Onko väärin, ettei siedä tyhmiä ihmisiä?
Turhaudun helposti ihmisiin, jotka ovat selvästi vähemmän älykkäitä kuin itse olen. Joutavat puheenaiheet, kyvyttömys abstraktiin ajatteluun sekä älykkyyden kanssa usein korreloivien sivistyneisyyden, keskustelutaidon ja huumorintajun puutte ärsyttäät minua, ja tunnen usein olevani aivan eri aaltopituudella tällaisten ihmisten kanssa. Etenkin työkavereina tyhmiä ihmisiä on vaikea sietää, kun he tekevät työnsä huonosti ja hitaasti ja pitävät kovaa melua itsestään ja typeristä, huonosti mietityistä mielipiteistään.
Teenkö moraalisesti väärin, kun tuskastun itseäni tyhmempiin? Pitäisikö minun pakottaa itseni arvostamaan tyyppiä, jota en todellisuudessa lainkaan arvosta?
Kommentit (114)
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 00:00"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:51"]
Tärkeintä on sydämen älykkyys.
[/quote]
Ja elämän koulu?
[/quote]
Koulutus löytyy kyllä. Älä huoli.
Mulla on samankaltainen ongelma. Työpaikalla yritän nyökkäillä ja kuunnella joidenkin (ei kaikkien) juttuja, ja se on välillä yhtä tuskaa. Yksikin käytti koko kahvitunnin vouhkaamiseen siitä, miten ei pitäis syödä pullaa. Ja sitten söi sitä. Noin vartti tästä aiheesta ja siitä, miten vatsan seutu on pyöristynyt kun se ennen ei sitä ollut. Niin ja samantapainen keskustelu on käyty jo kymmeniä kertoja. Argh.
Olen lukenut filosofiaa pääaineenani, on aivan turha yrittää viritellä mitään keskusteluja minua kiinnostavista aiheista. Joten vähä-älyinen nyökkäily jatkukoon. En ole selvästikään täysjärkinen, kyllä vähintään vammainen lapsi pitäisi syntyä, jotta oppisin pois tästä ylimielisyydestä.
Oh hoo..
Mitä ihmettä päädyin lukemaan unta odotellessa??
Siis "älykkö" tulee avautumaan VAUVA-palstalle?
Motiivi?
Pönkittää omaa egoaan?
Saadakseen tyydytystä harhasta että olisi kenties muita palstalaisia älykkäämpi?
Hakeakseen hyväksyntää kun ei muualta saa?
Voi ap parkaa, oikein tyhmiä ovat työkaverisi. Säälipisteitä ropisee.
Nyt kun olet saanut muutaman peukutuksen, miten aiot jatkaa?
Ei se ole ollenkaan väärin. Sehän on ihan perusasia, että ihminen ei voi sietää ihmisiä, joilla on samat viat kuin hänessä itsessään.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:56"]
Älykkäät ihmiset tietävät olevansa älykkäitä. Juuri kukaan ei ole älykkäämpi kuin ajattelee. -ap
[/quote]
Älykkäät ihmiset yleensä arvioivat älykkyytensä suurinpiirtein oikein, se on totta. Valitettavasti vain ne vähemmän älykkäät yleensä arvioivat älykkyytensä reippaasti yläkanttiin. Tästä löytyy pienellä googletuksella ihan luotettavaa tutkimusta. Kyselytutkimuksissa keskimääräistä tyhmemmät loistavat poissaolollaan, kaikki ovat omasta mielestään yleensä ainakin hieman keskimääräistä älykkäämpiä.
Omasta älykkyydestäsi meillä on vain sinun sanasi, joten sen perusteella on mahdotonta sanoa kumpaan kastiin kuulut :)
Yritän olla ymmärtäväinen tyhmiä kohtaan. Ihmisessä voi olla erilaisia hyviä puolia, joista älykkyys on vain yksi. Jos älykäs ihminen on täysi kusipää minua kohtaan arvostan häntä varmasti vähemmän kuin tyhmempää, mutta kivaa ihmistä.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 00:23"]Ap nukahti
[/quote]
Vai luikkiko pakoon
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 00:13"]
Mulla on samankaltainen ongelma. Työpaikalla yritän nyökkäillä ja kuunnella joidenkin (ei kaikkien) juttuja, ja se on välillä yhtä tuskaa. Yksikin käytti koko kahvitunnin vouhkaamiseen siitä, miten ei pitäis syödä pullaa. Ja sitten söi sitä. Noin vartti tästä aiheesta ja siitä, miten vatsan seutu on pyöristynyt kun se ennen ei sitä ollut. Niin ja samantapainen keskustelu on käyty jo kymmeniä kertoja. Argh.
Olen lukenut filosofiaa pääaineenani, on aivan turha yrittää viritellä mitään keskusteluja minua kiinnostavista aiheista. Joten vähä-älyinen nyökkäily jatkukoon. En ole selvästikään täysjärkinen, kyllä vähintään vammainen lapsi pitäisi syntyä, jotta oppisin pois tästä ylimielisyydestä.
[/quote]Tuli mieleen että joku asperger ei varmaankaan aina pysty ymmärtämään tuollaista kahvipöytälätinää jonka ristiriitaisuuksia hän ei ymmärrä kun käsittää kaiken niin kirjaimellisesti. Miettii vain että miksi ihmiset sitten tekevät asioita joita tietävät ettei pitäisi. Luulisin.
Ei siihen kyllä mitään aspergeria tarvita, että pitää typeränä ihmistä joka valittelee kahvihuoneessa jenkkakahvojaan suu täynnä pullaa. En myöskään pidä jokaista itsekeskeistä kusipäätä narsistina. Kummankin "diagnoosin" viljely arkikielessä on karannut ihan käsistä. Se jos mikä on tyhmää ja turhauttavaa.
Älykkyyttä ei tosiaan tarvitse hehkuttaa täällä, sille on ihan muut kanavat. Mensassa kerrotaan, osaatko suoriutua joistakin kapeaa älykkyyden alaa edustavista tehtävistä. Sitten muita asioita varten perinteisin kanava on yliopisto. On myös muita älykkyyden osa-alueita. Tietty useimpien alueiden esiinpääsyyn vaikuttaa myös muut asiat kuten sinnikkyys eli pers'lihasten kestävyys.
Pystyn samaistumaan aloittajaan. En koe olevani mikään maailman välkyin, mutta selkeästi pahvimmat ihmiset kyllä ärsyttävät. Esimerkiksi ruokottoman huono yleissivistys ja siihen päälle totaalinen epäkiinnostus asioita kohtaan "en tiedä milloin suomi itsenäistyi eikä kyllä voisi vähempää kiinnostaakaan". "Käytämme ehkäisynä keskeytettyä yhdyntää ja varmoja päiviä, nyt olen raskaana , en ymmärrä miten tämä on mahdollista". Samaten tuollaisen ihmisen kanssa on lähes mahdotonta yrittää keskustella järkevästi, kun kokoajan saisi olla ns korjaamassa, ellei halua mielistellä. Ja vaikka valistaisikin ystävällisesti etteivät varmat päivät ole 100varmoja kuitenkaan, niin todennäköisesti tieto menisi toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Toki tällainenihminen voi olla älykäs jollain pienellä osa-alueella, mutta itse miellän "älykkäiksi" ihmiseksi sellaiset, joilla on potentiaalia omaksua irrallista uutta tietoa ympäristöstään myös sellaisilta aihealueilta joita ei itse hallitse niin hyvin.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:30"]
Itse monesti teeskentelen tyhmää. Erityisesti silloin, kun huomaan että keskustelukumppanilla on kova tarve päteä. On niin hauska nähdä kuinka toinen oikein tuskastuu ja alkaa selittää sel-ke-äs-ti tärkeänä jotain asiaa joka on kaikille ihan selvä. Kun kukaan ei kattokaas tajuu, kun mä oon se ainoa älykäs täällä.
[/quote]
Älykäs ja kostonhimoinen on kyllä aika kauhea yhdistelmä. Ja jos reiluudesta puhutaan, pätijöitä on tuossa tilanteessa kaksi. Toinen pätee julkisesti, toinen itselleen. Kumpi on onnettomampaa, kun pätemisen yksi perustehtävä kai kuitenkin on sosiaalisen arvostuksen kalastelu. Itselleen pätijä yrittää ostaa itseltään arvostusta, ja sekään ei onnistu?
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 00:58"]
Pystyn samaistumaan aloittajaan. En koe olevani mikään maailman välkyin, mutta selkeästi pahvimmat ihmiset kyllä ärsyttävät. Esimerkiksi ruokottoman huono yleissivistys ja siihen päälle totaalinen epäkiinnostus asioita kohtaan "en tiedä milloin suomi itsenäistyi eikä kyllä voisi vähempää kiinnostaakaan". "Käytämme ehkäisynä keskeytettyä yhdyntää ja varmoja päiviä, nyt olen raskaana , en ymmärrä miten tämä on mahdollista". Samaten tuollaisen ihmisen kanssa on lähes mahdotonta yrittää keskustella järkevästi, kun kokoajan saisi olla ns korjaamassa, ellei halua mielistellä. Ja vaikka valistaisikin ystävällisesti etteivät varmat päivät ole 100varmoja kuitenkaan, niin todennäköisesti tieto menisi toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Toki tällainenihminen voi olla älykäs jollain pienellä osa-alueella, mutta itse miellän "älykkäiksi" ihmiseksi sellaiset, joilla on potentiaalia omaksua irrallista uutta tietoa ympäristöstään myös sellaisilta aihealueilta joita ei itse hallitse niin hyvin.
[/quote]
Ei ihminen ole tuossa tapauksessa täydellisen pahvi, koska hän kykenee seuraamaan muotia. Nykyisin ollaan edelleen tilanteessa, jolloin välinpitämättömyys on keino todistaa, että seuraa aikaansa, eikä ole joku hämärä 70-luvun politisoitunut perillinen.
Aloittaja voi olla oikeassa ärtymyksineen, jos hän on työpaikassa, jossa äly kuuluu pätevyysvaatimuksiin. Jos näin ei ole, hän on itse väärässä puljussa ja saisi ärsyyntyä itseensä moisesta typeryydestä. Jos riittävän älykkäitä ollaan, voi toki todeta, että maailmassa on meno siinä pisteessä, että älykkyys heitetään hukkaan yhteisön tuella ja vaatimuksesta. Ja sitten voi olla syytä pysyä siinä työpaikassaan, koska parempaakaan ei ole luvassa. Mutta siinä tapauksessa älykkään pitäisi korjata arvostuksiaan ja lakata potkimasta tutkainta vastaan, jos hän ei ole liian traumatisoitunut tai muuten rajoittunut kyvyiltään.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:56"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:38"]
Sulla menee valtavasti energiaa tuohon turhautumiseen ja se on myös työtehosta pois. Ajattelet ihan liikaa ihmisiä älykkyyden kautta, vaikka et itsekään taida olla ihan niin älykäs kuin luulet. Se se vasta onkin älykäs, joka saa tyhmästä irti hyvät asiat tai keskii molempia kiinnostavia keskusteluaiheita vaikka aidanseipään kanssa.
[/quote]
Älykkäät ihmiset tietävät olevansa älykkäitä. Juuri kukaan ei ole älykkäämpi kuin ajattelee. -ap
[/quote]
Älykkäällä ihmisellä ei ole tarve korostaa älyään muiden tyhmyyden kautta. Kyllä mä olen tavannut tyhmiä, jotka luulevat olevansa älykkäitä ja ne ne vasta rasittavia onkin. Monella on paljon tietoa ja hyviä harrastuksia, mutta ei mitään ongelmanratkaisukykyä ja ovat hyvin ehdottomia sen suhteen, mitä ovat kirjoista lukeneet. Esimerkkinä olen itse aspergerlapsen äiti ja tuttava, joka ei tiennyt asiasta, alkoi kertoa millaisia he ovat. Kun hieman valaisin asiaa, suuttui ja alkoi väittää, että lapseni ei ole asperger, koska kirjoissa sitä ja tätä. Tuollainen ihminen on kiinnostunut asioista, mutta tyhmäkin voi lukea ja muistaa paljon.
Moni älykkäänä itseään pitämä ihminen on aika keskinkertainen, mutta ahkera ja siksi heillä on väärä käsitys itsestään. Looginen ajattelukyky ja ongelmanratkaisukyky eivät ole kuitenkaan mitenkään tavanomaisesta poikkeavia. En pidä kamalan älykkäänä sitäkään kielenkääntäjää, joka naureskelee suomalaisten tankeroenglannille ja samaan hengenvetoon oikein kehuu, ettei ymmärrä matikasta mitään. Älykäs ihminen ei käyttäydy noin, omasta mielestään on kyllä älykäs. Näillä wannabe-älyköillä on kova tarve pitää keskustelunaiheet jossain "älykkäässä", kun taas tuttavani, jolla on tutkituksi äo lähellä 180 (ei ole kertonut itse, kuulin muilta), pystyy sopetumaan todella nopeasti seuran mukaan. Hänelle ei tuota yhtään tuskaa puhua tavallisista asioista. Kun on riittävän älykäs, ei sitä tarvitse todistella. Niin kauan kuin ihmisellä on tarve todistella älyään, hän on tyhmempi kuin luulee.
Ap:n kaltaiset eivät voisi toimia esim. opettajana tai lääkärinä. Noissa hommissa on siedettävä "tyhmiä" ihmisiä, sillä asiakkaita tai oppilaita ei voi valita. On paljon muitakin ammatteja, mutta nämä nyt tulivat ensimmäisenä mieleen sellaisista, missä tapaa kaikenlaista väkeä.
Pakko peesata edellisiä avautuminen vauvapalstalla, feissarimokien lukeminen saa tuntemaan itsensä älyköksi. En ikimaailmassa voisi jonkun "oikeasti älykkään" kuvitella toimivan noin. Kerron salaisuuden: Minäkin käy lukemassa niitä usein, niin saan tuntea itseni edes joskus älykkääksi. Lähinnä luen niitä vitseinä, olivat tosia tai ei, minulle se on ihan sama.
tunneälykin on yksi älykkyyden muoto ja sitä ei ole kaikilla
Älykäs ei ole sama kuin viisas. Useat psykopaatitkin ovat erittäin älykkäitä.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 01:30"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 00:58"]
[/quote]
Ei ihminen ole tuossa tapauksessa täydellisen pahvi, koska hän kykenee seuraamaan muotia. Nykyisin ollaan edelleen tilanteessa, jolloin välinpitämättömyys on keino todistaa, että seuraa aikaansa, eikä ole joku hämärä 70-luvun politisoitunut perillinen.
Aloittaja voi olla oikeassa ärtymyksineen, jos hän on työpaikassa, jossa äly kuuluu pätevyysvaatimuksiin. Jos näin ei ole, hän on itse väärässä puljussa ja saisi ärsyyntyä itseensä moisesta typeryydestä. Jos riittävän älykkäitä ollaan, voi toki todeta, että maailmassa on meno siinä pisteessä, että älykkyys heitetään hukkaan yhteisön tuella ja vaatimuksesta. Ja sitten voi olla syytä pysyä siinä työpaikassaan, koska parempaakaan ei ole luvassa. Mutta siinä tapauksessa älykkään pitäisi korjata arvostuksiaan ja lakata potkimasta tutkainta vastaan, jos hän ei ole liian traumatisoitunut tai muuten rajoittunut kyvyiltään.
[/quote]
Myös tapauksessa, jossa on johtotehtävissä paikassa, missä muut ehkä "duunareita", ja pitää näitä tyhminä, niin se on oma tyhmä valinta. Ei älykäs, joka ärsyntyy muiden tyhmyydestä, valitse sellaista työtä, missä muut eivät oletusarvoisesti ole älykköjä - paitsi tapauksessa, että haluaa päteä. Ehkä jossain vaativammassa paikassa he olisivat liian tavallisia ja sellaiseen massaan hukkuminen aletaan omanarvontuntoa. Tosin tiedän useampia älykkäitä duunareita, jotka eivät ole omaa alaansa akateemista maailmasta löytäneet. Yhdellä on yliopistotason koulutuskin, mutta harva sitä siellä työpaikalla taitaa tietää.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:26"]
mistähän älykkyyden osa-alueesta tässä edes puhutaan? ovat kovin erilaisia. sosiaalisesti vähä-älyiset esimerkiksi ärsyyntyvät kovin helposti muista, sillä eivät osaa asettua toisen asemaan ja ymmärtää toisen lähtökohtia. vähän älykkäämpi myös tiedostaa omia puutteitaan paremmin, jolloin on helpompi suoda muille heidän epätäydellisyytensä kokien että jossain määrin tasoissa tässä kuitenkin kaikki ollaan. -Nainen 19v-
[/quote]
Olet oikeassa. Nyt ei kyllä voi tietää kuuluuko aloittaja tuohon sosiaalisesti vähä-älyisten ja siksi muista ärsyyntyvien joukkoon vai ärsyttävätkö tätä nimenomaan ne sosiaalisesti vähä-älyiset.
Kovin tuomitsevasti täällä on aloittajan asenteisiin suhtauduttu, mutta kyllä mä ainakin olen joutunut näkemään sellaista käytöstä jota en osaa mitenkään pitää täysjärkisenä. Usein myös törmää sellaisiin kannanottoihin joita en pysty pitämään järkevinä koska vaikuttaa ettei toinen ole miettinyt asiaa kuin yhdeltä kannalta ennen mielipiteensä muodostamista.