Miksi lääkäreille maksetaan silmää räpäyttämättä jopa 10000 euroa kuussa, mutta hoitajien pienikin palkankorotus on aina ihan mahdoton asia?
Kommentit (311)
Mun veljellä on huomattavasti parempi palkka kuin mulla. Veli ajaa jäteautoa, minä olen sairaanhoitaja. Myös miehelläni on parempi palkka kuin mulla. Hän on putkimies.
Lääkäreillä on vastuu. Jos teet virheen vaikka vahingossa niin rikossyyte, hirveät korvaukset ja viraltapano.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreillä on vastuu. Jos teet virheen vaikka vahingossa niin rikossyyte, hirveät korvaukset ja viraltapano.
Kyllä se vastuu on hyvin monessa ammatissa suuri.Ihan vaikka linja- autonkuljettajalla, ajat kolarin ihan vaikka vahingossa, ja matkustajat vammautuu.
Onha sattunut niinkin, että sairaanhoitaja on antanut vahingossa kymmenkertaisen annoksen lääkettä, ja potilas kuollut. Vastuuta on.
Voisin kuvitella, että syynä ei ollut palkka vaan juurikin 8 lääkärin vaje; Melkoinen työkuorma tiedossa yhdelle uudelle tulokkaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaus: Lääkäreille maksetaan joku 3900€/kk Helsingin Meilahdessa, erikoislääkärit saa joku 5700€/kk.
Niin, peruspalkka siitä, että armollisesti suvaitsee saapua työpaikalle. Sitten jos tekee jotain, niin saa toimenpidepalkkioita, yms. sen päälle.
Niin ja meillä hammashoidossa samasta toimenpiteestä (esim. Hammaskivenpoisto, oikomishoidon toimenpiteet joita suuhygienisti tekevät kunnalla todella paljon) hammaslääkäri saa toimenpidepalkkion mutta suuhygienisti ei. Reilua? T. Suuhygienisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on yleislääketieteen erikoislääkäri. Terkkarissa tienasi helposti yli 10 000e kk tekemällä 38.5 tunnin työviikon ja 3 päivystyspäivää kuukaudessa (ylleensä la tai su). Vuositulot oli n 140 000 vuodessa. Veroja maksoi yli 60000e vuodessa.
Siirtyi yksityiselle, tekee n 40 tuntia viikossa töitä, tulot näyttää olevan vielä reilusti isommat kuin aikasemmin..Pitää varmasti paikkansa. Puolisoni tekee vajaata työviikkoa yleislääkärinä, mutta palkka on silti n. 12 500€/kk. Tuohon summaan voi päästä jopa julkisella sektorilla ilman erikoistumista. Aina joku tulee näissä tapauksissa valittamaan, että tuollainen työ on jossain takapajulassa, mutta voin vannoa ettei ole.
Minäkin teen 80 % viikkotyöaikaa erikoistumattomana yleislääkärinä kunnassa, jossa maksetaan vielä 600 euron (mulle siitä 80 %) lisä niille lääkäreille, jotka ylipäätään tulevan meidän kuntaan töihin. En tee ilta- enkä viikonlopputöitä. Palkka bruttona kuukaudessa 6800, josta verojen jälkeen tilille kilahtaa 3700 euroa.
Ei ihme jos lääkäreitä tarvitaan moninkertaisesti kun tehdään lyhyttä päivää. Sairaanhoitajille myös viiden tunnin päivätyö ja nykyinen kokoaikatyön palkka. Täysistä päivistä ja vuorotöistä 50% lisää.
Eihän tuo 6800 ole kokoaikatyön palkka, kokoaikakatyössä tienaisin yli 8000 bruttona. Meillä on terveyskeskuksessa 7 lääkärin virkaa, ja useampi tekee osa-aikaista viikkoa, lääkäreitä on silti ihan kohtuu hyvin ja välillä miehitys on täysikin. Palkka on sen verran hyvä, että pärjää osa-aikaista työtäkin tekemällä, saa aikaa itselle, perheelle ja harrastuksille. Eikä siitä täyspäiväisestä työstä loppujen lopuksi verojen jälkeen paljoa enempää jää käteen.
tkl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaus: Lääkäreille maksetaan joku 3900€/kk Helsingin Meilahdessa, erikoislääkärit saa joku 5700€/kk.
Niin, peruspalkka siitä, että armollisesti suvaitsee saapua työpaikalle. Sitten jos tekee jotain, niin saa toimenpidepalkkioita, yms. sen päälle.
Niin ja meillä hammashoidossa samasta toimenpiteestä (esim. Hammaskivenpoisto, oikomishoidon toimenpiteet joita suuhygienisti tekevät kunnalla todella paljon) hammaslääkäri saa toimenpidepalkkion mutta suuhygienisti ei. Reilua? T. Suuhygienisti
Tehy on huono ammattiliitto, Lääkäriliitto on hoitanut jäsentensä asiat hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä keskussairaalassa sairaanhoitajan peruspalkka yhdellä ikälisällä on 2485e. Erikoistuvalla lääkärillä 3600e. Meidän erikoistumisalalla ei ole päivystystä, eli vuorolisiä ei tule.
Sekä hoitajista että erikoistuvista lääkäreistä on huutava pula. Molemmilla on ihan liikaa töitä, joten kiire ja huono perehdyttäminen syövät vielä työn mielekkyyttä. Ei hirveästi ole syitä, miksi kukaan hakeutuisi juuri meille töihin, lääkäri tai hoitaja.
Ihan hullua miten huonot paökat. Itse teen puhelinmyyjänä monesti 3500 bruttona palkkaa kuussa, 30 h viikossa ja pelkkää päivätyötä 😬 eikä tarvii stressata tai olla vastuussa kenestäkään.
Kollegasi soitteli meille jouluaattonakin. Lääkärille ei sentään kukaan lyö jatkuvasti luuria korvaan.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreitä on vähemmän ja niiden liitto on ajanut asiansa paremmin. Naisvaltainen ala, aina joustetaan, loputtomasti, oman elämän kustannuksella. Lääkärit lähtee tasan sillon kotiin kun kuuluukin, mielummin hiukan aikaisemminkin että ehtii ajoissa golfkierrokselle. Hoitajan lapset voi olla päiväkodissa taas tänäänkin vähän extraa, ei äiti siitä lisää liksaa saa, mutta perhe kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä keskussairaalassa sairaanhoitajan peruspalkka yhdellä ikälisällä on 2485e. Erikoistuvalla lääkärillä 3600e. Meidän erikoistumisalalla ei ole päivystystä, eli vuorolisiä ei tule.
Sekä hoitajista että erikoistuvista lääkäreistä on huutava pula. Molemmilla on ihan liikaa töitä, joten kiire ja huono perehdyttäminen syövät vielä työn mielekkyyttä. Ei hirveästi ole syitä, miksi kukaan hakeutuisi juuri meille töihin, lääkäri tai hoitaja.
Ihan hullua miten huonot paökat. Itse teen puhelinmyyjänä monesti 3500 bruttona palkkaa kuussa, 30 h viikossa ja pelkkää päivätyötä 😬 eikä tarvii stressata tai olla vastuussa kenestäkään.
Kollegasi soitteli meille jouluaattonakin. Lääkärille ei sentään kukaan lyö jatkuvasti luuria korvaan.
Todella ärsyttävä homma, yleensä paiskaan luurin korvaan. Ei tarttis soittaa koskaan, soittavat vaikka suoramarkkinointikielto.En usko et tuolla voi paljon tienata.
Ei ihme jos lääkäreitä tarvitaan moninkertaisesti kun tehdään lyhyttä päivää. Sairaanhoitajille myös viiden tunnin päivätyö ja nykyinen kokoaikatyön palkka. Täysistä päivistä ja vuorotöistä 50% lisää.