Minkälaiset naiset/vaimot sietävät pettämistä??
Mua kiinnostaisi nyt tietää, minkälaiset ja mistä syistä naiset ja erityisesti vaimot sietävät pettäviä miehiä? Jopa vuosikausia annetaan anteeksi ja uusia mahdollisuuksia, vaikka miehellä saattaa olla jatkuvasti toisia naisia. Ihan vilpittömästi haluaisin kuulla uskottomia miehiään sietävien naisten perusteluja sille, miksi eivät heitä äijäänsä ulos ja laita ulkoruokintaan.
Tapasin nimittäin netissä vähän vanhemman miehen, jota tapailin muutamia kertoja. Vähän ajan päästä kävi ilmi, että mies olikin naimisissa (kuulemma kylmä kulissiliitto, joopa joo) eikä aikeissakaan erota. Minun lisäkseni ukko tapaili joukkoa muitakin naisia. Vaimo kun oli niin kylmä ja kamala ihminen, että ei suostunut enää seksiä harrastamaan miehensä kanssa, joka ukon mielestä oikeutti toiset naiset. Miehen puheista päättelin, että oli harrastanut samaa touhua aktiivisesti lähes koko avioliiton ajan (yli 30 vuotta) ja joskus jäänyt sivusuhteistaan kiinnikin. Mutta vaimo vaan ei ole heittänyt ukkoa ulos, toisin kuin minä, joka lopetin yhteydenpidon heti, kun kuulin äijän kaksinaamaisuudesta ja pelimiehen taipumuksista. Jäin silti miettimään ja ihmettelemään miehen vaimoa. Eli miten hän on jaksanut sietää ja katsella aviomiehensä uskottomuutta kaikki nämä vuodet, vuosikymmenet? Ei ihme että nainen oli "kylmä ja pihtari", miehen sanojen mukaan. Mikä saa naisen jäämään liittoon ja suostumaan moiseksi ovimatoksi, jonka yli mies kävelee jatkuvasti ja toistuvasti??
Kommentit (152)
Anteeksi, mutta missä kaikki tähän ketjuun vastanneet olivat silloin, kun minä aloitin tämän keskustelun:
http://www.vauva.fi/keskustelu/4524294/ketju/hyvaksyisitko_pettamisen_tassa_tilanteessa
Tuolla sain lähes pelkästään kielteisiä vastauksia, vaikka tiedän olevan naisia, jotka hyväksyvät pettämisen, sivusuhteet tai muunlaiset epätyypilliset järjestelyt.
Ko. keskustelun aloittaja
Meillä on avioliitto, kumppanuus, rakkaus, perhe, halu viettää yhdessä loppuelämä. Sitten on molempien halu ehkä joskus kokeilla millaista se ruoho on aidan toisella puolella. Vahva suhde jonka muovautumiseen nykymuotoonsa on mennyt vuosia, ei siihen äkkiä ketään tule väliin. Ja jos tuleekin niin niin on sitten tarkoitettu. Koen lähinnä vain iloa siitä jos mieheni päätyy sänkyyn jonkun muunkin kanssa. Toivottavasti saa jotain mitä muistella kiikkustuolissa :) ja samaan olen minäkin vapaa, jos haluan.
En kyllä yhden kännihairahduksen takia eroaisi ja laittaisi lapsia kulkemaan kahden kodin väliä. Minusta tuo olisi itsekästä. Jotain pitkää sivusuhdetta en sietäisi, mutta tuollainen yksittäinen kerta.
Miksi monet naiset ovat niin agressiivisia tässä keskustelussa? Uhkaako se jotenkin teitä, jos pettäminen ei kaikille merkitse samalla tavalla maailmanloppua? Minä tiedän että mieheni rakastaa minua, mutta ei se rakkaus tee hänestä sokeaa muiden naisten viehättävyydelle. Ei rakkaus tarkoita sitä etteikö voisi nauttia seksistä jonkun toisenkin kanssa. Jotenkin naivia ajatella niin. Seksi voi olla vain seksiä tai sitten rakastelua. Pelkäättekö te itse pettävänne, vai miksi tämä aihe on näin verenpainetta nostattava?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 08:30"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 08:29"][quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 16:36"]
En todellakaan tiedä tai ymmärrä. Minulle avioliitto olisi finaalissa sillä hetkellä, kun petos tulisi ilmi. Se olisi pahin mahdollinen loukkaus, jonka tiedän. Ehkä nämä naiset ovat taloudellisesti miehistään riippuvaisia, heillä on huono itsetunto tai jotain muuta vastaavaa.
[/quote]
Mä en ymmärrä tätä miten niitä haukutaan, jotka on valmiita antamaan anteeks pettämiseni. Mikä siinä on, että tässä asiassa ei saa olla eri näkymyksiä? Minä voisin antaa anteeksi (luultavasti) pettämisen, olosuhteista riippuen. Minuun ei osu mikään noista luetelluista negatiivisista asioista. Satun vaan arvottamaan asiat eri tavalla kuin nämä tuomitsijat. Ei maailma ole niin mustavalkoinen, että se pettäminen on pahin mahdollinen teko maailmassa. On monta tapaa satuttaa toista pahasti.Motiivit pettämiseen ovat minulle tärkeämpiä, kuin itse teko. Tosin vaikea näin etukäteen arvioida, olen nähnyt että pettäminen aiheuttaa hyvin voimakkaita tuntemuksia, voihan olla että en sitten kykenisikään enää jatkamaan suhteessa, jos sattuisi omalle kohdalle. Mutta nyt siis ajattelen näin.
[/quote]
Sua ei ole petetty tai et ainakaan ole vielä huomannut. Ajattelin just samalla tavalla kunnes mies jäi kiinni.
[/quote]
Tällainen ajattelu on merkki siitä että ihminen elää omassa kuplassaan. "Kukaan ei voisi minun tilanteessani ajatella toisin". Yllätys yllätys, kyllä voisi. Katsotteko te koskaan edes telkkaria? Maailma on täynnä ihmisiä täysin eri ajatusmaailmoillla varustettuna.
Itse olemme mieheni kanssa ainoat kumppanit toisillemme. Olen ajatellut, että pettäminen ei mahda tuntua kovinkaan erikoiselta jos molemmilla on jo ennestään ollut useita kumppaneita. Eikö silloin ole ihan sama harrastaa seksiä kenen kanssa tahansa... Jos kuitenkin on jo ollut muita, niin onko sillä muka jotain väliä milloin niitä on ollut, varsinkin jos yhdenillan juttuja on harrastettu. En näe asiassa mitään ongelmaa, jos eroaisimme että itse pettäisin/ tuleva puoliso pettäisi, jos jo muutenkin muiden reikiä on rassailtu. Ehkä monien täälläkin kirjoittaneen pettämisen hyväksyvän ajatusmaailma pohjautuu tähän?
No minä olen varmaan tuollainen joka hyväksyy pettämisen. Mieheni on erikoislääkäri ja päivystystöissä. Saimme ensin yhden lapsen ja sitten nopeasti sen jälkeen kaksoset, joten jäin kotiin hoitamaan lapsia koska se oli taloudellisesti mahdollista. Lasten hoitaminen oli kuitenkin aika mehut vievää enkä jaksanut oikein mitään ensimmäiseem kahteen vuoteen kaksosten jälkeen, sillon kun eivät huutameet ainoa ajatus oli vain nukkua. Olen taloudellisesti täysin riippuvainen hänestä, auto ja talo hänen nimissään ja meillä on avioehto. Ei silloin tullut ajateltua.
Yhdessä vaiheessa rupesi mielellään tekemään pitkiä yövuoroja ja ajattelin että haluaa vain vaihtelua. Yhden kerran kun törmäsin erään toisen lääkärin puolisoon ja tämä mainitsi että typerää kun vuoro alkaa vasta keskiyöllä, tajusin että jotain on vialla, kun oma mies lähti aina kahdeksalta töihin ja välillä tulikin myöhässä koska "nukkui lepohuoneessa" ennen kotiin tuloa. Kysyin suoraan eikä hän kiistänyt. Nainen oln toinen lääkäri ja tiedän itsekin hänet. Ilmoitti, ettei aio jättää minua lasten takia mutta ei myöskään aio päättää suhdettaan. Välillä itkettää.
itselläni AMK-tausta ja huonot työllisyysnäkymät alallani ja olen ollut yli 5v pois työelämästä, joten pakko ajoi tähän.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 16:04"]
Kaikki ei liitä seksiin suuria tunnelatauksia. Onhan niitä avoimia suhteita ja moniavioisuuttakin. Joillekkin naisillekkin seksi on vain seksiä ja sen voi tavallaan irrottaa muusta suhteesta. Jos miehen seksiseikkailut ei vaikuta mihinkään, niin ehkei niitä ajattele sillä tavalla henkilökohtaisena loukkauksena niin kuin ne meidän kulttuurissamme tavallisesti tulkitaan.
[/quote]
Mutta kun ne miehen seksiseikkailut aivan varmasti vaikuttavat siihen perussuhteeseen.
Täällä on nyt tämä yksi tai ehkä kaksi avoimen suhteen jankkaajaa. Luultavasti vielä miehiä. No, kukin tietysti omilla eväillään liikenteessä! Jos 1% hyväksyy niin on kuitenkin loput 99%, joita luottamuksen pettäminen satuttaa. Eli pettäminen on sitä, kun on sovittu yhdessä jotain ja sitten toinen tekeekin muuta kuin on sovittu. Ihan sama onko kyse rahojen kavaltamisesta tai seksistä toisen kanssa. Seksi on nimittäinen monille niin intiimi asia ettei sitä haluta jakaa kuin oman puolison kanssa, jota rakastaa. Rakastuminen ja rakastaminen ovat kaksi eri asiaa. Olen itse uskollinen ja myös edellytän sitä mieheltäni.
a) en halua, että mies ihastuu muihin. Haluan, että mies rakastaa minua ja jakaa elämän kanssani. Miehillä rakkauteen liittyy lähes aina seksi ja on vaara, että saadessaan fantastista seksiä vieraan kumppanin kanssa ihastuisi ja jättäisi minut ja lapset.
b) en halua, että mies saa lapsia muiden kanssa. Ei olisi reilua lasten kannalta, mies on sitoutunut lapsiimmi ja panostaa heihin ja heidän tulevaisuuteensa.
c) en halua sukupuolitauteja. Niitä väistämättä tarttuu jos sekstaa monien kanssa kumillakin. Ovat naisille vaarallisempia. En halua juosta jatkuvasti testeissä.
d) en halua, että joku muu ihastuu mieheeni ja pettyy. Tämä ei olisi reilua toisille naisille.
e) en halua kokea sosiaalista häpeää tai muiden ihmisten paheksuntaa (tämä ehkä se vähäpätöisin syy, mutta tunnistan sen itsessäni). Haluan, että muut ihmiset kunnioittavat miestäni ja en halua lapsilleni stigmaa, että isänsä on petturi.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 11:20"]
No minä olen varmaan tuollainen joka hyväksyy pettämisen. Mieheni on erikoislääkäri ja päivystystöissä. Saimme ensin yhden lapsen ja sitten nopeasti sen jälkeen kaksoset, joten jäin kotiin hoitamaan lapsia koska se oli taloudellisesti mahdollista. Lasten hoitaminen oli kuitenkin aika mehut vievää enkä jaksanut oikein mitään ensimmäiseem kahteen vuoteen kaksosten jälkeen, sillon kun eivät huutameet ainoa ajatus oli vain nukkua. Olen taloudellisesti täysin riippuvainen hänestä, auto ja talo hänen nimissään ja meillä on avioehto. Ei silloin tullut ajateltua.
Yhdessä vaiheessa rupesi mielellään tekemään pitkiä yövuoroja ja ajattelin että haluaa vain vaihtelua. Yhden kerran kun törmäsin erään toisen lääkärin puolisoon ja tämä mainitsi että typerää kun vuoro alkaa vasta keskiyöllä, tajusin että jotain on vialla, kun oma mies lähti aina kahdeksalta töihin ja välillä tulikin myöhässä koska "nukkui lepohuoneessa" ennen kotiin tuloa. Kysyin suoraan eikä hän kiistänyt. Nainen oln toinen lääkäri ja tiedän itsekin hänet. Ilmoitti, ettei aio jättää minua lasten takia mutta ei myöskään aio päättää suhdettaan. Välillä itkettää.
itselläni AMK-tausta ja huonot työllisyysnäkymät alallani ja olen ollut yli 5v pois työelämästä, joten pakko ajoi tähän.
[/quote]
Otan osaa tilanteessasi. Mielestäni kukaan ei ansaitse tulla kohdelluksi noin.
Sinuna en kuitenkaan sanoisi, että hyväksyt pettämisen. Jos hyväksyisit sen todella, et olisi allapäin siitä että miehesi pettää. Sanoisin ennemminkin, että olet alistunut elämään vasten tahtoasi avoimessa suhteessa. Siinä on merkittävä ero.
Voimia sinulle.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:04"]
En ole ikinä uskottomuutta joutunut kokemaan, mutta toinen nainen olen ollut ja olen nytkin. Näen että jos pitkä suhde pysyy kasassa sillä että miehellä/naisella on rakastaja, eikä tämä salasuhde vaikuta pääliittoon, niin kaikki hyvin. Kun koska olen parisuhteessa, ja puolisoni haluaa muita, niin siitä vaan kunhan käyttää kumia ja osaa pitää suhteen erittäin salaisena että kukaan (lähipiiristä) ei saa tietää. Mutta jos se tuodaan minun naaman eteen ja minut häpäistään, niin sitten mies saa lähteä. En minä toista voi omistaa, mutta ei hän minua saa häpäistä.
[/quote]
Elämää ei kuitenkaan voi hallita täydellisesti, koska siinä on muitakin ihmisiä itsen lisäksi osallisina. Jos mies pettää, on myös riski että hän tartuttaa taudin, paljastuu ystäväpiirille tai vaikkapa saa au-lapsen. Siis vaikka hän yrittäisi ja haluaisi olla jäämättä kiinni ja tekemättä lasta jne. Omaa käytöstään jokainen voi hallita. Siksi en itse pidä pettämistä hyvänä ajatuksena. Jos on sellainen tyyppi jonka on saatava seksissä ns. kaikki, niin sitten reilusti avointa suhdetta perustamaan. Jos ei siihen kykene, niin opettelee sitten olemaan onnellinen siihen, mitä yhdestä suhteesta saa, ja valitsee siihen kumppaninsa mahdollisimman hyvin. Itselleni sopii tämä jälkimmäinen vaihtoehto, enkä todellakaan hyväksyisi sitä, että mieheni valehtelisi minulle asioista, jotka pilaavat minun kumppaninvalintani (eli juuri siitä, haluaako hän elää uskollisena kanssani vai onko hänen pakko saada myös muita).
En käsitä, mikseivät seksuaalisesta monisuhteilua toivovat voi pariutua keskenään niin että meille uskollisuutta arvostaville jäisi toisia uskollisia kumppaneiksi.
Minä en ymmärrä..
Jos toiseen sitoudutaan ja halutaan elää yhdessä, miksi sotkea kolmansia osapuolia? ei silloin ole kunnioitusta toista kohtaan. Kaikki ymmärtää paljon se loukkaa. Se tappaa ihmisen.
Yhden illan haurahduksen jotenkin voin ymmärtää mutta suhde? Ei ei. Silloin halutaan jakaa elämä toisen kanssa. Minä en jäisi liittoon missä elämää ei haluta jakaa MINUN kanssa.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 08:33"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 08:29"][quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 16:36"] En todellakaan tiedä tai ymmärrä. Minulle avioliitto olisi finaalissa sillä hetkellä, kun petos tulisi ilmi. Se olisi pahin mahdollinen loukkaus, jonka tiedän. Ehkä nämä naiset ovat taloudellisesti miehistään riippuvaisia, heillä on huono itsetunto tai jotain muuta vastaavaa. [/quote] Mä en ymmärrä tätä miten niitä haukutaan, jotka on valmiita antamaan anteeks pettämiseni. Mikä siinä on, että tässä asiassa ei saa olla eri näkymyksiä? Minä voisin antaa anteeksi (luultavasti) pettämisen, olosuhteista riippuen. Minuun ei osu mikään noista luetelluista negatiivisista asioista. Satun vaan arvottamaan asiat eri tavalla kuin nämä tuomitsijat. Ei maailma ole niin mustavalkoinen, että se pettäminen on pahin mahdollinen teko maailmassa. On monta tapaa satuttaa toista pahasti.Motiivit pettämiseen ovat minulle tärkeämpiä, kuin itse teko. Tosin vaikea näin etukäteen arvioida, olen nähnyt että pettäminen aiheuttaa hyvin voimakkaita tuntemuksia, voihan olla että en sitten kykenisikään enää jatkamaan suhteessa, jos sattuisi omalle kohdalle. Mutta nyt siis ajattelen näin. [/quote Toivon, että sinun miehesi ei koskaan osoittaudu pettäjäksi. Motiivilla ei kuule ole paljon merkitystä kun ajattelet, että sinulle on tietoisesti valehdeltu ja miehesi on halunnut jotain toista naista niin paljon, että on aloittanut suhteen. Teko merkitsee ja motiivi ei siinä kyllä sua paljoa auta.
[/quote]
Kyllä sillä.motiivilla on todella paljon merkitystä mulle. Onko kyseessä hetken yksittäinen hairahdus, josta saan tietää heti miehen omasta aloitteesta, vai onko kyseessä suhde, joka on edellyttänyt kolme vuotta järjestelmällistä valehtelua. Onko itselläni jotain vastuuta, jos ei pettämistekoon, niin siihen että avioliitossa on pahoja ongelmia, vai onko kaikki ollut omasta mielestä hyvin ja mies on vain halunnut jotain extraa.... Jne. Tilanteet ei ole mustavalkoisia ja kukaan ei voi toisen puolesta päättää miten itse kunkin tulee reagoida, saati alkaa haukkumaan. Sairasta.