Nainen, voisitko sinä olla kotiäiti nykymaailmassa?
Voisitko kuvitella olevasi kotia ja lapsia hoitava kotiäiti, kun samaan aikaan mies tekisi pitkää työpäivää ja elättäisi peheen taloudellisesti?
Oletuksena olisi, että molempien puolisoiden omaisuus karttuisi eli avioehtoa ei olisi ja perheen rahat olisivat yhteisellä tilillä, johon molemmilla olisi yhtäläinen käyttöoikeus. Eli luottoa puolisoon olisi. Mutta sinä hoitaisit lapsia, tekisit ruokaa, siivoaisit yms.
Ajatus lähtee siitä, että meillä on neljä lasta ja molemmat aikuiset käyvät töissä. Minä miehenä tienaan tuplasti sen mitä vaimo, mutta teen myös kuusi päiväistä työviikkoa. Työpäivät on tavallisesti 10-12 tuntisia. Kun tähän yhdistetään vaimon halu käydä töissä, on perheen arki melkoista kiitoa ja tappelua. Sunnuntai ainoana vapaapäivänä menee tyypillisesti kuunnellessa vaimon valitusta väsymyksestä ja liian suuresta tekemisen määrästä.
Joskus sitä miettii, kuinka helppoa tämä olisi, jos hän ei kävisi töissä.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Olen unelmoinut koko elämäni siitä, että saisin olla kotiäiti ja keskittyä kodin laittamiseen ja lastenhoitoon. En kuitenkaan ole löytänyt sellaista miestä, jonka kanssa tähän olisin valmis ryhtymään. Se on nimittäin VALTAVA taloudellinen riski. Vanhuus ilman eläkettä tuntuu pelottavalta. Myös ajatus siitä, että mies voisi käyttää rahaa valta-aseena minua vastaan, on epämiellyttävä.
Eläkkeen saa vaikka ei olisi tehnyt päivääkään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen unelmoinut koko elämäni siitä, että saisin olla kotiäiti ja keskittyä kodin laittamiseen ja lastenhoitoon. En kuitenkaan ole löytänyt sellaista miestä, jonka kanssa tähän olisin valmis ryhtymään. Se on nimittäin VALTAVA taloudellinen riski. Vanhuus ilman eläkettä tuntuu pelottavalta. Myös ajatus siitä, että mies voisi käyttää rahaa valta-aseena minua vastaan, on epämiellyttävä.
Se on niin pieni ettei riitä mihinkään.
Voisin jos pakko, mutta en haluaisi. Olin 3 v kotiäiti kun lapset oli pieniä, ja oi miten itsetunto nousikaan kohisten kun palasin töihin.
Olen jo kuusikymppinen, mutta olen aina ollut kotiäitinä ihan alkua ottamatta, jolloin opiskelin ja sen jälkeen tein keikkatöitä. Kunnes huomasimme, että arki todellakin sujuu paremmin minun ollessani kotona, koska olin nainut uramiehen. Ikinä ei ole kaduttanut. Mutta tietenkin pitää olla perusasiat kunnossa, ettei tule yllätyksiä. Minulla on esim. varsin hyvä tuleva eläke mieheni maksettua minulle koko ajan sitä yksityiseen eläkerahastoon. Eikä meillä ole avioehtoa ja omaisuuttakin on kertynyt varsin mukavasti, kiitos miehen uran.
Jos vaimosi ei tahdo elää elämäänsä vain kotona niin hänen ei ole pakko vaikka hänellä olisikin vain normaalit tulot. Kerran olet niin hyvätuloinen, palkkaa siivooja, kokki ja lapsenvahti. Eikö olisi helpompaa?
Itse kyllä olen mielelläni kotonakin lasten kanssa kun yksi on jo koulussa. En ole kotiäiti, mutta kaipa voisin olla. Mies tienaa hyvin vaikka työaika on puolet normaalista, joten tässä tilanteessa voisi olla oikein kivakin. Yksin en alkaisi pitkiä päiviä keskittymään vain kodinhoitotehtäviin vaan yhteistä aikaa pitäisi juuri olla perheenä. No olen nyt kuitenkin töissä kun on vähän kuin sellaisia tavoitteita, joita cv:n täydentäminen edesauttaa. Lapsille on mielestäni tarpeeksi aikaa kuitenkin, mutta en enempääkään tahtoisi olla pois kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Voisin helposti kuvitella.
Mutta se vaatisi poikkeuksellisen miehen. Miehen joka ei käyttäisi rahaa aseena, vaan pitäisi myös kotona tekemääni työtä arvokkaana.Sellaista ei ole tullut vastaan, joten pitää pysyä töissä ja jää lapsetkin tekemättä, kun ei vaan löydy kunnon miestä.
Kyllä, se vaatii erityisen hyvän miehen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta. Pidän työstäni. Mies voi halutessaan jäädä koti-isäksi.
Onko miehelläsi niin huono palkka, että hänen kannattaa jäädä koti-isäksi?
Sun kommentteisi oli niin yliolkaisen törkeä ja aivan p#rseestä. Siksi se on täyttä valetta.
Et edes pystynyt perustelemaan sitä, kunhan heitit huviksesi palstalle.
Luultavasi ole läski kotiäiti, jolla ei ole minkäänlaista kokemusta eikä tuntumaa työelämään.
Vedät tupakkaa kotona partisilla kun miehes käy töissä ja siinä sivussa hoidat sitä kersaasi tai kersojasi. Suuriman osan ajasta vietät somessa ja välissä kiljut kersoillesi. Olet kouluttamaton.
Nimittäin tälläisen kuvan sun kommentistasi saa.
Taidat itse olla kouluttamaton (et osaa kirjoittaa selvästikään), kiusaaja ja ylimielinen kaikenlisäksi.
Sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on niin pieni ettei riitä mihinkään.
Mihin sen pitäisi riittää?
Kyllä nyt eläkeiässä on jo talo maksettu.
Itse mieluummin kuolisin kuin olisin kotiäiti, mutta jos joku muu ehdottomasti haluaa sellainen olla niin mikäs siinä.
Kyllä mä voin hoitaa lapsia kotona, mutta en passata miestä. Ja avioliitto ilman avioehtoa ei riittäisi taloudelliseksi turvaksi. Kyllä mä haluan ihan päättää yhteisten rahojen käytöstä, sijoittaa niitä omaksi parhaaksi nyt ja tulevaisuudessa.
Tämä! Nekin, jotka kotirouvasta haaveilevat, eivät usein tunnu oikeasti arvostavan sellaista. Heille viehätys tuntuu piilevän juuri siinä, että sitten nainen on alisteisessa asemassa mieheen nähden. Haluan olla miehelleni tasavertainen kumppani, ja se tuntuu vaativan taloudellisen autonomian.