Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nainen, voisitko sinä olla kotiäiti nykymaailmassa?

Vierailija
11.09.2021 |

Voisitko kuvitella olevasi kotia ja lapsia hoitava kotiäiti, kun samaan aikaan mies tekisi pitkää työpäivää ja elättäisi peheen taloudellisesti?

Oletuksena olisi, että molempien puolisoiden omaisuus karttuisi eli avioehtoa ei olisi ja perheen rahat olisivat yhteisellä tilillä, johon molemmilla olisi yhtäläinen käyttöoikeus. Eli luottoa puolisoon olisi. Mutta sinä hoitaisit lapsia, tekisit ruokaa, siivoaisit yms.

Ajatus lähtee siitä, että meillä on neljä lasta ja molemmat aikuiset käyvät töissä. Minä miehenä tienaan tuplasti sen mitä vaimo, mutta teen myös kuusi päiväistä työviikkoa. Työpäivät on tavallisesti 10-12 tuntisia. Kun tähän yhdistetään vaimon halu käydä töissä, on perheen arki melkoista kiitoa ja tappelua. Sunnuntai ainoana vapaapäivänä menee tyypillisesti kuunnellessa vaimon valitusta väsymyksestä ja liian suuresta tekemisen määrästä.

Joskus sitä miettii, kuinka helppoa tämä olisi, jos hän ei kävisi töissä.

Kommentit (151)

Vierailija
1/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta. Pidän työstäni. Mies voi halutessaan jäädä koti-isäksi.

Vierailija
2/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Ehkä se on miehen vuoro jäädä kotiin lapsia hoitamaan nykyään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä. Kotielämä ei kiinnosta minua niin paljon, että pystyisin olemaan onnellinen pelkästään kotona. Olen kiinnostunut työstäni, haluan kehittyä siinä, tehdä uraa. Kyllästyisin kotona hyvin nopeasti.

Vierailija
4/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voisin kuvitella. Varmaan riippuu siitä kuinka kiintynyt on uraansa ja että se aviomies tuo oikeasti rahaa myös sen menetetyn eläkkeen tilalle.

Vierailija
5/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin aivan hyvin olla, jos noin monta lasta. Minulta puuttuu ammatillinen kunnianhimo. Saisin aikani hyvin kulumaan ja olen aina tykännyt kotihommista. Todennäköisesti jäisi aikaa harrastuksiinkin ihan kivasti

Vierailija
6/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap ei jää kotiin? Olen nainen ja en jäisi.

Vierailija
7/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa haluaisin, mutta mites sitten naisen talous kun mies päättää että haluaa nyt erota. Entä eläke?

Vierailija
8/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on näin, eli voisin.

Vierailija
9/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap ei jää kotiin? Olen nainen ja en jäisi.

Koska ap:n vaimon palkka (brutto 3800 €) ei riitä perheen elätämiseen, kun vaimo haluaa asua isossa talossa ja ajaa Mercedestä. Minun palkkani on kuukausittain yli 8000 euroa. Vihaan työtäni, vaikka siinä hyvä olenkin eli mitään omaa unelmauraani en tässä toteuta.

Vierailija
10/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja olenkin. En pysty edes kuvittelemaan millaista elämä olisi, jos molemmat kävisi töissä, kun tekemistä ja työtä riittää muutenkin.

Vierailija
11/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No puolet omaisuudestahan olisi aloitusviestin perusteella naisen. Eli vaikka 900k€ talon kun myy eron hetkellä, niin naiselle jäisi 450k€ lapaan. Kai sillä hetken pärjäisi?

Vierailija
12/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teoriassa haluaisin, mutta mites sitten naisen talous kun mies päättää että haluaa nyt erota. Entä eläke?

No puolet omaisuudestahan olisi aloitusviestin perusteella naisen. Eli vaikka 900k€ talon kun myy eron hetkellä, niin naiselle jäisi 450k€ lapaan. Kai sillä hetken pärjäisi?

Vierailija
13/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin helposti kuvitella.

Mutta se vaatisi poikkeuksellisen miehen. Miehen joka ei käyttäisi rahaa aseena, vaan pitäisi myös kotona tekemääni työtä arvokkaana.

Sellaista ei ole tullut vastaan, joten pitää pysyä töissä ja jää lapsetkin tekemättä, kun ei vaan löydy kunnon miestä.

Vierailija
14/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut nyt 8 vuotta kotiäitinä. Ja nimenomaan siksi toimii, että raha-asiat sovittiin ennen mun kotiin jääntiä. Ennen lapsia maksettiin puoliksi lähestulkoon kaikki, nyt maksan perus ruokaostokset ja omat menemiseni/harrastukseni. Lapsilisistä lasten tarpeita sen verran, kun niillä nyt saa.

Mulla on säästöjä siltä ajalta, kun olin töissä ja lisäksi puoli vuotta ennen kotiin jääntiä aloitin sijoittamisen keskisuurella riskillä. Näin se etten ole töissä ei haittaa eläkekertymän pienentymisen muodossa.

Mä olin hyväpalkkaisessa työssä ja pidän työstäni, silti en sitä täyspäiväisenä ole kaivannut. Nyt kun lapset on jo 8 ja 6 ja molemmat koulussa, olen tehnyt joitakin tunteja vko etänä oman firman kautta.

Meillä mies ei kyllä tee normaalia pidempää työpäivää ja tekee 4-5 pväistä vkoa, että sitä en tiedä olisiko enemmän ristiriitoja, jos olisi noin kuin teillä.

Mutta, jos yhtään tuntuu siltä, että haluaisitte tähän ryhtyä, niin voin sanoa ettei päivääkään ole kaduttanut.

Puhukaa asiat selviksi, niin ei tule yllätyksiä.

Sopikaa selvästi taloudellisen vastuun jakaminen.

Sopikaa tarkka aika, kun muutoksen teette, niin ehtii valmistautua henkisesti ja taloudellisesti.

Säästäkää vaimon tilille omaa rahaa.

Hankkikaa vaimolle osakesalkku tai eläkerahasto.

Ja se tärkein: älkää vertailko kumpi on arvokkaampaa, se, että tuo rahaa kotiin vai se, että hoitaa lapset

Onnea matkaan!

Vierailija
15/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin olla. Valitettavasti jouduin käymään töissä koko sen ajan kun lapset olivat alaikäisiä. Muutama vuosi sitten rahatilanteemme parani yllättäen todella paljon, ja jäin heti kotirouvaksi, mies halusi jatkaa uraansa. Lapset olivat silloin jo aikuistuneet.

Kaikki rahamme ovat yhteisiä ja minulle on aiemmin tehdyistä töistä tulossa ihan kohtuullinen eläkekin aikanaan. Sitä täydentää nyt nyt vielä melko iso omaisuus.

Olemme onnellisempia kuin koskaan, kun vain toinen meistä on töissä :) Harmittaa, ettei tällaista mahdollisuutta ollut kun lapset olivat pieniä. No, lastenlasten seurasta saan ainakin nauttia täysillä, jos niitä siunaantuu.

En ikinä enää palaa töihin jos ei ole pakko!

Vierailija
16/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta se vaatisi poikkeuksellisen miehen. Miehen joka ei käyttäisi rahaa aseena, vaan pitäisi myös kotona tekemääni työtä arvokkaana.

Sellaista ei ole tullut vastaan, joten pitää pysyä töissä ja jää lapsetkin tekemättä, kun ei vaan löydy kunnon miestä.

Ehkä vika onkin sinussa?

Vierailija
17/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin, jos oikeasti luottaisin siihen että talous olisi turvattu harmaan tappiin asti kävi miten kävi. Et kenties tienaa tarpeeksi, että vaimolla olisi luotto?

Myös jos ero tulee 20v kotona oloa jälkeen niin siinäpä on vaimolla hämmästelemistä kerrakseen kun ei ole työtä ei mitään, ellei sitten puhuta muhkeasta omaisuudesta.

Mutta juu... Harva nykymies siis pystyy nykynaiselle tarjoamaan tuon houkuttelevana vaihtoehtona. Pätäkkää pitää olla!

Vierailija
18/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tykkäisin lapsista (tosiasiassa olen enemmänkin vela uranainen) niin voisin. Näkisin tällöin sen lasten kasvatuksen työnäni. Suuri mutta tässä olisi tuo eroasia.

Käytännössä miehellä pitäisi olla paitsi hyvät tulot myös hulppea omaisuus ja avioehtoa ei saisi olla - erossa pitäisi tulla niin paljon rahaa että sillä selviää lopun elämää. Kotiin jäämällä nimittäin ottaa ison riskin, että ei enää koskaan pysty itse kustantamaan itselleen järkevää elintasoa.

Ehdotan ratkaisuksi ongelmaanne sitä, että sinä vaihdat työhön, jossa voit tehdä 30 h viikkoa. Jos muutenkin vihaat työtäsi, niin elämänlaatusi varmaan paranisi hirveästi.

Vierailija
19/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vika onkin sinussa?

Tietysti olen nirso, mutta minulla on oikeus olla juuri niin nirso kuin haluan. Ihan kuin kaikilla muillakin.

Vierailija
20/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei edes ole paljon rahaa, mutta kotona olen silti, ja kotona pysyn. Emme kuitenkaan nosta tukia, lapsilisät kyllä. Elämä on paljon helpompaa näin, vaikka koenkin, ettei valintojani arvosteta. No, enpä niitä arvostuksen takia tehnytkään. Lapsia on viisi.

Ap, puhu vaimosi kanssa, mutta arvosta hänen näkemystään. Nykymaailmassa arvotetaan työssä käyvää naista niin paljon korkeammalle kuin kotia täysipäiväisesti hoitavaa, että om vaikea ajatellakaan jäävänsä kotiin. Lisäksi kotiäidin elämä on helposti yksinäistä, yhteisö on töissä.