Onko väärin, ettei siedä tyhmiä ihmisiä?
Turhaudun helposti ihmisiin, jotka ovat selvästi vähemmän älykkäitä kuin itse olen. Joutavat puheenaiheet, kyvyttömys abstraktiin ajatteluun sekä älykkyyden kanssa usein korreloivien sivistyneisyyden, keskustelutaidon ja huumorintajun puutte ärsyttäät minua, ja tunnen usein olevani aivan eri aaltopituudella tällaisten ihmisten kanssa. Etenkin työkavereina tyhmiä ihmisiä on vaikea sietää, kun he tekevät työnsä huonosti ja hitaasti ja pitävät kovaa melua itsestään ja typeristä, huonosti mietityistä mielipiteistään.
Teenkö moraalisesti väärin, kun tuskastun itseäni tyhmempiin? Pitäisikö minun pakottaa itseni arvostamaan tyyppiä, jota en todellisuudessa lainkaan arvosta?
Kommentit (114)
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:07"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:01"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:42"]
Mä turhaudun kans "tyhmiin" ihmisiin. Tarkoitan tällä "tyhmyydellä" siis ihmisiä joulta ihan perus maalaisjärki puuttuu! Ja uusavuttomat ihmiset!! Mulle on ihan sama pystyykö ihmisen kanssa puhumaan politiikasta vai pelkästään viime lauantain Putouksesta, onko sillä syviä ja filosofisia mielipiteitä vai enemmän joo/ei-tyyppisiä... Mutta voi vittu mä turhaudun kun esimerkiksi luen feissarimokia.. ihan oikeesti, sellainen tyhmyys mitä sieltä löytyy, on TURHAUTTAVAA.
[/quote]
Tämä kolahti. Jos haluan raivostua, luen nimenomaan Feissarimokia. -ap
[/quote]
Tämä kertoo kummankin kirjoittajan älykkyydestä. Suurin osa "feissarimokista" on täysin fiktiivisiä ja luotu nimenomaan tuomaan ihmisille ylemmyydentuntoa.
[/quote]
Epäilemättä joukossa on myös tekaistuja juttuja. Osan tiedän kyllä varmuudella aidoiksi, ja sen perusteella uskon samanlaista tyhmyyttä olevan lisääkin. -ap
[/quote]
No mistä tiedät? Joku tyhmä työkaveri sanonut, että niin on käynyt jollekin muulle tyhmälle?
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:08"]
Heh, ap on taatusti niitä ihmisiä, jotka haluavat "keskustella tieteestä, politiikasta ja filosofiasta" ystäviensä kanssa :D Nyt minulla taas on vaikeuksia sietää.
[/quote]
Keskustelen mielelläni noista aiheista sen pohjalta, mitä niistä tiedän. Voin myös keskustella Frendeistä, kanavatöistä tai kehonpainoharjoittelusta. Oleellista on keskustelun laatu. Ihminen, jolta puuttuu keskustelutaito joko harjaantumattomuuden tai riittämättömän älykkyyden tai muun syyn takia, ei ole kovin tyydyttävää juttuseuraa. Hyvä keskustelija taas osaa vaihtaa amielenkiintoisia ajatuksia melkein aiheesta kuin aiheesta... tai ainakin kysyä fiksuja kysymyksiä.
Kaikki älykkäät eivät ole taitavia keskustelijoita, mutta lähestulkoon kaikki taitavat keskustelijat ovat älykkäitä. -ap
Et varmaan siedä autistejakaan? Et eri mielipiteitä omaavia ihmisiä? Et varmaan mitään? Onneks en tunne sun kaltaisiasi ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:17"]
Et varmaan siedä autistejakaan? Et eri mielipiteitä omaavia ihmisiä? Et varmaan mitään? Onneks en tunne sun kaltaisiasi ihmisiä.
[/quote]
Perusteeton induktio. Toivottavasti en loukannut. -ap
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:10"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:07"]
Mä turhaudun kans "tyhmiin" ihmisiin. Tarkoitan tällä "tyhmyydellä" siis ihmisiä joulta ihan perus maalaisjärki puuttuu! Ja uusavuttomat ihmiset!! Mulle on ihan sama pystyykö ihmisen kanssa puhumaan politiikasta vai pelkästään viime lauantain Putouksesta, onko sillä syviä ja filosofisia mielipiteitä vai enemmän joo/ei-tyyppisiä... Mutta voi vittu mä turhaudun kun esimerkiksi luen feissarimokia.. ihan oikeesti, sellainen tyhmyys mitä sieltä löytyy, on TURHAUTTAVAA.
[/quote]
[/quote]
Tämä kertoo kummankin kirjoittajan älykkyydestä. Suurin osa "feissarimokista" on täysin fiktiivisiä ja luotu nimenomaan tuomaan ihmisille ylemmyydentuntoa.
[/quote]
Epäilemättä joukossa on myös tekaistuja juttuja. Osan tiedän kyllä varmuudella aidoiksi, ja sen perusteella uskon samanlaista tyhmyyttä olevan lisääkin. -ap
[/quote]
No mistä tiedät? Joku tyhmä työkaveri sanonut, että niin on käynyt jollekin muulle tyhmälle?
[/quote]
Minä en ole missään vaiheessa puhunut raivostumisesta. Ja missä ihmeen pumpulissa te ihmiset elätte jos väitätte että ne on poikkeuksetta tekaistuja juttuja? Sellaisia ihmisiä on oikeesti, olen todistanut tilannetta livenä. Toisekseen, vaikka olisikin kaikki tekaistuja, on siinä toinen syy miksi turhautua. Miksi pitää olla niin "tyhmä", että edes keksii jotain sellaista (eikä ihan paria kappaletta pelkästään...). Mutta, mikäli kaikki tämä tosiaan kertoo ns. jotain minun älykkyydestä, niin ei voi kuin sanoa että ei mahda olla päättelijäkään siellä järjen jättiläinen
- ensimmäisen viestin kirjoittaja
mistähän älykkyyden osa-alueesta tässä edes puhutaan? ovat kovin erilaisia. sosiaalisesti vähä-älyiset esimerkiksi ärsyyntyvät kovin helposti muista, sillä eivät osaa asettua toisen asemaan ja ymmärtää toisen lähtökohtia. vähän älykkäämpi myös tiedostaa omia puutteitaan paremmin, jolloin on helpompi suoda muille heidän epätäydellisyytensä kokien että jossain määrin tasoissa tässä kuitenkin kaikki ollaan.
-Nainen 19v-
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:26"]
mistähän älykkyyden osa-alueesta tässä edes puhutaan? ovat kovin erilaisia. sosiaalisesti vähä-älyiset esimerkiksi ärsyyntyvät kovin helposti muista, sillä eivät osaa asettua toisen asemaan ja ymmärtää toisen lähtökohtia. vähän älykkäämpi myös tiedostaa omia puutteitaan paremmin, jolloin on helpompi suoda muille heidän epätäydellisyytensä kokien että jossain määrin tasoissa tässä kuitenkin kaikki ollaan. -Nainen 19v-
[/quote]
Kaikki eivät ole "jossain määrin tasoissa", mitä tulee älykkyyteen, muihin kognitioihin, lahjakkuuteen, terveyteen, kauneuteen tai muihinkaan ominaisuuksiin. Maailmassa ei ole mitään sosiaidemokraattista jumalaa, joka jakaisi kaikille saman määrän eri heikkouksia ja vahvuuksia niin, että kaikki olisivat yhtä pystyviä ja kyvykkäitä, kaikki vain vähän eri tavalla. Olisi todella mukavaa, jos näin olisi, mutta toivominen ei tee asiasta totta. Yksilöiden välillä on aivan todellisia älykkyyseroja. -ap
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:26"]mistähän älykkyyden osa-alueesta tässä edes puhutaan? ovat kovin erilaisia. sosiaalisesti vähä-älyiset esimerkiksi ärsyyntyvät kovin helposti muista, sillä eivät osaa asettua toisen asemaan ja ymmärtää toisen lähtökohtia. vähän älykkäämpi myös tiedostaa omia puutteitaan paremmin, jolloin on helpompi suoda muille heidän epätäydellisyytensä kokien että jossain määrin tasoissa tässä kuitenkin kaikki ollaan.
-Nainen 19v-
[/quote]
lisäsit ikäsi kommentin perään saadaksesi jotain ylistystä että voi kun nyt on viisas teini? Koska iälläsihän ei ole mitää tekemistä kommenttisi kanssa..
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:10"]
Älykkyys on myös sitä, että hyväksyy sen että ihmisiä on erilaisia. [/quote]
Oletko milloin testauttanut älykkyytesi? Kuinka monessa testin kysymyksessä mitattiin tätä mainitsemaasi ominaisuutta?
Erilaisuuden hyväksyminen on kyllä jalo ja arvostettava ominaisuus ihmisessä, mutta älykkyyttä se ei ole.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:56"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:38"]
Sulla menee valtavasti energiaa tuohon turhautumiseen ja se on myös työtehosta pois. Ajattelet ihan liikaa ihmisiä älykkyyden kautta, vaikka et itsekään taida olla ihan niin älykäs kuin luulet. Se se vasta onkin älykäs, joka saa tyhmästä irti hyvät asiat tai keskii molempia kiinnostavia keskusteluaiheita vaikka aidanseipään kanssa.
[/quote]
Älykkäät ihmiset tietävät olevansa älykkäitä. Juuri kukaan ei ole älykkäämpi kuin ajattelee. -ap
[/quote]
Mutta monikin on tyhmempi kuin luulee olevansa. Ihan tutkitusti.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 20:48"]
Turhaudun helposti ihmisiin, jotka ovat selvästi vähemmän älykkäitä kuin itse olen. Joutavat puheenaiheet, kyvyttömys abstraktiin ajatteluun sekä älykkyyden kanssa usein korreloivien sivistyneisyyden, keskustelutaidon ja huumorintajun puutte ärsyttäät minua, ja tunnen usein olevani aivan eri aaltopituudella tällaisten ihmisten kanssa. Etenkin työkavereina tyhmiä ihmisiä on vaikea sietää, kun he tekevät työnsä huonosti ja hitaasti ja pitävät kovaa melua itsestään ja typeristä, huonosti mietityistä mielipiteistään.
Teenkö moraalisesti väärin, kun tuskastun itseäni tyhmempiin? Pitäisikö minun pakottaa itseni arvostamaan tyyppiä, jota en todellisuudessa lainkaan arvosta?
[/quote]
Etkös fiksuna ihmisenä näe tässä asetelmassa mitään paradoksaalista? Jos olet niin valtavan fiksu, sulla tulisi olla myös runsaasti kapasiteettia ymmärtää erilaisuutta sekä se, että kaikessa on monta puolta. Se mikä sun mielestäsi on tyhmää, voi jossakin toisessa asiassa olla hyvinkin tilanteentasaista ja fiksua. Ehket ole niin fiksu kuin haluaisit olla... Ainakin "älykkyytesi" on kovin kapea-alaista. Oikeasti älykkäät pitävät jokaista kohtaamaansa ihmistä opettajana. Koska se että kohottaa itse itsensä, tyhmentää ihmisen hyvin nopeasti. Ootkos sellaist kuullut, että usein ihmisen on vaikeinta sietää toisessa ihmisessä niitä omia puoliaan joita ei voi hyvkäksyä. Sen logiikan mukaan sulla on ongelmia hyväksyä oma tyhmyytesi ja joutavuutesi. Turha kuvitella etteikö niitä ominaisuuksia löytyisi myös sinusta. Eli kohdallasi tuskin on kyse siitä että olisit niin älykäs, vaan siitä että rpjisoit omia huonoja puoliasi toisiin. Eli olet lopulta vielä varsin kehittymätön.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
IHme ettet ole jo saanut nobelin palkintoa. Koska kyllä se, että lukee feissarimokia ja tietää vielä mitkä on aitoja, on ihan ihmiskunnan älykkyyden huippusuorituksia :D Nyt ap oikeesti. Älä jaksa.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:42"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 20:48"]
[/quote]
Etkös fiksuna ihmisenä näe tässä asetelmassa mitään paradoksaalista? Jos olet niin valtavan fiksu, sulla tulisi olla myös runsaasti kapasiteettia ymmärtää erilaisuutta sekä se, että kaikessa on monta puolta. Se mikä sun mielestäsi on tyhmää, voi jossakin toisessa asiassa olla hyvinkin tilanteentasaista ja fiksua. Ehket ole niin fiksu kuin haluaisit olla... Ainakin "älykkyytesi" on kovin kapea-alaista. Oikeasti älykkäät pitävät jokaista kohtaamaansa ihmistä opettajana. Koska se että kohottaa itse itsensä, tyhmentää ihmisen hyvin nopeasti. Ootkos sellaist kuullut, että usein ihmisen on vaikeinta sietää toisessa ihmisessä niitä omia puoliaan joita ei voi hyvkäksyä. Sen logiikan mukaan sulla on ongelmia hyväksyä oma tyhmyytesi ja joutavuutesi. Turha kuvitella etteikö niitä ominaisuuksia löytyisi myös sinusta. Eli kohdallasi tuskin on kyse siitä että olisit niin älykäs, vaan siitä että rpjisoit omia huonoja puoliasi toisiin. Eli olet lopulta vielä varsin kehittymätön.
[/quote]
Persoonallisuusanalyysisi sekoittaa iloisesti älykkyyden, persoonallisuuden piirteet, temperamentin, henkilökohtaiset elämänarvot ja tavoitteet. Tällainen epämääräisyys valitettavasti syö vähän kommenttisi tehoa, enkä ole muutenkaan varma, minkälainen ihminen kuvittelee voivansa päästä toisesta ihmisestä ja hänen vaikuttimistaan selvyyteen parin keskustelupalstalla kirjoitetun kappaleen perusteella. -ap
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:56"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:38"]
Sulla menee valtavasti energiaa tuohon turhautumiseen ja se on myös työtehosta pois. Ajattelet ihan liikaa ihmisiä älykkyyden kautta, vaikka et itsekään taida olla ihan niin älykäs kuin luulet. Se se vasta onkin älykäs, joka saa tyhmästä irti hyvät asiat tai keskii molempia kiinnostavia keskusteluaiheita vaikka aidanseipään kanssa.
[/quote]
Älykkäät ihmiset tietävät olevansa älykkäitä. Juuri kukaan ei ole älykkäämpi kuin ajattelee. -ap
[/quote]
Mutta monikin on tyhmempi kuin luulee olevansa. Ihan tutkitusti.
[/quote]
Juuri niin. Tunnen parikin totaalisen tomppelia jotka kuvittelevat olevansa fiksuja. Voi plääh. Sellaset vähän kyllä ärsyttää. Ei sellaset krissemäiset tyhmät.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:45"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
IHme ettet ole jo saanut nobelin palkintoa. Koska kyllä se, että lukee feissarimokia ja tietää vielä mitkä on aitoja, on ihan ihmiskunnan älykkyyden huippusuorituksia :D Nyt ap oikeesti. Älä jaksa.
[/quote]
Kommenttisi saa minut surulliseksi mutta todennäköisesti ei siitä syystä kuin ajattelet. -ap
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:55"]
kahden vammaisen lapsen äitinä soisin ap:lle oman erityisen lapsen, joka ei kehity niinkuin elokuvissa. Se pakottaa omien arvojen muuttumiseen ja näkemään muutakin kuin mustaa ja valkoista.
[/quote]
Minä näen tyhmyyden lähinnä niin, että ihminen voisi olla fiksukin, mutta jättäytyy laiskuuttaan sinne seitsemän päivää-putous-vain elämää-pieruvitsi-elämänkoulutasolle. Vammainen lapsi ei voi tätä valintaa tehdä, eikä hän ole älyllisestä kapasiteetistaan vastuussa. Se ei ärsytä. Edellä mainittu ärsyttää ja turhauttaa.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:51"]
Tärkeintä on sydämen älykkyys.
[/quote]
Ja elämän koulu?
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:05"]
Mitä oikeasti kertoo ihmisestä joka raivostuu luettuaan feissarimokia!?
[/quote]
Sen, ettei siedä tyhmiä ihmisiä?
Ymmärrän, että tätä turhautumista voi monen olla vaikea ymmärtää. Pari kommentoijaa on onneksi tajunnut, mistä asiassa on kysymys. -ap