Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisko naureskeli kun tyttöni ei mennyt lukioon vaan ammattikouluun vaikka hänen lapset pääsivät lukioon, nyt

Vierailija
12.09.2021 |

Tyttöni on töissä, sai vakituisen työpaikan ja koska oli säästänyt työskentelemällä opiskeluaikana ( oli suhteellisen helppoa koska päivät ammattikoulussa olivat lyhyitä ja vapaajaksojakin oli) sai asuntolainan ja on nyt juuri 19 vuotiaana ensiasunnon omistaja, ammatti löytyy ja siis vakituinen työpaikka.
Siskon lapsi miettii mitä elämällään tekisi, otti opintolainaakin ja nyt kädessä on C: n paperit.

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän monella tähän ketjuun kirjoittaneella on paha aukko tiedoissa. 

Yliopistoon voi päästä ilman lukioa, ammattikoulupohjalla. Ammattikorkeakoulussa saman alan ammattitutkinto on suorastaan etu, sillä ylioppilailla voi mennä pitkään, ennen kuin edes ymmärtävät, mistä siellä puhutaan.

Jos ap:n tytär joskus kyllästyy työhönsä, hänellä on käytännössä ovet avoimena saman alan ammattikorkeakouluun, ja alaa voi vaihtaa myös opiskelemalla yliopistossa.  Amiksen matematiikka ja kielet eivät ehkä kaikilla aloilla riitä yliopisto-opintoihin, mutta niitä voi opiskella sitten tarpeen mukaan aikuislukiossa tai aivan itsekseen.

Lukioa? Se on "lukiota".

Sinulle ei varmaan koskaan tule näppäilyvirhettä ?

Ei tuo ole näppäilyvirhe. Kysymysmerkin eteen ei tule väliä.

Vierailija
82/107 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jaksa näitä "sisko naureskeli kun olen juntti", "sisko on ollakseen" jne.

Omia kummallisia traumoja siinä vain puretaan. Kasva nyt aikuiseksi, ap, ennen kuin pilaat lapsesikin elämän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla ihan pihalla. NYKYÄÄN ammattikoulusta pääsee yliopistoon tai AMK.hon. Päivitä siis tietosi.

T. II-asteen ope

Vierailija kirjoitti:

Mutta hän on käynyt lukion ja voi opiskella eteenpäin. Se on pääasia. Kokonaisia asuinalueita hyljeksitään, jos siellä asuu paljon amiksia.

Vierailija
84/107 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla ihan pihalla. NYKYÄÄN ammattikoulusta pääsee yliopistoon tai AMK.hon. Päivitä siis tietosi.

T. II-asteen ope

Vierailija kirjoitti:

Mutta hän on käynyt lukion ja voi opiskella eteenpäin. Se on pääasia. Kokonaisia asuinalueita hyljeksitään, jos siellä asuu paljon amiksia.

Niin, tuo on se teoria.

Vierailija
85/107 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi vaan että amispohjalla palkkaus on aivan surkea verraten korkeakoulutettuihin.

Vierailija
86/107 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. II-asteen ope

Vierailija kirjoitti:

Sinä et ole mikään opettaja. Et osaa suomea ollenkaan.

Vierailija
87/107 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ammattikoulun opettaja ja tämän 2018 reformin jälkeen en omaa lastani enää amikseen päästä. Vien lukioon vaikka tukasta vetäen.

Amiksessa saa nykyään nukkua koko kolme vuotta pöydän vieressä lattialla (kirjaimellisesti) koska arvosanat annetaan työpaikalla näytöillä. Työssäoppimaan ei pääse kuin vanhempien työpaikoille, jossa lasten isät ja äidit antavat kaikesta kiitettävän 5.

Vierailija
88/107 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi vaan että amispohjalla palkkaus on aivan surkea verraten korkeakoulutettuihin.

Onko? Esim luokanopettaja, tai vielä parempi, lastentarhanopettaja,tienaa taatusti vähemmän kuin esim sähkömies.

Vierailija
89/107 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin voi ammattikoulun käynyt opiskella eteenpäin.

Jos akateeminen maailma alkaisi kiinnostaa, kyllä sinnekin pääsee.

Vierailija
90/107 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyl😂 hiuka häiriintynyt maailmankuva!

Sähköinsinööripuolella AMK:ssa oli paljon tyyppejä, jotka oli tulleet jatkamaan insinööriksi sähkömiehen ammattitutkinnon pohjalta.

Insinööritutkinnon pohjalta voisi halutessaan jatkaa diplomi-insinööriksi tai opiskella jonkun muun yliopistotutkinnon.

Siinä mielessä ammattitutkinto rajoittaa, että sähkömies ei välttämättä pääse opiskelemaan rakennusinsinööriksi.

Vierailija
91/107 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyl😂 hiuka häiriintynyt maailmankuva!

Sähköinsinööripuolella AMK:ssa oli paljon tyyppejä, jotka oli tulleet jatkamaan insinööriksi sähkömiehen ammattitutkinnon pohjalta.

Insinööritutkinnon pohjalta voisi halutessaan jatkaa diplomi-insinööriksi tai opiskella jonkun muun yliopistotutkinnon.

Siinä mielessä ammattitutkinto rajoittaa, että sähkömies ei välttämättä pääse opiskelemaan rakennusinsinööriksi.

Tai sitten voi vaan käydä kolme vuotta lukiota ja opiskella suoraan DI:ksi.

Vierailija
92/107 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, mutta ei se välttämättä nuorelle sopinut siinä elämäntilanteessa. Liian suuri ponnistus kerralla ehkä.

Omalla työpaikalla on näitä, jotka vasta vanhalla iällään suorittaneet DI:n paperit työn ohessa. On ainakin helppoa tehdä lopputyö.

Hyöty kyllä vähän niin ja näin. Palkka ei välttämättä nouse, joten enemmän sulka hatussa.

Vierailija
93/107 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, mutta ei se välttämättä nuorelle sopinut siinä elämäntilanteessa. Liian suuri ponnistus kerralla ehkä.

Omalla työpaikalla on näitä, jotka vasta vanhalla iällään suorittaneet DI:n paperit työn ohessa. On ainakin helppoa tehdä lopputyö.

Hyöty kyllä vähän niin ja näin. Palkka ei välttämättä nouse, joten enemmän sulka hatussa.

Aina kannattaa opiskella nuorena ja hypätä suoraan niin ylös työuralle kuin pystyy.

Kuin tahkota ja räpeltää vuosia.

Vierailija
94/107 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olen itse akateeminen ja korkeasti koulutettu, en ymmärrä tätä jatkuvaa sotaa siitä kumpi on parempi, lukio vai amis. Ne menee lukioon, ketkä suuntaa jatko-opintoihin ja amikseen taas ne, joiden haaveammattiin voi opiskella amiksessa.

Amiksesta pääsee myös jatko-opintoihin. 🤷‍♀️ Itse kävin ylä-asteen jälkeen opiskelemassa ensin lääketeknikoksi amiskassa, sitten hain ymppäinssiksi amk mutta ei ollutkaan mut juttu, hain seuraavassa haussa yliopistoon ja nyt olen YTM. Varmasti olisi ollut helpompaa nuo jatko-opinnot lukiopohjalta mutta sitkeästi vaan niin amiskin ponnistaa akateemiseksi.

Vierailija
95/107 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammatillista vihapuhetta. Miksi näin tehdään?

Itse en tajua. Ei kaikista ole kirurgeiksi tai fyysikoiksi. Ja jokaiselle on se oma ammatti olemassa.

Vierailija
96/107 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olen itse akateeminen ja korkeasti koulutettu, en ymmärrä tätä jatkuvaa sotaa siitä kumpi on parempi, lukio vai amis. Ne menee lukioon, ketkä suuntaa jatko-opintoihin ja amikseen taas ne, joiden haaveammattiin voi opiskella amiksessa.

Amiksesta pääsee myös jatko-opintoihin. 🤷‍♀️ Itse kävin ylä-asteen jälkeen opiskelemassa ensin lääketeknikoksi amiskassa, sitten hain ymppäinssiksi amk mutta ei ollutkaan mut juttu, hain seuraavassa haussa yliopistoon ja nyt olen YTM. Varmasti olisi ollut helpompaa nuo jatko-opinnot lukiopohjalta mutta sitkeästi vaan niin amiskin ponnistaa akateemiseksi.

Akateemisuusko sitten on se ainoa juttu?!!!! Hyvä kumminkin että kaikilla on mahdollisuus opiskella.

Vierailija
97/107 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen pitää yrittää tehdä elämästään se paras itselle.

Joillakin se on opiskelu ja ura - joillakin ihan ammattitutkinto ja kiva työ.

Joillakin se on perhe ja lapset.

Vierailija
98/107 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina valitettu että miksi duunarit tienaa enemmän. Onko se nyt oikein vaiko ei? Koittakaa päättää pöntöt.

Vierailija
99/107 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä kiinnosti lukiossa eräs oppiaine mutta en lähtenyt sitä lukemaan koska olisin valmistunut tukijaksi tai opettajaksi.

Lähdin kaupalliselle alalle ja tämä ala on mun juttu.

Suosittelen kaikille muillekin. Esim K-ryhmä kouluttaa työntekijöitään ja tavallaan opiskelet ilmaiseksi. Mahdollisuus in ihan kauppiaaksi ja hyviin ansioihin.

Kaikkea hyvää niille jotka valitsevat yliopiston.

Vierailija
100/107 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä ongelma oikein ratkaistaan kun ei ole ongelmaa.

Teinin ongelma kun koulutettujen pitää päteä koulutuksellaan? Miksi? Ihmiset on erilaisia.

Tiedän erään joka kävi muutaman vuoden kouluja - perusti firman ja myi sen. On todella varakas.

Tätä kaikki akateemiset inhoaa - syvällä sisimmissään inhoavat kaikkia ”tyhmiä” menestyneitä. Koulutus ei ole sama kuin älykkyys. Eikä älykkyys kasva koulutuksella…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi