Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suru abortista on todellinen

Vierailija
12.09.2021 |

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/mielipide-suru-abortista-on-todellinen

Hieno kirjoitus vaikeasta aiheesta.

Mielipide: Suru abortista on todellinen
06.09.2021 13:14 MARIKA KAKSONEN
Olen pettynyt siihen, miten asenteellisesti Kirkko ja kaupunki käsitteli aborttia (K&k 26.8.). Vain aborttilain löyhentämistä toivovia ja abortin helpotuksena kokeneita haastateltiin. Toisenlaiset kokemukset ohitettiin; ainut viittaus näihin oli kommentti, jonka mukaan tarina katuvasta abortin tekijästä on propagandaa.

Osalle abortin läpikäyneistä kokemus ei tosiaan ole traumaattinen, mutta toisille abortti voi olla elämän kipein kokemus.

Norjalaistutkimuksessa abortin kokeneilla ilmeni keskimääräistä enemmän ahdistuneisuutta vielä viisi vuotta abortin jälkeen. Myös lisääntynyttä masennusta ja itsetuhoisuuttakin voi ilmetä. Psyykkisen oireilun yleisyydestä abortin jälkeen ei ole tutkijoiden keskuudessa yksimielisyyttä.

Ei ole oikein sivuuttaa kielteisiä kokemuksia ikään kuin abortin satuttamilla ihmisillä ei olisi väliä. Tunnen useita naisia, jotka ovat kertoneet surreensa abortissa menettämäänsä lasta vuosien ajan. Heidän kokemuksensa eivät ole ”propagandaa”. Voin vain kuvitella, miltä tämän lukeminen tuntui ihmisistä, joilla on oma vaikea aborttikokemus takana.

Toivon, että lehtenne on jatkossa valmis tarkastelemaan tätä aihetta monipuolisemmin.

Marika Kaksonen
lääkäri, Helsinki

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten harmittaa että abortoitua mössöä ei annettu mukaan. Se olisi ollut koiralleni hyvä välipala. Biojätteeksi meni, nyt uhkaa ilmastonmuutos. Itkettää!

Tosi kiva tapa puhua omasta lapsesta. Toivottavasti sinulla ei ole sellaisia etkä tule enää ikinä uudestaan raskaaksi.

Vierailija
82/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aborttia pohtivien tulisi saada keskusteluapua ja tukea.

Itselläkin abortti takana ja se on vaikuttanut suuresti minun elämään ja olen hyvin traumatisoitunut siitä. Se ei ole mikään ratkaisu tilanteeseen jossa nainen on tullut raskaaksi huonoon tilanteeseen. Silloinhan tulisi selvittää tilanne eikä abortilla hankkia traumaa vauvan tilalle. Ihmisellä on kummiskin 9kk aikaa syystäkin totutella ajatukseen tulevasta lapsesta ja muitakin ratkaisuja on kun abortointi.

Uskon, että monet jäävät yksin ratkaisun kanssa, koska en ymmärrä miksi kukaan tekisi aborttia jos olisi hyvä suhde jossa tukeva mies.

Omalla kohdalla olin väkivaltaisessa suhteessa jossa sain heti positiivisen testin jälkeen mieheltä sellaisia uhkauksia ettette edes uskoisi. Nyt päässyt eroon miehestä mutta tuska on vieläkin läsnä tapahtuneesta.

Vihjaan vielä ihmisille jotka pohtivat aborttia tai ovat sen jo tehneet; Ituprojekti. Itse olen saanut sieltä sellaista tukea ja ymmärrystä mitä en ole saanut mistään muualta.

Et ymmärrä miksi kukaan tekisi aborttia jos hyvä suhde? No esim.siksi ettei halua lasta. Sillä hetkellä tai ollenkaan.

Eikö ituprojekti ole aikamoista aivopesua ja abortin vastaista propagandaa.

No huhhuh. Vilkaisin tuota ituprojektia ja asenne paistoi selvästi läpi. Abortista kerrotaan fyysiset ja psyykkiset haitat, ja siinä se sitten olikin. 

Tarkoitatko ettei niistä saa puhua?

Saa toki, mutta miksei mitään muuta kerrottu? Ja miksei synnytyksen riskeistä puhuttu? Adoptioon antamisen henkisistä vaikutuksista? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen laki on hyvä. Jos abortin tekee sen pitää olla huolellisesti HARKITTU päätös. Kansalaisaloite haluaa että abortin saisi nopeammin ja helpommin.

Ei ole hyvä! Abortista pitää saada murhatuomio!

Kun elämä on sulle niin pyhä asia, niin kerrotko missä on sun kansalaisaloite vaikka sille, että voidaan sijoittaa kaikki Afganistanin perheet Suomeen turvaan? Koska elämä itsessään on pyhä asia, eikö?

Mielestäsi ei saa vastustaa suomalaisten lasten tappamista, jos ei pidä realistisena että kaikki afganistanilaiset perheet tuotaisiin Suomeen?

Jos sinun pitäisi valita suomalaisen alkion ja afgaanilapsen välillä, kumman pelastaisit?

Vierailija
84/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen laki on hyvä. Jos abortin tekee sen pitää olla huolellisesti HARKITTU päätös. Kansalaisaloite haluaa että abortin saisi nopeammin ja helpommin.

Päätöksen pitäisi olla sen joka aborttia hakee. Nyt abortti ei perustu sitä hakevan päätökseen. Siksi lakia halutaan muuttaa.

Suomalaisessa terveydenhoitojärjestelmässä mikään toimenpide ei ole potilaan päätös. Se on lääkäri joka tekee päätökset, kirjoittaa lähetteet ja harkitsee toimenpiteiden soveltuvuutta potilaalle. Potilas itse voi vain kertoa mielipiteensä, esittää toivomuksia ja halutessaan kieltäytyä hoidosta.

Vierailija
85/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole hyvä! Abortista pitää saada murhatuomio!

Kun elämä on sulle niin pyhä asia, niin kerrotko missä on sun kansalaisaloite vaikka sille, että voidaan sijoittaa kaikki Afganistanin perheet Suomeen turvaan? Koska elämä itsessään on pyhä asia, eikö?

Mielestäsi ei saa vastustaa suomalaisten lasten tappamista, jos ei pidä realistisena että kaikki afganistanilaiset perheet tuotaisiin Suomeen?

Jos sinun pitäisi valita suomalaisen alkion ja afgaanilapsen välillä, kumman pelastaisit?

Afgaanilapsen. Valitsisin afgaanilapsen pelastamisen myös siinä tapauksessa, että valittavana olisi suomalaisen alkion sijaan suomalainen aikuinen.

Vierailija
86/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläkin abortti takana ja se on vaikuttanut suuresti minun elämään ja olen hyvin traumatisoitunut siitä. Se ei ole mikään ratkaisu tilanteeseen jossa nainen on tullut raskaaksi huonoon tilanteeseen. Silloinhan tulisi selvittää tilanne eikä abortilla hankkia traumaa vauvan tilalle. Ihmisellä on kummiskin 9kk aikaa syystäkin totutella ajatukseen tulevasta lapsesta ja muitakin ratkaisuja on kun abortointi.

Uskon, että monet jäävät yksin ratkaisun kanssa, koska en ymmärrä miksi kukaan tekisi aborttia jos olisi hyvä suhde jossa tukeva mies.

Omalla kohdalla olin väkivaltaisessa suhteessa jossa sain heti positiivisen testin jälkeen mieheltä sellaisia uhkauksia ettette edes uskoisi. Nyt päässyt eroon miehestä mutta tuska on vieläkin läsnä tapahtuneesta.

Vihjaan vielä ihmisille jotka pohtivat aborttia tai ovat sen jo tehneet; Ituprojekti. Itse olen saanut sieltä sellaista tukea ja ymmärrystä mitä en ole saanut mistään muualta.

Et ymmärrä miksi kukaan tekisi aborttia jos hyvä suhde? No esim.siksi ettei halua lasta. Sillä hetkellä tai ollenkaan.

No huhhuh. Vilkaisin tuota ituprojektia ja asenne paistoi selvästi läpi. Abortista kerrotaan fyysiset ja psyykkiset haitat, ja siinä se sitten olikin. 

Saa toki, mutta miksei mitään muuta kerrottu? Ja miksei synnytyksen riskeistä puhuttu? Adoptioon antamisen henkisistä vaikutuksista? 

Itutyö on saanut valtion Minna Canth palkinnon arvostetusta työstään.

Vierailija
87/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja Hitler oli ehdolla Rauhan Nobelin saajaksi, mikä oli pointtisi?

Vierailija
88/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja Hitler oli ehdolla Rauhan Nobelin saajaksi, mikä oli pointtisi?

Tulihan se jo selvitettyä: itutyö on saanut valtion Minna Canth palkinnon arvostetusta työstään.

Vierailija
89/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minna-palkinto on Suomalaisen Naisliiton ja Opetusneuvos Hilja Vilkemaan Stipendisäätiön Minna Canthin 175-vuotisjuhlavuoden kunniaksi perustama palkinto. Se annetaan naisille tai naisryhmälle, jotka edistävät Minna Canthin tavoin tasa-arvoa teoillaan, puheillaan, aloitteillaan, kirjoituksillaan ja taiteellaan. Palkinto jaetaan joka toinen vuosi.

Ei ole kuolemankulttuurin kannattaja, palkinnonsaaja Outi Papunen, ituprojekti.

Vierailija
90/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuntemani isoisoäiti kärsi lopun elämäänsä keskeytyksestä ,oli vakavan masennuksen vuoksi sairaalassa viimeiset ajat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi