Miksi lääkäreille maksetaan silmää räpäyttämättä jopa 10000 euroa kuussa, mutta hoitajien pienikin palkankorotus on aina ihan mahdoton asia?
Kommentit (311)
Vierailija kirjoitti:
Yksityispuolella lääkärin voi palkka olla hyvinkin tuo 10 000 €/kk.
Mutta sitä summaa hän ei saa käteen. Verotus pitää huolen, että harva lääkäri pääsee rikastumaan.
Käsitys siitä, että lääkärit ovat automaattisesti rikkaita, ei pidä paikkaansa.
Niinpä. Ja tuollaisia summia tienaavat dosentit, esim ortopedit, silmäkirurgit ja gynekologit.
Hoitsu. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisvaltaisessa työyhteisöissä on usein tulehtunut ilmapiiri. Voisiko tämä olla syy, miksi hoitajat kokevat työn raskaaksi? Tutkimusten mukaan 70 % hoitajista kokee työpaikkakiusaamista.
Eli syy ei ole palkka vaan ihan joku muu asia.Kun joukkoon tulee nuori ja innostunut hoitaja, aika nopeasti ilmapiiri murtaa innostuneisuuden, ja palkasta ja työoloista kitinää alkaa.
Kyllä se on monen asian summa. Kiusaamista hoitoalalla tapahtuu ihan johdon taholta saakka, lukekaa esim. näitä hussin ja tyksin työntekijöiden ulostuloja. Johtaminen on p*skaa, hoitajia kohdellaan kuin rivisotilaita (ei omaa elämää ei vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön), palkka on huono, työtä ei saa tehdä hyvin (aliresurssointi) ja työssä on usein vielä jatkuva väkivallan uhka. Hullujahan me ollaan jotka tätä tehdään.
Nuoret ei tee koska ne voi perustaa vaikka oman someyhteisön, tienata sillä kovia summia, määritellä itse omat työaikansa ja sovittaa ne perhe-elämään, työtä voi nykyään tehdä kotoa käsin monella tavalla eikä tartte mennä pomon simputettavaksi ja asiakkaiden hakattavaksi.
Silloin ilmapiirin muutoksen pitäisi lähteä johtotasolta.
Hoitajan työtä sanotaan kutsumusammatiksi. Tavallaan onkin. Väitän, että hoitajilla on muita ammattiryhmiä keskimäärin rikkonaisenpi tausta, tämä on monesti ollut syy hoitoalalle hakeutumiseen. Hoitajilla on myös usein enemmän omia lapsia kuin esim. jollakin muulla ammattiryhmällä. Elämä on siis kuormittavampaa. En yhtään ihmettele, että kolmen pienen lapsen äiti kokee vuorotyön raskaaksi. Raskasta työelämä on pienten lapsien kanssa joka tapauksessa.
Hoitajilla on paljon päihdeongelmia ja mielenterveysongelmia. Mikä johtuu mistäkin.
Hoivavietti (ja syyt siihen hakeutumiseen) + perhe-elämä + työn kuormittavuus.
Eli lopulta syyt eivät ole palkassa, vaan ihan muissa asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriliitto on pitänyt huolen kovien liksojen tasosta vastustamalla lääkiksen koulutuspaikkojen lisäämistä. Lääkäreistä on huutava pula, mutta lääkärit eivät itse halua ottaa riskiä sisäisen kilpailun vaikutuksesta palkkoihin.
Nyt lääkärit saavat uhriutua alan työvoimapulasta ja samalla nostaa kovaa liksaa. Ammattitaidon ei tarvitse olla edes kummoinen (tämän moni on valitettavasti huomannut), kun kaikille riittää töitä. Hyvin pelattu, sanoisin.
Tyypillinen herrakerho-metsästysseura-asetelma.
Miksi kaikki hallitukset ja eduskunnat sallivat tämän? Eikö ole poliittista kiinnostusta.
PS. Kyllä lääkäreissä on naisiakin, joten ei sukupuoliteta tätä ongelmaa.
Kyllä, mutta systeemi periytyy noista klubeista.
Olen aina sanonut, että työelämä olisi täysin mieletöntä jos miehet metsästäisivät työkseen. Bisnesmaailma on eräänlaisen moderni versio asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriliitto on pitänyt huolen kovien liksojen tasosta vastustamalla lääkiksen koulutuspaikkojen lisäämistä. Lääkäreistä on huutava pula, mutta lääkärit eivät itse halua ottaa riskiä sisäisen kilpailun vaikutuksesta palkkoihin.
Nyt lääkärit saavat uhriutua alan työvoimapulasta ja samalla nostaa kovaa liksaa. Ammattitaidon ei tarvitse olla edes kummoinen (tämän moni on valitettavasti huomannut), kun kaikille riittää töitä. Hyvin pelattu, sanoisin.
Miksi kaikki hallitukset ja eduskunnat sallivat tämän? Eikö ole poliittista kiinnostusta.
Olen aina sanonut, että työelämä olisi täysin mieletöntä jos miehet metsästäisivät työkseen. Bisnesmaailma on eräänlaisen moderni versio asiasta.
Sinne clubiin voi hakeutua ketä vain, joka kynnelle kykenee. Suomessa lääkärin koulutuksen maksaa valtio.
Kaikki tuntemani hoitajat ovat pariutuneet nuorena ja saavat myös lapsia nuorena. Tuntemani lääkärit perustavat perheen pitkälti yli kolmikymppisenä. Lisäksi lääkärin palkka mahdollistaa sen, että toinen puoliso on enemmän vastuussa perheestä.
Väitän, että sinkku ja lapseton sairaanhoitaja jaksaa työssä paremmin kuin perheellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös niitä koulutuspaikkoja koitettu lisätä, mutta opiskelijoiden taso ei riittänyt? Lääkis on vaativa koulu, ei siellä niin vain pärjää. Ja hyvä niin. Haluan mennä myös vastedes pätevälle lääkärille.
Niin minäkin haluan, haluan myös että minua hoitaa hoitaja joka varmasti osaa toteuttaa minulle määrätyn lääkehoidon, osaa reagoida jos vointini äkillisesti huononee, osaa ohjata minua oikein terveyteeni liittyvissä asioissa, ottaa kantaa lääkehoitooni tarvittaessa ja hoitajan jolla on aikaa keskustella kanssani jos minulla on siihen tarvetta.
Jos minulla on haava joka vaatii pitkäaikaista hoitoa, toivon että saan hoitajan joka osaa haavaani hoitaa, valita oikeat hoitotuotteet ja reagoida siihen jos tilanne haavan osalta huononee.
Toivon myös että jos lähden matkalle hoitaja osaa neuvoa minulle mitä rokotteita tarvitsen matkaa varten, osaa kertoa rokotteista ja antaa ne minulle turvallisesti.
Toivon että jos olen raskaana minut ottaa äitiysneuvolassa vastaan ammattitaitoinen terveydenhoitaja joka osaa ohjata minut raskauteni läpi ja joka tarvittaessa osaa ohjata minut lääkärin arvioon, lääkäriähän ei raskaana oleva tapaa kuin muutaman kerran raskauden aikana.
Jos sairastun äkillisesti toivon että päivystyksen luukulla istuu rautainen ammattilainen joka osaa ohjata minut oikeaan paikkaan ja tarvittaessa reagoida nopeasti jos tilani vaatii hoitoa akuutisti.
Ja sitten kun joskus olen joskus laitoksessa toivon että hoitaja puhuu kanssani samaa kieltä ja joka hoitaa minua hyvin ja ihmisarvoani kunnioittaen ja jolla on aikaa minulle.
Erikoistuva lääkäri saa Tyksissä noin 3400€.
Mielestäni palkka on naurettava. Erikoistumisen jälkeen palkka on noin 5000€. Osa hoitajista saa enemmän lisien kanssa kuin erikoistuva. Jos lääkärin työ olisi niin helppo kuin osa täällä väittää, niin kaikki hoitajat opiskelisivat lääkäriksi. Itse en ole alalla, mutta arvostan molempien työtä. Palkat eivät ole kohdallaan kummallakaan ammattiryhmällä.
Minkä takia hoitajia verrataan aina lääkäreihin? Joo, sama rakennus missä ehkä ovat töissä, mutta mitään muuta samaa ei ole. Miksi hoitajia ei verrata esimerkiksi farmaseutteihin tai sairaalasiivoajiin? Aivan, koska sitten huomattaisiin kuinka hyvät palkat hoitajilla on. Hoitajien koulutus kestää 3-3,5 vuotta, lääkärien peruskoulutus 6 vuotta, sitten sen jälkeen pari vuotta harjoittelua ja sitten vielä useampi vuosi päälle erikoistumista. Aivan eri asia. Lisäksi peruspalkka on se noin 4000e, ja päivystyksellä kyllä saa palkkaa ylemmäs, mutta sen oikea nimi on YLITYÖT, ei ilmainen raha tai rahakkaampi työvuoro jonka voi ottaa tavallisen työvuoron tilalle. Lisäksi nämä yksityisellä tienaavat huippulääkärit ovat tehneet uraa pitkillä päivillä - huipulle pääsemiseen 60 tunnin työviikot ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Tavalliset lääkärit tienaavat vain lähtemällä jonnekin pohjoiseen muutaman kuukauden pätkille, minne ei yksinkertaisesti saada muuten väkeä.
Lisäksi aina tämä hokema että hoitajat vaihtavat alaa, tiedättekö miksi päättäjiä ei nämä uhkaukset kiinnosta? Koska ne ovat vain uhkauksia, tilastojen valossa hoitajat vaihtavat alaa huomattavasti harvemmin kuin mitä muilla aloilla. Hoitajat eivät ymmärrä, että se työelämä on ikävää ja rankkaa ja pienipalkkaista lähes meille kaikille. Lisäksi ruikutukseen siitä miten Ruotsissa ja Norjassa maksetaan enemmän palkkaa on todella helppo vastaus - ammattiliitot. Ammattiliitoilla ei ole oikein valtaa muissa Pohjoismaissa, vaan asiat hoituvat paikallisesti sopimalla. Tämä aiheuttaa sen, että jos jossain pulaa hoitajista ja kalliit asumiskustannukset (esim Tukholma), palkat ovat todella paljon suurempia. Nyt liitot sopivat palkat puolestanne, koko Suomeen samaksi.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreille maksetaan julkisella 4-5.000
Tuon verran tulee ehkä käteen.
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen, erikoistuva,sairaalalääkäri tienaa 3500 kk HUS:ssa.
Niin, opiskelija tienaa tuon verran opiskellessaan. Muilla aloilla eletään opintotuella, lainalla tai osa-aikatyön palkalla.
Valmistuttuaan lääkärin keskipalkka on 7476€/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilöstöosastot on pääsääntöisesti miehitetty naisilla, joten henkilöstöön liittyvät ongelmat ovat sinun logiikan mukaan naisten aiheuttamia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös niitä koulutuspaikkoja koitettu lisätä, mutta opiskelijoiden taso ei riittänyt? Lääkis on vaativa koulu, ei siellä niin vain pärjää. Ja hyvä niin. Haluan mennä myös vastedes pätevälle lääkärille.
Niin minäkin haluan, haluan myös että minua hoitaa hoitaja joka varmasti osaa toteuttaa minulle määrätyn lääkehoidon, osaa reagoida jos vointini äkillisesti huononee, osaa ohjata minua oikein terveyteeni liittyvissä asioissa, ottaa kantaa lääkehoitooni tarvittaessa ja hoitajan jolla on aikaa keskustella kanssani jos minulla on siihen tarvetta.
Jos minulla on haava joka vaatii pitkäaikaista hoitoa, toivon että saan hoitajan joka osaa haavaani hoitaa, valita oikeat hoitotuotteet ja reagoida siihen jos tilanne haavan osalta huononee.
Toivon myös että jos lähden matkalle hoitaja osaa neuvoa minulle mitä rokotteita tarvitsen matkaa varten, osaa kertoa rokotteista ja antaa ne minulle turvallisesti.
Toivon että jos olen raskaana minut ottaa äitiysneuvolassa vastaan ammattitaitoinen terveydenhoitaja joka osaa ohjata minut raskauteni läpi ja joka tarvittaessa osaa ohjata minut lääkärin arvioon, lääkäriähän ei raskaana oleva tapaa kuin muutaman kerran raskauden aikana.
Jos sairastun äkillisesti toivon että päivystyksen luukulla istuu rautainen ammattilainen joka osaa ohjata minut oikeaan paikkaan ja tarvittaessa reagoida nopeasti jos tilani vaatii hoitoa akuutisti.
Ja sitten kun joskus olen joskus laitoksessa toivon että hoitaja puhuu kanssani samaa kieltä ja joka hoitaa minua hyvin ja ihmisarvoani kunnioittaen ja jolla on aikaa minulle.
Eiköhän se ole kaikissa ammateissa oletuksena, että työt tehdään kunnolla. En halua maksaa sähkömiehelle, joka tekee toimimattoman asennuksen. Tai viedä lasta päiväkotiin, jossa lasta laiminlyödään.
Suomessa on korkeatasoinen hoitajakoulutus, siitä ovat kaikki varmasti yhtä mieltä.
Mutta hoitajien palkka ei ole syy, miksi työssä ei viihdytä. Taustalla on ihan muita syitä.
Lääkärin sijaisia houkutellaan maaseudun terveyskeskuksiin rahalla ja ilmaisella majoituksella. Kun tarvitaan lähihoitajan sijaisia palvelutaloon, voitaisiin käyttää ihan samoja houkuttimia.
Hoitajat ovat nimensä mukaisesti hoitajia. Voisi hyvin olla ihan talkootyönä tehtyä - kyllä sinne hyväntahtoisia ihmisiä aina löytyisi.
Ja sen verran tyhmiä ne hoitajat on (etenkin se niiden johtaja), että eivät vaan ymmärrä taloudesta mitään. Hoitajia on niin paljon, että pienikin palkankorotus tarkoittaisi satojen miljoonien lisälaskua veronmaksajille. Lääkäreiden palkat eivät ole kuin murto-osa hoitoalan budjetista.
Hoitajien palkkoihin 10% leikkaus olisi minun ratkaisu. Säästettäisiin iso raha, rahan ahneet valittajahoitsut ehkä tajuisivat lähteä ja lopuille jäisi kuitenkin ihan mukavapalkkainen, kokoaikainen sisätyö. Eipä voi moni muu suomalainen kehua samalla asialla.
Ennemmin nostaisin opetusalan palkkoja. Siellä on koulutettua väkeä suurella vastuulla. Ei ole lääkäriä, kelle vierittää vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vastuu on suuri ja paineet ovat kovat, koska yksikin virhe voi johtaa jopa asiakkaan kuolemaan.
Päivästä 1 lääkiksessä opetetaan, että joskus niitä nyt vaan lakoaa, ei pidä ottaa itseensä. "Hoito onnistui, potilas kuoli" ei ole läheskään niin vitsi kuin äkkiseltään kuulostaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole kaikissa ammateissa oletuksena, että työt tehdään kunnolla. En halua maksaa sähkömiehelle, joka tekee toimimattoman asennuksen. Tai viedä lasta päiväkotiin, jossa lasta laiminlyödään.
Suomessa on korkeatasoinen hoitajakoulutus, siitä ovat kaikki varmasti yhtä mieltä.
Mutta hoitajien palkka ei ole syy, miksi työssä ei viihdytä. Taustalla on ihan muita syitä.
Joo palkkaus ei ole ainoa asia miksi alalla ei viihdytä se on selvä mutta kun hoitajista nyt vaan on pulaa niin väitän että se osittain ratkeaa sillä että palkkaa nostetaan. Tällä hetkellä mollissa auki noin 500 sairaanhoitajan paikkaa lähihoitajan avoimia paikkoja löytyy avoimena varmaan toinen 500kpl jos lähtee etsimään. Juurihan oli juttu firmasta joka tarjosi huomattavasti korkeampaa palkkaa kuin muut ja hakijoita paikkaan oli satoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin työtä arvostetaan yhteiskunnassa, hoitajan työtä ei. Silti väitän että lääkäri ei ilman hoitajaa voi työtään tehdä.
Mutta myöskään hoitaja ei voi tehdä työtään ilman lääkäriä. Lääkäreille maksetaan vastuun kantamisesta.
Kuinka monta lääkäriä on heitetty vankilaan esim myrkkyhoitajien tapauksissa? Aivan, nolla kappaletta. Siinä lääkärien vastuu hoitajien työstä. Sellaista ei ole. Kyllä ne hoitajat on ihan itse vastuussa omasta työstään.
Heh, tämä on jo aivan toisella tasolla. Lääkäri määrää potilaalle yhden Panacodin, hoitaja antaa rotanmyrkkyä ja lääkärin pitäisi joutua vankilaan? Myrkkyhoitajia sanotaan myrkkyhoitajiksi, koska he ovat tappaneet potilaita väärillä lääkkeillä, ei siis lääkärin määräämillä.
Lääkärit ajavat kaksilla rattailla yksityisellä ja julkisella puolella ja yksityisellä voi poimia kermat päältä: helpompi potilasaines, kun ns.rupusakki ei pääse rahattomuuden vuoksi. Raha ratkaisee ja on turha väittää muuta. Yksityiselle pääsee jopa samana päivänä lääkäriin mutta juokiselle ei mitään toivoa paitsi jos jonotat 16 tuntia päivystyksessä eikä sinnekään oteta kaikkia. Jopa työterveyslääkäreistä on jo pula, kun työnantajat eivät pysty maksamaan koko ajan ylös päin hilautuvia palkkoja. Tilanne on jo pitkään ollut kestämätön.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat ovat nimensä mukaisesti hoitajia. Voisi hyvin olla ihan talkootyönä tehtyä - kyllä sinne hyväntahtoisia ihmisiä aina löytyisi.
Ja sen verran tyhmiä ne hoitajat on (etenkin se niiden johtaja), että eivät vaan ymmärrä taloudesta mitään. Hoitajia on niin paljon, että pienikin palkankorotus tarkoittaisi satojen miljoonien lisälaskua veronmaksajille. Lääkäreiden palkat eivät ole kuin murto-osa hoitoalan budjetista.
Hoitajien palkkoihin 10% leikkaus olisi minun ratkaisu. Säästettäisiin iso raha, rahan ahneet valittajahoitsut ehkä tajuisivat lähteä ja lopuille jäisi kuitenkin ihan mukavapalkkainen, kokoaikainen sisätyö. Eipä voi moni muu suomalainen kehua samalla asialla.
Ennemmin nostaisin opetusalan palkkoja. Siellä on koulutettua väkeä suurella vastuulla. Ei ole lääkäriä, kelle vierittää vastuu.
Kyllä olet sinäkin pihalla terveydenhuollon todellisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin työtä arvostetaan yhteiskunnassa, hoitajan työtä ei. Silti väitän että lääkäri ei ilman hoitajaa voi työtään tehdä.
Mutta myöskään hoitaja ei voi tehdä työtään ilman lääkäriä. Lääkäreille maksetaan vastuun kantamisesta.
Kuinka monta lääkäriä on heitetty vankilaan esim myrkkyhoitajien tapauksissa? Aivan, nolla kappaletta. Siinä lääkärien vastuu hoitajien työstä. Sellaista ei ole. Kyllä ne hoitajat on ihan itse vastuussa omasta työstään.
Heh, tämä on jo aivan toisella tasolla. Lääkäri määrää potilaalle yhden Panacodin, hoitaja antaa rotanmyrkkyä ja lääkärin pitäisi joutua vankilaan? Myrkkyhoitajia sanotaan myrkkyhoitajiksi, koska he ovat tappaneet potilaita väärillä lääkkeillä, ei siis lääkärin määräämillä.
Jos lääkäri määrää väärää lääkettä tai väärän annoksen ja hoitaja ei sitä huomaa, vaan toteuttaa lääkärin määräyksen, joutuu hoitaja vastuuseen.
Palkkaus ja työolot vaikuttaa suoraan ilmapiiriin. Kuten myös, keitä otetaan työhön. Tarkempaa seulontaa, palkat ja olosuhteet kuntoon. Pois ikivanhat vaatimukset jostain sisar hento valkoisena olemisesta.
Ja lisää miehiä alalle. Hyvässä työpaikassa on miehiä ja naisia. Ei ylimaskuliininen ilmapiiri ole sen terveempi.