Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko ketään, joka olisi muuttunut kannabiksenkäytöstä, jos niin miten?

Vierailija
28.09.2014 |

Tunnetko ketään, joka olisi muuttunut kannabiksenkäytön myötä? Jos niin miten?

teen koulutehtävää kannabiksen vaikutuksesta persoonallisuuteen, joten toivoisin että tämä ei poistuisi täältä :)

t. lähihoitajaopiskelija

Kommentit (164)

Vierailija
1/164 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen pari käyttäjää, he ovat terveempiä kun aikaisemmin (päänsärky lakannut, verensokerit laskeneet, ei masenna enää). Eivät ole muuten muuttuneet, toki ovat iloisempia ja rennompia kun silloin kun oli terveysongelmia. Toinen on nainen ja toinen mies.

Vierailija
2/164 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 19:01"]

Miksi ehdoin tahdoin halutaan uusi laillinen päihde, lisää hyväksyttäviä tapoja saada se pää sekaisin? Kuka nuori ihminen tietää, onko juuri hänellä taipumus mielisairauksiin? Eikö nuoria pitäisi suojella kaikilta päihteiltä ja muutenkin muuttaa tätä päihteitä ihannoivaa kulttuuriamme?

[/quote]

En tiedä vastaanko trolliin, mutta ei kukaan ole kai halunnut edistää nuorison pilvenpolttoa? Alaikäisenä aloitettuna niitä ongelmia yleensä seuraakin enemmän mitä hiukan vanhempana, jokaisella päihteellä.

Joka tapauksessa nuoriso polttaa sitä nytkin, mutta kun nuoriso harvemmin onnistuu itse kasvattamaan niin joutuvat ostamaan sen markkinoilta, joilla liikkuu myös ihan oikeasti todella vaarallisia ja nopeasti koukuttavia aineita ja nuorison arviointikyky on mitä on.

Kiinnijäädessään niin nuorta kuin aikuista kohdellaan päihdeongelmaisena ja rikollisena. Nuorisolla varmaankin yleisin oikea ongelma on teiniangstin ja kapinan päälle kasvanut näköalattomuus, mutta sen tunnistaminen ja toimivan avun tarjoaminen on harvinaista.

Laillistaminen poistaisi myös hallitusti käyttäviltä aikuisilta kiinnijäämisen ja siitä koituvien seurausten pelon. Kun poliisien ei tarvitsisi tunkeutua ihmisten koteihin muutaman kukkaruukun takia tai ulkoiluttaa koiraa festarialueella niin resursseja vapautuisi ihan oikeiden ongelmien hoitamiseen. Kun vastuullisesti ja hallitusti käyttävä aikuinen nykyään jää polttelusta kiinni puistossa kauniina kesäpäivänä, hänet usein ohjataan puolen vuoden ajaksi seuloihin jotta saa pitää ajokorttinsa - koska pitää todistaa että ei ole päihdeongelmaa. Tosin kannabis on ainoa aine mikä harvakseltaan käytettynä näkyy päivää kauemmin, eli viinaa saa vetää joka ilta niin paljon kuin vitutukseensa ehtii ja suunnilleen kaikkia muita aineita voi käyttää kunhan ei satu vetämään juuri seuloja edeltävänä päivänä. Mutta ei sitä turvallisinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/164 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytön aikana olin paljon omissa maailmoissa enkä jären nopeasti käyvä päästä.. Ja nyt ku en ole pitkiin aikoihin käyttänyt huomaan olevani vainoharhaisempi, arempi, ns. Psykoottisempi pään sisältä. En silti jaksa mennä lääkäriin...

Vierailija
4/164 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elämäni aikana tutustunut ainakin kahteenkymmeneen kannabiskäyttäjään. Kävin lukion ulkomailla, ja siellä noin puolet luokasta poltteli kannabista. Näin selkeästi, miten kannabis vaikutti kavereihin. Mitä enemmän polttelivat, sen selkeämmin eron aikaisempaan käytökseen huomasi. Lähimuisti heikkeni, puhe hidasta. Pilevessä ollessa kaikki nauratti, jälkeenpäin oli huono fiilis ja huonotuulisuutta.
Lukion lopusta on nyt 15 vuotta. Pitää sanoa, että monet niistä, jotka koluaikoina käyttivät eniten kannabista ovat edelleen huonoilla teillä. Toiset ovat löytäneet elämäänsä muutakin sisältöä mutta kovasti on niitä, jotka tuntuvat elävän samassa maailmassa kun silloin teini- ikäisinä.
Olin nuorempana vapaamielisempi, mutta nähtyäni läheltä miten kannabis voi ihmisiin vaikuttaa olen tullut tiukemmaksi sen suhteen.
Keski- Euroopassa 90-luvulla kannabis oli vasmasti aidompaa kamaa kun nykypäivänä Suomessa. Varmasti siihen sekoitetaan matkan varrella vaikka mitä tavaraa ja loppupeleissä mistä sitä tietää mitä poltellaan.

Vierailija
5/164 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 10:04"]

Kaikista kannabiksen käyttäjistä ei tule nistejä, mutta suurin osa nisteistä on aloittanut kannabiksesta. [/quote]

Itseasiassa 100% nisteistä on aloittanut päihdeuransa alkoholista, ei suinkaan kannabiksesta. Alkoholi on siis se todellinen portti, ei suinkaan hamppu.

Vierailija
6/164 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen lähinnä pari jotka on vaihtaneet alkoholin humalahakuisen juomisen kannabiksenkäyttöön ja minusta heillä vaikutukset on olleet pelkästään hyviä. Esim. exäni joi joka viikonloppu ennen tolkuttomat kännit, jossa sitten sekoili mm. suojaamattoman seksin, rahapelien ja grillijonotappeluiden parissa, rattijuopumustuomioitakin oli tullut parit. Tuomio törkeästä rattijuopumuksesta sai hänet uskomaan, että viina ei hänelle vaan sovi, ja on pakko lopettaa. Hän kaipasi kuitenkin jotain päihdettä ja alkoi käyttää samaan tapaan kerran viikossa kannabista kuin ennen käytti alkoholia. 

Kovin on kehunut että elämä on nyt tasapainoisempaa. Ei ole enää sekoiluita, eikä morkkiksia useita päiviä kuten juomisen jälkeen oli. Tuntuu pysyvän kannabiksen kanssa ilmeisesti kohtuudessa toisin kuin viinan kanssa, jota aina joi ihan liikaa jopa silloin kun päätti että ottaa vain "pari". 

Vierailija
7/164 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen monta jotka pössyttelevät muutaman kerran vuodessa ja ei ole vaikuttanut heihin mitenkään.

Tiedän myös muutaman joilla se alkoi noin mutta vain lisääntyi ja lisääntyi ja ovat passivoituneet, joko menettäneet työpaikkansa tai lintsaavat töistä pössytelläkseen kavereiden kanssa. Ovat todella laiskoja, kaikki muut harrastukset ovat jääneet, mielenkiinnonkohteita ei oikein ole.

Niin ja olen myös menettänyt todella läheisen sukulaisen joka poltti kannabista ja hänellä puhkesi skitsofrenia, valitettavasti päätyi sitten taudin harhojen myötä vahingoittamaan itseään niin ettei häntä pystytty pelastamaan.

En mitenkään halua demonisoida kannabista, mutta mielestäni monet unohtavat sitä puolustellessaan että kyseessä on kuitenkin päihde jolla on ihan oikeita haittavaikutuksia. Siinä mielessä alkoholin kanssa samankaltainen päihde että jotkut voivat käyttää sitä ilman ongelmia tai sitten siitä voi seurata suuria ongelmia jos käyttö lähtee käsistä. Mutta esim. jos suvussa esiintyy skitsofreniaa niin kannattaa miettiä kahdesti ennen kuin lähtee pössyttelemään. Itselläni on tuon läheisen sukulaisen kohtalon myötä jäänyt maistamattakin. Toki voi olla ettei kannabis vaikuttanut häneen mitenkään, mutta kun kyseisen taudin ja päihteen tutkitut yhteydet tietää niin se on erittäin mahdollista ja pelaan mielummin varman päälle.

Vierailija
8/164 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoveli tällä hetkellä psykoosissa. Käyttänyt noin 6 v huumeita ja aloittanut kannabiksesta. Tietysti aina vaan vahvempia huumeita tullut mukaan.

Vierailija
9/164 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 20:27"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 19:01"]

Miksi ehdoin tahdoin halutaan uusi laillinen päihde, lisää hyväksyttäviä tapoja saada se pää sekaisin? Kuka nuori ihminen tietää, onko juuri hänellä taipumus mielisairauksiin? Eikö nuoria pitäisi suojella kaikilta päihteiltä ja muutenkin muuttaa tätä päihteitä ihannoivaa kulttuuriamme?

[/quote]

En tiedä vastaanko trolliin, mutta ei kukaan ole kai halunnut edistää nuorison pilvenpolttoa? Alaikäisenä aloitettuna niitä ongelmia yleensä seuraakin enemmän mitä hiukan vanhempana, jokaisella päihteellä.

Joka tapauksessa nuoriso polttaa sitä nytkin, mutta kun nuoriso harvemmin onnistuu itse kasvattamaan niin joutuvat ostamaan sen markkinoilta, joilla liikkuu myös ihan oikeasti todella vaarallisia ja nopeasti koukuttavia aineita ja nuorison arviointikyky on mitä on.

Kiinnijäädessään niin nuorta kuin aikuista kohdellaan päihdeongelmaisena ja rikollisena. Nuorisolla varmaankin yleisin oikea ongelma on teiniangstin ja kapinan päälle kasvanut näköalattomuus, mutta sen tunnistaminen ja toimivan avun tarjoaminen on harvinaista.

Laillistaminen poistaisi myös hallitusti käyttäviltä aikuisilta kiinnijäämisen ja siitä koituvien seurausten pelon. Kun poliisien ei tarvitsisi tunkeutua ihmisten koteihin muutaman kukkaruukun takia tai ulkoiluttaa koiraa festarialueella niin resursseja vapautuisi ihan oikeiden ongelmien hoitamiseen. Kun vastuullisesti ja hallitusti käyttävä aikuinen nykyään jää polttelusta kiinni puistossa kauniina kesäpäivänä, hänet usein ohjataan puolen vuoden ajaksi seuloihin jotta saa pitää ajokorttinsa - koska pitää todistaa että ei ole päihdeongelmaa. Tosin kannabis on ainoa aine mikä harvakseltaan käytettynä näkyy päivää kauemmin, eli viinaa saa vetää joka ilta niin paljon kuin vitutukseensa ehtii ja suunnilleen kaikkia muita aineita voi käyttää kunhan ei satu vetämään juuri seuloja edeltävänä päivänä. Mutta ei sitä turvallisinta.

[/quote]

Osalle nuorista aineen laittomuus onkin haitta, sillä kuitenkin pienestä rikkeestä tuomiot ovat sitä luokkaa että siitä on helppo siirtyä isompiinkin rötöksiin. Mutta sitten on myös se iso könttä joka ei halua kokeilla laittomia päihteitä, mutta uskaltavat kokeilla niitä jotka ovat laillisia täysi-ikäisille. Itse ainakin kuuluin tuohon jälkimmäiseen ryhmään, joka ei lakien takia tullut edes kokeilleeksi teininä.

Vierailija
10/164 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 11:33"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 10:04"]

Kaikista kannabiksen käyttäjistä ei tule nistejä, mutta suurin osa nisteistä on aloittanut kannabiksesta. [/quote]

Itseasiassa 100% nisteistä on aloittanut päihdeuransa alkoholista, ei suinkaan kannabiksesta. Alkoholi on siis se todellinen portti, ei suinkaan hamppu.

[/quote]

päihdeura eri kuin huumeita, josta nyt keskustellaan.

miten moni ei ymmärrä lukemaansa otsikkoa? Puhutaan niistä joilla muutos tapahtunut, ei niistä kenellä ei ole tapahtunut. Miten on niin vaikeaa hyväksyä se, että joillekin päihteet (miedotkin) on ongelma. Vai onko ongelma just niille, joiden tarvii sinnikkäästi jankuttaa ettei kannabis oo kenellekään ongelma. Niin kuin moni juoppokin väittää, ettei oo viina koskaan ollu ongelma ;)

Vierailija
11/164 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihdeura siis eri asia kuin huumeura. Autocorrect

Vierailija
12/164 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa ! Olen nyt 22-vuotias, nuori nainen, kuka kokeili kannabista ensimmäisen kerran kaksi vuotta sitten. Olen sen jälkeen polttanut kannabista n. kuusi kertaa, lähinnä känni-illan päätteeksi jos on ollut tarjolla ja tullut sellainen olo, että maistuisi. Ystäväpiirissäni ei ole juurikaan käyttäjiä, muutama kokeilija.
----
Olen tavannut liikakäyttäjiä kolmisen kappaletta ja heitä kaikkia on yhdistänyt saamattomuus, ahdistuneisuus ja "vastuun pakoilu". Yhden käyttäjän kanssa keskustelin pitkät pätkät siitä, kuinka hän tuntee olonsa "hulluksi" ilman kannabista. Poltti suunnilleen viitenä päivänä seitsemästä ja hänestä näkyi ulos päin eräänlainen jännittyneisyys. Hänellä ei ollut oikein minkäänlaista suunnitelmaa elämälleen, kävi töissä, joi, maleksi ja poltteli kannabista. Hänestä tuli sosiaalisempi pilvessä, mutta muuten ahdistuneen ja jännittyneen oloinen. Kyseessä oli siis 24-vuotias mies.
---
Toinen "liika" käyttäjistä kenet olen tuntenut oli 28-vuotias mies. Sosiaalisia ja henkisiä ongelmia ja koki pilvestä helpostusta elämäänsä. Sivusta seuranneena kuitenkin tuntui että pilven polttelu vain lisäsi näitä ongelmia, sillä hän tuntui vain pakenevan vastuun ottamista ja arki tuntui entistä vaikeammalta
----
Kolmas käyttäjä oli pahimmassa käyttövaiheessaan (poltti päivittäin) erittäin passiivinen ja laiska. Vähentänyt kuitenkin käyttöä ja jaksaa enemmän, mutta edelleenkin erittäin "rento" joka tilanteessa. En tunne tätä henkilö juurikaan joten en osaa analysoida enempää.
---

Yhteenvetona sanoisin, että joillekin kannabis sopii ja joillekin ei. Kohtuudella kumpaakin ainetta ! Ihan niinkuin alkoholikin, toisista tulee kännissä itkun tuhertajia tai raivoapinoita, toisista iloisia ja tilannetajunsa säilyttäviä. Kannabis vaikuttaa mielestäni samalla tavalla ihmisiin, pitää osata tunnistaa omat rajansa.
---

Itse aion jatkossakin käyttää joskus jos tulee mieliteko. Olen kuitenkin huomannut, että en himoitse pilveä siinä missä vaikka kännejä silloin tällöin. Jos vaikuttaa mihinkään mitenkään niin juon alkoholia n. 1-2 kertaa kuussa humalahakuisesti, joskus juon enemmän ja joskus en välttämättä moneen kuukauteen. Muita päihteitä en käytä :)

Vierailija
13/164 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yks entinen hyvä ystävä alko pösdyttelee kun pääsi AMK:hon. Alkoi myös juomaa enemmän kun aikaisemmin joten en tiedä miten kannabis pelkästään vaikutti. Jätkästä tuli TODELLA huoleton, ei jaksa tehdä mikään asian eteen paljoa töitä ja silmät on jotenkin sekaisen näköiset koko ajan. Koko ajan semmoinen asenne että asiat hoituvat itsestään. On myös epätodellisen kovat luulot itsestään. Laitoin lopulta ystävyyden poikki kun ven enää jaksanut seurata sitä alamäkeä. Jätkä ei itse nähnyt toiminnassaan mitään muutoksia

Vierailija
14/164 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 12:32"]

[/quote]

Jos kannabiksella mielestäsi on jokin aivan erityinen porttiominaisuus niin eikö se kannattaisi laillistaa ja katsoa kun muita huumeita käyttävät hiljalleen kuolisivat pois ja uusia ei tule? Muilla laittomilla päihteillä sellaista ominaisuutta selkeästi ei ole jos se huumeura lähtee liikkeelle aina kannabiksella.

Vierailija
15/164 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tuo on minusta tosi hassu yleensä tuo jaottelu että päihde olisi eri kuin huume. Minusta kaikki tietoisuudentilaa muuntavat kemikaalit on päihteitä tai huumeita, ihan sama miten tykkää nimittää. Ainoa mikä erottaa päihteen huumeesta on lainsäädäntö, huumeet on niitä laittomia. Mutta muuten ne eivät kategorisesti ole sen pahempia kuin sallittu huumausaine alkoholi esimerkiksi.

Vierailija
16/164 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihdeura siis eri asia kuin huumeura.

[/quote]

Miksi muka? Alkoholikin on jossain päin maailmaa huume (= laiton päihde), ja se on ollu myös Suomessa huume kieltolain aikaan. Pontikka on tänäkin päivänä huumetta. Kannabis taas on useissa paikoissa ihan laillinen päihde, eli ei ole huumetta.

Vierailija
17/164 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 viimeistä vuotta joka ilta, muutokset vain parempaan niin koko kehossa kuin mielessä.
Pelasti minun elämäni.

Vierailija
18/164 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo nyt ihan selvä asia, että toisille on vain niin tärkeää elää täsmäleen sääntöjen mukaan. Eihän sellainen tule kuuloonkaan, että aikuinen ihminen tekisi ITSE valinnan siitä millä molekyylillä mielentilojaan virittelee. Onhan meillä kaikkitietävä eduskunta joka on tällaiset asiat ratkaissut kaikkien parhaaksi ja jos joku aine on huume niin se on laitonta ja laitonta se tietysti on sen takia että se on huume. Laillisia aivan päivänselvästi on ne joiden kuuluu olla laillisia ja kaikki muut vievät suorinta tietä kadotukseen koska kyllä nämä asiat on näin päätetty.

Mutta sovitaan silti että ei aloiteta keskustelua ADD:n lääkinnästä tai kannabiksen lääkekäytöstä. Jollain voi mennä pasmat sekaisin.

Vierailija
19/164 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen niin fiksu ja terävä ystäväni muuttui hitaaksi ajatustenjuoksultaan. Siirtyi myös vahvempiin aineisiin.

Vierailija
20/164 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sukulainen, joka päivittäin polttelee kannabista. Siitä on tullut äärettömän laiska. Ihannoi jotain ihan vääristynyttä elämäntyyliä, elää sossun rahoilla ja vanhempien tuella. Ei tee oikeastaan mitään.
Kahdessa vanhassa ystävässä kannabis on laukaissut skitsofrenian.
Tunnen myös muutaman henkilön, jotka silloin tällöin polttelevat. Heillä ei tunnu olevan se kummempia ongelmia. Tällaisiakin tapauksia siis tietenkin löytyy. On kuitenkin hyvin suuri määrä kannabiksen käyttäjiä joihin aine vaikuttaa todella negatiivisesti. Monet eivät sitä itse edes tunnista. Pelottavaa. Tämän takia en kannata ainetta.