Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nainen, voisitko sinä olla kotiäiti nykymaailmassa?

Vierailija
11.09.2021 |

Voisitko kuvitella olevasi kotia ja lapsia hoitava kotiäiti, kun samaan aikaan mies tekisi pitkää työpäivää ja elättäisi peheen taloudellisesti?

Oletuksena olisi, että molempien puolisoiden omaisuus karttuisi eli avioehtoa ei olisi ja perheen rahat olisivat yhteisellä tilillä, johon molemmilla olisi yhtäläinen käyttöoikeus. Eli luottoa puolisoon olisi. Mutta sinä hoitaisit lapsia, tekisit ruokaa, siivoaisit yms.

Ajatus lähtee siitä, että meillä on neljä lasta ja molemmat aikuiset käyvät töissä. Minä miehenä tienaan tuplasti sen mitä vaimo, mutta teen myös kuusi päiväistä työviikkoa. Työpäivät on tavallisesti 10-12 tuntisia. Kun tähän yhdistetään vaimon halu käydä töissä, on perheen arki melkoista kiitoa ja tappelua. Sunnuntai ainoana vapaapäivänä menee tyypillisesti kuunnellessa vaimon valitusta väsymyksestä ja liian suuresta tekemisen määrästä.

Joskus sitä miettii, kuinka helppoa tämä olisi, jos hän ei kävisi töissä.

Kommentit (151)

Vierailija
41/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisin mielelläni jos olisi varaa. Miehen nykyisellä palkalla ei kyllä elettäisi. Eikä varmasti haluaisi tehdä mitään 6 päivän työviikko +10h päivässä, enkä minäkään haluaisi miehen olevan kaiken aikaa töissä.

Vierailija
42/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Yhteinen varallisuus on minusa yleensäkin itsestäänselvyys mutta entä eläkeasiat, kertyisikö naisellesi eläkettä? Jos työssäkäyvä kuolee/sairastuu niin heikoille jää "kotiäiti" ja perheen talous. Kyllä se paras vaihtoehto naiselle on olla taloudellisesti itsenäinen sillä se ken rahat tienaa sillä se oikea valta on päättää kaikesta ja vetää Kun minä kerran tienaan -kortin esille tarvittaessa.

En voisi kuvitellakan olevani äiti sekä lapsille että miehelle. Puistatus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei kyllä yhtään kiinnosta työnteko, mutta toistaiseksi on varaa olla vain puolet vuodesta poissa. Äitiyshommat on jo hoidettu. En haluaisi työorientoitunutta miestäkään, oma on eläkkeellä.

Vierailija
44/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin, jos oikeasti luottaisin siihen että talous olisi turvattu harmaan tappiin asti kävi miten kävi. Et kenties tienaa tarpeeksi, että vaimolla olisi luotto?

Myös jos ero tulee 20v kotona oloa jälkeen niin siinäpä on vaimolla hämmästelemistä kerrakseen kun ei ole työtä ei mitään, ellei sitten puhuta muhkeasta omaisuudesta.

Mutta juu... Harva nykymies siis pystyy nykynaiselle tarjoamaan tuon houkuttelevana vaihtoehtona. Pätäkkää pitää olla!

No joo, minulla tosiaan viisi vuotias oma yritys ja alkupalkka on tuo 8000 €. Se on nousemaan päin ja maksoimme minun kolmen vuoden tuloillamme nykyisen uuden talon puoliksi pois, joten talous on kyllä turvattu.

Mielenkiintoista, että täälläkin keskustelu ohjautuu nimenomaan raha-asioihin. Raha on selvästi kommentoijille tärkein asia. On suomalaisuuden mukanaan tuoma ominaisuus, että puolisoon ei lähtökohtaisesti luoteta ja että ollaan niin ikään lähtökohtaisesti varautumassa eroon. Surullista.

Se on feminismin tuoma uusi ajatus, että jo naimisiin mentäessä pitää alkaa varautua eroon. Koko ajan korostetaan sitä, että ei saisi luottaa mieheensä ja ero tulee hetkellä millä hyvänsä. Meillä on yhteinen tili, jonne menevät minun tuloni. Mies hoitaa käytännössä kaikki laskut, minä ostelen tarvittavia asioita tuolta yhteiseltä tililtä. Jos pitää ostaa jotain isompaa, niin kysyn, onnistuuko. Luotan mieheeni täysin. En oikein ymmärrä, mikä muu olisi vaihtoehto. Olen huomannut, että ihmiset usein osoittautuvat luottamuksen arvoisiksi. En myöskään ymmärrä, miten on mahdollista olla avioliitossa, jos ei ole täysin haavoittuvainen, vaan pitää jotain takaovea auki kaiken varalta.

Vierailija
45/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin, jos oikeasti luottaisin siihen että talous olisi turvattu harmaan tappiin asti kävi miten kävi. Et kenties tienaa tarpeeksi, että vaimolla olisi luotto?

Myös jos ero tulee 20v kotona oloa jälkeen niin siinäpä on vaimolla hämmästelemistä kerrakseen kun ei ole työtä ei mitään, ellei sitten puhuta muhkeasta omaisuudesta.

Mutta juu... Harva nykymies siis pystyy nykynaiselle tarjoamaan tuon houkuttelevana vaihtoehtona. Pätäkkää pitää olla!

No joo, minulla tosiaan viisi vuotias oma yritys ja alkupalkka on tuo 8000 €. Se on nousemaan päin ja maksoimme minun kolmen vuoden tuloillamme nykyisen uuden talon puoliksi pois, joten talous on kyllä turvattu.

Mielenkiintoista, että täälläkin keskustelu ohjautuu nimenomaan raha-asioihin. Raha on selvästi kommentoijille tärkein asia. On suomalaisuuden mukanaan tuoma ominaisuus, että puolisoon ei lähtökohtaisesti luoteta ja että ollaan niin ikään lähtökohtaisesti varautumassa eroon. Surullista.

Kotiin jääminen on naiselle suuri riski. Ilmallako pitäisi sitten elää?

Miten olis niillä yhteisillä rahoilla? Olisko mitään? Kotiäitiys ei ole suuri riski muutoin kuin, jos se tehdään vääristä syistä. Jos se ero joskus tulisi ja, jos sen jälkeen jää työttömäksi niin onhan se toki kurjaa, mutta eiköhän siinä tilanteessa se mies, jonka kanssa yhdessä on kotiäitiyteenkin ryhdytty, ole ihan se sama fiksu mies eikä heittäydy hankalaksi rahankaan suhteen.

Vierailija
46/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Yhteinen varallisuus on minusa yleensäkin itsestäänselvyys mutta entä eläkeasiat, kertyisikö naisellesi eläkettä? Jos työssäkäyvä kuolee/sairastuu niin heikoille jää "kotiäiti" ja perheen talous. Kyllä se paras vaihtoehto naiselle on olla taloudellisesti itsenäinen sillä se ken rahat tienaa sillä se oikea valta on päättää kaikesta ja vetää Kun minä kerran tienaan -kortin esille tarvittaessa.

En voisi kuvitellakan olevani äiti sekä lapsille että miehelle. Puistatus.

Jos mies on sellainen, että pystyy kotiäitiyden vaimonsa kanssa aidosti miettimään ja asian hoitamaan perheenä ja aviopuolisona, ei hänen äitinsä tarvitse olla. Koriäiti ei ole yhtä kuin hellan ja nyrkin välissä oleva, tasaisesti velkaansa miehelleen makkarissa maksava orja. Kotiäiti on lapsistaan ja perheen kodista huolehtiva, perheestään ja miehestään ylpeä nainen.

Vierailija
47/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No puolet omaisuudestahan olisi aloitusviestin perusteella naisen. Eli vaikka 900k€ talon kun myy eron hetkellä, niin naiselle jäisi 450k€ lapaan. Kai sillä hetken pärjäisi?

Mutta jospa ei esim sitten muuta omaisuutta ole tulossa? Eikä eläkettä? Mistä saada siinä vaiheessa työpaikka kun on ollut 15v pois työelämästä ja koulutuskin on vanhentunut? Mies mennä porskuttaa niinkuin ennenkin, mutta vaimon elintaso laskee kuin lehmänhäntä verrattuna siihen mitä se olisi ollut jos olisi ollut töissä koko ajan. Tämän vuoksi mikään tavallinen “ei avioehtoa” riitä, vaan pitää olla selväsananainen avioehto jossa puolittamisen jälkeen lasketaan vielä ne rahat joista nainen on kotiin jäämällä luopunut.

Vierailija
48/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan hanki lapsia. Haluan asua ulkomailla jossain lämmössä, tehdä osa-aikaista työtä, muutella, nukkua pitkään.

Vierailija
49/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut nyt 8 vuotta kotiäitinä. Ja nimenomaan siksi toimii, että raha-asiat sovittiin ennen mun kotiin jääntiä. Ennen lapsia maksettiin puoliksi lähestulkoon kaikki, nyt maksan perus ruokaostokset ja omat menemiseni/harrastukseni. Lapsilisistä lasten tarpeita sen verran, kun niillä nyt saa.

Mulla on säästöjä siltä ajalta, kun olin töissä ja lisäksi puoli vuotta ennen kotiin jääntiä aloitin sijoittamisen keskisuurella riskillä. Näin se etten ole töissä ei haittaa eläkekertymän pienentymisen muodossa.

Mä olin hyväpalkkaisessa työssä ja pidän työstäni, silti en sitä täyspäiväisenä ole kaivannut. Nyt kun lapset on jo 8 ja 6 ja molemmat koulussa, olen tehnyt joitakin tunteja vko etänä oman firman kautta.

Meillä mies ei kyllä tee normaalia pidempää työpäivää ja tekee 4-5 pväistä vkoa, että sitä en tiedä olisiko enemmän ristiriitoja, jos olisi noin kuin teillä.

Mutta, jos yhtään tuntuu siltä, että haluaisitte tähän ryhtyä, niin voin sanoa ettei päivääkään ole kaduttanut.

Puhukaa asiat selviksi, niin ei tule yllätyksiä.

Sopikaa selvästi taloudellisen vastuun jakaminen.

Sopikaa tarkka aika, kun muutoksen teette, niin ehtii valmistautua henkisesti ja taloudellisesti.

Säästäkää vaimon tilille omaa rahaa.

Hankkikaa vaimolle osakesalkku tai eläkerahasto.

Ja se tärkein: älkää vertailko kumpi on arvokkaampaa, se, että tuo rahaa kotiin vai se, että hoitaa lapset

Onnea matkaan!

Olen aina ajatellut, että en voisi olla kotiäiti, mutta sun tekstin luettuani huomaan jopa olevani kateellinen. 😬 Ehkäpäs voisinkin näin raskaana ollessani sittenkin miettiä kotiin jääntiä. Kiitos vinkeistä!

Vierailija
50/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaan kiinnitin huomiota. Hämmästyttävää miten ihmiset on avioliitossa ja tekee lapsia ja sit käy töissä vain siksi, että jos erotaan joskus. Onko se silloin onnellinen liitto? Minusta on ihailtavaa, että mietit tätä vaihtoehtoa ja selvästi vaimosi jaksamisen vuoksi. Älä tee rahasta kynnyskysymystä. Se on totta, että vaimolla on hyvä olla omaakin rahaa käytössä, se on henkisesti tärkeää. Suomen eläkesysteemillä tuo eläkekertymä-asiakaan ei ole niin suuri kuin moni luulee.

Hah! Mies joka tekee pitkää työpäivää ei mieti vaimon jaksamista.itsekäs sika on oikea kuvaus tuollaiselle "miehelle".

Vierailija
51/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastojen mukaan about puolet avioliitoista päättyy eroon. Olisi suorastaan typerää jättäytyä vuosikausiksi miehen rahojen varaan. Siinä on sitten eläkkeellä kiva miettiä miten pärjätä kun ei ole eläke karttunut.

Vierailija
52/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en!

Haluun matkustella. N23

Vierailija
53/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olis niillä yhteisillä rahoilla? Olisko mitään? Kotiäitiys ei ole suuri riski muutoin kuin, jos se tehdään vääristä syistä. Jos se ero joskus tulisi ja, jos sen jälkeen jää työttömäksi niin onhan se toki kurjaa, mutta eiköhän siinä tilanteessa se mies, jonka kanssa yhdessä on kotiäitiyteenkin ryhdytty, ole ihan se sama fiksu mies eikä heittäydy hankalaksi rahankaan suhteen.

Juu tietenkin, mutta eihän kukaan tahallaan mene naimisiin miehen kanssa joka sittemmin osoittautuu vuosien päästä pahoinpitelijäksi, alkoholistiksi tms.

Vierailija
54/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaan kiinnitin huomiota. Hämmästyttävää miten ihmiset on avioliitossa ja tekee lapsia ja sit käy töissä vain siksi, että jos erotaan joskus. Onko se silloin onnellinen liitto? Minusta on ihailtavaa, että mietit tätä vaihtoehtoa ja selvästi vaimosi jaksamisen vuoksi. Älä tee rahasta kynnyskysymystä. Se on totta, että vaimolla on hyvä olla omaakin rahaa käytössä, se on henkisesti tärkeää. Suomen eläkesysteemillä tuo eläkekertymä-asiakaan ei ole niin suuri kuin moni luulee.

Tuntuisi oudolta käyttää toisen ihmisen rahoja. Pitäisikö kysyä aina lupa, jos haluaa ostaa jotain vain omaan käyttöön (vaatteita, harrastustavaroita)? Ja siinäpä taas saisi yksi mies syyn valittaa että vaimo tulee kalliimmaksi kuin pr*stituoitu, vaikka itse on tilanteen järjestänyt. Joo, mieluummin käytän itse tienaamiani rahoja.

Vierailija
55/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole suomalainen oletus, esim usassa avioehdot ovat normaaleita. Raha on todella tärkeää siihen nähden kun jos sitä ei ole, on elämä melko perseestä. Se vaikuttaa perusturvallisuuden tunteeseen, terveyteen ja mielenterveyteen.

Vierailija
56/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah! Mies joka tekee pitkää työpäivää ei mieti vaimon jaksamista.itsekäs sika on oikea kuvaus tuollaiselle "miehelle".

Vai niin. Olen pahoillani, että sinun on paha olla. Muista, että apua on saatavilla, kun vain ottaa sitä vastaan.

Ensin huudellaan, että pitää olla pätäkkää ja sit, että töissä ei saa olla ”liikaa”. 🙄

Vierailija
57/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu tietenkin, mutta eihän kukaan tahallaan mene naimisiin miehen kanssa joka sittemmin osoittautuu vuosien päästä pahoinpitelijäksi, alkoholistiksi tms.

Ei toki. Kotiäitiys-mietintää vaan ei edes tehdä tuollaisen miehen kanssa. Ja jos se paljastuu sit myöhemmin, niin tuskin on vielä 15 vuotta oltu työelämästä itse pois.

Vierailija
58/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en!

Haluun matkustella. N23

Kotiäiditkö ei matkustele? Voi kuule, matkustelee ja paljon.

Vierailija
59/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Mies hoitaa työssäkäynnin, kodin imuroinnin, ruokaostokset ja ruuanlaiton. Minä hoidan lapset ja huolehdin heidän harrastuksiin, neuvoloihin ja vaatetukseensa liittyvät asiat.

Asunnon omistamme puoliksi. Olin 10 vuotta työelämässä ennen lasten hankintaa. Eläkekertymäni on suurempi kuin miehelläni.

Vierailija
60/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokainen tyhjän päälle jäänyt kotiäiti ole aikanaan luottanut mieheensä. Kotiäidiksi jääneen naisen luottamuksen pettämisestähän ei seuraa mitään sanktioita miehelle ja se kotiäiti nähdään päinvastoin naurettavana ja säälittävänä hahmona. Lällätellään vaimon vaihtamisesta nuorempaan. Kyllä mä valitettavasti pidän vähän sinisilmäisenä naista joka lähtee tässä kuviossa perustamaan elämänsä sen varaan ettei muna tuu ikinä viemään miestä.