Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen, voisitko sinä olla kotiäiti nykymaailmassa?

Vierailija
11.09.2021 |

Voisitko kuvitella olevasi kotia ja lapsia hoitava kotiäiti, kun samaan aikaan mies tekisi pitkää työpäivää ja elättäisi peheen taloudellisesti?

Oletuksena olisi, että molempien puolisoiden omaisuus karttuisi eli avioehtoa ei olisi ja perheen rahat olisivat yhteisellä tilillä, johon molemmilla olisi yhtäläinen käyttöoikeus. Eli luottoa puolisoon olisi. Mutta sinä hoitaisit lapsia, tekisit ruokaa, siivoaisit yms.

Ajatus lähtee siitä, että meillä on neljä lasta ja molemmat aikuiset käyvät töissä. Minä miehenä tienaan tuplasti sen mitä vaimo, mutta teen myös kuusi päiväistä työviikkoa. Työpäivät on tavallisesti 10-12 tuntisia. Kun tähän yhdistetään vaimon halu käydä töissä, on perheen arki melkoista kiitoa ja tappelua. Sunnuntai ainoana vapaapäivänä menee tyypillisesti kuunnellessa vaimon valitusta väsymyksestä ja liian suuresta tekemisen määrästä.

Joskus sitä miettii, kuinka helppoa tämä olisi, jos hän ei kävisi töissä.

Kommentit (151)

Vierailija
21/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vielä hetki sitten juuri kuvailemasi kaltainen tilanne, paitsi että minä olin kotona ja juuri mainitsemistasi syistä :)

En voisi olla tyytyväisempi. Minulla ei ollut odottamassa sitä "hyväpalkkaista asiantuntijatehtävää", joka kaikilla muilla palstan naisilla tuntuu olevan, joten se varmaan helpotti osaltaan.

Nyt meillä on jo teinejä ja olen työelämässä, puolipäiväisenä tosin, enkä taida enää kokopäivätyöhön halutakaan, jollei jotain ihan mahdottoman kiinnostavaa tule eteen.

Plussat kotona olossa olivat:

- Ei ollut ikinä mitään aamurumbaa

- Miehen ei tarvinnut olla poissa töistä lasten sairastaessa

- Lapset sairastivat huomattavasti vähemmän kuin tarhalapset

- Kasvatimme itse lapset, eikä "laadukas varhaiskasvatus"

- Meillä oli ja on vain yksi auto, ei tarvittu toista lasten-kuskaus-autoa

- Minä olin iloinen, eikä tarvinnut stressata (vieläkin vilpittömästi ihmettelen, miten ihmiset jaksavat sitä tarhahärdelliä...)

- Vieläkin tykkään olla kotona, kun teinit tulee kouluistaan. Kohta ovat kaikki maailmalla.

- Kun nyt käyn töissä, ei tarvitse miettiä lapsia sillä aikaa, vaan voin keskittyä hommiin kunnolla

En voi kuin suositella.

Vierailija
22/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos tykkäisin kotitöistä ja mies ei rasittuisi liikaa työssään, eli tekisi normaalit tunnit ja silti tienaisi minunkin edestäni eli saman kuin kaksi palkansaajaa normaalisti.

Minä inhoan kotitöitä joten käytännössä en haluaisi olla vain kotiäitinä, mutta olen toki työttömyyden myötä sitä joutunut tekemään ja katsomaan miten mieheni kärsii työstä jota inhoaa vaikka tekeekin normaalin määrän tunteja, ja palkka on hädin tuskin keskitasoa.

Tällähetkellä olen itsekin töissä ja toivon että mieheni joka kärsii monista sairauksista pääsisi jo sairaseläkkeelle ja olisi sitten koti-isänä, tekisi kotitöitä ja huolehtisi teineistä kun minä olen töissä ja kannan päävastuun perheen taloudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ei sinänsä haittaisi pitää taloa kunnossa, tykkään puuhastella kotona, mutta taloudellisen puolen takia en. Olisi vaikea päästä työelämään monen vuoden tauon jälkeen, jos joskus haluaisi, eikä eläke karttuisi. Enkä tykkää ajatuksesta, että oma kulutukseni olisi riippuvaista toisen tuloista ja pitäisi kaikki omat menot kustantaa toisen rahoista. Varmaan sitä myös kaipaisi niitä työelämän tuomia haasteita, sitä että tuntee tekevänsä ja saavutavansa jotain, ja uusia kokemuksia.

Vierailija
24/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap ei jää kotiin? Olen nainen ja en jäisi.

Koska ap:n vaimon palkka (brutto 3800 €) ei riitä perheen elätämiseen, kun vaimo haluaa asua isossa talossa ja ajaa Mercedestä. Minun palkkani on kuukausittain yli 8000 euroa. Vihaan työtäni, vaikka siinä hyvä olenkin eli mitään omaa unelmauraani en tässä toteuta.

Aha, otit sitten materian perään hinkuvan naisen. Lapsiakin teitte yli oman elatuskyvyn. Uskon kuitenkin, että pystyt vaihtamaan työsi helpompaan, joten saat lisää vapaa-aikaa. Vapaa-aika sinulla menee kodin ja perheen pyörittämiseen, niin vaimosi voi panostaa omaan työhönsä ja saada palkan nousemaan.

Meillä oli se tilanne, että menetin työni esikoisen ollessa puolitoistavuotias. Olin työttömänä, tehtiin toinen lapsi, pidin täyden hoitovapaan ja jatkoin sitten työttömänä ja ties millä työllistämiskurssilla. Töihin pääsin, kun esikoinen oli ekaluokalla. Työttömyysvuodet sattui sinällään hyvään saumaan, mutta mieluummin olisin ollut töissä. Monen vuoden tauon jälkeen oli hirveä homma päästä takaisin työelämään ja monen vuoden osa-aikamääräaikatyöt näkyy eläkekertymässä. En ollut siis missään vaiheessa täysin tulottomana miehen palkan varassa, se olisi ollut ajatuksenakin mahdoton.

Vierailija
25/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, kyllästyisin. Kyllästyisin kyllä muutenkin aina töissä olevaan mieheen.

Vierailija
26/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin, jos oikeasti luottaisin siihen että talous olisi turvattu harmaan tappiin asti kävi miten kävi. Et kenties tienaa tarpeeksi, että vaimolla olisi luotto?

Myös jos ero tulee 20v kotona oloa jälkeen niin siinäpä on vaimolla hämmästelemistä kerrakseen kun ei ole työtä ei mitään, ellei sitten puhuta muhkeasta omaisuudesta.

Mutta juu... Harva nykymies siis pystyy nykynaiselle tarjoamaan tuon houkuttelevana vaihtoehtona. Pätäkkää pitää olla!

No joo, minulla tosiaan viisi vuotias oma yritys ja alkupalkka on tuo 8000 €. Se on nousemaan päin ja maksoimme minun kolmen vuoden tuloillamme nykyisen uuden talon puoliksi pois, joten talous on kyllä turvattu.

Mielenkiintoista, että täälläkin keskustelu ohjautuu nimenomaan raha-asioihin. Raha on selvästi kommentoijille tärkein asia. On suomalaisuuden mukanaan tuoma ominaisuus, että puolisoon ei lähtökohtaisesti luoteta ja että ollaan niin ikään lähtökohtaisesti varautumassa eroon. Surullista.

Vierailija
27/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ap:n vaimo, pitäisin eroa ja viikko-viikko systeemiä parhaana ratkaisuna.

Nyt ap pitkillä työpäivillän luistaa kotivastuistaan. Ja kotiäidin elämä olisi tylsää.

Vierailija
28/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi koskaan olla kotiäiti.  Lapset on meidän perheeseen tehty, toinen on esikoulussa ja toinen päiväkodissa.

Pidän hoitovapaata ensimmäisen lapse syntyessä, toisen lapsen hoitaminen kaikkiaan oli jo sitten rutiinia.

Minulla on pitkä korkeakoulutus takana ja ainakin toistaiseksi niin vakinainen työpaikka kuin nykyelämässä voi olla.

Miksi jäisin kotiäidiksi?  Hukkaisin ammattitaitoani vuosikausia, hukkaisin kalliin koulutuksen kokonaan. Osaaminen vanhenisi alallani jo parissa vuodessa nykyisessä maailmassa.

Miksi kannattaisi kouluttautua ja käydä läpi melkoiset testit ja haastattelut ja kun saa sen vakituisen duunin, niin jäisikin sitten lopulta kotiäidiksi.

Mitä tekisin sitten, kun molemmat lapset ovat jo koulussa?

Mitä puuhailisin tyhjässä kodissa?   Kotiäitinä oleminen tai sellaiseksi jääminen ei ole koskaan edes käynyt mielessä, vaikka jo lukio aikoina tiesin että haluan perheen ja lapsia.

Vierailija
29/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin, mutten halua (lapsia ylipäänsä). Jos haluaisin, niin pitäisi olla sellainen puoliso jolle se sopii.

Vierailija
30/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin, jos oikeasti luottaisin siihen että talous olisi turvattu harmaan tappiin asti kävi miten kävi. Et kenties tienaa tarpeeksi, että vaimolla olisi luotto?

Myös jos ero tulee 20v kotona oloa jälkeen niin siinäpä on vaimolla hämmästelemistä kerrakseen kun ei ole työtä ei mitään, ellei sitten puhuta muhkeasta omaisuudesta.

Mutta juu... Harva nykymies siis pystyy nykynaiselle tarjoamaan tuon houkuttelevana vaihtoehtona. Pätäkkää pitää olla!

No joo, minulla tosiaan viisi vuotias oma yritys ja alkupalkka on tuo 8000 €. Se on nousemaan päin ja maksoimme minun kolmen vuoden tuloillamme nykyisen uuden talon puoliksi pois, joten talous on kyllä turvattu.

Mielenkiintoista, että täälläkin keskustelu ohjautuu nimenomaan raha-asioihin. Raha on selvästi kommentoijille tärkein asia. On suomalaisuuden mukanaan tuoma ominaisuus, että puolisoon ei lähtökohtaisesti luoteta ja että ollaan niin ikään lähtökohtaisesti varautumassa eroon. Surullista.

Kotiin jääminen on naiselle suuri riski. Ilmallako pitäisi sitten elää?

Vierailija
31/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse kuvitella koska olen kotiäiti.

Lapset 6v ja 11v.

Vierailija
32/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin minusta. Suomalaiset naiset tekee todella typeriä valintoja ja jäävät usein puille paljaille.

Vierailija
33/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas kun se pelkkä takuueläke eläkevuosina ei oikein nappaa. Noita tarinoita on ollut julkisuudessa ihan riittävän paljon. Yhteinen omaisuuskin voi olla nollassa avioeron aikoihin. Suomessa on enemmän kuin yksi tai kaksi ihmistä, jonka omaisuus on hävinnyt konkurssin, alkoholismin, pelivelkojen tai sairastumisen myötä.

Joissain maissa ex-puolisolle pitää maksaa elatusmaksuja eron jälkeen ja osa eläkkeestä menee myös ex-puolisolle. Jos Suomessa olisi noin ja lisäksi perheverotus, niin kotiäitiys olisi suositumpaa. Kun ei ole, niin itse vaatisin itselleni avioehdolla suojatun omaisuuden vaikka sijoitusten muodossa, niin se ei häviäisi minnekään.

Vierailija
34/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta. Pidän työstäni. Mies voi halutessaan jäädä koti-isäksi.

Onko miehelläsi niin huono palkka, että hänen kannattaa jäädä koti-isäksi?

Sun kommentteisi oli niin yliolkaisen törkeä ja aivan p#rseestä.  Siksi se on täyttä valetta.

Et edes pystynyt perustelemaan sitä, kunhan heitit huviksesi palstalle.

Luultavasi ole läski kotiäiti, jolla ei ole minkäänlaista kokemusta eikä tuntumaa työelämään.

Vedät tupakkaa kotona partisilla kun miehes käy töissä ja siinä sivussa hoidat sitä kersaasi tai kersojasi.   Suuriman osan ajasta vietät somessa ja välissä kiljut kersoillesi.  Olet kouluttamaton.

Nimittäin tälläisen kuvan sun kommentistasi saa.

Vierailija
35/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin ja olisinkin, jos olisi taloudellisesti oikeasti mahdollista. Rakastan olla kotona vauvan kanssa ja puuhastella kotijuttuja. Takaisin töihin ei ole poltetta yhtään, onneks ei ihan heti tarvitse palata.

Vierailija
36/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaan kiinnitin huomiota. Hämmästyttävää miten ihmiset on avioliitossa ja tekee lapsia ja sit käy töissä vain siksi, että jos erotaan joskus. Onko se silloin onnellinen liitto? Minusta on ihailtavaa, että mietit tätä vaihtoehtoa ja selvästi vaimosi jaksamisen vuoksi. Älä tee rahasta kynnyskysymystä. Se on totta, että vaimolla on hyvä olla omaakin rahaa käytössä, se on henkisesti tärkeää. Suomen eläkesysteemillä tuo eläkekertymä-asiakaan ei ole niin suuri kuin moni luulee.

Vierailija
37/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin minusta. Suomalaiset naiset tekee todella typeriä valintoja ja jäävät usein puille paljaille.

Pyh pah. Minusta tuntuu että nykyään Suomessa naiset pitävät huolta pariskunnan/perheen raha-asioista ja maksavat miehensäkin menot viimeistään loppukuusta, kun miehillä on pakko tuhlata rahat joka suuntaan heti kun ne on saatu.

Vierailija
38/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jäisin mielelläni kotiäidiksi muutamaksi vuodeksi. Se olisi ihanaa! Tosin en osaa kuvitella meille noin montaa lasta. Hoitaisin lapset ja kodin erittäin mielelläni, tekisin aina iltaruoan miehelle valmiiksi. Sunnuntait voisi vain olla ja nauttia yhteisestä vapaasta. En kaipaa kolmivuorotyöhön takaisin, mutta voisin tehdä esim. muutaman kuukauden/viikon töitä per vuosi.

Vierailija
39/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti oli kotiäiti ja nyt sillä ei ole mitään elämää ollut kahternkymmeneen vuoteen kun me nyt nelikymppiset lapset muutettiin pois. Yrittää edelleen elää meidän kautta ja hallita meidän elämiä, lapsuudenkodissa käydessä pitäisi sitten leikkiä lapsuutta hänen mielikseen.

En suosittele.

Muutenkaan en itse kotiäidiksi haluaisi, tylsistyisin. Miehelleni koti-isyys sopii, oli jo ennen lapsia 15 vuotta kotona taloudellisesti riippumattomana ammattisijoittajana ja nyt vaan sitten muksut siinä mukana pyörimässä hoidettavana. Tuskin samoin elää lasten kautta luin kotiäiti-äitini kuitenkaan. Toivottavasti ainakaan 🤣

Vierailija
40/151 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta. Pidän työstäni. Mies voi halutessaan jäädä koti-isäksi.

Joo varmasti.  Jos sulla edes työpaikka olisi.  Sulla ei ole työpaikkaa, olet työtön av-mamma joka huvikseen soittelee suutaan täällä, ja haluaa muka olla tärkeä.