Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko väärin, ettei siedä tyhmiä ihmisiä?

Vierailija
22.10.2014 |

Turhaudun helposti ihmisiin, jotka ovat selvästi vähemmän älykkäitä kuin itse olen. Joutavat puheenaiheet, kyvyttömys abstraktiin ajatteluun sekä älykkyyden kanssa usein korreloivien sivistyneisyyden, keskustelutaidon ja huumorintajun puutte ärsyttäät minua, ja tunnen usein olevani aivan eri aaltopituudella tällaisten ihmisten kanssa. Etenkin työkavereina tyhmiä ihmisiä on vaikea sietää, kun he tekevät työnsä huonosti ja hitaasti ja pitävät kovaa melua itsestään ja typeristä, huonosti mietityistä mielipiteistään.

Teenkö moraalisesti väärin, kun tuskastun itseäni tyhmempiin? Pitäisikö minun pakottaa itseni arvostamaan tyyppiä, jota en todellisuudessa lainkaan arvosta?

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli, ettet kestä itseäsi.

Vierailija
102/114 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 09:34"]

Tää kertoo just siitä mistä ap puhuu. Palsta täynnä urpoja jotka eivät erota kirjaviisauden ja sosiaalisen älykkyyden eroa. Eikä erota suvaitsevaisuutta älykkyydestä. Huh huh!! Sosiaalista älykkyyttä ja tilannetajua joko on tai ei ole. Samat tyypit on tod näk niitä jotka eivät ymmärrä sarkasmia tai ironiaa. Täällä usein huudellaan provoa yms kun kyseessä ollut alunperinkin esim ironinen heitto... Useimmiten oikeasti älykkäät ovat juurikin sosiaalisesti älykkäitä eivätkä kirjaviisaita. Nämä kaksi eivät poissulje toisiaan. Sosiaalinen älykkyys ei ole suvaitsevuutta vaan kykyä lukea ihmisiä, eleitä, tilannetta, hahmottaa, looginen ajattelu yms....

[/quote]

Mä en kyllä näe mitään hienoa ylemmyydentuntoisuudessa ja toisten nimittelemisessä tyhmyydeksi. Enkä nyt sanoisi että ap kirjoitustensa perusteella kovin sosiaalisesti älykästä ihmistä edustaa. IHmettelen myös mistä tulee ajatus että esim, ironiassa olisi jotain hienoa? Itse liitän sen kyynisyyteen ja katkeruuteen, joita alkoholisoituneet 70-luvun "älyköt" pitivät älykkyyden symbolina. Kuten myös ajattelivat että ilkeys ja omahyväisyys ovat ihailtavia, "älykkäitä" ominaisuuksia. Huomattavasti älykkyyttä vaativampaa, tärkeämpää, ihailtavampaa on mielestäni inhimillinen kasvu ja tunneäly. SE että ihminen haastaa itseään kasvamaan paremmaksi ihmiseksi. SE on paljon vaikeampaa ja vaativampaa kuin ylimielinen kusipäisyys. Että jos en ymmärtäisi ap:n kaikessa älykkyydessään olevan varsin vajaa, saattaisin suhtautua häneen kuten hän "tyhmiin".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 07:16"]

Älykäs ei ole sama kuin viisas. Useat psykopaatitkin ovat erittäin älykkäitä.

[/quote]

Tässä tämä ajatus erittäin selkeästi kiteytettynä. Usein älykkyys ja mukanokkela sanailukin on yhteydessä mielenterveyden horjumiseen.

Vierailija
104/114 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 10:07"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 09:39"]

Kävin lukion, amkin, yliopiston. Kaikki mahdolliset kurssit omalta ja muiltakin aloilta mitä oli saatavilla. Ja edelleen ympärillä vain niitä tyhmiä. Ja tym-pii. Ei tämä oikeasti ole yhtään kivaa, kukaan muu ei tajua. Ainoa valopilkku on oma mies joka luojan kiitos on samalla aaltopituudella. Olkaa ihmiset kiitollisia normiälystänne.

[/quote]

Mulla on sellainen fiilis, että kyse ei ole enää tuossa vaiheessa siitä, että muut eivät olisi riittävän älykkäitä sinulle. Kyse on johonkin muuhun asiaan hermostumisesta. Kaikki älykkäät ihmisethän eivät ole keskenään samanlaisia, eikä älykkyyden tunnusmerkki ole vaikka se, ettei jaksa small talkia (kuten täällä palstalla usein esitetään). 

[/quote]

Komppi tälle. Kyse on vain siitä, ettei ole samat kiinnostuksen kohteet. Se, että työpaikan Perttiä ja Jaanaa ei kiinnosta tähtitiede, mutta Risto tietää astronomiasta kaiken, ei tarkoita että Risto olisi kaiken kaikkiaan älykkäämpi. Tai jos Taina haluaa kahvitauolla puhua vaan miehensä villasukista, ei se ole merkki mistään tyhmyydestä.

Kouluja voi käydä kuka vaan ja vaikka kuinka paljon, mutta koulutus ei ole tae älykkyydestä. Minun mielestäni suurimpia älykköjä ovat ne, joilla on tunneälyä ja tilannetajua ei ne, jotka ovat väitelleet tohtoriksi.

Vierailija
105/114 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistattehan ihmiset, että älykkyys ja viisaus ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija
106/114 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 09:47"]

Itse olen suorittanut psykologin arvioiman älykkyystestin, jonka mukaan ÄO:ni on suurempi kuin >99 prosentilla väestöstä. Itseasiassa testi ei pysty luotettavasti mittaamaan suurempia ÄO-lukuja, joten en tiedä todellista älykkyysosamäärääni. Voin kuitenkin varmuudella sanoa, että harvoin kohtaan minua älykkäämpiä ihmisiä.

Tästä huolimatta harvoin peilaan omaa älykkyyttäni muihin, saatika koen turhautumista muiden tyhmyyteen. Koko älykkyysasiaa ei edes tule mietittyä kuin harvoin, esimerkiksi lukiessa tällaisia aloituksia. Ap:n kohdalla uskon kyseessä olevan liian suuret luulot omasta erinomaisuudesta, mikä saa hänet leimaamaan erilailla toimivat ja ajattelevat ihmiset tyhmiksi. Tämä taas oikeuttaa hänen logiikallaan turhautumisen heihin.

Ap, en mäkään erityisemmin arvosta muiden ihmisten ajatuksia tai mielipiteitä. Mä kuitenkin ymmärrän, että kaikkien mielipiteet ovat objektiivisesti ajatellen enemmän tai vähemmän paskaa, myös minun. Se, että koet olevasi eri aaltopituuksilla muiden kanssa ei tee sinusta uniikkia lumihiutaletta. Ulkopuolisten silmin vaikutat samanlaiselta keskinkertaiselta ja tylsältä paskalta kuin kuka tahansa muukin ihminen.

[/quote]

Eikö missään raksuta, että jotain on pielessä jos ei kykene arvostamaan muiden ihmisten mielipiteitä ja ajatuksia...? Vaikka ilmeisesti et arvosta kauheasti itseäsikään? Varmaan ihanaa elää ainutkertainen elämänsä kyynisenä älykkönä? Moni vähemmän älykäs osaa nauttia elämästään ihan kybällä. Ja sanoisin että se on viisautta. Tän ketjun perusteella olen itsekin mieluummin tyhmä.

Vierailija
107/114 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asiakaspalvelutyössä, ja kun näkee kaikkea, ihmisten tyhmyys ärsyttää.

Kerran selitin samaa, melko yksinkertaista asiaa noin viidettä/seitsemättä/kymmenettä kertaa asiakkaalle, eikä tämä tuntunut millään ymmärtävän. Alkoi jo pännimään, ja mielessäni latelin kohteliaisuuksia. Toivoin ja luulin, ettei ärsytys kuuluisi äänessäni.

Asiakas kysyi samaa vielä kerran, ja selitti. "Olen pahoillani, mutta minulla on halvauksen jäljiltä lähimuistissa vaurioita, olen siksi niin hidas".

Silloin hävetti ja nolotti.

Mutta ilkeään tyhmyyteen en edelleenkään jaksa sympatiaa jakaa.

Vierailija
108/114 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 10:20"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 09:47"]

Itse olen suorittanut psykologin arvioiman älykkyystestin, jonka mukaan ÄO:ni on suurempi kuin >99 prosentilla väestöstä. Itseasiassa testi ei pysty luotettavasti mittaamaan suurempia ÄO-lukuja, joten en tiedä todellista älykkyysosamäärääni. Voin kuitenkin varmuudella sanoa, että harvoin kohtaan minua älykkäämpiä ihmisiä.

Tästä huolimatta harvoin peilaan omaa älykkyyttäni muihin, saatika koen turhautumista muiden tyhmyyteen. Koko älykkyysasiaa ei edes tule mietittyä kuin harvoin, esimerkiksi lukiessa tällaisia aloituksia. Ap:n kohdalla uskon kyseessä olevan liian suuret luulot omasta erinomaisuudesta, mikä saa hänet leimaamaan erilailla toimivat ja ajattelevat ihmiset tyhmiksi. Tämä taas oikeuttaa hänen logiikallaan turhautumisen heihin.

Ap, en mäkään erityisemmin arvosta muiden ihmisten ajatuksia tai mielipiteitä. Mä kuitenkin ymmärrän, että kaikkien mielipiteet ovat objektiivisesti ajatellen enemmän tai vähemmän paskaa, myös minun. Se, että koet olevasi eri aaltopituuksilla muiden kanssa ei tee sinusta uniikkia lumihiutaletta. Ulkopuolisten silmin vaikutat samanlaiselta keskinkertaiselta ja tylsältä paskalta kuin kuka tahansa muukin ihminen.

[/quote]

Eikö missään raksuta, että jotain on pielessä jos ei kykene arvostamaan muiden ihmisten mielipiteitä ja ajatuksia...? Vaikka ilmeisesti et arvosta kauheasti itseäsikään? Varmaan ihanaa elää ainutkertainen elämänsä kyynisenä älykkönä? Moni vähemmän älykäs osaa nauttia elämästään ihan kybällä. Ja sanoisin että se on viisautta. Tän ketjun perusteella olen itsekin mieluummin tyhmä.

[/quote]

No mä yritin lähinnä tähdentää, etten ole lähtökohtaisesti luonteeltani mikään maailmaa halaileva tyyppi, joka pitää jokaista ihmistä ainutlaatuisena. Minulla menee kuitenkin todella hyvin ja nautin elämästäni, mutta kiitos huolenpidostasi. En vain pidä ajatuksenkulusta, jossa toisen henkilön mielipiteet tai kiinnostuksen kohteet koetaan "väärinä" ja saa hänet leimautumaan tyhmänä. Ap vaikuttaisi esimerkiksi pitävän itseään muita älykkäämpinä sen perusteella, että muita saattaa kiinnostaa erilaiset keskustelunaiheet. Kyllä minäkin useimpien tavoin koen välillä, että joillain ihmisillä on jonninjoutavia kiinnostuksen kohteita ja mielipiteitä. En kuitenkaan vedä tästä johtopäätöstä, että kyseessä on minua tyhmempi ihminen, vaikka mulla voisi olla tähän vahva peruste, eli virallisesti mitattu korkea älykkyys.

Vierailija
109/114 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 09:20"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:46"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:42"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 20:48"]

Turhaudun helposti ihmisiin, jotka ovat selvästi vähemmän älykkäitä kuin itse olen. Joutavat puheenaiheet, kyvyttömys abstraktiin ajatteluun sekä älykkyyden kanssa usein korreloivien sivistyneisyyden, keskustelutaidon ja huumorintajun puutte ärsyttäät minua, ja tunnen usein olevani aivan eri aaltopituudella tällaisten ihmisten kanssa. Etenkin työkavereina tyhmiä ihmisiä on vaikea sietää, kun he tekevät työnsä huonosti ja hitaasti ja pitävät kovaa melua itsestään ja typeristä, huonosti mietityistä mielipiteistään.

Teenkö moraalisesti väärin, kun tuskastun itseäni tyhmempiin? Pitäisikö minun pakottaa itseni arvostamaan tyyppiä, jota en todellisuudessa lainkaan arvosta?

[/quote]

Etkös fiksuna ihmisenä näe tässä asetelmassa mitään paradoksaalista? Jos olet niin valtavan fiksu, sulla tulisi olla myös runsaasti kapasiteettia ymmärtää erilaisuutta sekä se, että kaikessa on monta puolta. Se mikä sun mielestäsi on tyhmää, voi jossakin toisessa asiassa olla hyvinkin tilanteentasaista ja fiksua. Ehket ole niin fiksu kuin haluaisit olla... Ainakin "älykkyytesi" on kovin kapea-alaista. Oikeasti älykkäät pitävät jokaista kohtaamaansa ihmistä opettajana. Koska se että kohottaa itse itsensä, tyhmentää ihmisen hyvin nopeasti. Ootkos sellaist kuullut, että usein ihmisen on vaikeinta sietää toisessa ihmisessä niitä omia puoliaan joita ei voi hyvkäksyä. Sen logiikan mukaan sulla on ongelmia hyväksyä oma tyhmyytesi ja joutavuutesi. Turha kuvitella etteikö niitä ominaisuuksia löytyisi myös sinusta. Eli kohdallasi tuskin on kyse siitä että olisit niin älykäs, vaan siitä että rpjisoit omia huonoja puoliasi toisiin. Eli olet lopulta vielä varsin kehittymätön.

[/quote]

Persoonallisuusanalyysisi sekoittaa iloisesti älykkyyden, persoonallisuuden piirteet, temperamentin, henkilökohtaiset elämänarvot ja tavoitteet. Tällainen epämääräisyys valitettavasti syö vähän kommenttisi tehoa, enkä ole muutenkaan varma, minkälainen ihminen kuvittelee voivansa päästä toisesta ihmisestä ja hänen vaikuttimistaan selvyyteen parin keskustelupalstalla kirjoitetun kappaleen perusteella. -ap

[/quote]

Voi rakas, olen minäkin Keltinkangas-Järviseni lukenut. Tämä vauva-palsta nyt ei vain ole se foorumi missä viitsisin ruveta tieteellisesti päteviä artikkeleita väsäämään. Saan tehdä niitä ihan tarpeeksi työssäni. Henkilökohtainen kokemukseni on, ihan parin kirjoituksesi perusteella, että se mikä älyssä loistaa, tunne-älyssä ja henkisessä kehityksessä uupuu. Itse arvostan huomattavasti enemmän tunne-älyä kuin vittumaista, omahyväistä älykkyyttä. Älyykkyyttä on monta lajia ja tuollainen ylimielisälykkyys lienee niistä turhin. Kummasti se vaan sinäkin kyselet vahvistusta omille mielipiteillesi vauva-palstalla. Eikös kannattaisi siirtyä vähän korkeampilentoisiin foorumeihin abstraktin älykkyytesi ja ylemmyydentuntosi kanssa? Vai olisko niin, että sinäkin kuitenkin tarvitsisit muiden ihmisten huomiota? Siinä puuhassa toi tunne-äly olis kova sana.

[/quote]

Ei nämä tyypit älykköpalstalla pärjää. Siellä saattaa joutua pulaan vajavaisuutensa kanssa. Jopa täällä joutuu puolustelemaan, kun muutama keskustelija on selvästi älykkäämpi kuin ap - mutta ap ei ole riittävän älykäs huomatakseen asiaa eikä edes huomaa olevansa alakynnessä. 

Vierailija
110/114 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 00:47"]Ei siihen kyllä mitään aspergeria tarvita, että pitää typeränä ihmistä joka valittelee kahvihuoneessa jenkkakahvojaan suu täynnä pullaa. En myöskään pidä jokaista itsekeskeistä kusipäätä narsistina. Kummankin "diagnoosin" viljely arkikielessä on karannut ihan käsistä. Se jos mikä on tyhmää ja turhauttavaa. 
[/quote]
Tarvitsee vain sosiaalisesti urpon.

Vierailija
111/114 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 09:39"]Kävin lukion, amkin, yliopiston. Kaikki mahdolliset kurssit omalta ja muiltakin aloilta mitä oli saatavilla. Ja edelleen ympärillä vain niitä tyhmiä. Ja tym-pii. Ei tämä oikeasti ole yhtään kivaa, kukaan muu ei tajua. Ainoa valopilkku on oma mies joka luojan kiitos on samalla aaltopituudella. Olkaa ihmiset kiitollisia normiälystänne.
[/quote]
Ei toi ole liiallista älyä :D

Vierailija
112/114 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 20:04"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 00:47"]Ei siihen kyllä mitään aspergeria tarvita, että pitää typeränä ihmistä joka valittelee kahvihuoneessa jenkkakahvojaan suu täynnä pullaa. En myöskään pidä jokaista itsekeskeistä kusipäätä narsistina. Kummankin "diagnoosin" viljely arkikielessä on karannut ihan käsistä. Se jos mikä on tyhmää ja turhauttavaa.  [/quote] Tarvitsee vain sosiaalisesti urpon.

[/quote]

Samaa mieltä. Onko se sitten älykkyyttä tai ei, mutta ihmiskäsitys ja maailmankuva näyttää molemmille aukenevan hyvinkin kapean putken läpi. Ja ehkä se ei ole älykkyyttä nähnytkään, mutta pidän ihmisitsä jotka uskaltavat olla vajaavaisia ja puhua oikeista asioista. Kuten pullaa mussuttaessaan paino-ongelmistaan. Sellaista ihistä on helpompi rakastaa ja päästä lähelle. Sen sijaan näiden neuroottisten pösilöjen, olkoon kuinka älykkäitä tahansa, seurassa ei kauhaa viitsi olla, kun tulee epämiellyttävä, teennäinen olo. Että mikä se sitten kellekin on tärkeää. Yleensä ihminen voi paremmin kyetessään aitoon kanssakäymiseen toisten kanssa. Ja lapsillekin tunneälyinen, sosiaalisesti taitava vanhempi on tosi tärkeä. Sääliksi käy suorittajien lapset, ei siinä paljon lämpimiä lapsuudenkokemuksia voi kertyä.

Vierailija
113/114 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitusviestistä huokuu lähinnä sosiaalisen älykkyyden ja pelisilmän puute, ei niinkään  AP'n oletettu ylivertainen älykkyys. 

Itsellänikin oli nuorempana taipumusta turhautua tyhmempinä pitämiini keskustelu kumppaneihin ja sorruin silloin usein ylimieliseen ja ilkeäänkin käytökseen. Vanhemmiten huomasin, että tuo turhautuminen johtui ennen kaikkea omista rajoittuneista sosiaalisista taidoista. Nykyään pärjään mainiosti myös niiden 'tyhmempien' kanssa, lähinnä ohjailemalla keskustelun sopiviin aiheisiin, joissa vältän itse turhautumasta ja joista toisaalta sillä toisella saattaa olla paljonkin, parhaimmillaan ihan kiinnostavaakin asiaa.

Vierailija
114/114 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on ihan inhimillistä joskus turhautua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi