Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisko naureskeli kun tyttöni ei mennyt lukioon vaan ammattikouluun vaikka hänen lapset pääsivät lukioon, nyt

Vierailija
12.09.2021 |

Tyttöni on töissä, sai vakituisen työpaikan ja koska oli säästänyt työskentelemällä opiskeluaikana ( oli suhteellisen helppoa koska päivät ammattikoulussa olivat lyhyitä ja vapaajaksojakin oli) sai asuntolainan ja on nyt juuri 19 vuotiaana ensiasunnon omistaja, ammatti löytyy ja siis vakituinen työpaikka.
Siskon lapsi miettii mitä elämällään tekisi, otti opintolainaakin ja nyt kädessä on C: n paperit.

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynyttä. Nykyään voi yliopistotutkinnon suorittaa missä iässä tahansa millä taustalla tahansa, jos vain lukupäätä riittää. Jotkut vaihtavat toisin päin. Antakaa lasten elää omaa elämää. Kyllä minua harmittaa että huippupaperit kirjoittanut, tosin vain 5 ainetta, ammattilukion käynyt poikani jätti yliopiston kesken, kun sai vakituisen työn omalta alaltaan. Pääsi sisäänkin suoravalinnalla. Mutta valinta on hänen ja hän voi hakea uudelleen, jos hänestä siltä tuntuu.

Vierailija
42/107 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei amis ole mikään päättyvä katu.

Lapseni meni vanhempien sukulaisten kauhuksi amikseen, valmistui valitsemalleen alalle ja on kierrellyt maailmaa työskennellen ja vaikutteita hakien alalla, joka käy kaikkialla. Jonkun ajan päästä palasi Suomeen ja suoritti myös iltalukion työn (esimiestyö) ohessa. Nyt on menossa maisteriopinnot. Ei opintolainaa ja omistusasunto arvoalueella Helsingissä.

Pointti on se, että antakaa lasten valita oma tiensä kannustaen kuitenkin mahdollisuuksienne mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni jokaisen pitää opiskella sellaista mihin tuntee paloa.

Se mikä on surullista on se että 19-vuotiaan äiti on tyytyväinen kun 19-vuotias elää keski-ikäisen elämää.

Mitä surullista siinä on, kun lapsi pärjää ja hänellä on ammatti ja turvattu tulevaisuus?

Vierailija
44/107 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsotaan 5- 10 vuotta eteenpäin, kun serkku menee uudella mersulla ohituskaistalla. Todennäköisesti hän valmistuu yliopistosta ja alkaa vetää isoa palkkaa, mikä nousee uran edetessä, ostelee sijoitusasuntoja, joita vuokraa opiskelijoille ja matalapalkkaisille.

Ei mene. Naisilla koulutus ei näy palkassa. Amiksen käyneellä on tuossa vaiheessa jo melkein kaikki ikälisät ja kerännyt varallisuutta vuosia. Sillä se mersu on siinä vaiheessa kun korkeakoulutettu muuttaa vasta ekovaatteissa ulos opiskelijasolustaan 100 tonnin opintolaina niskassa.

Vierailija
45/107 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää kilpailko lapsilla.

Minun oli pakko katkaista yhteys veljeeni joka vittuili lapsilleni ja minulle ihan koko ajan näiden koulumenestyksestä ja -valinnoista.

Vierailija
46/107 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

C:n papereilla ei nykypäivänä tee hevon humppaa. Hyvin koulutettu amislainen pesee ansioissa tuollaisen mennen tullen.

Hyvin koulutettu amis? Amis mikä amis.

Kuvittelevatko lukion käyneet tosiaan olevansa jotakin. Se on yläasteen jatke. Nytkin on uutisoitu kielilukion jatkuvista tappeluista.

Silti lukiosta on helpompi jatkaa opiskeluja.

Mä oon käynyt amiksen, mutten kuvittele sen perusteella olevani "hyvin koulutettu" kävin myös amk tasoisen koulutuksen ja sillä pääsin töihin. edellinen

Vierailija
47/107 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä C:n papereilla pääsee myös yliopistoon, kun motivaatio on kohdillaan ja jaksaa panostaa pääsykokeisiin. Voi myös suorittaa avoimen yo:n linjalla jo opintoja tietyn opintopistemäärän edestä. 

Vierailija
48/107 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olen itse akateeminen ja korkeasti koulutettu, en ymmärrä tätä jatkuvaa sotaa siitä kumpi on parempi, lukio vai amis. Ne menee lukioon, ketkä suuntaa jatko-opintoihin ja amikseen taas ne, joiden haaveammattiin voi opiskella amiksessa. Kaksoistutkinto on myös mahdollinen ja lukion suorittamisen jälkeenkin voi mennä amikseen ja toisin päin, iltalukiot ja aikuislukiot on keksitty.

Jokainen tekee omat päätöksensä omien urahaaveiden suhteen. Oikeastaan tunsin pientä kateutta siitä, kun itse valmistuin 25-vuotiaana yliopistosta, oli jo monet amiksen käyneet kaverini olleet jo vuosia töissä ja turvanneet stabiilin elämän kun itsellä ei ollut vakityötä tai mitään. No, nyt oon onneksi päässyt leivän syrjään kiinni koulutustani vastaaviin töihin.

Vierailija
49/107 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsotaan 5- 10 vuotta eteenpäin, kun serkku menee uudella mersulla ohituskaistalla. Todennäköisesti hän valmistuu yliopistosta ja alkaa vetää isoa palkkaa, mikä nousee uran edetessä, ostelee sijoitusasuntoja, joita vuokraa opiskelijoille ja matalapalkkaisille.

Ei mene. Naisilla koulutus ei näy palkassa. Amiksen käyneellä on tuossa vaiheessa jo melkein kaikki ikälisät ja kerännyt varallisuutta vuosia. Sillä se mersu on siinä vaiheessa kun korkeakoulutettu muuttaa vasta ekovaatteissa ulos opiskelijasolustaan 100 tonnin opintolaina niskassa.

Voi hyvä ihme miten väsynyttä!

Sitä opintolainaa ei todellakaan kerry sataa tonnia.

Ja esim meillä nuori otti lainan ja sijotti sen. Jos opiskelee määräajassa, valtio maksaa siitä 40 prossaa.

Ja tulothan riippuu koulutuksesta. Ei ne löhihoitajat koskaan miljonääreilsi päädy. Mun eläinlääkäri-lapseni sen sijaan voi päätyäkin.

Vierailija
50/107 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta hän on käynyt lukion ja voi opiskella eteenpäin. Se on pääasia. Kokonaisia asuinalueita hyljeksitään, jos siellä asuu paljon amiksia.

Minäkin olen opiskellut ammattikoulututkinnon.

Ja vastoin odotuksiasi, elämä ja kehitys ei pääty siihen, että saa ammattikoulutodistuksen käteen.

Opiskelin amk-tutkinnon, ja olen edennyt näillä papereilla mukavasti. Tulen hyvin todennäköisesti opiskelemaan vielä lisää.

Vierailija
51/107 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä naureskele kellekkään ammatin perusteella, en toisille duunareille tai akateemisille. Enkä pidä omia lapsiani egon jatkeena ja painosta lukioon ja valitse lapsen puolesta ammattia, kun jokaisella on kuitenkin oma persoona ja sitä kautta kiinostuksen kohteet ja sen perusteella pitää valita ammatti. Painotan vaan, että jos terve olet niin pitää ehdottomasti opiskella ja hankkia itselleen ammatti, pyrkiä elättämään itse itsensä. Äiti on tyytyväinen tuli sinusta rekkakuski tai lääkäri, valitset sen ammatin joka kiinostaa :)

Toki nykyään ollaan myös sitä mieltä että ammatti pitäisi valita siltä alalta jossa on tulevaisuudessa töitä, eikä kiinostuksen perusteella. En pidä tätäkään oikeana tienä koska jos sua ei kiinnosta olla lääkäri, niin oletko tarpeeksi motivoitunut tekemään sen työn hyvin, jos et niin kärsiikö muut ehkä virheistäsi, tuletko töistä onnellisena kotiin vai naama mutturalla, motivoiko raha tekemään sitä työtä joka ei kiinnosta pätkääkään.

Vierailija
52/107 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivänä moni yliopiston opettaja asuu vuokrakämpässä perheensä kanssa, kun taas esim. rakennusalalla työskentelevillä on omakotitalot jo 30-vuotiaana. Jos opiskelee yliopistossa jotain kulttuurintutkimusta saa varautua asumaan vuokrakämpässä koko ikänsä.

Niinpä. Tämä näkyy hyvin siinä, että raksamiehillä on rahaa tupakoida mutta yliopistonlehtorit ovat pienipalkkaisia köyhiä ja heistä ei juuri kukaan tupakoi.

Vierailija
53/107 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttösi on valmistunut matalapalkka-alalle, mikä nyt ei sinällään ole huono asia.

Kannattaa myöhemmin opiskella korkeampi koulutus ennenkuin kroppa hajoaa.

Vierailija
54/107 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyypä kertoa heti naisjuristeille, lääkäreille ja ekonomeille, että lähihoitaja tienaa heitä paremmin.

Vierailija
55/107 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttösi on valmistunut matalapalkka-alalle, mikä nyt ei sinällään ole huono asia.

Kannattaa myöhemmin opiskella korkeampi koulutus ennenkuin kroppa hajoaa.

Itse toivoisin, että 19-vuotias vielä eläisi opiskelijaelämää. Töitä ehtii tehdä loppuikänsä joka tapauksessa.

Vierailija
56/107 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se yliopisto mitään isoa palkkaa tuo tai takaa.

Enemmänkin se on se tieto ja laajuus oppimisessa.

Amis voi tuoda enempi rahaa.

Mitä tössä elämässä sitten arvostaa.

Se on minusta se oleellinen juttu.

Joku arvostaa rahaa enemmän kuin toinen. Joku arvostaa oppimista enemmän, joku ulkoilu ha joku ystäviä ja joku perhettä ja joku vapautta.

Sika vaikea ja turha tuo vertailu on.

Mä itse arvostan eri asioita kuin ap.

Tai mun arvostusjärjestys on eri.

Vierailija
57/107 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyypä kertoa heti naisjuristeille, lääkäreille ja ekonomeille, että lähihoitaja tienaa heitä paremmin.

Kolmivuorotyöllä toki. Usein koulutetut perustavat oman firman, lääkäritkin yksiyisellä tienaavat paremmin kuin terveyskeskuksissa.

Vierailija
58/107 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh heh! Ensiksi ap kertoo, että lapsi sai asuntolainen (joka on muuten hyvin epäilyttävää noin nuorena) ja sitten väittää, että hän olisi muka ensiasunnon omistaja. Totuushan on, että sen asunnon omistaa lainan antanut taho niin kauan kunnes laina on maksettu korkoineen pois.

Vierailija
59/107 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmivuorotyöllä toki. Usein koulutetut perustavat oman firman, lääkäritkin yksiyisellä tienaavat paremmin kuin terveyskeskuksissa.

Lääkäri terveyskeskuksessa tienaa päivätyössä 6000-7000 euroa kuussa. Ekonomi tienaa keskimäärin reilu 5000 euroa kuussa, samoin juristi. Minkä verran lähihoitaja saa vuorotyössä?

Vierailija
60/107 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä sitten tahkoamaan seuraavat 20 vuotta töissä, ja tietysti vielä vuosikymmeniä sen jälkeenkin.

Joskus lasten tullessa lukioikään äitikin alkaa vihdoin miettiä kouluttautumista ja jatkokoulutusta. Työpaikalla voi nousta seinä vastaan, jos sanotaan, että etenemiseen tai työn pitämiseen tarvitaankin korkeakoulututkinto. Sitten täytyy työn lisäksi yrittää rääpiä opintoja kasaan.

Myös parisuhteen löytämisessä voi tulla ongelmia, jos ilman koulutusta ei mukavaa miestä löydy. Voi olla keskusteluongelmia, alkoholiongelmia, pettämistä tms. Oikeasti, löytyvät miehet eivät välttämättä ole parasta aatelia. Erokin voi koittaa lasten kasvaessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan