Suru abortista on todellinen
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/mielipide-suru-abortista-on-todellinen
Hieno kirjoitus vaikeasta aiheesta.
Mielipide: Suru abortista on todellinen
06.09.2021 13:14 MARIKA KAKSONEN
Olen pettynyt siihen, miten asenteellisesti Kirkko ja kaupunki käsitteli aborttia (K&k 26.8.). Vain aborttilain löyhentämistä toivovia ja abortin helpotuksena kokeneita haastateltiin. Toisenlaiset kokemukset ohitettiin; ainut viittaus näihin oli kommentti, jonka mukaan tarina katuvasta abortin tekijästä on propagandaa.
Osalle abortin läpikäyneistä kokemus ei tosiaan ole traumaattinen, mutta toisille abortti voi olla elämän kipein kokemus.
Norjalaistutkimuksessa abortin kokeneilla ilmeni keskimääräistä enemmän ahdistuneisuutta vielä viisi vuotta abortin jälkeen. Myös lisääntynyttä masennusta ja itsetuhoisuuttakin voi ilmetä. Psyykkisen oireilun yleisyydestä abortin jälkeen ei ole tutkijoiden keskuudessa yksimielisyyttä.
Ei ole oikein sivuuttaa kielteisiä kokemuksia ikään kuin abortin satuttamilla ihmisillä ei olisi väliä. Tunnen useita naisia, jotka ovat kertoneet surreensa abortissa menettämäänsä lasta vuosien ajan. Heidän kokemuksensa eivät ole ”propagandaa”. Voin vain kuvitella, miltä tämän lukeminen tuntui ihmisistä, joilla on oma vaikea aborttikokemus takana.
Toivon, että lehtenne on jatkossa valmis tarkastelemaan tätä aihetta monipuolisemmin.
Marika Kaksonen
lääkäri, Helsinki
Kommentit (90)
Ihmiset kokevat saman asian eri tavoin. Joillekin abortti on helpotus, toisille iso suru.
Toisen tunteiden hyväksyminen ja arvostaminen on monille vaikeaa, ymmärtäminen vielä vaikeampaa.
Kristillisdemokraattisen puolueen aborttikannasta voidaan olla montaa mieltä, mutta tässä puolue on 100 % järkilinjalla:
Kristillisdemokraatit vaativat maksutonta ehkäisyä kaikille suomalaisnuorille
Aloitteen takana on puolueen nuorisojärjestö, jonka perustelujen mukaan maksuton ehkäisy ehkäisisi abortteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kokevat saman asian eri tavoin. Joillekin abortti on helpotus, toisille iso suru.
Miksi sitten tekevät? Parempi vaikka antaa adoptioon.
Joo sehän onkin henkisesti ja fyysisesti paljon helpompi ratkaisu olla ensin vastentahtoisesti raskaana, synnyttää ja sitten antaa vauva pois.
Vauvalle se on parempi ratkaisu. Saa pitää elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Kristillisdemokraattisen puolueen aborttikannasta voidaan olla montaa mieltä, mutta tässä puolue on 100 % järkilinjalla:
Kristillisdemokraatit vaativat maksutonta ehkäisyä kaikille suomalaisnuorilleAloitteen takana on puolueen nuorisojärjestö, jonka perustelujen mukaan maksuton ehkäisy ehkäisisi abortteja.
Nyt meni kristilliset vihreiden miinaan. Itä-Helsingissä ja Vantaalla niitä voisi jakaa ilmaiseksi eräille.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuinkas paljon aiheuttaa ahdistusta kun joutuu pitämään lapsen jota ei ole halunnut? Missäs tästä on tutkimus?
Suomessa lapsen saa aivan vapaasti vaikka jättää synnärille jos siltä tuntuu. Sairaalan sossu sitten järjestää sijaisperheen siihen asti että äiti voi allekirjoittaa adoptiopaperit (siinä on pakollinen 8 viikon odotusaika).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen laki on hyvä. Jos abortin tekee sen pitää olla huolellisesti HARKITTU päätös. Kansalaisaloite haluaa että abortin saisi nopeammin ja helpommin.
Ei ole hyvä! Abortista pitää saada murhatuomio!
Kun elämä on sulle niin pyhä asia, niin kerrotko missä on sun kansalaisaloite vaikka sille, että voidaan sijoittaa kaikki Afganistanin perheet Suomeen turvaan? Koska elämä itsessään on pyhä asia, eikö?
Ei tullut läpi P a k o lisia on tullut jo vuosia tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä kansalaisaloite menee läpi ja abortin saanti helpottuu niin on selvää että
-Naiset saavat abortit nopeammin ehtimättä ITSEKÄÄN kunnolla harkita päätöstään
-Vastuuttomat ongelmatapaukset jotka tekevät useita abortteja tekevät niitä vielä entistä enemmän
Jokaisen olisi hyvä miettiä itsekseen, miksi tästä aborttiasiasta on tehty jopa joku oikeusvaltion tunnusmerkki. Eikö yhtään soita kelloja, miksi joku Usan oikeusministeriö kiven kovaa vaatii Texasin aborttilain kumoamista? Miksi Usan demokraattien uusissa tavoitteissa (Markku Ruotsila kirjoitti aiheesta VU:ssa 2020) sanottiin, että ajavat lakimuutosta, mikä velvoittaa työnantajat maksamaan työntekijöiden abortit!!! Ja että uskonnollinen vakaumus ei saa olla este terveydenhuollon työntekijälle, vaan hänen on suoritettava abortti. Ja nämä oli huom puolueen puolueohjalmassa! Jokainen tajuaa, että tässä ei ole enää kyse mistään yksittäisistä rai z kaustapauksista, vaan takana on joku isompi juttu, koska siitä halutaan tehdä näin iso juttu. Yleensä näissä tilanteessa kannatta miettiä, kuka saa tästä rahaa? Mihin tarvitaan valtavia määriä abortoituja sikiöitä?
Keneltäkään ei aborttia varmasti kielletä tarvittaessa, mutta aborttilain kumoamisen takana on iso raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuinkas paljon aiheuttaa ahdistusta kun joutuu pitämään lapsen jota ei ole halunnut? Missäs tästä on tutkimus?
Suomessa lapsen saa aivan vapaasti vaikka jättää synnärille jos siltä tuntuu. Sairaalan sossu sitten järjestää sijaisperheen siihen asti että äiti voi allekirjoittaa adoptiopaperit (siinä on pakollinen 8 viikon odotusaika).
8 viikkoa? Kyllä siinä on ensin semmoinen pakollinen 9kk, että päästään edes synnärille asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen laki on hyvä. Jos abortin tekee sen pitää olla huolellisesti HARKITTU päätös. Kansalaisaloite haluaa että abortin saisi nopeammin ja helpommin.
Kun elämä on sulle niin pyhä asia, niin kerrotko missä on sun kansalaisaloite vaikka sille, että voidaan sijoittaa kaikki Afganistanin perheet Suomeen turvaan? Koska elämä itsessään on pyhä asia, eikö?
Teet asiasta sitten aiheeseen liittymättömän poliittisen lyömäaseen. Juu, ei pidä tuoda Afganistanin lapsia tänne. Niitä voi auttaa siellä lähellä kotiaan. Käytit arkaa aihetta hyväksesi toisenlaisen agendan edistämiseen, ei liity otsikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Aborttia pohtivien tulisi saada keskusteluapua ja tukea.
Itselläkin abortti takana ja se on vaikuttanut suuresti minun elämään ja olen hyvin traumatisoitunut siitä. Se ei ole mikään ratkaisu tilanteeseen jossa nainen on tullut raskaaksi huonoon tilanteeseen. Silloinhan tulisi selvittää tilanne eikä abortilla hankkia traumaa vauvan tilalle. Ihmisellä on kummiskin 9kk aikaa syystäkin totutella ajatukseen tulevasta lapsesta ja muitakin ratkaisuja on kun abortointi.
Uskon, että monet jäävät yksin ratkaisun kanssa, koska en ymmärrä miksi kukaan tekisi aborttia jos olisi hyvä suhde jossa tukeva mies.
Omalla kohdalla olin väkivaltaisessa suhteessa jossa sain heti positiivisen testin jälkeen mieheltä sellaisia uhkauksia ettette edes uskoisi. Nyt päässyt eroon miehestä mutta tuska on vieläkin läsnä tapahtuneesta.
Vihjaan vielä ihmisille jotka pohtivat aborttia tai ovat sen jo tehneet; Ituprojekti. Itse olen saanut sieltä sellaista tukea ja ymmärrystä mitä en ole saanut mistään muualta.
Et ymmärrä miksi kukaan tekisi aborttia jos hyvä suhde? No esim.siksi ettei halua lasta. Sillä hetkellä tai ollenkaan.
Eikö ituprojekti ole aikamoista aivopesua ja abortin vastaista propagandaa.
Tuttavapiirissäni on nyt jo iäkäs nainen, joka kertoi tehneensä useita abortteja. Hän kertoi sekä fyysisen, että psyykkisen terveyden kärsineen tästä.
Hän harmittelee sitä, että ei kunnolla huolehtinut ehkäisystä. Tällöin olisi välttynyt abortin tuomalta tuskalta.
Ei se abortti monellekaan ole mikään läpihuutojuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläkin abortti takana ja se on vaikuttanut suuresti minun elämään ja olen hyvin traumatisoitunut siitä. Se ei ole mikään ratkaisu tilanteeseen jossa nainen on tullut raskaaksi huonoon tilanteeseen. Silloinhan tulisi selvittää tilanne eikä abortilla hankkia traumaa vauvan tilalle. Ihmisellä on kummiskin 9kk aikaa syystäkin totutella ajatukseen tulevasta lapsesta ja muitakin ratkaisuja on kun abortointi.
Uskon, että monet jäävät yksin ratkaisun kanssa, koska en ymmärrä miksi kukaan tekisi aborttia jos olisi hyvä suhde jossa tukeva mies.
Omalla kohdalla olin väkivaltaisessa suhteessa jossa sain heti positiivisen testin jälkeen mieheltä sellaisia uhkauksia ettette edes uskoisi. Nyt päässyt eroon miehestä mutta tuska on vieläkin läsnä tapahtuneesta.
Vihjaan vielä ihmisille jotka pohtivat aborttia tai ovat sen jo tehneet; Ituprojekti. Itse olen saanut sieltä sellaista tukea ja ymmärrystä mitä en ole saanut mistään muualta.
Et ymmärrä miksi kukaan tekisi aborttia jos hyvä suhde? No esim.siksi ettei halua lasta. Sillä hetkellä tai ollenkaan.
Kiinassa valtio määrää naisen lapsiluvun ja lapsen sukupuolen. Tätä tavoitetta toteutetaan aborteilla. Naisten mukaan myös pakotetut abortit on ”naisen omaa vapauttahhh”
Kas kun aborttivouhot ei tajua että naisia kontrolloidaan ihan yhtä lailla synnyttämään vain poikia. Abortti ei ole synonyymi vapaudelle. Mutta aborttivouhoa ei haittaa vaikka nainen raahattaisiin pakkoaborttiin, se on vapaatah siltih ja ihanan ekologista kun tytöt ei synnyhhh.
En kannata aborttia. Jos et halua ongelmia, et avaa niitä jalkojasi miehelle. Kärsi omasta siveettömyydestäsi. Ette te kanat mitään omia päätöksiä osaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huhhuh. Vilkaisin tuota ituprojektia ja asenne paistoi selvästi läpi. Abortista kerrotaan fyysiset ja psyykkiset haitat, ja siinä se sitten olikin.
Eniten harmittaa että abortoitua mössöä ei annettu mukaan. Se olisi ollut koiralleni hyvä välipala. Biojätteeksi meni, nyt uhkaa ilmastonmuutos. Itkettää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ituprojekti ole aikamoista aivopesua ja abortin vastaista propagandaa.No huhhuh. Vilkaisin tuota ituprojektia ja asenne paistoi selvästi läpi. Abortista kerrotaan fyysiset ja psyykkiset haitat, ja siinä se sitten olikin.
Tarkoitatko ettei niistä saa puhua?
Kun nainen, jolle on nuorena tehty abortti, jossa on käynyt lääkärille vipaus. Tämän seurauksena sitten avioiduttuaan sai kuulla, ettei kykene kantamaan raskautta, eli ei voi koskaan saada omia lapsia, oli traumaattinen ja järkyttävä tajuta, ettei moisesta mahdollisuudesta oltu edes puhuttu, vaikka kahden lääkärin ns. luvalla abortin saikin.
Vierailija kirjoitti:
Abortin tehneenä voin itse ainakin sanoa että odottelu oli helvetin piinallista oireiden kokoajan vahvistuessa. Mutta se muutama viikko siinä oli mielestäni tarpeellinen aika. Pystyi käymään vaadittavia käyntejä ja vielä pohtimaan päätöstä.
Suru, ahdistus, piina ja mielialanvaihtelut kestivät minulla pari kuukautta voimakkaana. Minulla on jo lapsia, joten tiesin mistä luovun. Mutta sain myös niin paljon; elämäni suunta ja arvot selkenivät. Positiivinen tapahtumaketju on yhä käynnissä.
Nyt jo helpottaa 4kk jälkeen, joskin koen välillä surua yhä. Mutta päätös oli silti oikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäsi ei saa vastustaa suomalaisten lasten tappamista, jos ei pidä realistisena että kaikki afganistanilaiset perheet tuotaisiin Suomeen?
Alfa-tv:n tämänaamuisessa ohjelmassa John Ankerberg vastauksia etsimässä oli aiheena kastamattomien lasten kohtalo kuoleman jälkeen. Voi olla, että tulee viiveellä sinne arkistoon, mutta jossain vaiheessa varmasti.
Monia Jumalaan uskovia abortin tehneitä ahdistaa se, että koska heidän lapsiaan ei koskaan kastettu, niin minne he joutuvat kuoltuaan. Tässä ohjelmassa vieraana ollut teologi sanoi, että myös kastamattomat lapset pääsevät taivaaseen. Sillä vaikka he syntyvät syntisinä, meissä kaikissahan on kristinuskon mukaan ns. perisynti jo syntyessämme, niin nämä lapset, joita ei ole ehditty kastaa pääsevät taivaaseen Jumalan luo, koska Jeesus ottaa näiden lasten synnit kantaakseen. Eli abortoidut lapset pääsevät taivaaseen, ja he tapaavat vanhempansa siellä.
Tuo on erinomainen ohjelma sunnuntaiaamuisin klo 7.30, ja sen jälkeen tulee yhtä hyvä ohjelma Kosketuskohta, jossa Tri Charley Stanley puhuu siitä, mitä kristinusko on.