveämmät penkit. Ei ole tarkoitettu ylipainoisten osastoksi. Ja jos joku väittää, että yhden paikan on voinut ostaa esim. yksinhuoltaja lapsensa kanssa, niin ei sekään päde. Sillä yhdellä aikuisten lipulla saa varata paikan ilmaiseksi myös sille lapselle. Korrektimpaa olisi ostaa aina esim. tarjouslipuistakin joka lapselle oma lippu ja varata se hytti oikeasti kokonaan. On tarkoitettu juuri perheille, joissa monta lasta.

Kommentit (134)

Vierailija
21/134 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti myös alle 6v kans voi ostaa perhelipun jolloin saat lapsellekin paikan varattua. Kerran olin täydessä junassa kiukuttelevan 4v lapsen kans yhdellä paikkalipulla 7h, not nice.

Vierailija
22/134 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos junaan ostaa aikuiselle lipun, niin automaattisesti saa lapselleen ilmaiseksi myös paikkalipun. Tämä koskee kaikkia alle 17-vuotiaita. Eli esim. perhe, jossa kaksi vanhempaa maksavat täyden lipun voi varata samalla hinnalla koko hytin itselleen ja saa myös kahdelle lapselleen paikat. Opiskelijavanhemmista en tiedä, mutta näin siis, jos ostaa aikuisen lipun. Tämä on PERHELIPPU. Katsokaa vaikka vr:n sivuilta. Täällä kommentoi sellainen sakki, joka ei näytä paljon junaa käyttävän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/134 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 14:21"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 14:14"]

"Sillä yhdellä aikuisten lipulla saa varata paikan ilmaiseksi myös sille lapselle"

Nyt olet väärässä. VR ohjeissa sanotaan, että alle 12-vuotias voi matkustaa ilmaiseksi aikuisen lipulla. Huom. matkustaa, matkustaa... mutta paikkalippu ostetaan erikseen, jos lapsi ei istu matkustajan sylissä tai ole "heittopussina". 

Jos et ole lapsellesi ostanut istumapaikkaa erikseen, niin lapsi on junassa "heittopussina" eli paikkalipun ostaneelle on hänen luovutettaa paikkansa.

Mitä jos lukiset vielä kerran perhehytin ehdot.

[/quote]

Kyllä minä vaan olen saanut perhelipulla (joka on samanhintainen kuin aikuisen lippu) ostettua samaan hintaan istumapaikan lapsellekin. Lisäksi sillä lipullla on kulkenut vnahempikin kuin 12v.
[/quote]Hommasin opiskelijakortin enkä tajunnut tarkistaa tuota ikärajaa milloin lapsi tarvii oman lipun. Kysyin konduktööriltä ja kyllä vain yli 6v tarvii oman lipun, paikkalippua ei voinut junassa enää ostaa. Harmitti, olis ollut sama ostaa kerralla perhelippu. Onneksi ei ollut täyttä.

Vierailija
24/134 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 13:28"]

Vr myy samoja hyttejä myös "työskentelyhytin" nimellä. Työskentelyhytti taas on tarkoitettu nimenomaan yhdelle yksinäiselle tai muutamalle aikuiselle jotka haluavat tehdä junamatkalla töitä. Mikä sinänsä on kyllä melkoisessa ristiriidassa sen kanssa, että sitten loput paikat hytissä onkin ostanut joku wt-mama melskaavan kakaralaumansa kanssa.

[/quote]

Perhehytti ja työskentelyhyttu on kaksi eri asiaa. Tuolitkin niissä on eri tavalla.

Vierailija
25/134 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten voi käyttää järkeä ennen kuin tuomitsee. Jos joku istuu perhehytissä, hän ei välttämättä matkusta edes paikkalipulla, mutta hytti on sattunut olemaan tyhjä, joten siellä saa istua.

Vierailija
26/134 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 15:07"]

Jos junaan ostaa aikuiselle lipun, niin automaattisesti saa lapselleen ilmaiseksi myös paikkalipun. Tämä koskee kaikkia alle 17-vuotiaita. Eli esim. perhe, jossa kaksi vanhempaa maksavat täyden lipun voi varata samalla hinnalla koko hytin itselleen ja saa myös kahdelle lapselleen paikat. Opiskelijavanhemmista en tiedä, mutta näin siis, jos ostaa aikuisen lipun. Tämä on PERHELIPPU. Katsokaa vaikka vr:n sivuilta. Täällä kommentoi sellainen sakki, joka ei näytä paljon junaa käyttävän.

[/quote]

Yksi 6-16 -vuotias saa itselleen paikkalipun vanhemman ostamaa lippua vastaan. Alle 6-vuotiaat matkustavat vanhemman sylissä tai heille on ostettava oma lippu. 

Vierailija
27/134 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 15:07"]

[/quote]

Yksi 6-16 -vuotias saa itselleen paikkalipun vanhemman ostamaa lippua vastaan. Alle 6-vuotiaat matkustavat vanhemman sylissä tai heille on ostettava oma lippu. 
[/quote]Mutta sun pitää ostaa se perhelipun nimellä. Netistä ostaessa lisäät juniorin matkustajaksi, silloin saat kaksi paikkaa mutta maksat vaan siitä aikuisesta.

Vierailija
28/134 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse ostaa lippua 0-6-vuotiaalle saadakseen perhelipun. Ei todellakaan ole kalliimpaa matkusta pienen kuin isonkaan lapsen kanssa. 0-6-vuotiaalle varataan se sama juniorilippu perhelippuna. Lipussa lukee juniori 6-16v, mutta tämä on siis paikkalippu myös nuoremmalle lapselle. Älkää te selittäkö, jotka ette tiedä.

Vierailija
29/134 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ks. VR:n sivun ukk:t: myös alle 6-vuotiaat saavat vanhenman kanssa perhelipun eli ilmaisen paikkalipun. Eihän siinä olisi motään järkeä, että 5-vuotiasta pitäisi kuljettaa sylissä tai maksaa paikasta, kun 15-vuotiaalle saisi samalla ilmaisen lipun. Tässä ketjussa on paljon väärää tietoa, tarkistakaa tietonne VR:n sivuilta ennen kuin neuvotte muita.

Vierailija
30/134 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 15:20"]

Ei tarvitse ostaa lippua 0-6-vuotiaalle saadakseen perhelipun. Ei todellakaan ole kalliimpaa matkusta pienen kuin isonkaan lapsen kanssa. 0-6-vuotiaalle varataan se sama juniorilippu perhelippuna. Lipussa lukee juniori 6-16v, mutta tämä on siis paikkalippu myös nuoremmalle lapselle. Älkää te selittäkö, jotka ette tiedä.

[/quote]

Jos matkustat vaikka miehesi ja kolmen lapsesi kanssa, ei paikkalippua ole kuin kahdelle noista lapsista. Eli kolmannelle joudut sen kuitenkin ostamaan. Tai jos matkustat yksin vaikka kahden lapsen kanssa niin paikkalippu on vain yhdelle lapselle, toiselle joudut paikan maksamaan, tai alle 6-vuotiaan pitämään sylissä matkan ajan.

Vierailija
31/134 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 14:16"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 14:07"]

Kuka tässä on itsekäs: Se, joka käyttää perhehyttiä siihen tarkoitukseen kuin se on tarkoitettu eli helpottamaan pikkulapsiperheensä matkaa vai se aikuinen, joka luulee saavansa matkustaa siellä yksin ihan vaan siksi, ettei maailma pyörisi lapsiperheiden ympärillä. Sorry, otan osaa, että sulta ne lapset puuttuvat.

[/quote]

Jos minua työmatkailaista tarkoitat, niin minä olen kyllä neljä lasta kasvattanut aikuiseksi asti. Ja ihan ilman mitään etuoikeus -pelleilyjä. Aikoinaan matkusteltiin junalla paljon, ja ihan siellä samoilla osastoilla kuin kaikki muutkin.
[/quote]

Kai myös hiihdät töihin kesät ja talvet karhu persuksessa roikkuen, kudot itse vaatteidesi kankaat ja viljelet itse ruokasi, kun aikoinaan on niinkin tehty?

Vierailija
32/134 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 15:35"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 14:16"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 14:07"] Kuka tässä on itsekäs: Se, joka käyttää perhehyttiä siihen tarkoitukseen kuin se on tarkoitettu eli helpottamaan pikkulapsiperheensä matkaa vai se aikuinen, joka luulee saavansa matkustaa siellä yksin ihan vaan siksi, ettei maailma pyörisi lapsiperheiden ympärillä. Sorry, otan osaa, että sulta ne lapset puuttuvat. [/quote] Jos minua työmatkailaista tarkoitat, niin minä olen kyllä neljä lasta kasvattanut aikuiseksi asti. Ja ihan ilman mitään etuoikeus -pelleilyjä. Aikoinaan matkusteltiin junalla paljon, ja ihan siellä samoilla osastoilla kuin kaikki muutkin. [/quote] Kai myös hiihdät töihin kesät ja talvet karhu persuksessa roikkuen, kudot itse vaatteidesi kankaat ja viljelet itse ruokasi, kun aikoinaan on niinkin tehty?

[/quote]

Karhut on kyllä talvisin talviunilla, kesällä ei olla koskaan hiihdetty, vaatteet neulotaan, matot taas kudota, ja ruokaa ei viljellä vaan raaka-aineita. Mutta ihan hyvä nillityksen yritys :D En kerralla sitten faktat kohdilleen ;) 

Vierailija
33/134 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten itse tiedä, että kankaat kudotaan. Voi heh, kun yrität muka olla niin viisas...

Vierailija
34/134 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me ainakin varataan paikat perhehytistä jos kaveriporukalla ollaan matkalla vaikka laivalle tms. Ei sitä missään oo kielletty... :)

Vierailija
35/134 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 15:42"]

Et sitten itse tiedä, että kankaat kudotaan. Voi heh, kun yrität muka olla niin viisas...

[/quote]

Vaatteistahan tuossa äsken kyllä puhuit. Vai teilläkö käytetään pelkkää vaatekangasta asuina? Kangaspalat kiedottu milloin mitenkin vartalon ympärille?

Vierailija
36/134 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija joten varaan aina vain yhden paikan ja 3 vuotias kulkee paikatta. Jos ei ole penkkiä vapaana niin istuu sitten sylissä jos tarvii istua. Käytetään siis perhehyttiä jos siellä on paikka vapaana koska leikkivaunussa riittää melua ja kurittomia kakaroita...

Vierailija
37/134 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

KUDOT ITSE VAATTEIDESI KANKAAT. EIkö oikeasti mene jakeluun, mitä se tarkoittaa? Huvittaa, ellei kammottaisi, että noin typerä voi ihminen olla. Se vaatteen neulominen on sitten toinen juttu...

Vierailija
38/134 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laivalle menijät. Joo varatkaa vain, kun ootte niin jälkeenjääneitä, että tarvitsette viihdyttäviä piirroskuvia ja helmileluja ja pikkupepuille sopivat kärpässienituolit. Imbesilliit!

Vierailija
39/134 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 16:12"]

Laivalle menijät. Joo varatkaa vain, kun ootte niin jälkeenjääneitä, että tarvitsette viihdyttäviä piirroskuvia ja helmileluja ja pikkupepuille sopivat kärpässienituolit. Imbesilliit!

[/quote]

No on ne siinä nousuhumalassa kivaa viihdettä. Ja varmasti ihmiset kuuntelee ennemmin lapsien kiukuttelua kuin meidän kaakatusta! :)

Vierailija
40/134 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viihdyttävästä ja monipolvisesta keskustelusta. Meidän opiskelija yritti eilen varata junalippua haluamaansa junaan, mutta juna näytti vain että invalidipaikkoja olisi vapaana ja niissä ei kuulemma ole istuinta lainkaan. Tietääkö joku, miten tällaisessa tapauksessa kannattaisi varauksen kanssa menetellä ja saisi ne "salatut" paikatkin näkyviin. Pitäiskö siis esim. valehdella, että mukana kulkee lapsi, jotta saisi näkyviin vapaat perhevaunupaikat? Tai pääseekö opiskelijahintaan myös työskentelyhytteihin?