Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suru abortista on todellinen

Vierailija
12.09.2021 |

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/mielipide-suru-abortista-on-todellinen

Hieno kirjoitus vaikeasta aiheesta.

Mielipide: Suru abortista on todellinen
06.09.2021 13:14 MARIKA KAKSONEN
Olen pettynyt siihen, miten asenteellisesti Kirkko ja kaupunki käsitteli aborttia (K&k 26.8.). Vain aborttilain löyhentämistä toivovia ja abortin helpotuksena kokeneita haastateltiin. Toisenlaiset kokemukset ohitettiin; ainut viittaus näihin oli kommentti, jonka mukaan tarina katuvasta abortin tekijästä on propagandaa.

Osalle abortin läpikäyneistä kokemus ei tosiaan ole traumaattinen, mutta toisille abortti voi olla elämän kipein kokemus.

Norjalaistutkimuksessa abortin kokeneilla ilmeni keskimääräistä enemmän ahdistuneisuutta vielä viisi vuotta abortin jälkeen. Myös lisääntynyttä masennusta ja itsetuhoisuuttakin voi ilmetä. Psyykkisen oireilun yleisyydestä abortin jälkeen ei ole tutkijoiden keskuudessa yksimielisyyttä.

Ei ole oikein sivuuttaa kielteisiä kokemuksia ikään kuin abortin satuttamilla ihmisillä ei olisi väliä. Tunnen useita naisia, jotka ovat kertoneet surreensa abortissa menettämäänsä lasta vuosien ajan. Heidän kokemuksensa eivät ole ”propagandaa”. Voin vain kuvitella, miltä tämän lukeminen tuntui ihmisistä, joilla on oma vaikea aborttikokemus takana.

Toivon, että lehtenne on jatkossa valmis tarkastelemaan tätä aihetta monipuolisemmin.

Marika Kaksonen
lääkäri, Helsinki

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset kokevat saman asian eri tavoin. Joillekin abortti on helpotus, toisille iso suru.

Miksi sitten tekevät? Parempi vaikka antaa adoptioon.

Aina ei ihminen ymmärrä sillä hetkellä mitä on tekemässä.

Vierailija
22/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aborttia pohtivien tulisi saada keskusteluapua ja tukea.

Itselläkin abortti takana ja se on vaikuttanut suuresti minun elämään ja olen hyvin traumatisoitunut siitä. Se ei ole mikään ratkaisu tilanteeseen jossa nainen on tullut raskaaksi huonoon tilanteeseen. Silloinhan tulisi selvittää tilanne eikä abortilla hankkia traumaa vauvan tilalle. Ihmisellä on kummiskin 9kk aikaa syystäkin totutella ajatukseen tulevasta lapsesta ja muitakin ratkaisuja on kun abortointi.

Uskon, että monet jäävät yksin ratkaisun kanssa, koska en ymmärrä miksi kukaan tekisi aborttia jos olisi hyvä suhde jossa tukeva mies.

Omalla kohdalla olin väkivaltaisessa suhteessa jossa sain heti positiivisen testin jälkeen mieheltä sellaisia uhkauksia ettette edes uskoisi. Nyt päässyt eroon miehestä mutta tuska on vieläkin läsnä tapahtuneesta.

Vihjaan vielä ihmisille jotka pohtivat aborttia tai ovat sen jo tehneet; Ituprojekti. Itse olen saanut sieltä sellaista tukea ja ymmärrystä mitä en ole saanut mistään muualta.

Voimia sinulle, ja täältäkin yläpeukkua Ituprojektille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kuinkas paljon aiheuttaa ahdistusta kun joutuu pitämään lapsen jota ei ole halunnut? Missäs tästä on tutkimus?

Ei sellaista tutkimusta voi olla, koska abortin saa aina.

On maita joissa ei saa. Irlannissa abortti vapautui vasta pari vuotta sitten.

Suonessakin joillakin alueilla abortin saaminen on vaikeampaa (=viivytetään).

Vierailija
24/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä haluanko koskaan lasta, mutta jos joskus sattumalta tulisin raskaaksi, ei olisi sydäntä tehdä aborttia. Yksi syy, että ei varmaa tuleeko enää toista tilaisuutta ja muutenkin tuntuisi kamalalta.

Vierailija
25/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen laki on hyvä. Jos abortin tekee sen pitää olla huolellisesti HARKITTU päätös. Kansalaisaloite haluaa että abortin saisi nopeammin ja helpommin.

Päätöksen pitäisi olla sen joka aborttia hakee. Nyt abortti ei perustu sitä hakevan päätökseen. Siksi lakia halutaan muuttaa.

Vierailija
26/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kuinkas paljon aiheuttaa ahdistusta kun joutuu pitämään lapsen jota ei ole halunnut? Missäs tästä on tutkimus?

Ei Suomessa joudu pitämään. Jokainen saa abortin jos haluaa.

Lain mukaan ei saa.

Vierailija
27/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen laki on hyvä. Jos abortin tekee sen pitää olla huolellisesti HARKITTU päätös. Kansalaisaloite haluaa että abortin saisi nopeammin ja helpommin.

Päätöksen pitäisi olla sen joka aborttia hakee. Nyt abortti ei perustu sitä hakevan päätökseen. Siksi lakia halutaan muuttaa.

Laki haluaa että abortin saisi nopeammin jolloin sitä hakeva ei ehdi asiaa kunnolla itsekään miettiä. Niiden määrä varmasti lisääntyisi, jotka katuvat raskaasti.

Vierailija
28/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ketjussa väitti: abortti ei yleensä aiheuta suuria traumoja, ja traumoihin vaikuttaa paljon juuri hoitohenkilökunnan käytös, prosessin sujuvuus ja nopeus.

Tunnen naisen jolle sairaahoitaja tätä aborttiin valmistaessaan oli tokaissut, kestä nyt kipua kun olet itsesi tähän tilaan saattanut.Tämä nainen kertoi tulleensa raskaaksi yhden illan perusteella, kun oli pitkän suhteen päätyttyä mennyt "juhlimaan" eka kertaa vuoteen.

"Isä" ei ottanut asiaan kantaa kuulemma. Väisti vastuun.

Samainen nainen oli 6 hengen huoneessa ( joka oli osa synnytysosastoa, josta mm. kuului huoneeseen vauvojen itkua.) jossa joku 16v itki kun vanhemmat pakottivat aborttiin, hän olisi halunnut pitää lapsen.  Eli kyllä näissä hyvät trauman ainekset on!

Vierailija
29/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen monta abortin tehnyttä eikä kukaan sitä ole kevyin perustein tehnyt. Mutta prosessi on ollut monelle vaikea ja nöyryyttävä eritoten lääkärien suhtautumisen takia. Joskus on lääkäri voinut ihan suoraan ilmaista, että aborttia ei pitäisi tehdä vaan naisten kuuluu synnyttää tekemänsä lapset. Varsinkin pienillä paikkakunnilla voi olla ongelmallista saada kahden lääkärin lupa aborttiin.

En väheksy abortin aiheuttamaa surua, varmasti monilla sitä on, mutta käsittääkseni tutkimukset ovat kyllä osoittaneet, että abortti ei yleensä aiheuta suuria traumoja, ja traumoihin vaikuttaa paljon juuri hoitohenkilökunnan käytös, prosessin sujuvuus ja nopeus. Aborttihan olisi hyvä tehdä mahdollisimman nopeasti, joten tietysti olisi hyvä ettei sitä tarvitse viikkoja odotella - useampi viikko ei-haluttu lapsi kohdussa varmasti aiheuttaa pahaa oloa.

Näistä asioista huolimatta abortista keskustellaan mielestäni paljon enemmän tuon suru ja kärsimys -aspektin kautta ja jos vaikka tällä palstalla joku sanoo, että abortti ei aiheuttanut ongelmia vaan oli hyvä päätös joka ei kaduta, niin aika varmasti alapeukkuja sataa.

Tässä uutinen Suomesta tältä aamulta miten aborttia hakevia kohdellaan.

https://yle.fi/uutiset/3-12093896

Vierailija
30/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaisin jonkin aikaa sitten lukeneeni tutkimusta jossa oli näitä abortin jälkeisiä tuntemuksia tutkittu. Niillä jotka kokivat syyllisyyttä ja ahdistusta suurimmaksi syyksi nousi ympäristön suhtautuminen tai pelko siitä.

Vierailija
31/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortin helpottaminen antaisi vain sellaisen viestin että abortti on pikkujuttu.

Vierailija
32/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen monta abortin tehnyttä eikä kukaan sitä ole kevyin perustein tehnyt. Mutta prosessi on ollut monelle vaikea ja nöyryyttävä eritoten lääkärien suhtautumisen takia. Joskus on lääkäri voinut ihan suoraan ilmaista, että aborttia ei pitäisi tehdä vaan naisten kuuluu synnyttää tekemänsä lapset. Varsinkin pienillä paikkakunnilla voi olla ongelmallista saada kahden lääkärin lupa aborttiin.

En väheksy abortin aiheuttamaa surua, varmasti monilla sitä on, mutta käsittääkseni tutkimukset ovat kyllä osoittaneet, että abortti ei yleensä aiheuta suuria traumoja, ja traumoihin vaikuttaa paljon juuri hoitohenkilökunnan käytös, prosessin sujuvuus ja nopeus. Aborttihan olisi hyvä tehdä mahdollisimman nopeasti, joten tietysti olisi hyvä ettei sitä tarvitse viikkoja odotella - useampi viikko ei-haluttu lapsi kohdussa varmasti aiheuttaa pahaa oloa.

Näistä asioista huolimatta abortista keskustellaan mielestäni paljon enemmän tuon suru ja kärsimys -aspektin kautta ja jos vaikka tällä palstalla joku sanoo, että abortti ei aiheuttanut ongelmia vaan oli hyvä päätös joka ei kaduta, niin aika varmasti alapeukkuja sataa.

Tässä uutinen Suomesta tältä aamulta miten aborttia hakevia kohdellaan.

https://yle.fi/uutiset/3-12093896

Yle haastattelee toki näitä ääritapauksia joille on sattunut törppöjä lääkäreitä. Useimpia naisia kohdellaan ihan hyvin.

Yle on puolensa taas valinnut. Yhtään abortin katujaa ei haastatella.

Vierailija
33/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pahinta abortissa oli nimenomaan se selityksien latelu ja ”lupaprosessi”. Minä aikuisena ihmisenä osaan ihan itse tehdä päätökseni.

En ole aborttia surrut. Olen kokenut useita keskenmenoja ja niitä olen surrut, koska ne lapset olisin halunnut. Olen myös saanut kolme ihanaa ja toivottua lasta.

Varmasti jollekin abortti voi olla päätös, jota jää katumaan ja suremaan, mutta sen takia ei ole järkevää hankaloittaa muiden tekemiä abortteja.

Vierailija
34/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti voi olla ainoa oikea ratkaisu. Kuka on erimieltä, voi sitten adoptoida kaikki ne vaikeasti vammaiset jotka abortoidaan rakenneultran jälkeen.

Vierailija
35/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tottakai lääkärin on yritettävä edes kertoa sille nuorelle että tässä on kyse toisen IHMISEN elämän lopettamisesta-käytä siitä sitten mitä tahansa sanaa.eli sen lääkäri pitäisi tappaa elossa oleva ihminen. Nuoret naiset ei kertakaikkiaan tuossa iässä ymmärrä oikein tätä (ja osa ei myöhemminkään). Ei se kuulkaa ole niin helppoa se ihmisen elämän lopettaminen sille tekijällekkään. He kantavat sitä omallatunnollaan hautaan asti. Elä sen kanssa sitten. EI abortti ole vaan joku leikki, että leikitään ja kyse "mun ruumiista" kun kyse on toisen ihmisen ruumiista, joka nyt sattuu toistaiseksi olemaan sinun sisällä lyhyen ajan. pari kuukautta.Lääkärit tämäm ymmärtää, maallikko ei, etenkään tapaukset jotka elää holtittomasti rikejä ottaen. 

Vierailija
36/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuulun noihin jotka surevat aborttia vielä useamman vuoden jälkeenkin. Se oli oikea päätös, mutta silti vaikea. Meillä oli viisi pientä lasta kun tulin kierukasta huolimatta raskaaksi. Lapsistamme pienin oli silloin vasta 4 kk ja toiseksi vanhin 1,5 vuotta. En olisi jaksanut uutta vauvaa, en fyysisesti enkä henkisesti. Eikä taloutemme olisi sitä myöskään sallinut. Päädyimme aborttiin, mutta helppoa se ei ole ollut.

Vierailija
37/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pahinta abortissa oli nimenomaan se selityksien latelu ja ”lupaprosessi”. Minä aikuisena ihmisenä osaan ihan itse tehdä päätökseni.

En ole aborttia surrut. Olen kokenut useita keskenmenoja ja niitä olen surrut, koska ne lapset olisin halunnut. Olen myös saanut kolme ihanaa ja toivottua lasta.

Varmasti jollekin abortti voi olla päätös, jota jää katumaan ja suremaan, mutta sen takia ei ole järkevää hankaloittaa muiden tekemiä abortteja.

no selkeästikään et osaa ihan itse tehdä omia päätöksiäsi, koska olet saattanut itsesi ja viattoman toisen ihmisen tilaan jossa olet raskaana vaikka et halunnutkaan. Tätä kutsutaan edesvastuuttomaksi käytökseksi. Silloin toisen pitää ottaa vastuun sinun teoista jos ne meinaa vahingoittaa muita ihmisiä. Ja tämä on oikein ja pitääkin olla yhteiskunnassamme.

Vierailija
38/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se abortoitava asia on vain solumöykky. Ei sillä tunteita ole.

Vierailija
39/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laki haluaa että abortin saisi nopeammin jolloin sitä hakeva ei ehdi asiaa kunnolla itsekään miettiä. Niiden määrä varmasti lisääntyisi, jotka katuvat raskaasti.

Ei. Kyllä sitä halutaan muutta juuri siitä syystä kuin edellinen sanoi. Halutaan että lain mukaan abortti perustuu sitä hakevan päätökseen. Nyt se ei perustu.

Vierailija
40/90 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on äänessä vain tämä Pro Life -porukka jotka kiljuu murhasta.

Pitäisi olla enemmän tolkun ihmisen ääntä, sitä joka sanoo että nykylaki on hyvä. Abortin saa tehdä mutta sen pitää olla moneen kertaan mietitty ratkaisu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi